Gå til innhold

Skuffet over mamma...

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen eier en leilighet. Vi skal skilles.

Dersom jeg skal ha mulighet til å sitte med leiligheten alene, trenger jeg at noen stiller opp som medlånetaker (det frister ikke så å gå tilbake til leiemarkedet da det er veldig lite til leie der vi bor, og det som er til leie koster nesten like mye som vi betaler på lånet).

Jeg har satt opp budsjett og sett at jeg klarer å betjene lånet alene, men banken bruker høyere tall og legger jo inn noen sikkerhetsmarginer, så jeg får ikke liv til å sitte med det alene

.

Pappa var villig til å være medlånetaker, men har ikke høy nok lønn.

Mamma har nok høy nok lønn, men hun er ikke så interessert i å hjelpe meg.

I går fikk jeg høre litt av grunnen. Hun er redd for at hvis jeg ikke klarer å betale, så blir hun sittende med ennå et lån. I tillegg tenker hun og mannen på å ta opp et billån.

Det med billån er en ok grunn, men jeg ble skuffet over at hun tenker hun kanskje kan bli sittende med lånet.

For det første er det ifølge mitt budsjett (jeg jobber som regnskapsfører, så har jo litt peiling på økonomi også) ikke noe problem for meg å betale alene. Og skulle det vise seg at jeg ikke klarer det en måned, så har jeg mastercard med kreditt på 140 000 (saldoen på det står i null nå) som jeg kan bruke. Og skulle det vise seg at jeg ikke klarer å betale på lånet over lang tid, så er det jo mulig å da selge leiligheten. Så uansett kommer jeg jo ikke til å la mamma betale, jeg trenger bare at hun står som medlånetaker slik at banken godtar at jeg sitter med leiligheten...

Har jeg grunn til å være litt skuffet over at hun tror jeg kommer til å la dette bli en økonomisk belastning for henne eller er det jeg som er teit som blir skuffet?

Anonymous poster hash: 80c25...9b4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144295084-skuffet-over-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville snakket med henne en gang til.

Hvis du legger dette frem på den måten og uten å anklage henne, kan hun være villig til å snu. det er akkurat nå i livet du trenger denne hjelpen. Jeg ville absolutt stilt opp som mor, om datteren min var kommet i den situasjonen. Men, hun trenger tydeligvis bekreftelse på at du ikke gjør deg avhengig av henne

Håper det ordner seg - lykke til!!

Jeg ville aldri spurt noen om å kausjonere for meg eller være medlåntaker, og jeg ville aldri akseptert å være det for andre. Så jeg forstår ikke skuffelsen.

Anonymous poster hash: 6f75e...0b3

Hyggelig for barna dine den dagen de trenger hjelp og du sier blankt nei. Det er en helt vanlig ting å gjøre for barna sine. I mange tilfeller helt nødvendig med den enormt høye egenkapitalen man må ha for å overhode få lån.. Men du synes kanskje det er greit at ungene dine leier til de er over 30 og kaster penger ut vinduet?

Anonymous poster hash: eddc1...e7c

Jeg ville aldri spurt noen om å kausjonere for meg eller være medlåntaker, og jeg ville aldri akseptert å være det for andre. Så jeg forstår ikke skuffelsen.

Det jeg er skuffet over er jo grunnen hennes... At jeg føler at hun ikke har særlig høye tanker om meg....

HI

Annonse

Nei, synes du ikke har grunn til å være skuffet over moren din.

Hadde du bedt henne være kausjonist og hun satt med mye ledig kapital på boligen, hadde jeg forstått det mer.

Som regnskapsfører forstår du hva du ber om når du ber noen være medlånetaker. Du binder hennes likviditet, slik at hun må ta hensyn til dette i eget eventuelle låneopptak. Dette er mye større å be om enn å stille som kausjonist. Og ved at du trenger medlånetaker sier det seg selv at du ikke er likvid til lånet selv. Derfor hun også er skeptisk. Og jeg skjønner henne. Jeg hadde heller ikke stilt opp som medlånetaker men kunne vurdert kausjonist dersom det var en vanskelig situasjon.

Anonymous poster hash: fd625...d8b

Hyggelig for barna dine den dagen de trenger hjelp og du sier blankt nei. Det er en helt vanlig ting å gjøre for barna sine. I mange tilfeller helt nødvendig med den enormt høye egenkapitalen man må ha for å overhode få lån.. Men du synes kanskje det er greit at ungene dine leier til de er over 30 og kaster penger ut vinduet?

Jeg tror du kanskje blander medlånetaker med kausjonist. Ja, det er relativt vanlig at foreldre kan stille opp som kausjonist fordi de har mye sikkerhet i huset, som igjen kan dekke egenkapitalbehovet.

Det banken sier her er at HI ikke er likvid til å sitte med levekostnaden alene og må derfor ha medlånetaker for at det går igjennom. Det betyr at moren må stå på lånet sammen med hi og som igjen betyr at moren selv ikke kan låne penger uten å ta hensyn til dette lånet når hennes gjeldsgrad skal beregnes.

Jeg vet ikke om noen som hadde foreldrene som medlånetaker. Finnes sikkert en del av de, men det er ikke normalen, er mitt inntrykk. Jeg hadde ikke stil opp som medlånetaker selv. Kunne vurdert kausjonist, men ikke dette.

Nei, synes du ikke har grunn til å være skuffet over moren din.

Hadde du bedt henne være kausjonist og hun satt med mye ledig kapital på boligen, hadde jeg forstått det mer.

Som regnskapsfører forstår du hva du ber om når du ber noen være medlånetaker. Du binder hennes likviditet, slik at hun må ta hensyn til dette i eget eventuelle låneopptak. Dette er mye større å be om enn å stille som kausjonist. Og ved at du trenger medlånetaker sier det seg selv at du ikke er likvid til lånet selv. Derfor hun også er skeptisk. Og jeg skjønner henne. Jeg hadde heller ikke stilt opp som medlånetaker men kunne vurdert kausjonist dersom det var en vanskelig situasjon.

Som jeg skrev så nevnte hun også at hun kanskje skulle ta opp et billån. Og jeg skrev også ag dersom hun hadde brukt dette som grunn, så hadde det vært ok.

Jeg trenger ingen kausjonist, for det er ikke der problemet ligger. I banken sa han også at dersom jeg selger leiligheten vil jeg nok ha nok i egenkapital til å få lån til en ny leilighet. Men i tillegg til å ha nok kapital, så skal man ha høy nok inntekt til å betale hver måned, og det er der banken mener at jeg har for lav lønn (ifølge banken måtte lønnen min øke til nærmere 800 000 for at jeg skulle kunne få ta opp et høyt nok lån selv, og det er det urealistisk at den gjør).

Som sagt har jeg satt opp budsjett og sett at det går rundt med min inntekt og det lånet. Men med den sikkerhetsmarginen og de tallene banken bruker, så går det ikke. Så det sier seg ikke selv at jeg ikke er likvid til lånet selv.

HI

Det jeg er skuffet over er jo grunnen hennes... At jeg føler at hun ikke har særlig høye tanker om meg....

HI

Det hun sier kan like gjerne være at hun ikke vil sette seg i en potensiell vanskelig situasjon ovenfor eget barn.

Du vet at banken din kan like gjerne kreve pengene av medlånetaker som lånetaker? Hun trer ikke inn i lånet når det går surt, som kausjonist. Hun er løpende ansvarlig for lånet ovenfor kreditor. At hun synes risikoen på dette er for høyt er forståelig, synes jeg.

En annen ting her som jeg også har nevnt for moren min er at planen min fremover hvis hun stiller som medlånetaker er å sitte med leiligheten i kanskje ett år eller to, mens jeg ser etter andre leiligheter i området som er billigere og mindre (leiligheten er 100m2 med 3 soverom, men jeg kan klare meg i en leilighet på 70-80 m2 med to soverom).

Jeg kunne jo alltids solgt leiligheten nå og leid i ett år eller noe frem til det kommer noe billigere til salgs. Men dersom jeg hadde fått sitte med leiligheten, så hadde jeg både fått betalt ned mer på lånet og leiligheten hadde antakeligvis økt mer i verdi slik at jeg får mer penger til å bruke på en leilighet, mens hvis jeg går tilbake på leiemarkedet og må betale nesten det samme i husleie, så vil jeg ikke ha stort mer enn nå å kunne bruke på ny leilighet.

HI

Som jeg skrev så nevnte hun også at hun kanskje skulle ta opp et billån. Og jeg skrev også ag dersom hun hadde brukt dette som grunn, så hadde det vært ok.

Jeg trenger ingen kausjonist, for det er ikke der problemet ligger. I banken sa han også at dersom jeg selger leiligheten vil jeg nok ha nok i egenkapital til å få lån til en ny leilighet. Men i tillegg til å ha nok kapital, så skal man ha høy nok inntekt til å betale hver måned, og det er der banken mener at jeg har for lav lønn (ifølge banken måtte lønnen min øke til nærmere 800 000 for at jeg skulle kunne få ta opp et høyt nok lån selv, og det er det urealistisk at den gjør).

Som sagt har jeg satt opp budsjett og sett at det går rundt med min inntekt og det lånet. Men med den sikkerhetsmarginen og de tallene banken bruker, så går det ikke. Så det sier seg ikke selv at jeg ikke er likvid til lånet selv.

HI

Ja, du er ikke likvid nok. Selvom du føler du er det, et faktum at din kreditor mener du ikke er det. Hvorfor mener du at det er riktig at moren din tar høyere risiko enn banken og dertil blir skuffet over henne? Hvorfor vil du sette henne i en potensielt vanskelig situasjon?

Annonse

HI

Det er jo ikke det som er problemet. Men hva tror du skjer hvis du plutselig en dag blir arbeidsledig, eller alvorlig skadet og således ikke arbeidsfør? Man vet aldri hva som kan skje, og man må være villig til ta de konsekvensene som kommer. Og du sier at dersom fu ikke klarer lånet kan du jo bare selge, men msn er heller ikke garantert å igjen nok penger for boligen til å dekke hele restlånet.

Du kam seriøst ikke mene at du er skuffet over at din mor tenker mer på konsekvensene enn du gjør.

Anonymous poster hash: 51ec4...0b4

Ja, du er ikke likvid nok. Selvom du føler du er det, et faktum at din kreditor mener du ikke er det. Hvorfor mener du at det er riktig at moren din tar høyere risiko enn banken og dertil blir skuffet over henne? Hvorfor vil du sette henne i en potensielt vanskelig situasjon?

Som jeg jo har forklart henne, så er det jo ingen risiko for henne.

Jeg vet at jeg har nok penger til å betale. Og skulle jeg en måned ikke ha nok, får jeg supplere med mastercard. Og skulle det over lengre tid ikke være nok, så må jeg da selge og da slipper hun jo også å betale. Jeg betaler ca 7000 i mnd på det lånet. Siden jeg har en kreditt på mastercardet mitt på 140 000, så kan det gå Nesten 2 år der jeg bruker det til å betale til jeg får solgt, slik at moren min slipper å betale noe om det skulle skje også.

Så jeg mener at det er ganske klart at hun ikke under noen omstendigheter skal trenge å betale noe på det lånet.

HI

Jeg vet at jeg har nok penger til å betale. Og skulle jeg en måned ikke ha nok, får jeg supplere med mastercard. Og skulle det over lengre tid ikke være nok, så må jeg da selge og da slipper hun jo også å betale. Jeg betaler ca 7000 i mnd på det lånet. Siden jeg har en kreditt på mastercardet mitt på 140 000, så kan det gå Nesten 2 år der jeg bruker det til å betale til jeg får solgt, slik at moren min slipper å betale noe om det skulle skje også.

Så jeg mener at det er ganske klart at hun ikke under noen omstendigheter skal trenge å betale noe på det lånet.

HI

Ja, alle vet jo at det er en kjempeplan å bruke kredittkort som backup-plan liksom... luksusfellen neste tenker jeg da. Skjønner moren din veldig godt.

Selg leiligheten og lei bolig til du finner noe du faktisk har råd til.

Det er jo ikke det som er problemet. Men hva tror du skjer hvis du plutselig en dag blir arbeidsledig, eller alvorlig skadet og således ikke arbeidsfør? Man vet aldri hva som kan skje, og man må være villig til ta de konsekvensene som kommer. Og du sier at dersom fu ikke klarer lånet kan du jo bare selge, men msn er heller ikke garantert å igjen nok penger for boligen til å dekke hele restlånet.

Du kam seriøst ikke mene at du er skuffet over at din mor tenker mer på konsekvensene enn du gjør.

Man er ikke garantert å få igjen nok for boligen, men det er ganske sikkert at vi får det. Da jeg var i banken, så han på utviklingen i markedet og boligprisene her vi bor, og regnet ut at prisen på boligen har økt med ca 550 000, og at vi kan regne med å få igjen iallfall 300 000 mer enn vi gav for den.

HI

Man er ikke garantert å få igjen nok for boligen, men det er ganske sikkert at vi får det. Da jeg var i banken, så han på utviklingen i markedet og boligprisene her vi bor, og regnet ut at prisen på boligen har økt med ca 550 000, og at vi kan regne med å få igjen iallfall 300 000 mer enn vi gav for den.

HI

Nå ja... om to år kan vi med den prisutviklingen som har vært i Norge få en ny boligkrasj, og vipps sitter du der med svarteper.

Det er da helt normalt å leie til man er over 30! Det er denne trenden med unge huseiere uten egenkapital som startet rundt årtusenskiftet som er galskapen.

Du vet at det koster å bruke et mastercard, ikke sant? At du måneden etter må begynne å betale ned for å slippe unna høye renter? At å begynne å bruke kreditt for å betale gjeld, kun vil føre til at det baller på seg og plutselig sitter du der med skjegget i postkassen? Må ikke belage deg på å skulle benytte et Mastercard for å betale huslån. Trodde regnskapsførere visste bedre enn som så...

Anonymous poster hash: 62bfc...76f

Ja, alle vet jo at det er en kjempeplan å bruke kredittkort som backup-plan liksom... luksusfellen neste tenker jeg da. Skjønner moren din veldig godt.

Selg leiligheten og lei bolig til du finner noe du faktisk har råd til.

Som jeg forsøker å forklare her, så har jeg god kontroll på min økonomi.

Å bruke mastercard er en kortsiktig løsning, og noe som jeg er ganske sikker på at jeg skal slippe. Det selges en del leiligheter her vi bor, så det er nok ikke noe problem å få solgt om jeg ønsker det. Alle leilighetene går over takst også. Så det er worst case scenario med mastercard.

I tillegg har faren min sagt at han ønsker å hjelpe meg med det jeg enn måtte trenge. Han ønsker bare at jeg får skilt meg nå.. Så jeg kan også få hjelp derifra om jeg trenger det.

Hittil har løsningen vært å forbli gift, for jeg har ikke klart å finne ut av hvordan jeg skal løse det økonomiske. Det er nesten ingenting til leie her og det som er til leie er like dyrt som det som selges. Og jeg ønsker ikke å flytte bort fra her pga sønnen min. Men det er jo kanskje en grense for hvor lenge man skal bo sammen kun pga økonomi.

Men som sagt.. hvis mamma hadde sagt at hun ikke ønsker det pga at hun kanskje skal ta opp lån, så hadde det vært greit, men jeg syntes det var litt sårt å høre at det er pga hun er redd for å bli stående ansvarlig for et lån, som jeg har forklart henne at jeg ikke kommer til å la henne stå ansvarlig for.

HI

Du vet at det koster å bruke et mastercard, ikke sant? At du måneden etter må begynne å betale ned for å slippe unna høye renter? At å begynne å bruke kreditt for å betale gjeld, kun vil føre til at det baller på seg og plutselig sitter du der med skjegget i postkassen? Må ikke belage deg på å skulle benytte et Mastercard for å betale huslån. Trodde regnskapsførere visste bedre enn som så...

Anonymous poster hash: 62bfc...76f

Jeg er fullstendig klar over at det koster å bruke mastercard. Det er derfor jeg per d.d. har saldo null på det pga de gangene jeg har brukt det har betalt tilbake med en gang for å unngå renter.

Derfor er dette som sagt kun en nødløsning. Som sagt går det an dersom jeg én måned skulle ha litt for lite pga et eller annet å supplere med mastercard, og så betale tilbake på mastercardet neste måned. Derfor sa jeg også at dersom det mot formodning skulle vise seg at jeg blir nødt til å bruke mastercardet flere måneder, så betyr det jo at jeg ikke kan sitte med leiligheten og må selge den. For selvsagt går det ikke å belage seg på å betale huslånet med mastercard! Mastercard er bare en kortsiktig løsning på et kortsiktig problem. Det er ikke en kortsiktig løsning på et langvarig problem. Så dersom det skulle ende opp med problemer med å betale (som det ifølge mitt budsjett ikke kommer til å bli!) på lang sikt, så sier det seg selv at mastercardet ikke er løsningen, men et salg av leiligheten vil være det.

HI

HI

Selvfølgelig er det en risiko for henne. Hadde det ikke vært en risiko, ville du ikke trengt medlånetaker.

Anonymous poster hash: 273b0...071

Jeg er fullstendig klar over at det koster å bruke mastercard. Det er derfor jeg per d.d. har saldo null på det pga de gangene jeg har brukt det har betalt tilbake med en gang for å unngå renter.

Derfor er dette som sagt kun en nødløsning. Som sagt går det an dersom jeg én måned skulle ha litt for lite pga et eller annet å supplere med mastercard, og så betale tilbake på mastercardet neste måned. Derfor sa jeg også at dersom det mot formodning skulle vise seg at jeg blir nødt til å bruke mastercardet flere måneder, så betyr det jo at jeg ikke kan sitte med leiligheten og må selge den. For selvsagt går det ikke å belage seg på å betale huslånet med mastercard! Mastercard er bare en kortsiktig løsning på et kortsiktig problem. Det er ikke en kortsiktig løsning på et langvarig problem. Så dersom det skulle ende opp med problemer med å betale (som det ifølge mitt budsjett ikke kommer til å bli!) på lang sikt, så sier det seg selv at mastercardet ikke er løsningen, men et salg av leiligheten vil være det.

HI

Hva om du ikke får solgt på lange tider da?

Anonymous poster hash: 72687...6f7

Selvfølgelig er det en risiko for henne. Hadde det ikke vært en risiko, ville du ikke trengt medlånetaker.

Anonymous poster hash: 273b0...071

Jeg kan jo repetere meg selv i det uendelige, men det er jo ingen vits. Da jeg aldri verden kommer til å la henne betale, så er det ingen risiko for henne. Jeg har mange andre løsninger enn å la henne betale. Såpass mange at det at hun skal måttw betale noe er helt usannsynlig.

hI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...