Gå til innhold

Lærer man å lese eller skrive først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1. Klassing har mer interesse for å prøve å skrive enn å lese.

Anonymous poster hash: 9a562...dff

Skrevet

Det er litt komplekst egentlig. Små barn kan lære å etterape bokstaver og dermed "skrive" en del ord, og på samme måte lære seg ordbildene til enkelte ord utenatt og dermed "lese" dem. Det å faktisk lære å lese, og å skrive, innebærer at barnet knekker koden om ordlyder og hvordan disse dras sammen. Det er først når barnet forstår at lyden "s" sammen med lyden "e" danner ordet "s-e" at man kan si at barnet har begynt å knekke lesekoden. Det samme må til for å knekke skrivekoden, men da er det mer omvendt, og ofte er det også litt lettere.

Selv om barn på din alder gjerne har veldig mange skrivefeil, naturlig nok, vil de ofte være i stand til å skrive lenger og mer kompliserte ord enn de vil klare å lese. Dette kommer av at det er enklere å bla seg gjennom lydene i ordene og skrive ned bokstav for bokstav fordi de da vet hvilke ord de tar utgangspunkt i, enn det er for dem å skulle huske alle bokstavlydene gjennom et helt, langt ord og deretter i tillegg dra dem fort sammen til et skikkelig ord.

Jeg vet ikke helt om dette ga mening for deg?

Anonymous poster hash: 3dbb2...bf2
Skrevet

Eldste jenta mi lærte seg å skrive lenge før hun begynte å lese, mens yngste lærte seg å lese først. Vil tro det varierer litt?

Anonymous poster hash: 099c9...79c

Skrevet

Læreren til min førsteklassing sier det er lettest å lære å skrive. Kjenne igjen bokstaver. De vet hva bokstavene heter og har lettere for å si navnet enn lyden på de. Da blir det vanskelig å lese.

Anonymous poster hash: 01347...7db

Skrevet

Det varierer nok. Men tradisjonell opplæring har vel båret preg av at man begynner med bokstavene/bokstavlydene for så å trekke sammen til ord (knekke lesekoden).

STL+, skrive seg til lesing blir brukt ved flere norske skoler og har vel vist bedre effekt en tradisjonell leseopplæring.

Anonymous poster hash: 4127a...5fd

Skrevet

Min lærte seg å skrive lenge før hun skjønte at hun lese. Jeg aner ikke hva som er vanlig. Det var ikke sånn at hun skrev ord hun kunne, hun skrev alt mulig.

Anonymous poster hash: a7cfa...806

Skrevet

Datteren min lærte å lese før hun kunne skrive. Lillebror lærte å skrive før han kunne lese. For han var det lettere å visualisere lydene og skrive ned bokstaver og ord enn det var å sette lyd på bokstavene han så på arket og laget et ord av dette. Han fikk til å si enkeltlydene når han skulle prøve å lese, men det å trekke dem sammen til ord (knekke lesekoden) tok litt lenger tid. Han lærte å skrive et år (eller mer før skolen) og knakk lesekoden noen uker ute i 1. klasse. 

Anonymous poster hash: 19736...c7b
Skrevet

Min 1. Klassing har mer interesse for å prøve å skrive enn å lese.

Kanskje det føles mest fornuftig ut eller at ungen din har opplevd mestring med skriving.

Skrevet

Det er litt komplekst egentlig. Små barn kan lære å etterape bokstaver og dermed "skrive" en del ord, og på samme måte lære seg ordbildene til enkelte ord utenatt og dermed "lese" dem. Det å faktisk lære å lese, og å skrive, innebærer at barnet knekker koden om ordlyder og hvordan disse dras sammen. Det er først når barnet forstår at lyden "s" sammen med lyden "e" danner ordet "s-e" at man kan si at barnet har begynt å knekke lesekoden. Det samme må til for å knekke skrivekoden, men da er det mer omvendt, og ofte er det også litt lettere.

Selv om barn på din alder gjerne har veldig mange skrivefeil, naturlig nok, vil de ofte være i stand til å skrive lenger og mer kompliserte ord enn de vil klare å lese. Dette kommer av at det er enklere å bla seg gjennom lydene i ordene og skrive ned bokstav for bokstav fordi de da vet hvilke ord de tar utgangspunkt i, enn det er for dem å skulle huske alle bokstavlydene gjennom et helt, langt ord og deretter i tillegg dra dem fort sammen til et skikkelig ord.

Jeg vet ikke helt om dette ga mening for deg?

Dette var oppklarende! Takk

Anonymous poster hash: 3dbb2...bf2

Skrevet

Kanskje det føles mest fornuftig ut eller at ungen din har opplevd mestring med skriving.

Jo, det tror jeg helt klart!

Gjest Antarctica
Skrevet

Husker bror min kunne skrive lapp om hvor han selv var, men ikke lese lappen fra mamma om hvor hun var..,

Skrevet

Mitt barn lærte begge deler samtidig ved å lære å lese. Dvs da han knakk lesekoden så skjønte han med en gang hvordan han skulle skrive også. Før det kunne han skrive navnet sitt, men det var jo fordi han hadde lært de bokstavene utenat, ikke fordi han skjønte det. Husker det var på samme måte da jeg lærte det.

Anonymous poster hash: 31138...719
Skrevet

Min datter slet med å knekke lesekoden i starten på skolen. De leste masse og skrev ingen ord. Da de endelig kom så langt som til å skrive ord løsnet alt. Det var endelig noe hun skjønte og fant morsomt. Etter det kom lesingen av seg selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Min datter slet med å knekke lesekoden i starten på skolen. De leste masse og skrev ingen ord. Da de endelig kom så langt som til å skrive ord løsnet alt. Det var endelig noe hun skjønte og fant morsomt. Etter det kom lesingen av seg selv.

Skriving er jo også mer aktivt og kreativt, så det kan jeg godt forstå. Da bestemmer man jo selv hva teksten skal bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...