Gå til innhold

Er dette "dyreplageri"? 🐠🐡🐟

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 1 kampfisk i et 6 liters akvarium.

Vi ble anbefalt å ha 1 fisk i akvariet i dyrebutikken. Akkurat det er kanskje greit nok.

Men det jeg får dårlig samvittighet for er at akvariumet står på et barnerom. (Barnet ønsket seg et dyr, fisk var det vi kunne strekke oss til (barnet hadde ikke klart å følge opp noe annet.)) Barnet er lite på rommet sitt = kjedelig for fisken? "Dyreplageri"?

Føler meg litt dumt nå, men lurer på dette.

Anonymous poster hash: 7cc93...e0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hvordan en fisk tenker. 

Men vi har akvarium med mange fisker, og vi ser jo tydelig at de registrerer at vi er rundt . Vårt står i stuen. 

Når det er tid for mat så "maser" de ved å stimle sammen mot glasset. Det samme om noen setter seg helt inntil glasset.  

Jeg hadde nok flyttet fisken til et mer sosialt sted, som gangen eller stuen var jeg dere. 

Anonymous poster hash: db244...fd2
Skrevet

Den fisken du har er ikkje egna til andre fisker.

Kannibal og napper andre fisker. Spiser yngel.

Gullfisker er bedre.

Anonymous poster hash: 373ad...ccb
Skrevet

Aner ikke hvordan en fisk tenker.

Men vi har akvarium med mange fisker, og vi ser jo tydelig at de registrerer at vi er rundt . Vårt står i stuen.

Når det er tid for mat så "maser" de ved å stimle sammen mot glasset. Det samme om noen setter seg helt inntil glasset.

Jeg hadde nok flyttet fisken til et mer sosialt sted, som gangen eller stuen var jeg dere.

Anonymous poster hash: db244...fd2

Så koselig deres akvarium høres ut 😊😊

Har faktisk tenkt på å flytte akvariumet,men problemet da er at barnet har kjøpt dette selv og det er hennes fisk sier hun 😩😩

Så håper jo at fisken har delen Lunde greit

Hi

Anonymous poster hash: 4b8fe...647

Skrevet

Så koselig deres akvarium høres ut 😊😊

Har faktisk tenkt på å flytte akvariumet,men problemet da er at barnet har kjøpt dette selv og det er hennes fisk sier hun 😩😩

Så håper jo at fisken har delen Lunde greit

Hi

*noen

Skrevet

Gullfisker er bedre.

Ja,var sånn jeg også forsto det.

Er mest plasseringen jeg bekymrer meg for

😑😑😑 Hi

Skrevet

Gullfisker er bedre.

Gullfisk i noe annet enn 200 liter er dyreplageri! De blir jo 40 cm store, hvordan tenker du det skal gå i en 6 liters?

Ellers burde mange dyrebutikkansatte ha en smekk på lanken når det gjelder fisk og akvariestørrelser. Det fisken har nå kan samlignes med at du skulle bodd på en 10 kvm leilighet. Overlevbart, men langt ifra godt nok.

Selv har jeg en 60 liter, der bodde kampfisken min, sorte neontetra og en sugefisk frem til kampfisken døde av alder. Jeg hørte også på dyrebutikken og den bodde de første mnd sine i et 9 liters akvarie, men så fort den kom over i 60 litern og med andre fisker fikk den brått enda klarere farger og var mer livlig frem til den døde av alderdom.

Plassering ser jeg ikke noe galt i faktisk. Mine stikker avgårde så fort det kommer folk, og de står midt i stua. Men lyset slukkes kl 22 og da er de mer frampå vinduet.

At kampfisk er kannibaler mtp at de spiser andre fisk er bare tull. Han min rørte aldri de andre fiskene, men de skal heller ikke bo med andre fisk som har lange finner og slør da de kan tro det er en annen kampfisk og sloss. De skal heller aldri ha speil som noen dyrebutikker anbefaller.

Skrevet

Gullfisk i noe annet enn 200 liter er dyreplageri! De blir jo 40 cm store, hvordan tenker du det skal gå i en 6 liters?

Ellers burde mange dyrebutikkansatte ha en smekk på lanken når det gjelder fisk og akvariestørrelser. Det fisken har nå kan samlignes med at du skulle bodd på en 10 kvm leilighet. Overlevbart, men langt ifra godt nok.

Selv har jeg en 60 liter, der bodde kampfisken min, sorte neontetra og en sugefisk frem til kampfisken døde av alder. Jeg hørte også på dyrebutikken og den bodde de første mnd sine i et 9 liters akvarie, men så fort den kom over i 60 litern og med andre fisker fikk den brått enda klarere farger og var mer livlig frem til den døde av alderdom.

Plassering ser jeg ikke noe galt i faktisk. Mine stikker avgårde så fort det kommer folk, og de står midt i stua. Men lyset slukkes kl 22 og da er de mer frampå vinduet.

At kampfisk er kannibaler mtp at de spiser andre fisk er bare tull. Han min rørte aldri de andre fiskene, men de skal heller ikke bo med andre fisk som har lange finner og slør da de kan tro det er en annen kampfisk og sloss. De skal heller aldri ha speil som noen dyrebutikker anbefaller.

Takk for bra svar.

Jeg har så dårlig samvittighet for den fisken altså... kanskje vi må gjøre noe. Var jo ikke giret på så mye jobb i og med at det var barnet som ønsket seg dyr 😩😩

Hvor gammel kan en kampfisk bli?

Hi

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Mener du virkelig 6 liters akvarium? Eller skulle det stå 60? Kampfisk skal ha minimum 60 liters akvarium. Hvis du faktisk har den i et 6liters akvarium er det revnende likegyldig hvor den står. Den har det for jævlig uansett.

KILDE:

akvaforum.no (søk på kampfisk)

Skrevet

Mener du virkelig 6 liters akvarium? Eller skulle det stå 60? Kampfisk skal ha minimum 60 liters akvarium. Hvis du faktisk har den i et 6liters akvarium er det revnende likegyldig hvor den står. Den har det for jævlig uansett.

KILDE:

akvaforum.no (søk på kampfisk)

6 ja! Var helt ok i følge dyrebutikken 😔😟

Skrevet

Takk for bra svar.

Jeg har så dårlig samvittighet for den fisken altså... kanskje vi må gjøre noe. Var jo ikke giret på så mye jobb i og med at det var barnet som ønsket seg dyr

Hi

Har hørt om noen som har blitt 4 og 5 år, men de jeg har hatt har blitt 2-3. 6 liters akvarium er jo knapt en sølepytt, dessuten så ville jeg vært litt betenkt i forhold til temperaturen på soverommet. kampfiskene liker seg best med ca 25 grader i vannet, og om dere har soveromsvinduet åpent nå på høsten og vinteren, så vil det jo bli store temperatursvingniger. Har akvariet varmekolbe så vil vel det hjelpe noe. hadde det vært i mitt hus, så hadde jeg kjøpe et større akvarium, flyttet det til stue eller kjøkken og puttet oppi noen flere fisker og gitt kampfisken muligheten for et hyggelig og litt lengre liv.

Skrevet

6 ja! Var helt ok i følge dyrebutikken

Mange som jobber i dyrebutikk har 0 peiling på dyr. En kar prøvde å selge meg to hamstere, en hann og en hunn fra samme kull, for han mente de ikke ville parre seg fordi de visste at de var søsken...

Skrevet

Har hørt om noen som har blitt 4 og 5 år, men de jeg har hatt har blitt 2-3. 6 liters akvarium er jo knapt en sølepytt, dessuten så ville jeg vært litt betenkt i forhold til temperaturen på soverommet. kampfiskene liker seg best med ca 25 grader i vannet, og om dere har soveromsvinduet åpent nå på høsten og vinteren, så vil det jo bli store temperatursvingniger. Har akvariet varmekolbe så vil vel det hjelpe noe. hadde det vært i mitt hus, så hadde jeg kjøpe et større akvarium, flyttet det til stue eller kjøkken og puttet oppi noen flere fisker og gitt kampfisken muligheten for et hyggelig og litt lengre liv.

Så bra svar. Ja, det skal jeg gjøre.

Syns så synd i fisken 😟😟

Hi

Skrevet

Mange som jobber i dyrebutikk har 0 peiling på dyr. En kar prøvde å selge meg to hamstere, en hann og en hunn fra samme kull, for han mente de ikke ville parre seg fordi de visste at de var søsken...

Hjelpes 😲😲

Skrevet

Gullfisker er bedre.

Det er ikke den hele sannheten, den fungerer fint med noen, men på den andre siden har du veldig mange andre arter som vil plage kampfisken, spise på halesløret, etc. Jeg har god erfaring med å ha en 5-10 neontetra, en black molly, ei reke og en otocinclus (for å slippe alger) sammen med kampfisken.

Skrevet

De små melkeglassene er jo bare ment for dekorasjon. De passer best til blomster:-)

Kjøp et litt større og ha sand, en plante og en eller annen teit akvariepynt som barnet liker😊

Anonymous poster hash: 406f7...eb2

Skrevet

Takk for bra svar.

Jeg har så dårlig samvittighet for den fisken altså... kanskje vi må gjøre noe. Var jo ikke giret på så mye jobb i og med at det var barnet som ønsket seg dyr 😩😩

Hi

Jo mindre akvarie jo mer jobb da vannet blir fortere skittent og må byttes oftere. Jeg bytter ofte, men lite og det tar meg kanskje 10 minutter hver gang jeg fikser det. Som er en gang i uka sånn ca.

Jeg vet ikke hvor gammel min var da den hadde bodd i dyrebutikken alt for lenge, men den hadde ingen farge lengre fordi den var så deprimert. Jeg hadde den i 7-8 mnd før den døde, men den var rimelig aktiv til siste dag.

Skrevet

Kampfisken har nå begynt å "legge seg" oppå/inntil luftpumpen.

Er den syk? Er det pga størrelsen på akvariumet?

Gjest Antarctica
Skrevet

Du trenger i alle fall ikke flytte akvariet til et mer "spennende" rom. Fiskene søker ikke selskap eller underholdning av mennesker. De ser ikke på tv heller, så de kan trygt bo på barnerommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...