Gå til innhold

Kjæresten lyver til meg om filleting, overreagerer jeg? Råd...?

Anbefalte innlegg

Vi kom til å prate om ekser, og hvor deilig det noen ganger hadde vært å slippe å støte på de på kjøpesenter, på byen på butikken osv. Bare en løs og ledig samtale om alt og ingenting. 

Jeg vet at mannen min har i minst én eks som venn på facebook, og at han også følger henne på instagram. Dette skjedde for bare noen uker siden. I tillegg til utallige gamle flammer som han har hatt som venn lenge for min tid..Og dette gjør meg ingenting, for jeg er ganske trygg på oss. 

Da jeg, under denne samtalen vi hadde om ekser, sa at jeg slapp å se eksene mine på facebook og sånt i tillegg til i dagliglivet ellers, så svarte han at det gjorde ikke han heller, for han hadde ikke noen av dem som venn i sosiale medier.

Da gjorde jeg en sak ut av dette i hode mitt, uten å vise det til han..Jeg ga han en til sjanse (haha), og spurte om han ikke hadde noen ekser som venn, og det svarte han at han ikke hadde.

Er det mulig å "glemme" at du for kort tid siden har lagt til eksen din? Og dette må jo han være klar over, han har vel ikke bare trykt i blinde? Det kan jo være at han ikke vet at jeg vet hvem hans eks er, men føler ikke meg bra når han lyver om det..Da blir jo plutselig hele denne "venn med eks på facebook"- greia til en greie likevel. Jeg har følt meg svært avslappet over det, men nå stusser jeg litt fordi han løy om det...

En stund etterpå kom han å prøvde å snu dette til at dette handlet om usikkerhet, og at jeg måtte slappe av..Mens han fortsatte å si at han ikke har gjort noe galt, og at han ikke har løyet. "Hvorfor er du ute etter å ta meg?" Eh, jeg skjønner ingenting nå!!

Ja, det er en latterlig "krangel", men hvorfor lyver han om så banale ting, samtidig som han forventer at jeg skal stole på han over alt på jord?!

Hvordan ville du ha reagert? Kan jo være at jeg overreagerer og er ei kjerring her altså..

Anonymous poster hash: b078e...8c5

Fortsetter under...

Ja, føler meg veldig barnslig nå altså..

Men tidligere erfaringer sier at én latterlig løgn ofte følges av andre.. Så jeg er vel litt på vakt..

Annonse

Poenget er vel ikke hva det blir løyet om, men at han lyver i utgangspunktet. 

Som jeg forsøkte å forklare sønnen min i går, så er det IKKE greit å lyve uansett om det virker som en liten løgn. Det kan etterhvert bli helt normalt å lyve om små ting og så om større og større ting. Og da kan man havne i skikkelig trøbbel.

Kan du ikke bare si det til han da, at du vet at han er venn med henne på FB, og si at du iallefall trodde det var en eks. Kanskje er det såpass lenge siden at han ikke tenker på henne som en eks lenger, men bare en kompis. 

Ikke noen vits i å la det bli en stor greie tenker nå jeg.

HI

skjønner jo at dere sier "herregud" og at dette er hinsides barnslig..Men han lyver jo, det er DET som er poenget her. Ikke det faktum at han er venn med noen på facebook, men at han LYVER. 

Jeg kunne ha skrevet om en helt annen situasjon hvor han har løyet, og da ville dere sikkert ikke ha syntes at det var noe greit av han, men bare fordi facebook + eks-greia blir nevnt her, så er det bare "herreguuuud"....?

Løgn er løgn. Stor eller liten, så er det fortsatt løgn. Det verste er jo at han høres litt dum ut som tror at du er like dum.

Skjønner virkelig ikke hvorfor han skal lyve om dette.

Skjønner at han blir usikker og at det krøllet seg litt til for ham; han synes antakelig ikke det er noe kjipt å møte på ekser rundt omkring, men jatter kanskje litt med deg siden du tross alt synes det er kjipt å møte dine ekser, og når han først har jattet med så ble det kanskje litt selvmotsigende at han likevel var venn med sine her og der, så da var det best å si nei :P Og vips satt han i en "felle" selv om det ikke var ment slik.

Hvis du tidligere ikke har gitt ham grunn til å tro at du er usikker på dere, på deg selv og på forholdet, og du er sikker på at den det gjelder er en han har vært sammen med (ikke bare flørtet med), da synes jeg det er merkelig at han føler for å lyve.

Hvis det er slik det er, da er det to ting som blir problematisk her. Det ene er at han lyver så lett. Det andre er at han skylder på deg (du er jo så usikker iflg. han). Begge deler er grunn nok til at jeg ikke ville stolt på denne mannen. Mest bekymringsfullt er det at han velger å legge skylden på deg for at han valgte å lyve. Det er klassisk for manipulerende menn.

Et mer normalt svar ville vært å innrømme at jo, forresten, han har vist "Kari" på fb, det hadde han glemt. Eller at han har "Kari" der, men siden de ikke var i et seriøst forhold så tenker han ikke på henne som en eks på den måten.

Men når han har "Kari" som venn og følger henne på instagram, og de faktisk har vært sammen, da er det veldig pussig at han lyver om det. Enda pussigere blir det om han nylig har lagt til "Kari" som venn og på instagram.

Mest bekymringsfullt er det at han legger skylden på egne løgner på deg, Hi.

Hadde vært grunn nok til å droppe ham for min del, for når han holder på slik i kjærestetiden når man liksom skal være forelsket, da blir det ikke mindre løgner senere.

Anonymous poster hash: 3824e...4a9

Annonse

Og hva har han eventuelt løyet om før, siden du skriver at han lyver til deg om filleting (som om det skjer ofte)?

Ellers: Å tilfeldigvis ta opp temaet ekser på sosiale medier og si "Å, jeg er så glad jeg ikke har noen av dem der!" når du tror at han nylig har lagt til en, det er både barnslig og manipulerende av deg.

Anonymous poster hash: 55be1...2e5

HI

Det var han som startet samtalen om at det hadde vært godt å slippe å møtt på ekser i dagliglivet.. Og det var da jeg svarte at jeg hadde de hvertfall ikke som venn på sosiale medier. On so i goes..

Denne eksen han har på fb, var kjæresten hans i godt over 1-2 år. De bodde sammen. 

Og for å ha det klart; jeg er sikker på at det ikke er noen greie mellom de.

Han skjønte ikke hva han hadde løyet om, så da sa jeg at han hadde jo i minst en eks på face og instagram, og sa navnet hennes. Da svarte han omsider at han ikke husket det siden han sjelden tenkte på henne, og beklaget seg...Og "Elsker deg jenta mi, er bare deg jeg vil ha. " Irriterende at han snur om på det til at hele greia er at jeg er usikker og sjalu! Er jo LØGNEN som er greia her!

Nå er den saken ute av verden, for han. Jeg sitter derimot igjen med en vond klump i magen (JA, av denne lille filletingen!).

En annen bagatell han har løyet om, er da vi hadde en større krangel. Han var bortreist akkurat da, og jeg sa at jeg måtte tenke, og at vi kunne prate med hverandre neste dag i stede når alt hadde roet seg ned. Da fikk jeg plutselig ei melding fra en kompis av han, som aldri pleier å skrive til meg, og som lurte på hverdagslige ting som hvordan det gikk osv. Jeg mistenkte med en gang at mannen min hadde fått han til å skrive til meg. Ikke noe big deal akkurat. 

Men da jeg spurte mannen min om han hadde fått kompisen sin til å kontakte meg, så spilte han helt overrasket og "Nei, det hadde han ikke...Ah, så hyggelig at han skrev til deg da."

Eh..

2 uker senere fant jeg ut at han hadde fått kompisen sin til å gjøre det, og selv da jeg konfronterte han med det, så løy han meg fortsatt rett i ansiktet. Da kjente jeg avsmak til hele mannen min, og ba han gå å legge seg på gjesterommet til han hadde respekt nok for meg til å la være å lyve meg midt i ansiktet. Etter hvert innrømte han at han hadde fått han til å skrive til meg, men han hadde ikke fortalt noe om kranglingen. Og deet tror jeg ikke på, hvorfor skulle kompisen da skrive til meg? 

Dette er jo små bagateller. Men å lyve? Nei, det synes jeg ikke er greit..Han kan få lov til å lyve om at jeg ser flott ut i ei slitt joggebukse, men der går grensa..

Etter disse småepisodene, hvor jeg etterpå har fortalt at løgn er løgn, og at det er dealbreaker for meg, så er det som han ikke ser alvoret.. Han er jo kun lei seg for at han er tatt i løgn, ikke for at han løy. Og når han så hardnakket kan lyve om så banale ting, så...Ja..Han får det også til å se ut som at jeg overreagerer og er dramatisk, for det er jo tross alt latterlige små ting han lyver om, og den følelsen er ikke noe særlig å ha..

Les gjennom en gang til det siste du skrev her, Hi. Mannen virker kontrollerende når han får en kompis av deg til å ta kontakt med deg når han selv er borte og dere har kranglet. Så lyver han om det og nekter for at han har gjort det. Så bagatelliserer han det også.

Du sier til ham at løgner er en dealbreaker for deg - men du er fremdeles sammen med ham. Så han vet at han slipper unna med det. En mann som lyver så lett som denne tydeligvis gjør, det er en som ikke kommer til å endre seg.

Dropp ham! Hvis du fortsetter med ham er jeg overbevist om at han kommer til å lage langt større problemer for deg.

Er han sjalu også? Kan virke slik siden han får en kompis av seg til å kontakte deg når han selv ikke er hjemme. I hvert fall er det en form for kontrollbehov fra hans side.

Min svoger er sånn som lyver om alt. Den ene løgner tar den andre og hvis man prøver å ta han på det, forandrer han forklaring og mening til man blir helt manipulert..

Etter å ha kjent min svoger og alle løgnene hans klarer jeg ikke at folk lyver. Løgn er bare helt, helt feil.

Anonymous poster hash: f66c7...623

HI

Det er også jeg som skrev det innlegget om at kjæresten er så utadvendt ift meg...

Kanskje jeg burde se litt på meg selv nå og hva jeg holder på; jeg overanalyserer jo..? 

Samtidig så synes jeg ikke at jeg direkte leter etter feiler ved han, disse episodene jeg lurer på er jo ting som tillit og ærlighet, som er grunnleggende for meg hvertfall..

Jeg har vært i to langvarige forhold, på 5 og 4 år, tidligere. I starten var det gull og grønne skoger, men allerede etter 2-3 måneder så dukket de første røde flaggene opp.

Spesielt hos den siste eksen; han forhelliget seg selv. Han var så ordentlig, så god, så genuin, så flink i sine egne øyne. Jeg lot meg selv være for lenge i det forholdet, før jeg gikk gjennom et rimelig stygt og tøft år sammen med han på slutten, og jeg flyttet ut. Jeg sa da til meg selv at jeg ikke kunne skjønne hvorfor jeg bare hadde oversett alle varsellamper, bare avfeid ting jeg synes var merkelige som "det er vel bare slik han er" osv. Denne mannen som selv sa at han aaaldri hadde slik moral at han kunne være utro, slem osv, ja han både mishandlet meg verbalt, kastet meg vegg i mellom og flørtet med andre damer i fleng. 

Selv da jeg flyttet ut, kunne han ikke se/innrømme at han ikke var den gode, snille mannen. 

Derfor er jeg skeptisk, forsiktig, analyserende..

Når det gjelder min nåværende kjæreste, så har jeg hatt én skremmende opplevelse med han: helt i starten av forholdet hadde vi en mindre krangel. Jeg hadde/har den stygge uvane med å stenge meg inne og bli helt stille når det blir høylytte konflikter. En stor del av det gir jeg faktisk eksen min skylden for, da jeg etter mange år med han lærte at det var lurt å være stille når volumet økte. 

Jeg og kjæresten min kranglet altså, og jeg sa at jeg måtte ut av huset litt og gikk mot ytterdøra. Da kommer han og tar tak i meg, og BÆRER meg tilbake til sofaen. Sjokker, ydmyket og redd (selv om jeg vet at han ikke ville meg noe vondt) satt jeg der i sofaen, plassert av kjæresten min! Alle dårlige minner fra eksen dukket opp, og resolutt reiste jeg meg opp og slo til han midt i ansiktet samtidig som jeg ropte at han fikk se til å komme seg ut.

Vi pratet om dette i ettertid, og han beklaget seg. Han har ikke gjort det siden, og det er den eneste heftige krangelen vi har hatt.

Men hva hvis jeg så litt av "han" der, altså slik han egentlig er? Og når jeg legger sammen alle disse episoden jeg har (over)analysert, så får jeg frem et dårlig bilde av han...

Samtidig er han en utrolig flott og sjarmerende mann.

Hjelpes, kanskje det er jeg som er gærn her :(

Altså, jeg har ikke vært singel siden jeg var 14 og er det én ting jeg har lært så er det at mannfolk glemmer!! Hun er nok ikke en eks som betyr noe, ergo tenkte han ikke over det. Om det var mor til barna hans ville han nok husket det; men om det var en liten greie som kanskje ikke betydde stort, så nei...

Anonymous poster hash: 1e9f3...aa4

Gjest Antarctica

Jeg husker helt ærlig ikke hvilke av mine ekser som er venn med meg på FB og hvilke ikke. Så hvis jeg ble tynet til å svare på noe sånt uten å sjekke først, kunne jeg nok ha gått i baret.

Når det er sagt så aner jeg heller ikke hvilke ekser min samboer er venn med på FB...

HI

Jeg forventer ikke at kjæresten min skal ha full kontroll over hvem har har som venn på sosiale medier, det er mer omstendighetene rundt. 

Det er jo ikke lenge siden han ble venn med henne der..

Men det som er mest "mistenkelig" er jo at han svarer at han IKKE har noen som venn, punktum. Han sa ikke at han ikke visste eller noe sånt..Men at "Jeg har ikke det, og det har jeg overhode ingen interesse for å ha heller." At det er nærmest en umulighet. Også har han jo det.. Og tonen han har i stemmen når han sier dette, er så overbevisende og standhaftig. 

Gjest Antarctica

HI

Jeg forventer ikke at kjæresten min skal ha full kontroll over hvem har har som venn på sosiale medier, det er mer omstendighetene rundt.

Det er jo ikke lenge siden han ble venn med henne der..

Men det som er mest "mistenkelig" er jo at han svarer at han IKKE har noen som venn, punktum. Han sa ikke at han ikke visste eller noe sånt..Men at "Jeg har ikke det, og det har jeg overhode ingen interesse for å ha heller." At det er nærmest en umulighet. Også har han jo det.. Og tonen han har i stemmen når han sier dette, er så overbevisende og standhaftig.

Jaja, fortsetter du å lete etter "bevismateriale" vil du før eller siden finne det....

Du blir beskyldt for å lete etter problemer her, Hi, men jeg mener at det er såpass mange faresignaler at jeg ikke hadde gått videre med et slikt forhold.

Greit nok at du kanskje overanalyserer, men de tingene du tar opp er bekymringsverdige nok til at jeg ville vært svært skeptisk til denne mannen.

Det du har vært gjennom av forhold tidligere gjør ofte at man blir psyket ned, man stoler ikke på seg selv, man lar andre tråkke over grensene sine. Du har nå to tråder hvor du føler noe med denne mannen skurrer veldig, da tenker jeg at det er bedre at du følger magefølelsen din. Den sier at det er ting som er galt i dette forholdet.

Jeg synes du uansett bør se om du kan få snakke med en terapeut om det du har vært gjennom tidligere. Da vil du også kunne få hjelp til å se det du har gått gjennom opp mot dine reaksjonsmønster i dag, og også få en form for tilbakemelding om den mannen du nå er sammen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...