Gå til innhold

Må/bør man bruke nåværende leder som referanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke på en stilling. Den er tilnærmet lik den stillingen jeg har per dags dato. Jeg trives i jobben, har gode kollegaer og en veldig god leder der jeg er nå. Den eneste grunnen til at jeg ønsker ny jobb er på grunn av lang reisevei. Min nåværende leder har ymtet frempå at han ønsker at jeg skal bli i min stilling i en noen år til fremover. Vi har ikke snakket om at jeg skal skifte jobb, men tror han ser min utfordring med tanke på reisevei, så det kom opp litt på siden av en annen samtale.

Jeg ønsker derfor ikke å bruke han som referanse, fordi jeg er redd for å "ødelegge" vårt "forhold" dersom det skulle vise seg at jeg ikke får jobben. Og det er det ikke verdt. Jeg kan jo ikke ta det tilbake når det først er gjort.

Hva vil arbeidsplassen jeg søker jobb på tenke om dette? Dette er første jobb etter jeg endte utdannelsen min, så har bare referanser fra deltidsstillinger. Jeg kan spørre min ene kollega jeg jobber tett med, eventuelt. Men vi er likestilte, hun har ikke noen form for ansvar ovenfor meg. Men jeg er nesten hundre prosent sikker på at hun ville vært lojal mot meg.

Anonymous poster hash: ac4fa...e05

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen kan tvinge deg, men du kan godt komme til å få spørsmål på er evt intervju om de kan kontakte din nåværende sjef. Det er sannsynligvis viktig å snakke med vedkommende.

Skrevet

Jeg har aldri satt nåværende leder som referanser. Bare én gang ble jeg spurt om hvorfor, da svarte jeg som det var at vedkommende ikke visste at jeg hadde søkt etter nye utfordringer, og ønsket å holde det konfidensielt hittil videre. Men jeg har alltid satt en nåværende kollega som referanser.

Anonymous poster hash: 12b0d...ed4

Skrevet

Jeg har aldri satt nåværende leder som referanser. Bare én gang ble jeg spurt om hvorfor, da svarte jeg som det var at vedkommende ikke visste at jeg hadde søkt etter nye utfordringer, og ønsket å holde det konfidensielt hittil videre. Men jeg har alltid satt en nåværende kollega som referanser.

Har du fått jobb likevel?

Skrevet

Om det er ein god leiar, så vil han ikkje halde det i mot deg at du ynskjer arbeid med kortare reiseveg.  Eg har vore referanse fleire gonger, nokon har slutta, andre har fortsett. Men arbeidsstader er ulike, og det kan jo vere at ein ikkje prioriterer folk til kurs eller spesiell opplæring om ein veit dei er på veg vekk.

Ein tilfeldig kollega vil ikkje vere ein like god referanse som ein leiar, men om dei er interesserte i å tilsette deg, så vil dei gjerne spørje deg på intervjuet om å få bruke leiaren din som referanse. 

Skrevet

Det er veldig normalt å ikke ha nåværende leder som referanse nettopp fordi man ikke ønsker at arbeidsgiver skal vite det.

Om man ikke får jobben kan man risikere dårligere arbeidsforhold i form av å bli oversett ved forfremmelser, dårligere lønnsoppgjør etc.

Anonymous poster hash: 48b64...ec1

Annonse

Skrevet

Jeg spør alltid etter nermeste leder som referanse, og ringer sjelden kollegaer når det oppgis. Det kan faktisk være bestevenninna di, og jeg er ikke ute etter "venninnereferanser." Det er også mye i et arbeidsforhold en kollega ikke nødvendigvis vet.

Anonymous poster hash: 54bed...72a

Skrevet

Jeg spør alltid etter nermeste leder som referanse, og ringer sjelden kollegaer når det oppgis. Det kan faktisk være bestevenninna di, og jeg er ikke ute etter "venninnereferanser." Det er også mye i et arbeidsforhold en kollega ikke nødvendigvis vet.

Hva gjør du hvis personen sier at du ikke kan ringe sjefen som referanse? Er den personen ute av kampen om stillingen da?

Anonymous poster hash: d4642...d41

Skrevet (endret)

Jeg har selv nettopp fått ny jobb med en kollega som referanse. Jeg sa at jeg ikke ønsket å opplyse daværende leder om at jeg søkte jobber, og det ble møtt med full forståelse. Mitt inntrykk er at det er veldig vanlig å gjøre det sånn.

Edit: jeg var så heldig at jeg kunne bruke en kollega som er godt kjent innenfor faget her jeg bor, og som har mange flere års erfaring enn meg. Hadde prøvd å unngå å bruke noen som kunne mistenkes å gjøre en "venninnetjeneste". Ikke at venninnen din ville gitt deg en falsk referanse, TS, men tror det er viktig at det ikke finnes tvil rundt det for ny arbeidsgiver.

Endret av Livmor
Skrevet

Dersom jeg likevel ikke ville brukt nåværende sjef som referanse, selv om du spurte, hadde jeg vært uaktuell til stillingen?

Skrevet

Hvilken bransje da? Og hva tenker du om de som ikje oppgir nåværende nærmeste leder ? Gjerne med samme begrunnelse som de andre her oppgir, nåværende arbeidsgiver vet ikke at du har søkt jobb osv...

Anonymous poster hash: fa792...333

Skrevet

Har du fått jobb likevel?

Ja, og jobber her enda :) Stortrives!

Skrevet

Jeg ønsker alltid å snakke med nåværende leder, særlig hvis kandidaten har vært veldig lenge i den jobben, sånn at tidligere ledere ikke er så relevante, eller hvis nåværende leder egentlig er eneste leder. Ville nok ikke sett kandidaten som uaktuell hvis hun ikke ønsket det, men det ville i hvert fall ikke vært positivt. Forholder meg helt greit til at man ikke ønsker å skape unødig uro på nåværende arbeidsplass, og ringer kun hvis kandidaten er svært aktuell. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...