Gå til innhold

Jeg er overbevist om at jeg har ms. Hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå høres jeg paranoid ut. Men spørsmålet er virkelig. Hva gjør jeg videre nå?

I snart et år har jeg hatt problemer med blæra. Plutselig føles det som jeg skal tisse på meg rimelig ofte. Jeg gjør det dog ikke,men det er en stor blæreendring.

Så har jeg også hatt to episoder med veldig vondt i/bak øynene. Ved siste runde lurte optikeren på om det var synsnervebetennelse. Jeg kom ganske raskt til en øyelege, men i mellomtiden forsvant smertene. Hun var kort og rask og ikke interessert i å høre hva jeg sa. Hun konkluderte med at det ikke var det.

De to tingene sammen fikk meg derimot til å fundere. Men jeg har klart å ikke tenke særlig på det eller bekymre meg.

Men nå har en ny ting dukket opp. Jeg blir stadig ekstremt svimmel for tida. Oftest mens jeg sitter stille. Istad føltes det plutselig som at jeg ble kastet rundt på en karusell da jeg satt ved kjøkkenbordet. Jeg trodde hele bordet velvet, så jeg ropte høyt og grep etter det mens jeg trodde at jeg falt av stolen. Helt sprøtt. Det er første gangen det er så sterkt,men tidligere svimmelhetsanfall har vært mens jeg sitter i sofaen feks. Litt stødigere.

Jeg syns det er altfor mange tilfeldigheter når det gjelder symptom her. Jeg tenker virkelig at jeg burde sjekkes videre. Men jeg er på aap pga psyken og legen vil vel neppe gjøre som jeg ønsker pga noe jeg har lest på nettet 😛

Anonymous poster hash: 4b18a...359

Skrevet

Du kan be om en full helsesjekk hos legen. Da tar de alle blodprøver.

Når det kommer til den svimmelheten syns jeh du kan lese litt om krystallsyken.

Anonymous poster hash: c012d...261

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på MS, men har MS selv, så noe vet jeg. 😉

Det positive (for ingen oppegående person ønsker seg MS), er at det du beskriver ikke høres ut som MS for meg. Men MS kommer i mange varianter, så veien å gå for å eventuelt utelukke MS, er å kontakte fastlegen din. Dersom denne mener det er grunn, blir du henvist til nevrolog. MS diagnostiseres gjennom MR og du skal ha hatt minst to schub (tilfeller er kanskje den beste forklaringen). Slik var det i alle fall da jeg fikk diagnosen for ca. 15 år siden.

Synsforstyrrelser slik jeg opplever dem, er på ingen måte smertefulle, men vanskeliggjør lesing, skriving, etc.

Jeg ønsker deg lykke til, og håper mine antagelser om at du ikke har MS er riktige. 😊

Anonymous poster hash: facc2...75b

Skrevet

Synsnerve betennelser kan være skikkelig vondt.

Det kan også gi bloldsprengt øye.

Det kommer bare på et øye om gangen.

MS er i hovedsak asymmetrisk, det kan unntaksvis være symmetrisk om det er i ryggraden, der et plakk kan dekke revene som styrer både høyre og venstre. Synsnerven til høyre og venstre øye ligger ikke nære, og det skal mye til om det blir symmetrisk. Da er det to ulike attakk.

Når det gjelder blære problematikk kan jeg ikke uttale meg, har sluppet unna det heldigvis, til tross for at det er veldig veldig mange år siden jeg fikk diagnose.

Svimmelhet med MS har jeg vært slitt mye med. De sier at spinnede svimmelhet sitter i øret, og at gyngende sjøsyke svimmelhet er nervesystemet. Sånn hovedregel. Jeg har hatt noen byger med roterende svimmelhet, men veldig kortvarig bare minutter, 2 ganger. De mente at det var noe annet uavhengig av MS.

MS er lett å diagnostisere. Det er MR og det er spinalveske prøve. Siste er jævlig.

Ingenting viser utenpå oss.

Det er lett å få en MR om man beskriver symptomer som tilsier MS. En må ha leksjoner på hjerne, ryggmarg for å få diagnosen. De viser på MR.

Leksjoner på synsnerven kan øyelegen også ofte se i en undersøkelse. At øyelegen ikke så noe utelukker ikke MS, men gjør det mindre sannsynlig.

Anonymous poster hash: 15a87...926

Skrevet

Synsnerve betennelser kan være skikkelig vondt.

Det kan også gi bloldsprengt øye.

Det kommer bare på et øye om gangen.

MS er i hovedsak asymmetrisk, det kan unntaksvis være symmetrisk om det er i ryggraden, der et plakk kan dekke revene som styrer både høyre og venstre. Synsnerven til høyre og venstre øye ligger ikke nære, og det skal mye til om det blir symmetrisk. Da er det to ulike attakk.

Når det gjelder blære problematikk kan jeg ikke uttale meg, har sluppet unna det heldigvis, til tross for at det er veldig veldig mange år siden jeg fikk diagnose.

Svimmelhet med MS har jeg vært slitt mye med. De sier at spinnede svimmelhet sitter i øret, og at gyngende sjøsyke svimmelhet er nervesystemet. Sånn hovedregel. Jeg har hatt noen byger med roterende svimmelhet, men veldig kortvarig bare minutter, 2 ganger. De mente at det var noe annet uavhengig av MS.

MS er lett å diagnostisere. Det er MR og det er spinalveske prøve. Siste er jævlig.

Ingenting viser utenpå oss.

Det er lett å få en MR om man beskriver symptomer som tilsier MS. En må ha leksjoner på hjerne, ryggmarg for å få diagnosen. De viser på MR.

Leksjoner på synsnerven kan øyelegen også ofte se i en undersøkelse. At øyelegen ikke så noe utelukker ikke MS, men gjør det mindre sannsynlig.

Anonymous poster hash: 15a87...926

Bare et lite spørsmål ang synsnervebetennelse, jeg er ikke hi.. Jeg har ikke fått ms diagnose, men har bånd i spinalvæske og et plakk i nakken og noen hvite?? på mr av hjernen. Sliter med doven hud i venstre arm, men dette mener de er pga et prolaps i nakken.. Ferdig utredet inntil videre. Men så er det at jeg tidvis sliter med ganske kraftig hodepine i panna og mellom øynene og i selve øyeeplene. Da hjelper ikke noe smertestillende. Kan gjerne vare et par dager før det går over. Tenkt det er bihuleproblemer, men kan det være synsnervebetennelse, eller vil ikke det komme og gå på denne måten?

Anonymous poster hash: 5c57b...308

Skrevet

HI hvis du virkelig er bekymret får du det undersøkt. En nevrolog finner fort ut av dette i kombinasjon med MR av hodet og evt spinalpunksjon. Men ber deg tenke på andre årsaker. Jeg har også en historie med diffuse symptomer med kroppen.

Har hatt flere episoder de siste årene hvor jeg får redusert kraft i hele ve side. Har vart i ca 1,5 uke og har vært smertefritt. Har også vært mye svimmel, hatt synsforstyrrelser, svakere og delvis skjev på hø side av ansiktet, utmattelse,

Prikkinger og brennende svie i bena og kraftsvikt i begge eller ene benet. Var etter første episoden til undersøkelse hos nevrolog som ikke fant noe galt. Bare litt hyperreflekser. Fysioterapeuten jeg var til sa at plagene mine ikke stemte med MR funn av rygg.

Men alle disse tingene mine kan også komme av ryggproblemer, stress/ stramme muskler osv. Så enn så lenge trener jeg og tilpasser livet etter disse episodene. Jeg jobber 100% men har vært delvis sykemeldt pga ryggproblemer 2x de siste 2 årene. Hatt dropfot 2x som har kommer seg nesten helt begge gangene.

Hvis det er MS både jeg og du har setter jeg min lit til at helsevesenet finner ut av det og gir behandling.

Lykke til videre HI😊

Anonymous poster hash: f2038...e5c

Skrevet

Når du sier at du har vondt bak øynene, er det begge samtidig? Eller bare ett av gangen? Jeg har også MS, og har ikke hatt synsnervebetennelse, men ved to anledninger hatt sløret syn på begge øyne samtidig. Hadde derimot ingen smerter. Så det var symmetrisk, selv om alt annet ikke har vært det. MEN, alle attakker går over etter rundt 4 ukers tid+-. Når du hadde vondt bak øynene, hvor lenge varte det? Dette med blæra har det vært en periode hvor dette var veldig ille for så å bli bedre? Hvis det er MS, så kan jeg tenke meg at du har hatt ett attakk som går på blæra og dette har da vært ganske ille over en periode, mens du i ettertid opplever dette mye skjeldnere og er restsymptomer eller noe som ikke har kommet seg helt etter attakket. Om dette ikke er tilfelle er det nok neppe MS. Svimmelhet er et av de vanligste plagene man får, så det betyr lite. Jeg ville tatt kontakt med lege og spurt om å få spinalpunksjon og MR. Da ser de om det er MS med sikkerhet. Lykke til.

Anonymous poster hash: 13a28...c22

Skrevet

Når du sier at du har vondt bak øynene, er det begge samtidig? Eller bare ett av gangen? Jeg har også MS, og har ikke hatt synsnervebetennelse, men ved to anledninger hatt sløret syn på begge øyne samtidig. Hadde derimot ingen smerter. Så det var symmetrisk, selv om alt annet ikke har vært det. MEN, alle attakker går over etter rundt 4 ukers tid+-. Når du hadde vondt bak øynene, hvor lenge varte det? Dette med blæra har det vært en periode hvor dette var veldig ille for så å bli bedre? Hvis det er MS, så kan jeg tenke meg at du har hatt ett attakk som går på blæra og dette har da vært ganske ille over en periode, mens du i ettertid opplever dette mye skjeldnere og er restsymptomer eller noe som ikke har kommet seg helt etter attakket. Om dette ikke er tilfelle er det nok neppe MS. Svimmelhet er et av de vanligste plagene man får, så det betyr lite. Jeg ville tatt kontakt med lege og spurt om å få spinalpunksjon og MR. Da ser de om det er MS med sikkerhet. Lykke til.

Blæreproblemer ved MS kan også komme utenom attakker. De kan komme og gå, eller være konstante.

Anonymous poster hash: 84f93...69f

Skrevet

Jeg har vært utredet for ms og har bånd i ryggmargsvæsken og har flere attacker bak meg, men har fremdeles ikke fått diagnosen. MS lar seg ikke nødvendigvis utrede raskt, det kan komme mange symptomer før de nødvendige testene viser det nødvendige. Jeg er ikke ferdig utredet, men alt er satt på pause enn så lenge.

Det første du må gjøre er å snakke med legen din, regner med det startes utredning med fokus på de problemene du har per nå, først. Altså sjekke urineringsproblemene dine og se om det kan være noe lokalt som er problemet, samme med svimlingen.

MS kan gi utallige symptomer og når det blir mange av dem fra forskjellige deler fra kroppen så vil de se på helheten og utrede bredere for å kunne utelukke eventuelle nevrologiske diagnoser. Ved MS tas det mr av hodet og spinalprøve, begge deler må gi utslag sammen med attacker.

Med det sagt så har du fått utelukket synsnervebetennelse, så fokuser på de spesifikke tingene og be om utredning for dem først. Svimlingen kan komme av krystallsyken, lavt eller høyt blodtrykk osv, trenger ikke henge sammen med blæreproblemer :)

Jeg har blæreproblemer og tarmproblemer som følge av endometriose, svimling pga lavt blodtrykk med plutselige blodtrykksfall, anfall over flere uker med nedsatt følelse i ansiktet pga migrene og mye annet. At en MS diagnose muligens venter meg er ikke noe jeg styrer med nå, plagene jeg har er reelle og jeg prøver heller å finne måter å takle dem på utifra situasjonen min i dag.

Anonymous poster hash: 6f870...6d3

Skrevet

Gikk inn på tråden for jeg kjenner et par med MS.... Det som slo meg er at HI er under utredelser til aap pga psyken,- og alle symptom kan vel derfor fort henvises til dette.

Nå er det lett å tenke "be om MR og spinalprøve" å få det ute av verden, så slipper du bekymre deg og legen slipper "maset" ditt. Men nå er det slik at dette er VELDIG kostbart, vi er bare så vant til at slike prøver blir dekket når vi MÅ ha det at når vi vil ha det "for sikkerhets skyld" fordi vi tenker at det gjør" alt så mye enklere", så er det ikke så enkelt...

Vil tro at en enkel MR og en spinalprøve med analyser i etterkant fort koster staten opp mot 100 000. Om alle skulle få det de ville av undersøkelser,- "om ikke annet for "å utelukke",- så ville det etter hvert bli MYE høyere egenandeler i helsevesenet... Når det er sagt, når jeg leser symptom på MS som ramses opp her inne,- så kan jeg faktisk "diagnostisere" meg selv..

Perioder med urinlekkasje,- svimmelhetsanfall, tåke/uklart syn på ene øyet, variere hvilket,- jeg har sett i speilet at ene siden av ansiktet mitt noen gang er "slappere", under jogging kan jeg i perioder "sikle" fra den "slappe siden".. kan også synes på noen bilder at smilet er litt skjevt, Men bilder fra annen anledning viser ikke skjevt smil... Vondt bak øynene har jeg også, stort sett et av gangen, noen få gang begge,-  Forklaring:- det siste er migrene (maxalt hjelper) synsforstyrrelser nevnt er normalt ved migrene, urinlekkasje, etter to barn så er ikke ting som før, og som resten av kroppen så har sikkert musklene rundt blære også sine "problem" i perioder, ansiktet;- jeg er nok bare usymmetrisk og ene siden av kroppen er som regel svakere enn den andre og det er sikkert slik i ansiktet også, når man er sliten kommer slike ulikheter tydligere frem (lange joggeturer f.eks, blir jeg skikkelig sliten så endrer joggestil seg, og min venstre fot "slenger" mer ut til siden enn å sparke fra. Dette er helt normalt), da sikkert også i ansiktet..

Man skal være forsiktig med å gå til lege og "forvente" en diagnose,- kanskje legge til litt "småsymptom" som kan bekrefte sine mistanker. Det er viktig å være åpen om at "noe synes feil",- komme med de problem man har (hverken mer eller mindre) for ikke bare kan man risikere at legen bare ser deg som en hypokonder som har lest seg opp på nett,- men det kan også være at du "tvinger" ham inn på tanken om MS (Selv om du ikke forteller at det er dette du tror du har) og at han dermed overser noen viktige sammenhenger som kan være andre,- kanskje mer "farlige "sykdommer,- eller en annen ukjent, litt plagsom men helt ufarlig diagnose.....

Å søke på symptom på nett er skummelt. Bare se hvor godt mine "symptom" stemmer med MS..... Bare man vil:) Sier ikke du skal la det ligge, men vær så objektiv du kan når du forteller om de ulike symptom. Kom heller tilbake igjen om det ikke "skjer noe" etter første møte med legen. "Selvdignostisering" er et økende problem for legene i dagens internettsamfunn.

Anonymous poster hash: aa6c1...f71
Skrevet

Ok, her kommer drittsekksvaret du har gruet deg til.

Symptomene dine er meget svake og vage. Jeg regner med ideen om ms kommer etter diverse internettsøk.

Når jeg googler mine symptomer får jeg opp ms, utbrenthet, diverse kreftformer, ME, depresjon.

Ingen prøver viser noe, og nå er jeg faktisk i utredning for adhd og bipolar lidelse. Ganske langt fra ms, som internett fort foreslår.

Jeg tror og håper at du ikke har ms. Men noe plager deg, og jeg håper du finner ut av det. Det er nok ikke ms.

Anonymous poster hash: b1ae5...54a

Skrevet

Ok, her kommer drittsekksvaret du har gruet deg til.

Symptomene dine er meget svake og vage. Jeg regner med ideen om ms kommer etter diverse internettsøk.

Når jeg googler mine symptomer får jeg opp ms, utbrenthet, diverse kreftformer, ME, depresjon.

Ingen prøver viser noe, og nå er jeg faktisk i utredning for adhd og bipolar lidelse. Ganske langt fra ms, som internett fort foreslår.

Jeg tror og håper at du ikke har ms. Men noe plager deg, og jeg håper du finner ut av det. Det er nok ikke ms.

Anonymous poster hash: b1ae5...54a

Ikke drittsekksvar, men et reality-check-svar. Og det må jeg da ta imot med glede. Du har selvsagt rett i at googlesøk ledet meg dit. Jeg ringte moren min etter optikertimen og fortalte at jeg måtte til øyelege. Da søkte hun på nettet selvsagt og spurte "har du noen andre kroppslige plager eller endringer?" Jeg tenkte selvsagt spontant på det med blærekontrollen uten å ane at det var ms moren min tenkte på. Så jeg søkte ikke først og deretter kjente etter om jeg har noen plager.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på MS, men har MS selv, så noe vet jeg. 😉

Det positive (for ingen oppegående person ønsker seg MS), er at det du beskriver ikke høres ut som MS for meg. Men MS kommer i mange varianter, så veien å gå for å eventuelt utelukke MS, er å kontakte fastlegen din. Dersom denne mener det er grunn, blir du henvist til nevrolog. MS diagnostiseres gjennom MR og du skal ha hatt minst to schub (tilfeller er kanskje den beste forklaringen). Slik var det i alle fall da jeg fikk diagnosen for ca. 15 år siden.

Synsforstyrrelser slik jeg opplever dem, er på ingen måte smertefulle, men vanskeliggjør lesing, skriving, etc.

Jeg ønsker deg lykke til, og håper mine antagelser om at du ikke har MS er riktige. 😊

Anonymous poster hash: facc2...75b

Det håper jeg også du har 😊 under periodene med smerter i øynene har jeg også hatt vansker med å lese etc. Det har vært litt tåkesyn, men jeg er egentlig ikke hypokonder, så jeg tenkte ikke så mye over det annet enn "så irriterende da, nå må det gå over snart!"

Skrevet

HI hvis du virkelig er bekymret får du det undersøkt. En nevrolog finner fort ut av dette i kombinasjon med MR av hodet og evt spinalpunksjon. Men ber deg tenke på andre årsaker. Jeg har også en historie med diffuse symptomer med kroppen.

Har hatt flere episoder de siste årene hvor jeg får redusert kraft i hele ve side. Har vart i ca 1,5 uke og har vært smertefritt. Har også vært mye svimmel, hatt synsforstyrrelser, svakere og delvis skjev på hø side av ansiktet, utmattelse,

Prikkinger og brennende svie i bena og kraftsvikt i begge eller ene benet. Var etter første episoden til undersøkelse hos nevrolog som ikke fant noe galt. Bare litt hyperreflekser. Fysioterapeuten jeg var til sa at plagene mine ikke stemte med MR funn av rygg.

Men alle disse tingene mine kan også komme av ryggproblemer, stress/ stramme muskler osv. Så enn så lenge trener jeg og tilpasser livet etter disse episodene. Jeg jobber 100% men har vært delvis sykemeldt pga ryggproblemer 2x de siste 2 årene. Hatt dropfot 2x som har kommer seg nesten helt begge gangene.

Hvis det er MS både jeg og du har setter jeg min lit til at helsevesenet finner ut av det og gir behandling.

Lykke til videre HI😊

Anonymous poster hash: f2038...e5c

Ja, det er vel bare å vente og se.

Skrevet

Det har vært begge øynene samtidig. En gang varte det i ca fem dager. Da var det virkelig vondt å se til sidene feks. Siste gangen var det absolutt ikke like smertefullt og varte kanskje to-tre uker. Greia er at begge gangene har jeg bare prøvd å overse problemet og vente på at det går over. Det er helt tilfeldig at jeg var hos en optiker den siste perioden med smerter i øynene. Jeg skulle på en rutinekontroll. Derfor vet jeg heller ikke eksakt hvordan det utartet seg, spesielt ikke den lengste perioden som var mindre smertefull og mer diffust.

Skrevet

Gikk inn på tråden for jeg kjenner et par med MS.... Det som slo meg er at HI er under utredelser til aap pga psyken,- og alle symptom kan vel derfor fort henvises til dette.

Nå er det lett å tenke "be om MR og spinalprøve" å få det ute av verden, så slipper du bekymre deg og legen slipper "maset" ditt. Men nå er det slik at dette er VELDIG kostbart, vi er bare så vant til at slike prøver blir dekket når vi MÅ ha det at når vi vil ha det "for sikkerhets skyld" fordi vi tenker at det gjør" alt så mye enklere", så er det ikke så enkelt...

Vil tro at en enkel MR og en spinalprøve med analyser i etterkant fort koster staten opp mot 100 000. Om alle skulle få det de ville av undersøkelser,- "om ikke annet for "å utelukke",- så ville det etter hvert bli MYE høyere egenandeler i helsevesenet... Når det er sagt, når jeg leser symptom på MS som ramses opp her inne,- så kan jeg faktisk "diagnostisere" meg selv..

Perioder med urinlekkasje,- svimmelhetsanfall, tåke/uklart syn på ene øyet, variere hvilket,- jeg har sett i speilet at ene siden av ansiktet mitt noen gang er "slappere", under jogging kan jeg i perioder "sikle" fra den "slappe siden".. kan også synes på noen bilder at smilet er litt skjevt, Men bilder fra annen anledning viser ikke skjevt smil... Vondt bak øynene har jeg også, stort sett et av gangen, noen få gang begge,- Forklaring:- det siste er migrene (maxalt hjelper) synsforstyrrelser nevnt er normalt ved migrene, urinlekkasje, etter to barn så er ikke ting som før, og som resten av kroppen så har sikkert musklene rundt blære også sine "problem" i perioder, ansiktet;- jeg er nok bare usymmetrisk og ene siden av kroppen er som regel svakere enn den andre og det er sikkert slik i ansiktet også, når man er sliten kommer slike ulikheter tydligere frem (lange joggeturer f.eks, blir jeg skikkelig sliten så endrer joggestil seg, og min venstre fot "slenger" mer ut til siden enn å sparke fra. Dette er helt normalt), da sikkert også i ansiktet..

Man skal være forsiktig med å gå til lege og "forvente" en diagnose,- kanskje legge til litt "småsymptom" som kan bekrefte sine mistanker. Det er viktig å være åpen om at "noe synes feil",- komme med de problem man har (hverken mer eller mindre) for ikke bare kan man risikere at legen bare ser deg som en hypokonder som har lest seg opp på nett,- men det kan også være at du "tvinger" ham inn på tanken om MS (Selv om du ikke forteller at det er dette du tror du har) og at han dermed overser noen viktige sammenhenger som kan være andre,- kanskje mer "farlige "sykdommer,- eller en annen ukjent, litt plagsom men helt ufarlig diagnose.....

Å søke på symptom på nett er skummelt. Bare se hvor godt mine "symptom" stemmer med MS..... Bare man vil:) Sier ikke du skal la det ligge, men vær så objektiv du kan når du forteller om de ulike symptom. Kom heller tilbake igjen om det ikke "skjer noe" etter første møte med legen. "Selvdignostisering" er et økende problem for legene i dagens internettsamfunn.

Anonymous poster hash: aa6c1...f71

Jeg skal absolutt ikke "legge til noen småsymptom". Så viktig er det ikke å bli utredet for det. Og jeg har lenge prøvd å bare overse plagene, men jeg må innse at de er der. Videre har jeg vært sykemeldt og på aap i over to år, med andre vansker enn dette. Dette er jo ganske nytt, av i år. Altså 1,5 år ut i sykemeldingen kan man si.

I første omgang nå sjekker legen meg for blærevanskene. Det er tatt tak i nå. Utvidede blodprøver skal taes. Svimmelheten har jeg ikke nevnt til legen, fordi jeg syntes det var så diffust og tenkte at det gir seg vel snart. Men istedet blir det åpenbart oftere og sterkere. I sommer føltes det som lavt-blodsukker-svimmelhet, bare at det ikke hjalp å spise. Igår var det jo helt villt da jeg trodde bordet falt og det føltes som jeg ble slynget fra side til side.

Jeg har også skjevt smil og vondt i et kne. Det er ikke noe å henge seg opp i. Jeg syns jeg klarer å se forskjell på hva jeg synes kanskje er litt rart hvis om atte, og vansker som faktisk bare blir verre enda jeg går mnd etter mnd og prøver å ikke bry meg om det i håp om at det bare forsvinner igjen.

Men du har selvsagt et poeng. Og jeg skal ikke legge ord i munnen på legen. Han er en utrolig grundig lege, så jeg skal stole på han.

Google har forøvrig også hjulpet folk endel ganger også altså. Ved å google symptomer og dermed finne ut av sykdommer 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...