Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Vi har 1 kampfisk i et 6 liters akvarium. Vi ble anbefalt Ä ha 1 fisk i akvariet i dyrebutikken. Akkurat det er kanskje greit nok.  Men det jeg fÄr dÄrlig samvittighet for er at akvariumet stÄr pÄ et barnerom. (Barnet Þnsket seg et dyr, fisk var det vi kunne strekke oss til (barnet hadde ikke klart Ä fÞlge opp noe annet.)) Barnet er lite pÄ rommet sitt = kjedelig for fisken? "Dyreplageri"?  FÞler meg litt dumt nÄ, men lurer pÄ dette.   Anonymous poster hash: 7cc93...e0d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 Aner ikke hvordan en fisk tenker. Men vi har akvarium med mange fisker, og vi ser jo tydelig at de registrerer at vi er rundt . VÄrt stÄr i stuen.  NÄr det er tid for mat sÄ "maser" de ved Ä stimle sammen mot glasset. Det samme om noen setter seg helt inntil glasset.   Jeg hadde nok flyttet fisken til et mer sosialt sted, som gangen eller stuen var jeg dere. Anonymous poster hash: db244...fd2
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 Den fisken du har er ikkje egna til andre fisker. Â Kannibal og napper andre fisker. Spiser yngel. Â Gullfisker er bedre. Anonymous poster hash: 373ad...ccb
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016  Aner ikke hvordan en fisk tenker. Men vi har akvarium med mange fisker, og vi ser jo tydelig at de registrerer at vi er rundt . VĂ„rt stĂ„r i stuen.  NĂ„r det er tid for mat sĂ„ "maser" de ved Ă„ stimle sammen mot glasset. Det samme om noen setter seg helt inntil glasset.  Jeg hadde nok flyttet fisken til et mer sosialt sted, som gangen eller stuen var jeg dere.  Anonymous poster hash: db244...fd2 SĂ„ koselig deres akvarium hĂžres ut đđ Har faktisk tenkt pĂ„ Ă„ flytte akvariumet,men problemet da er at barnet har kjĂžpt dette selv og det er hennes fisk sier hun đ©đ© SĂ„ hĂ„per jo at fisken har delen Lunde greit Hi  Anonymous poster hash: 4b8fe...647
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 SĂ„ koselig deres akvarium hĂžres ut đđ Har faktisk tenkt pĂ„ Ă„ flytte akvariumet,men problemet da er at barnet har kjĂžpt dette selv og det er hennes fisk sier hun đ©đ© SĂ„ hĂ„per jo at fisken har delen Lunde greit Hi  Anonymous poster hash: 4b8fe...647 *noen  Anonymous poster hash: 4b8fe...647
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016  Den fisken du har er ikkje egna til andre fisker.  Kannibal og napper andre fisker. Spiser yngel.  Gullfisker er bedre.  Anonymous poster hash: 373ad...ccb Ja,var sĂ„nn jeg ogsĂ„ forsto det. Er mest plasseringen jeg bekymrer meg for đđđ Hi  Anonymous poster hash: 4b8fe...647
Admin Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016  Den fisken du har er ikkje egna til andre fisker.  Kannibal og napper andre fisker. Spiser yngel.  Gullfisker er bedre.  Anonymous poster hash: 373ad...ccb   Gullfisk i noe annet enn 200 liter er dyreplageri! De blir jo 40 cm store, hvordan tenker du det skal gÄ i en 6 liters?   Ellers burde mange dyrebutikkansatte ha en smekk pÄ lanken nÄr det gjelder fisk og akvariestÞrrelser. Det fisken har nÄ kan samlignes med at du skulle bodd pÄ en 10 kvm leilighet. Overlevbart, men langt ifra godt nok.  Selv har jeg en 60 liter, der bodde kampfisken min, sorte neontetra og en sugefisk frem til kampfisken dÞde av alder. Jeg hÞrte ogsÄ pÄ dyrebutikken og den bodde de fÞrste mnd sine i et 9 liters akvarie, men sÄ fort den kom over i 60 litern og med andre fisker fikk den brÄtt enda klarere farger og var mer livlig frem til den dÞde av alderdom.  Plassering ser jeg ikke noe galt i faktisk. Mine stikker avgÄrde sÄ fort det kommer folk, og de stÄr midt i stua. Men lyset slukkes kl 22 og da er de mer frampÄ vinduet.  At kampfisk er kannibaler mtp at de spiser andre fisk er bare tull. Han min rÞrte aldri de andre fiskene, men de skal heller ikke bo med andre fisk som har lange finner og slÞr da de kan tro det er en annen kampfisk og sloss. De skal heller aldri ha speil som noen dyrebutikker anbefaller.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #8 Skrevet 10. oktober 2016 Gullfisk i noe annet enn 200 liter er dyreplageri! De blir jo 40 cm store, hvordan tenker du det skal gĂ„ i en 6 liters?   Ellers burde mange dyrebutikkansatte ha en smekk pĂ„ lanken nĂ„r det gjelder fisk og akvariestĂžrrelser. Det fisken har nĂ„ kan samlignes med at du skulle bodd pĂ„ en 10 kvm leilighet. Overlevbart, men langt ifra godt nok.  Selv har jeg en 60 liter, der bodde kampfisken min, sorte neontetra og en sugefisk frem til kampfisken dĂžde av alder. Jeg hĂžrte ogsĂ„ pĂ„ dyrebutikken og den bodde de fĂžrste mnd sine i et 9 liters akvarie, men sĂ„ fort den kom over i 60 litern og med andre fisker fikk den brĂ„tt enda klarere farger og var mer livlig frem til den dĂžde av alderdom.  Plassering ser jeg ikke noe galt i faktisk. Mine stikker avgĂ„rde sĂ„ fort det kommer folk, og de stĂ„r midt i stua. Men lyset slukkes kl 22 og da er de mer frampĂ„ vinduet.  At kampfisk er kannibaler mtp at de spiser andre fisk er bare tull. Han min rĂžrte aldri de andre fiskene, men de skal heller ikke bo med andre fisk som har lange finner og slĂžr da de kan tro det er en annen kampfisk og sloss. De skal heller aldri ha speil som noen dyrebutikker anbefaller. Takk for bra svar. Jeg har sĂ„ dĂ„rlig samvittighet for den fisken altsĂ„... kanskje vi mĂ„ gjĂžre noe. Var jo ikke giret pĂ„ sĂ„ mye jobb i og med at det var barnet som Ăžnsket seg dyr đ©đ©  Hvor gammel kan en kampfisk bli?  Hi  Anonymous poster hash: 4b8fe...647
Gjest Darwinia:-) Skrevet 10. oktober 2016 #9 Skrevet 10. oktober 2016 Mener du virkelig 6 liters akvarium? Eller skulle det stÄ 60? Kampfisk skal ha minimum 60 liters akvarium. Hvis du faktisk har den i et 6liters akvarium er det revnende likegyldig hvor den stÄr. Den har det for jÊvlig uansett.  KILDE: akvaforum.no (sÞk pÄ kampfisk)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #10 Skrevet 10. oktober 2016 Mener du virkelig 6 liters akvarium? Eller skulle det stĂ„ 60? Kampfisk skal ha minimum 60 liters akvarium. Hvis du faktisk har den i et 6liters akvarium er det revnende likegyldig hvor den stĂ„r. Den har det for jĂŠvlig uansett.  KILDE: akvaforum.no (sĂžk pĂ„ kampfisk) 6 ja! Var helt ok i fĂžlge dyrebutikken đđ   Anonymous poster hash: 4b8fe...647
Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2016 #11 Skrevet 10. oktober 2016 Takk for bra svar. Jeg har sÄ dÄrlig samvittighet for den fisken altsÄ... kanskje vi mÄ gjÞre noe. Var jo ikke giret pÄ sÄ mye jobb i og med at det var barnet som Þnsket seg dyr  Hvor gammel kan en kampfisk bli?  Hi  Anonymous poster hash: 4b8fe...647 Har hÞrt om noen som har blitt 4 og 5 Är, men de jeg har hatt har blitt 2-3. 6 liters akvarium er jo knapt en sÞlepytt, dessuten sÄ ville jeg vÊrt litt betenkt i forhold til temperaturen pÄ soverommet. kampfiskene liker seg best med ca 25 grader i vannet, og om dere har soveromsvinduet Äpent nÄ pÄ hÞsten og vinteren, sÄ vil det jo bli store temperatursvingniger. Har akvariet varmekolbe sÄ vil vel det hjelpe noe. hadde det vÊrt i mitt hus, sÄ hadde jeg kjÞpe et stÞrre akvarium, flyttet det til stue eller kjÞkken og puttet oppi noen flere fisker og gitt kampfisken muligheten for et hyggelig og litt lengre liv.
Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2016 #12 Skrevet 10. oktober 2016 6 ja! Var helt ok i fÞlge dyrebutikken   Anonymous poster hash: 4b8fe...647 Mange som jobber i dyrebutikk har 0 peiling pÄ dyr. En kar prÞvde Ä selge meg to hamstere, en hann og en hunn fra samme kull, for han mente de ikke ville parre seg fordi de visste at de var sÞsken...
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #13 Skrevet 10. oktober 2016 Har hĂžrt om noen som har blitt 4 og 5 Ă„r, men de jeg har hatt har blitt 2-3. 6 liters akvarium er jo knapt en sĂžlepytt, dessuten sĂ„ ville jeg vĂŠrt litt betenkt i forhold til temperaturen pĂ„ soverommet. kampfiskene liker seg best med ca 25 grader i vannet, og om dere har soveromsvinduet Ă„pent nĂ„ pĂ„ hĂžsten og vinteren, sĂ„ vil det jo bli store temperatursvingniger. Har akvariet varmekolbe sĂ„ vil vel det hjelpe noe. hadde det vĂŠrt i mitt hus, sĂ„ hadde jeg kjĂžpe et stĂžrre akvarium, flyttet det til stue eller kjĂžkken og puttet oppi noen flere fisker og gitt kampfisken muligheten for et hyggelig og litt lengre liv. SĂ„ bra svar. Ja, det skal jeg gjĂžre. Syns sĂ„ synd i fisken đđ Hi  Anonymous poster hash: 4b8fe...647
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #14 Skrevet 10. oktober 2016 Mange som jobber i dyrebutikk har 0 peiling pĂ„ dyr. En kar prĂžvde Ă„ selge meg to hamstere, en hann og en hunn fra samme kull, for han mente de ikke ville parre seg fordi de visste at de var sĂžsken... Hjelpes đČđČ Â Anonymous poster hash: 4b8fe...647
sug lut Skrevet 10. oktober 2016 #15 Skrevet 10. oktober 2016  Den fisken du har er ikkje egna til andre fisker.  Kannibal og napper andre fisker. Spiser yngel.  Gullfisker er bedre.  Anonymous poster hash: 373ad...ccb  Det er ikke den hele sannheten, den fungerer fint med noen, men pÄ den andre siden har du veldig mange andre arter som vil plage kampfisken, spise pÄ haleslÞret, etc. Jeg har god erfaring med Ä ha en 5-10 neontetra, en black molly, ei reke og en otocinclus (for Ä slippe alger) sammen med kampfisken.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2016 #16 Skrevet 10. oktober 2016 De smĂ„ melkeglassene er jo bare ment for dekorasjon. De passer best til blomster:-) KjĂžp et litt stĂžrre og ha sand, en plante og en eller annen teit akvariepynt som barnet likerđ  Anonymous poster hash: 406f7...eb2
Admin Skrevet 10. oktober 2016 #17 Skrevet 10. oktober 2016 Takk for bra svar. Jeg har sĂ„ dĂ„rlig samvittighet for den fisken altsĂ„... kanskje vi mĂ„ gjĂžre noe. Var jo ikke giret pĂ„ sĂ„ mye jobb i og med at det var barnet som Ăžnsket seg dyr đ©đ©  Hvor gammel kan en kampfisk bli?  Hi  Anonymous poster hash: 4b8fe...647   Jo mindre akvarie jo mer jobb da vannet blir fortere skittent og mĂ„ byttes oftere. Jeg bytter ofte, men lite og det tar meg kanskje 10 minutter hver gang jeg fikser det. Som er en gang i uka sĂ„nn ca.  Jeg vet ikke hvor gammel min var da den hadde bodd i dyrebutikken alt for lenge, men den hadde ingen farge lengre fordi den var sĂ„ deprimert. Jeg hadde den i 7-8 mnd fĂžr den dĂžde, men den var rimelig aktiv til siste dag.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #18 Skrevet 12. oktober 2016 Kampfisken har nÄ begynt Ä "legge seg" oppÄ/inntil luftpumpen.  Er den syk? Er det pga stÞrrelsen pÄ akvariumet?  Anonymous poster hash: 4b8fe...647
Gjest Antarctica Skrevet 12. oktober 2016 #19 Skrevet 12. oktober 2016 Du trenger i alle fall ikke flytte akvariet til et mer "spennende" rom. Fiskene sÞker ikke selskap eller underholdning av mennesker. De ser ikke pÄ tv heller, sÄ de kan trygt bo pÄ barnerommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ