Gå til innhold

Noen med Bekhterev her?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som kan fortelle litt om hvilke symptomer de hadde før de fikk diagnosen?

Jeg har begynt å lure litt på om jeg kan ha det, så tenker å gå til lege og be om utredning.. Men føler meg jo litt hypokonder da, så har nesten har diagnostisert meg selv🙊 Saken er den at jeg i mange år har slitt med ryggplager, har gått til kiropraktor med jevne mellomrom og blitt knekka på. Fått beskjed om å trene styrke for å få sterkere kjernemuskulatur. Det har jeg gjort, men har aldri blitt 100% god.

Det siste halve året har ryggsmertene blitt gradvis verre og jeg var fryktelig stiv i rygg og hofter, særlig om morgenen, da er det verste. Siden i sommer har jeg gått til kiropraktor, har fått treningsøvelser som jeg gjør hver dag, i tillegg til annen trening som ryggen min kan klare. Jeg er blitt noe bedre, men langt fra helt god. Jeg har gode og verre dager, merker helt klart forskjell fra dager jeg har vært aktiv og trent ifht dager der jeg ikke har trent så mye.

Jeg har problemer med å klare å snu meg i sengen når jeg sover (våkner hver gang jeg prøve)som fører til at jeg ofte sover i samme stilling hele natten. Det blir en jo ikke akkurat mindre stiv og støl av.. I tillegg har jeg det siste året ca, begynt å svette noe voldsomt, særlig om natten. Jeg får av og til en slags sykdomsfølelse i kroppen, at jeg brygger på en kraftig forkjølelse uten at jeg blir det. Jeg er også ofte trett og sliten, men jobber som nattevakt, så har alltid tenkt at det er derfor.

Det hadde vært interresant å hørt med noen som har Behkterev om dette kan være symptomer på det...

Må bare tilføye at kiropraktoren tok røntgen av ryggen min i sommer, kunne han sett på bildene om det kan være bekhterev, eller går det bare an og se det i mr?

Endret av Me and my monkey

Fortsetter under...

Skrevet

Hva sier kiroprakteren, da?

Anonymous poster hash: 0a38c...b9c

Skrevet (endret)

Kiropraktorne (har gått til flere) sier at jeg har lumbago, men ikke vet jeg..Jeg synes det er så jækla frustrende at jeg aldri blir bra! Er så møkklei av å føle meg som en 90 åring når jeg ikke er blitt 40 ennå...

Skrevet

Bektherev er vel ofte arvelig. Noen i familien som har diagnosen?

Jeg har andre revmatiske diagnoser. Slet med smerter og annet i rundt to år. Tok det ikke opp med lege, litt fordi jeg ikke hadde vondt hele tiden, og litt fordi kiropraktor og fysio hjalp noe i perioder, så jeg tenkte det var noe som ville gå over/kunne behandles.

Da jeg ble virkelig dårlig gikk jeg til slutt til lege. Han tok blodprøver. Disse gav utslag på ANA og på to spesifikke autoimmune diagnoser. Jeg ble henvist til revmatolog, som tok flere tester, og stilte diagnoser. Jeg fikk medisiner og behandling, og ble mye bedre.

Revmatologen følger meg opp med et par kontroller i året, + ved behov.

Anonymous poster hash: dcd04...005

Skrevet (endret)

Nei, ingen i familien har Behkterev (ikke som jeg vet om i allefall), men vet der er andre revmatiske sykdommer i familien.

Skrevet

Dette kunne jeg skrevet for ett år siden. Jeg hadde vondt i ryggen i større eller mindre grad nesten hele tiden og var stiv på morgenen. Hadde jeg sovnet på ryggen så kom jeg meg nesten ikke ut av senga. For snart et år siden så kjøpte jeg meg ny seng og madrass, og merket god bedring med en gang. Så kjøpte jeg meg ergonomisk hodepute, og siden så har jeg nesten ikke hatt vondt i ryggen. Ingen krise om jeg sover på ryggen lenger.

Kanskje det kan hjelpe deg noe å bytte madrass og pute.

Anonymous poster hash: 7392e...e03

Annonse

Skrevet

Nei, ingen i familien har Behkterev (ikke som jeg vet om i allefall), men vet der er andre revmatiske sykdommer i familien.

Ok. Tenker blodprøver hos fastlege er et greit sted å begynne. Noen har utslag, mens andre kan ha sykdom uten at det vises på prøver.

Å drive å behandle hos kiropraktor uten å ha funnet ut hva smertene skyldes synes jeg erskummelt. Det hindrer en i å oppsøke utredning. Ingen av behandlerene (kiro/fysio) som jeg gikk til foreslo revmatolog eller annen utredning. De behandlet kun enkeltsymptomer.

Anonymous poster hash: dcd04...005

Skrevet

Dette kunne jeg skrevet for ett år siden. Jeg hadde vondt i ryggen i større eller mindre grad nesten hele tiden og var stiv på morgenen. Hadde jeg sovnet på ryggen så kom jeg meg nesten ikke ut av senga. For snart et år siden så kjøpte jeg meg ny seng og madrass, og merket god bedring med en gang. Så kjøpte jeg meg ergonomisk hodepute, og siden så har jeg nesten ikke hatt vondt i ryggen. Ingen krise om jeg sover på ryggen lenger.

Kanskje det kan hjelpe deg noe å bytte madrass og pute.

Enig i denne. Jeg slet ekstremt mye med korsryggen etter graviditet med bekkenløsning. Skiftet til ny seng (fastere madrass) og plagene forsvant etter ei uke!

Anonymous poster hash: 0a38c...b9c

Skrevet

Etter å først ha vært til legen fordi bekkenløsningen liksom aldri gav seg mange mnder etter fødsel var han sikker i sin sak etter at jeg kom inn med kraftig regnbuehinnebetennelse. Har sykdommen i nær familie også.

Tok mr for å være sikker, det var ikke tvil etter det.

Du må dra til legen. Det viser på røntgen hos meg, men tror ikke det gjør det i ditt tilfelle.

Har mest smerter i korsrygg, skuldre, nakke og hofte, men på det verste er det overalt.

Anonymous poster hash: 83e7a...534

Skrevet

Om du har forkalkninger i ryggen så vises det på røntgen, men om du er tidlig i sykdomsforløpet er det ikke sikkert det vises enda.

Du kan få henvisning til revmatolog både fra kiropraktor og fastlege, så det spiller ingen rolle hvem av dem du går til sånn sett, men legen vil nok ta noen blodprøver først

Anonymous poster hash: 3c0a4...424
Skrevet

Jeg hadde så vondt i kroppen at jeg knapt greide å stå oppreist. Gikk ned masse kilo da jeg slet med å tygge pga nakkesmertene. Husker jeg gikk på jobben og måtte gå inntil veggen for å få støtte da det var så vondt å holde seg oppe.

Gikk til kiropraktor som knakk meg opp. Responderte i noen timer etterpå men var like ille dagen etter. Det var kiropraktoren som mente det var noe underliggende siden det ble like ille igjen noen timer etter behandling.

Tolk blodprøver og jeg har HLA-B27 vevstypen som man må ha. Videre til røntgen og hadde store skjelettforandringer i ryggen. Fra problemene startet til jeg fikk diagnosen tok det 1 år. Ikke lenge erter begynte jeg på biologiske medisiner (sprøyter).

Jeg stivner helt om natta men hadde jeg sover i samme stilling hele natta så hadde jeg ikke greid å komme meg ut av senga eller fungere dagen etter. Jeg må snu meg hele tiden om natta, uansett hvor vondt det er.

Skrevet

Kiropraktoren har ikke nevnt noen annet enn lumbago og han er fullt optimistisk på at jeg vil bli bra igjen, men det vil ta tid.. Jeg har det ikke halvparten så ille som beskrevet i andre innlegg her, så det kan vel tyde på at det ikke er bekhterev jeg har. Ingenting er bedre enn det, men jeg er frustrert! Ryggplager er noe jækla skit!

Ny seng har stått på ønskelisten lenge, men har dessverre ikke råd til noe annet enn en ny overmadrass for tiden. Går så mye penger ut på kiropraktorbehandling😉

Skrevet

Kiropraktoren har ikke nevnt noen annet enn lumbago og han er fullt optimistisk på at jeg vil bli bra igjen, men det vil ta tid.. Jeg har det ikke halvparten så ille som beskrevet i andre innlegg her, så det kan vel tyde på at det ikke er bekhterev jeg har. Ingenting er bedre enn det, men jeg er frustrert! Ryggplager er noe jækla skit!

Ny seng har stått på ønskelisten lenge, men har dessverre ikke råd til noe annet enn en ny overmadrass for tiden. Går så mye penger ut på kiropraktorbehandling

Men kanskje du ikke hadde trengt så mye kiropraktorbehandling hvis du hadde hatt ny madrass. Jeg trodde ikke det kunne ha så mye å si, men tok grundig feil. En ergonomisk hodepute kan og hjelpe

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...