Gå til innhold

Skuffet over mamma...

Anbefalte innlegg

En annen ting her som jeg også har nevnt for moren min er at planen min fremover hvis hun stiller som medlånetaker er å sitte med leiligheten i kanskje ett år eller to, mens jeg ser etter andre leiligheter i området som er billigere og mindre (leiligheten er 100m2 med 3 soverom, men jeg kan klare meg i en leilighet på 70-80 m2 med to soverom).

Jeg kunne jo alltids solgt leiligheten nå og leid i ett år eller noe frem til det kommer noe billigere til salgs. Men dersom jeg hadde fått sitte med leiligheten, så hadde jeg både fått betalt ned mer på lånet og leiligheten hadde antakeligvis økt mer i verdi slik at jeg får mer penger til å bruke på en leilighet, mens hvis jeg går tilbake på leiemarkedet og må betale nesten det samme i husleie, så vil jeg ikke ha stort mer enn nå å kunne bruke på ny leilighet.

HI

Anonymous poster hash: 80c25...9b4

Det er ikke en god ide å kjøpe med så kort tidshorisont. Har du regnet med hvor dyrt det er med megler, dokumentavgift etc? Pluss at det er ikke sikkert du vil få solgt til den prisen du ønsker. Det er tryggere å leie noen måneder og kjøpe en billigere leilighet med en gang.

Anonymous poster hash: 80227...a81

Fortsetter under...

Den dagen du blir pensjonist merker du forskjellen. Folk som har egen bolig har helt andre økonomiske muligheter når inntekten går ned. De pensjonister jeg kjenner som bor til leie har det mer enn stramt fordi det aller meste av pensjonen går til å dekke husleien og de faste utgifter. Og det har de ingen mulighet for å endre på. Mens de som har egen bolig oftest kan sjonglere seg frem til bedre vilkår og en del har jo null i husleie. I tillegg har de friverdi osv. Det gjør faktisk en kjempe forskjell.

I hverdagen som voksen slår det også ut på mulighetene for å greie en stor oppstått utgift, få et nytt lån osv.

Det er gigantiske fordeler i vårt samfunn ved å eie fremfor å leie. Så jeg synes ikke man kan bebreide folk at det er det man satser på.

Så kommer muligheten for å innrette seg som man vil på toppen. Det er ytterst begrenset hva man får lov til i en leiet bolig.

Anonymous poster hash: 62e7c...d0f

Klart det gjør en forskjell, men det er da helt irrelevant ift det hun du svarte sa... 🙄

Anonymous poster hash: 51ec4...0b4

Mammaen din har nevnt to grunner, hun vil ikke binde all sin kapital i ditt lån for hun vil ha muligheten til å kjøpe seg ny bil og hun er redd du ikke vil klare avdragene

Begge grunner er gode grunner og ingenting du kan bli skuffet over

Samtidig har hun nok også i bakhodet at du har søsken. Hun kan ikke binde opp hele sin kapital i ett barn når hun har flere. Tenk om din mor dør i løpet av det meste året og dere skal ha et arveoppgjør, også står hun ansvarlig for din gjeld. Eller tenk om din søster plutselig trenger økonomisk hjelp også kan ikke din mor hjelpe henne fordi hun allerede har tatt opp lån for deg...

Nei, du har overhodet ingen grunn til å være skuffet, virkelig ikke. Jeg personlig skjønner ikke at du kan sette dom mor i en slik situasjon ved å i det hele tatt spørre. Jeg hadde aldri spurt mine foreldre om noe sånt

Anonymous poster hash: e3425...315

Den dagen du blir pensjonist merker du forskjellen. Folk som har egen bolig har helt andre økonomiske muligheter når inntekten går ned. De pensjonister jeg kjenner som bor til leie har det mer enn stramt fordi det aller meste av pensjonen går til å dekke husleien og de faste utgifter. Og det har de ingen mulighet for å endre på. Mens de som har egen bolig oftest kan sjonglere seg frem til bedre vilkår og en del har jo null i husleie. I tillegg har de friverdi osv. Det gjør faktisk en kjempe forskjell.

I hverdagen som voksen slår det også ut på mulighetene for å greie en stor oppstått utgift, få et nytt lån osv.

Det er gigantiske fordeler i vårt samfunn ved å eie fremfor å leie. Så jeg synes ikke man kan bebreide folk at det er det man satser på.

Så kommer muligheten for å innrette seg som man vil på toppen. Det er ytterst begrenset hva man får lov til i en leiet bolig.

Vi snakker om å leie fram til 30-åra, ikke 70-åra.

Dessuten; har man en kravstor datter som HI har man ikke spillerom, da er man bundet på hender og føtter av å være medlåntaker "helt risikofritt".

Anonymous poster hash: 6f75e...0b3

Klart det gjør en forskjell, men det er da helt irrelevant ift det hun du svarte sa... 🙄

Det jeg svarte på var at vedkommende kalte det fjas å ville eige egen bolig. Det er det ikke.

Det jeg svarte på var at vedkommende kalte det fjas å ville eige egen bolig. Det er det ikke.

Nei, det var ikke det hun sa. Hun sa at den oppfatningen om at alle må eie egen bolig er fjas. Det er noe helt annet enn å si at det er fjas å ville (som i å ønske å) eie egen bolig.

Hvis man ikke har råd til å eie egen bolig, eller som i HI sitt tilfelle ikke har råd til å eie den boligen hun helst vil eie, så er det helt bak mål å ville sette sin egen mor i en vanskelig situasjon, og potensielt økonomisk vanskelig situasjon, bare for å oppnå det man vil.

Annonse

Forstår at du er skuffet over å ikke få til den løsningen på det økonomiske,som du så for deg. Men syns absolutt ikke du har noen grunn til å være skuffet over moren din. Tvert om, tenker jeg at hun kanskje kan ha en grunn til å være skuffet over deg. Du har satt henne i den vanskelige situasjonen det må være for en forelder å avslå å hjelpe sitt barn. Og dermed forårsake en ubehagelig stemning, for du er jo skuffet over henne.

Syns mye tyder på at din mor har tatt en klok avgjørelse. Hun kjenner sin egen livssituasjon, og om hun er i stand til å innfri din forespørsel, og hun kjenner deg. Skal ikke prøve å forklare mer, det er det mange innlegg før i denne tråden som har gjort.

Skjønner at din mor ikke vil dette. Jeg kjenner til flere som ble sittende med lån som var høyere enn boligens verdi på slutten av 80 tallet, rentene var skyhøye og det var umulig å selge. De er alle ordentlige mennesker men noen hadde kausjonister/medlånetakere i foreldre som ble sittende med ekstra låneutgifter i det de egentlig var i ferd med å pensjonere seg.

Anonymous poster hash: 9af93...e44

Fordi om man leier til man er over 30, betyr ikke det at man ikke kan eie når man blir pensjonist. Både jeg og mannen, sammen og hver for oss,  leide til vi var over 30 og vi kommer til å være gjeldfrie i god tid før vi er pensjonister.  Det er ingen selvfølge å eie, og det kommer nok flere til å merke framover.  Å leie mens man sparer til å kjøpe noe, skader ingen.

Det er ikke en god ide å kjøpe med så kort tidshorisont. Har du regnet med hvor dyrt det er med megler, dokumentavgift etc? Pluss at det er ikke sikkert du vil få solgt til den prisen du ønsker. Det er tryggere å leie noen måneder og kjøpe en billigere leilighet med en gang.

Anonymous poster hash: 80227...a81

Jeg skal da ikke kjøpe noe som helst. Poenget nå er å slippe å selge. Jeg eier allerede en leilighet sammen med mannen. Men siden vi skal skilles, kan jeg jo ikke fortsette å eie den sammen med han. 

HI

Jeg skal da ikke kjøpe noe som helst. Poenget nå er å slippe å selge. Jeg eier allerede en leilighet sammen med mannen. Men siden vi skal skilles, kan jeg jo ikke fortsette å eie den sammen med han. 

HI

Og da må du kjøpe han ut. og alle disse avgiftene må betales for at du skal stå som eier alene...

Anonymous poster hash: e3425...315

Jeg syns det er en selvfølge at man hjelper barna sine med sånt. Mamma hjalp meg, og jeg klmmer til å hjelpe mine barn.. hadde forstått det om di har et sånn luksusfellen-tilfelle så det var stor sjans for at hun faktisk satt igjen med det lånet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...