Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #26 Skrevet 7. oktober 2016 Men når foreldre velger å lage egne middager til kresne barn, og de ikke trenger smake på ulike ting en gang, så mener jeg klart at det er foreldrenes feil ene og alene. Hvordan skal smaksløkene utvikles når det kun fortæres pannekaker og risengrynsgrøt... hi Anonymous poster hash: 4bb29...583 Jeg lager ikke egen middag til det kresne barnet. Men vedrørende å tvinge barn til å smake, er det jo flott at du føler du kan mer om barn og mat enn barnepsykologen vi konsulterte? Enn min mann, som er overlege og har jobbet mye med pasienter med spiseforstyrrelser? Enn Mayo-klinikken? (Nei, vi var ikke der med barnet, men vi sjekket råd fra ulike kilder.) Anonymous poster hash: 3d6ba...be8
geitemarken Skrevet 7. oktober 2016 #27 Skrevet 7. oktober 2016 Barn som er sulten spiser alt. Tror det er mest vanlig at barn som skjeldent er sultne er kresne. Så er bok flest barn av rike mennesker som er kresne. Så kan man selv definere hva rik er. Anonymous poster hash: 52add...173 Det er jo direkte feil. Når du blir sulten nok kjenner du ikke sult lenger. Si meg har du aldri vært så sulten? Er du en av the rich people kanskje?
Gjest Antarctica Skrevet 7. oktober 2016 #28 Skrevet 7. oktober 2016 Tror du kresne barn bare liker festmat, lørdagsgodt, godis og pannekaker? Anonymous poster hash: cf0af...595 Jeg har vel omtrent aldri møtt et kresent barn som bæljer seg til å få ansjoser, oliven, grønnsakssuppe eller avocado... Men jeg har møtt sikkert 20 barn i egen slekt og bekjentskapskrets som foreldrene hovedsakelig forer med loff, grøt og pannekaker. Fordi det er så lite annet de liker. Tilfeldig? Neppe. Men jøss og bevares, alle ANDRE er sikkert bortskjemte, men nettopp din eller min lille Mynte Prisme er et særskilt barn som må rommes og forståes...
aanonym Skrevet 7. oktober 2016 #29 Skrevet 7. oktober 2016 Tror ikke du helt skjønte hva fru Vims mente... Hun får fnatt av folk som lager ekstra middag. Jeg forklarer at det av og til må til. Hva er du mener jeg ikke skjønte?
geitemarken Skrevet 7. oktober 2016 #30 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg har vel omtrent aldri møtt et kresent barn som bæljer seg til å få ansjoser, oliven, grønnsakssuppe eller avocado... Men jeg har møtt sikkert 20 barn i egen slekt og bekjentskapskrets som foreldrene hovedsakelig forer med loff, grøt og pannekaker. Fordi det er så lite annet de liker. Tilfeldig? Neppe. Men jøss og bevares, alle ANDRE er sikkert bortskjemte, men nettopp din eller min lille Mynte Prisme er et særskilt barn som må rommes og forståes... Har lært at man skal si det positive først å så det negative. Du e virkelig god til å sette ting på spissen og å skjære alle over en kam. Det negative er vel egentlig det positive. Tror nok jeg må oppdra mitt barn og så oppdrar du ditt barn. Jeg gjør det jeg mener er best for mitt barn og du gjør hva du tror er best for ditt barn. Dette er en diskusjon det man aldri blir enig fordi aller fleste prøver nok å gjøre sitt beste for sitt barn.
Gjest Antarctica Skrevet 7. oktober 2016 #31 Skrevet 7. oktober 2016 Hun får fnatt av folk som lager ekstra middag. Jeg forklarer at det av og til må til. Hva er du mener jeg ikke skjønte? Du avsluttet med at om du ikke lagde to middager ville dere andre aldri få fiskesuppe, for eksempel. Hennes poeng var vel at dere som ikke er kresne skal fortsette å leve som før.
Gjest Antarctica Skrevet 7. oktober 2016 #32 Skrevet 7. oktober 2016 Har lært at man skal si det positive først å så det negative. Du e virkelig god til å sette ting på spissen og å skjære alle over en kam. Det negative er vel egentlig det positive. Tror nok jeg må oppdra mitt barn og så oppdrar du ditt barn. Jeg gjør det jeg mener er best for mitt barn og du gjør hva du tror er best for ditt barn. Dette er en diskusjon det man aldri blir enig fordi aller fleste prøver nok å gjøre sitt beste for sitt barn. Ja, balansert mot hvor mye de gidder, selvsagt. Vet ikke helt hvorfor du følte deg personlig truffet av at de menneskene jeg har i min bekjentskapskrets åpenbart skjemmer bort ungene. Hvis du ikke gjør det, trenger du ikke føle deg truffet, og ergo ikke bli såra og fornærma.
Iiiiik Skrevet 7. oktober 2016 #33 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg blir nok litt irritert av gjester (både store og små) som sier at de ikke liker maten. Rett og slett fordi jeg synes det er uhøflig, og fordi jeg ofte har brukt litt tid på den maten som er ekkel. Jeg krever ikke at andres barn må spise det de får, men jeg krever at de oppfører seg ved bordet. Egentlig liker jeg best de barna som liker det meste, og jeg ser at en del foreldre krever veldig lite av barna sine i matveien. Det kan selvfølgelig hende at de utfordrer dem mer hjemme, uten andre til stede, men foreldre som diller og styrer med maten gjør meg litt oppgitt. Samtidig har jeg vært borti en avmagret 7-åring som ikke likte noe, og som til slutt var så tynn at han måtte sondemates. Foreldrene hadde virkelig prøvd "alt", og tatt imot råd, men gutten klarte ikke å spise noe. Så de vanlige rådene med å servere maten, forvente at det spises og rydde bort uten noe styr er ikke tilstrekkelig for alle. Dessuten er det jo sånn at noen av dere elsker rosa, mens jeg virkelig misliker det. Sånn er det vel med smak og lukt også? Det ville være rart hvis akkurat smaksløkene og matopplevelsen var helt lik hos alle mennesker og at kresenhet kun var et produkt av bortskjemte barn og tafatte voksne. Kresenhet kan være et produkt av tafatte voksne, men det trenger ikke å være den eneste forklaringen.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #34 Skrevet 7. oktober 2016 Syns ikke det er så rart at barn blir så kresne heller når flere her nevner at de ikke må smake på nye ting om de ikke vil. Da hadde sønnen min endt opp med å bare spise pizza,grøt og skiver. Regelen her er at han må smake på nye ting,å om han ikke liker det så trenger han ikke spise resten,men kan heller spise tilbehøret som for eksempel saus og poteter. Han hadde også blitt veldig kresen om han visste at om han ikke spiser middagen så får han skiver istedenfor. Vet ikke hvordan det er med deres barn,men sønnen min er mye mer glad i skiver enn middag. Eller han er glad i pizza,pasta,grøt osv. men når tenkte jeg på litt mer skikkelig middag. Anonymous poster hash: b647f...b61
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #35 Skrevet 8. oktober 2016 Det er nok noen få barn det virkelig er noe galt med som gjør ar de takler få martyrer. Jeg kjenner blant annet en gutt som slet mye med finmotorikken i munn og svelg og derfor slet med å tygge mat med vanskelig konsistens, men de aller fleste er kresne fordel de har fått lov til å være det. Det gjelder blant annet meg selv. Jeg kjenner en gutt. Han hadde skilte foreldre og mor sendte med ham liste over hva han spiste når han skulle til far. Listen ble kortere og kortere. Til slutt var det av middagsmat bare Taco (uten grønsaker og med silt saus), 2 typer pizza fra Peppes, vinerpølser i brød, biff av indrefilet med pommes fristes og spagetti med kjøttdeig og ketchup igjen på listen. På det tidspunktet ble faren skilt igjen. Gutten var svært glad i sin stemor og ville gjerne være mye hos henne. Da satt hun som hetingelse at han begynte å spise vanlig mat uten noe tull selv om han ikke hadde lyst på det. Nå spiser han helt normalt hos henne (han er der flere 1 til 3 uker, flere ganger i året), men hjemme hos mor er han fortsatt superkresen. Anonymous poster hash: 5aca4...8ea
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #36 Skrevet 8. oktober 2016 Vi har to barn i vår omgangskrets som er det jeg vi si ekstremt kresne. De er 8 og 9 år. Sønnen min som er jevnaldrende spiser heller ikke alt, men jeg er vant til fra min egen barndom og det har jeg videreført til mitt barn, at vi forsyner oss med det vi liker og prøver å smake. Eks. hvis hovedretten ikke alltid faller i smak, så forsyner da alltid junior seg med endel av tilbehøret og bittelitt av det andre. Potet/ris/grønnsaker/saus osv. Men disse to barna jeg nå tenker på spiser ikke det heller! Potet/ris med litt grønnsaker og f.eks. brun saus liker da vel alle....? Jeg blir helt matt! Den eneste som er "safed" er pannekaker, risengrynsgrøt og brødskive som for all del ikke må være for grovt. Det går da ikke an å leve på bare det..? Jeg lager IKKE to middager fordi unger er superkresne. Hva gjør dere om dere har besøk av kresne barn? Lager ekstra? Tilbyr ei skive? Vet at besteforeldrene til ene gutten alltid egen rett til barnebarnet når de er der på middag. Det er da alltid tomatsuppe eller pannekaker, mens de andre spiser fisk, kjøtt,poteter,grønnsaker,salater osv. Jeg blir helt matt.... Anonymous poster hash: 4bb29...583 Barn er forskjellige, men som en annen her sa: det er en seigliva myte at barn spiser det de trenger hvis de bare blir sultne nok. Underernærte barn får egne typer næringspakker, der det er lagt stor vekt på at det skal smake godt, for selv underernærte barn på grensen til død spiser ikke mer enn det de vil selv. Så om barna får en skive med noe annet, so be it. Anonymous poster hash: c2a92...53f
aanonym Skrevet 8. oktober 2016 #37 Skrevet 8. oktober 2016 Du avsluttet med at om du ikke lagde to middager ville dere andre aldri få fiskesuppe, for eksempel. Hennes poeng var vel at dere som ikke er kresne skal fortsette å leve som før. Og det er nettopp det vi gjør, ved å lage to middager av og til. (Nå blir jeg usikker på om du vare kverulerer eller om det virkelig er noe som du ikke forstår? Synes både hennes innlegg og mitt svar er helt klare og tydelige, vet ikke helt hva du ønsker å få fram?)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #38 Skrevet 8. oktober 2016 Og det er nettopp det vi gjør, ved å lage to middager av og til. (Nå blir jeg usikker på om du vare kverulerer eller om det virkelig er noe som du ikke forstår? Synes både hennes innlegg og mitt svar er helt klare og tydelige, vet ikke helt hva du ønsker å få fram?) Poenget var vel at du burde servert disse tingene til alle selv om noen ikke liker det, og at det kresne barnet da fikk spise det eller gå uten mat. Men har man prøvd dette en stund uten noen form for fremgang, så er det klart man ønsker at også det kresne barnet skal få i seg noe annet enn brødmat av og til. Man har dessuten ofte andre hensyn å ta, man har ikke lyst til å f.eks. sende et sultent barn på trening, på besøk osv. Dette er en vanskeligere balansegang enn mange skal ha det til synes jeg. Anonymous poster hash: d1e8e...68a
Gjest Antarctica Skrevet 8. oktober 2016 #39 Skrevet 8. oktober 2016 Barn er forskjellige, men som en annen her sa: det er en seigliva myte at barn spiser det de trenger hvis de bare blir sultne nok. Underernærte barn får egne typer næringspakker, der det er lagt stor vekt på at det skal smake godt, for selv underernærte barn på grensen til død spiser ikke mer enn det de vil selv. Så om barna får en skive med noe annet, so be it. Anonymous poster hash: c2a92...53f De underernærte, ja... Ikke de vrange!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå