Yellow Brick Road Skrevet 7. oktober 2016 #26 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg har vært fadder og har faddere til mine barn, og felles for alle er at oppgaven de har er å hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro. Oppgaven i kirken har vært (og er) å reise seg og følge med opp til døpefonten og svare "Ja" på rett sted. Barna har blitt båret av foreldre, lua har blitt tatt av av den forelderen som ikke bærer, hodet har blitt tørket av eldre søsken eller søskenbarn og dåpslyset har blitt tatt i mot av søsken, søskenbarn eller foreldre. Andre gjør det sikkert annerledes, kanskje har man avtalt med faddere at de skal gjøre noen av oppgavene, men om det ikke går sånn likevel, kan jeg ikke med min beste vilje skjønne at det er noe å henge seg opp i. Sånn skjer på livesendinger.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #27 Skrevet 7. oktober 2016 Vel, du har jo redusert dåpen fra sakrament til skuespill idet du bærer barnet til dåp uten noen intensjon om å la fadderne utføre fadderoppgavene, mens du bedyrer overfor presten at innlemming i den kristne tro er hensikten. Det er fullt mulig å holde sin egen "velkommen til verden"-seremoni dersom ingen tilbyr en seremoni som passer deres livssyn. Da slipper en å gjøre seg selv til løgner på veien. Har du veldig ømme tær eller noe? Løgner? hehehe... morsom du. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #28 Skrevet 7. oktober 2016 Off..... Jeg blir så oppgitt over alle hyklerne som døper ungene sine selv om de ikke er kristne. Vet dere hva dere gjør? Står i kirken og lyver! Eier dere ikke respekt for andre mennesker (som f.eks presten)? De som er enda mer hyklerske er besteforeldre og oldeforeldre som blir sure dersom man ikke døper barna i kirken! Man skulle tro at dersom man virkelig var kristen så ville man ikke at noen i slekten skulle stå og lyve presten rett opp i trynet. Å være fadder er noe jeg har takket nei til flere ganger. Selvsagt kan jeg ikke være fadder når jeg ikke er kristen! Vet dere hva dere påtar dere av ansvar når dere sier ja til å være fadder? Så og si ingen gjør noe av det de plikter (lære barna å be, ta de med på nattverd osv.). Jeg fatter ikke at folk orker å være så tafatte og hyklerske. Hva er poenget? At det er "koselig"? Det er ikke noe annet enn løgnaktig. Og når du sier at navnfest er en tåpelig seremoni så aner du ikke hva du snakker om! Vi har hatt 3 humanistiske navnfester. I motsetning til en dåp, hvor det messes i det lange og breie om Guds budskap, for så til sist å vie noen minutter til dåpsbarna, dreier hele seremonien seg om nettopp barna. Musikk, tale og dikt. Alt om og for barna. Jeg kjenner ingen kristne, folk er jo ikke det lengre. Nå er folk opplyste. Men kirker er jo fortsatt der og en tradisjon på mange områder. Og jeg har vært på flere humanistiske navnefester, det er det mest tragiske jeg har vært med på. Noe usaklig new age babling, lite fokus på barna, og dans og musikk man krymper seg av. Anonymous poster hash: 38542...69a
LillaFrue Skrevet 7. oktober 2016 #29 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kjenner ingen kristne, folk er jo ikke det lengre. Nå er folk opplyste. Men kirker er jo fortsatt der og en tradisjon på mange områder. Og jeg har vært på flere humanistiske navnefester, det er det mest tragiske jeg har vært med på. Noe usaklig new age babling, lite fokus på barna, og dans og musikk man krymper seg av. Anonymous poster hash: 38542...69a Nå tror jeg rett og slett at du lyver. "New age babling"? Stemmer ikke med de navnfestene vi har vært i eller hatt for våre egne barn. Og unasett om det hadde vært det er det da bedre enn det som blir sagt i kirken dersom du ikke er religiøs? Du beviser også det noen over her sier: At de som døper ungene sine ofte mangler intelligens. Hvordan? Ved å påstå at ingen er kristne lenger. Hvor opplyst er du når du døper ditt barn som ikke-kristen? Ikke særlig reflektert!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #30 Skrevet 7. oktober 2016 Nå tror jeg rett og slett at du lyver. "New age babling"? Stemmer ikke med de navnfestene vi har vært i eller hatt for våre egne barn. Og unasett om det hadde vært det er det da bedre enn det som blir sagt i kirken dersom du ikke er religiøs? Du beviser også det noen over her sier: At de som døper ungene sine ofte mangler intelligens. Hvordan? Ved å påstå at ingen er kristne lenger. Hvor opplyst er du når du døper ditt barn som ikke-kristen? Ikke særlig reflektert! hehe.. ro deg ned nå. Er du fra bibel beltet? Ellers kjenner vel neppe du så mange kristne heller? Der jeg er fra er ikke folk religiøse. Men kirka brukes jo for det. Ville du heller at alle kirker skulle legges ned? Det som sies i kirka har man jo "vokst opp med", det er jo nettopp DET som er tradisjon...(henger du med?) Og ja. Alle som døper ungene uten å være kristne mangler nok intelligens... eller var det de som tror på en gud som mangler det? Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #31 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kjenner ingen kristne, folk er jo ikke det lengre. Nå er folk opplyste. Men kirker er jo fortsatt der og en tradisjon på mange områder. Og jeg har vært på flere humanistiske navnefester, det er det mest tragiske jeg har vært med på. Noe usaklig new age babling, lite fokus på barna, og dans og musikk man krymper seg av. Anonymous poster hash: 38542...69a New Age-babling? Du har definitivt aldri vært på en humanetisk navnefest. Anonymous poster hash: 6bef0...808
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #32 Skrevet 7. oktober 2016 New Age-babling? Du har definitivt aldri vært på en humanetisk navnefest. Anonymous poster hash: 6bef0...808 Har vært på flere, men alle på samme sted da, så det er tydeligvis greia der. Og der vi også måtte ha hatt, så derfor valgte vi kirka heller. Anonymous poster hash: 38542...69a
LillaFrue Skrevet 7. oktober 2016 #33 Skrevet 7. oktober 2016 hehe.. ro deg ned nå. Er du fra bibel beltet? Ellers kjenner vel neppe du så mange kristne heller? Der jeg er fra er ikke folk religiøse. Men kirka brukes jo for det. Ville du heller at alle kirker skulle legges ned? Det som sies i kirka har man jo "vokst opp med", det er jo nettopp DET som er tradisjon...(henger du med?) Og ja. Alle som døper ungene uten å være kristne mangler nok intelligens... eller var det de som tror på en gud som mangler det? Anonymous poster hash: 38542...69a Så du tror ikke på Gud men lover å oppdra barnet ditt i den kristne tro? Hvem er idioten her?????
Mostly Harmless Skrevet 7. oktober 2016 #34 Skrevet 7. oktober 2016 Har du veldig ømme tær eller noe? Løgner? hehehe... morsom du. Anonymous poster hash: 38542...69a Og ja. Alle som døper ungene uten å være kristne mangler nok intelligens... eller var det de som tror på en gud som mangler det? Anonymous poster hash: 38542...69a Vi er ikke religiøse, men for oss er den naturlige konsekvensen av det å unnlate å melde inn barna i noe trossamfunn. Vi har heller ikke hatt navnefest, da vi ikke er humanetikere. Det er som sagt fullt mulig å lage sin egen seremoni som er i tråd med ens livssyn. Du skriver at "ingen" er kristne lenger, men man må da i det minste kunne anta at presten er troende. Og foran dette mennesket, som utfører det som for ham er et hellig rituale, bekrefter du at du ønsker at barnet skal oppdras i den kristne tro, mens du i realiteten ser på kristne som mindre intelligente. Og så blir du fornærmet over å bli kalt løgner. Mulig det er ømme tær her, men de er ikke mine.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #35 Skrevet 7. oktober 2016 Så du tror ikke på Gud men lover å oppdra barnet ditt i den kristne tro? Hvem er idioten her????? Har jeg ikke lov å feire jul og påske heller da? Du er jo på bærtur, eller så henger du fast i middelalderen. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #36 Skrevet 7. oktober 2016 Vi er ikke religiøse, men for oss er den naturlige konsekvensen av det å unnlate å melde inn barna i noe trossamfunn. Vi har heller ikke hatt navnefest, da vi ikke er humanetikere. Det er som sagt fullt mulig å lage sin egen seremoni som er i tråd med ens livssyn. Du skriver at "ingen" er kristne lenger, men man må da i det minste kunne anta at presten er troende. Og foran dette mennesket, som utfører det som for ham er et hellig rituale, bekrefter du at du ønsker at barnet skal oppdras i den kristne tro, mens du i realiteten ser på kristne som mindre intelligente. Og så blir du fornærmet over å bli kalt løgner. Mulig det er ømme tær her, men de er ikke mine. Tror presten setter pris på at folk bruker kirka jeg, han vet jo at vi ikke er kristne, man har jo samtale først. Vil du at kirka skal legges ned? Ingen hadde jo brukt den om kravet var at en var kristen... Anonymous poster hash: 38542...69a
MammantilNurket Skrevet 7. oktober 2016 #37 Skrevet 7. oktober 2016 Min mor ble oppringt av presten et par dager før dåpen og fikk forespørsel om å lese noe fra bibelen. Det gjorde hun. Svigermor bar Herr Sønn til dåpen, min beste venninne tok av luen, onklene og tanten til Herr Sønn sto pent til pynt.
Mostly Harmless Skrevet 7. oktober 2016 #38 Skrevet 7. oktober 2016 Tror presten setter pris på at folk bruker kirka jeg, han vet jo at vi ikke er kristne, man har jo samtale først. Vil du at kirka skal legges ned? Ingen hadde jo brukt den om kravet var at en var kristen... Anonymous poster hash: 38542...69a Den dagen ingen er kristne lenger, vil det være naturlig å legge virksomheten ned, ja. Kirken mister hele sin misjon dersom alle som bruker den forakter troen den forkynner, slik du later til å gjøre. Og jeg mener du tar feil. Det er mange kristne her i landet. Man kan ha en gudstro selv om man ikke går i kirka og tar nattverd hver søndag, altså. Kirken som institusjon er til for dem som i det minste er åpen for å tenke seg en gud. Ikke for at du og jeg skal ha et fint sted å vise frem babyene våre.
LillaFrue Skrevet 7. oktober 2016 #39 Skrevet 7. oktober 2016 Har jeg ikke lov å feire jul og påske heller da? Du er jo på bærtur, eller så henger du fast i middelalderen. Anonymous poster hash: 38542...69a Jeg henger fast i middelalderen? Jeg er ikke den som døper barna mine i kirken! Og hvis du googler jol (ja, med o ) så vil du se at man feiret dette lenge før kristendommen ble oppfunnet! Feirer du virkelig påske? Da er du vel kristen? Eller mener du at du har påskeferie? Det er noe helt annet enn å feire påsken på kristelig vis. Her kan du forresten lese litt om påsken. Som også ble feiret FØR det ble en kristen "tradisjon". http://forskning.no/religion-kristendom-religionshistorie/2015/03/pasken-er-mye-eldre-enn-jesus
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #40 Skrevet 7. oktober 2016 Den dagen ingen er kristne lenger, vil det være naturlig å legge virksomheten ned, ja. Kirken mister hele sin misjon dersom alle som bruker den forakter troen den forkynner, slik du later til å gjøre. Og jeg mener du tar feil. Det er mange kristne her i landet. Man kan ha en gudstro selv om man ikke går i kirka og tar nattverd hver søndag, altså. Kirken som institusjon er til for dem som i det minste er åpen for å tenke seg en gud. Ikke for at du og jeg skal ha et fint sted å vise frem babyene våre. Men da blir det som sagt ikke igjen mange til å bruke den. Presten sier til og med at folk skal se på/møte XXX og holder babyen opp for at folk skal se/vise fram babyen. Tror det er du som har et litt gammeldags og foreldet syn på ting altså. Folk gifter seg der også uten å være kristne? Lyver de også da? Og nei, er ikke mange kristne igjen. På papiret kanskje, men ikke som faktisk går rundt og tror på gud aktivt. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #41 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg henger fast i middelalderen? Jeg er ikke den som døper barna mine i kirken! Og hvis du googler jol (ja, med o ) så vil du se at man feiret dette lenge før kristendommen ble oppfunnet! Feirer du virkelig påske? Da er du vel kristen? Eller mener du at du har påskeferie? Det er noe helt annet enn å feire påsken på kristelig vis. Her kan du forresten lese litt om påsken. Som også ble feiret FØR det ble en kristen "tradisjon". http://forskning.no/religion-kristendom-religionshistorie/2015/03/pasken-er-mye-eldre-enn-jesus Rivjern? Anonymous poster hash: 38542...69a
LillaFrue Skrevet 7. oktober 2016 #42 Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Rivjern? Anonymous poster hash: 38542...69a Rivjern? Lærte du noe nytt nå? Du er voksen, og visste ikke dette fra før. Det sier litt om kunnskapsnivået ditt. Endret 7. oktober 2016 av LillaFrue
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #43 Skrevet 7. oktober 2016 Men da blir det som sagt ikke igjen mange til å bruke den. Presten sier til og med at folk skal se på/møte XXX og holder babyen opp for at folk skal se/vise fram babyen. Tror det er du som har et litt gammeldags og foreldet syn på ting altså. Folk gifter seg der også uten å være kristne? Lyver de også da? Og nei, er ikke mange kristne igjen. På papiret kanskje, men ikke som faktisk går rundt og tror på gud aktivt. Anonymous poster hash: 38542...69a Presten vise frem babyen? Jaha....hva har det med noe som helst å gjøre? Færre og færre døper barna sine og det er nok fordi fler og fler ser hvor hyklersk og feil det er. At du ikke evner å se det sier nok om deg. Som jeg sa tidligere: De jeg kjenner, som døper barna sine i kirken, er de med lavest utdannelse og de som ikke evner å reflektere over egne handlinger. De er dumme naut som følger saueflokken fordi det er "tradisjon". Når man går i kirken og døper barna sine som ikke-kristen kan man UMULIG ha reflektert særlig mye over det! Anonymous poster hash: 6133c...e3b
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #44 Skrevet 7. oktober 2016 Rivjern? Lærte du noe nytt nå? Du er voksen, og visste ikke dette fra før. Det sier litt om kunnskapsnivået ditt. Hehe, dette lærte vi på barneskolen kjære deg, kom du aldri så langt? Poenget mitt som dere rivjern ikke greier ta er jo at kirken ikke lenger er bare for å tilbe gud slik det var i gamle dager. Kirker er mer en tradisjon, og noe koselig ved passende anledninger. De færreste som døper barn der, gifter seg eller blir begravet er kristne. Ikke de som går dit i jula heller. Det er mer en samlingsplass osv. Men dette her greier dere tydeligvis ikke svelge... Prestene sier det da som det er også! Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #45 Skrevet 7. oktober 2016 Presten vise frem babyen? Jaha....hva har det med noe som helst å gjøre? Færre og færre døper barna sine og det er nok fordi fler og fler ser hvor hyklersk og feil det er. At du ikke evner å se det sier nok om deg. Som jeg sa tidligere: De jeg kjenner, som døper barna sine i kirken, er de med lavest utdannelse og de som ikke evner å reflektere over egne handlinger. De er dumme naut som følger saueflokken fordi det er "tradisjon". Når man går i kirken og døper barna sine som ikke-kristen kan man UMULIG ha reflektert særlig mye over det! Anonymous poster hash: 6133c...e3b Oh my. Det har noe med å gjøre fordi den jeg svarte brukte det å skulle vise fram babyen som et negativt argument mot å døpe. Men det er da en av tingene dåp er... Og her er det motsatt. Navnefest er for de uten utdanning og de som NAVer. Nå er det vel heller de som er saueflokk eller? Det at du mener man ikke har reflektert over det sier jo bare at du ikke evner skjønne kjernen i denne diskusjonen... Man trenger da virkelig ikke være kristen for å døpe sitt barn? Det er jo ikke JEG eller MANNEN som blir døpt, det er barnet. Kan barnet ta skade av dette? Neppe? Kan barnet selv velge hva det vil og om det vil tro på noe likevel? JA! MÅ vi hjernevaske barnet til å bli kristen? NEI... I tillegg er det sosialt, ved både 4, 6 og 8 års alder har de samlinger for dåpskullene, og det synes barna er gøy. Uten at det er halleluja og hjernevasking av den grunn. Hvorfor er dere så redde kirken? Vis meg en oppegående prest som nekter en ikke kristen å delta i kirken? Hvis dere skal ha det slik dere mener, så er det hadet kirker og hadet kristendom i Norge på ganske kort tid altså. Anonymous poster hash: 38542...69a
LillaFrue Skrevet 7. oktober 2016 #46 Skrevet 7. oktober 2016 Hehe, dette lærte vi på barneskolen kjære deg, kom du aldri så langt? Poenget mitt som dere rivjern ikke greier ta er jo at kirken ikke lenger er bare for å tilbe gud slik det var i gamle dager. Kirker er mer en tradisjon, og noe koselig ved passende anledninger. De færreste som døper barn der, gifter seg eller blir begravet er kristne. Ikke de som går dit i jula heller. Det er mer en samlingsplass osv. Men dette her greier dere tydeligvis ikke svelge... Prestene sier det da som det er også! Anonymous poster hash: 38542...69a Hvis du lærte det på barneskolen så hadde du ikke skrevet det du skrev. Du skrev nemmelig at 'da kunne du ikke feire jul eller påske heller....'. Visste du at både påske og jul var noe de feiret FØR kristendommen hadde du ikke skrevet det! Du vet jo ikke engang hva en dåp går ut på! Har du lest hva kirken sier om dåp? Seriøst?! Du tror at dåp er for at du skal få vist frem barnet ditt! Du er ikke riktig klok. Jeg gir opp og følger dette gamle jungelordtaket: You can´t argue with stupid!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #47 Skrevet 7. oktober 2016 Oh my. Det har noe med å gjøre fordi den jeg svarte brukte det å skulle vise fram babyen som et negativt argument mot å døpe. Men det er da en av tingene dåp er... Og her er det motsatt. Navnefest er for de uten utdanning og de som NAVer. Nå er det vel heller de som er saueflokk eller? Det at du mener man ikke har reflektert over det sier jo bare at du ikke evner skjønne kjernen i denne diskusjonen... Man trenger da virkelig ikke være kristen for å døpe sitt barn? Det er jo ikke JEG eller MANNEN som blir døpt, det er barnet. Kan barnet ta skade av dette? Neppe? Kan barnet selv velge hva det vil og om det vil tro på noe likevel? JA! MÅ vi hjernevaske barnet til å bli kristen? NEI... I tillegg er det sosialt, ved både 4, 6 og 8 års alder har de samlinger for dåpskullene, og det synes barna er gøy. Uten at det er halleluja og hjernevasking av den grunn. Hvorfor er dere så redde kirken? Vis meg en oppegående prest som nekter en ikke kristen å delta i kirken? Hvis dere skal ha det slik dere mener, så er det hadet kirker og hadet kristendom i Norge på ganske kort tid altså. Anonymous poster hash: 38542...69a Dette innlegget beviser min påstand: Man er ikke den skarpeste kniven i skuffen dersom man døper barna sine i kirken selv om man ikke er kristen selv! "Det er ikke jeg og mannen som blir døpt, det er barnet..." Er det virkelig mulig å være så hinsides all fornuft? Du MÅ være et troll! Jeg gir meg nå, for jeg tror rett og slett ikke det er mulig at du er "ekte" og mener det du skriver. Så dum er det da ikke mulig å være, men takk for underholdningen! Anonymous poster hash: 6133c...e3b
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #48 Skrevet 7. oktober 2016 Hvis du lærte det på barneskolen så hadde du ikke skrevet det du skrev. Du skrev nemmelig at 'da kunne du ikke feire jul eller påske heller....'. Visste du at både påske og jul var noe de feiret FØR kristendommen hadde du ikke skrevet det! Du vet jo ikke engang hva en dåp går ut på! Har du lest hva kirken sier om dåp? Seriøst?! Du tror at dåp er for at du skal få vist frem barnet ditt! Du er ikke riktig klok. Jeg gir opp og følger dette gamle jungelordtaket: You can´t argue with stupid! Åh herregud.. Det jeg holder på her er RIVJERN... Du evner jo ikke ta til deg hva du leser i det hele tatt? Eller leser du ikke? Du må jo være den vøærste god dag mann østeskaft på lenge... Og legger meninger på meg som jeg ikke har, fordi du ikke greier lese skikkelig? Det er faktisk ganske komisk... Amen! Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #49 Skrevet 7. oktober 2016 Dette innlegget beviser min påstand: Man er ikke den skarpeste kniven i skuffen dersom man døper barna sine i kirken selv om man ikke er kristen selv! "Det er ikke jeg og mannen som blir døpt, det er barnet..." Er det virkelig mulig å være så hinsides all fornuft? Du MÅ være et troll! Jeg gir meg nå, for jeg tror rett og slett ikke det er mulig at du er "ekte" og mener det du skriver. Så dum er det da ikke mulig å være, men takk for underholdningen! Anonymous poster hash: 6133c...e3b Ehh... det ER faktisk barnet som blir døpt... hallo? Du fremtstår ikke akkurat smart med å fylle på med emojier istedenfor argumenter heller da. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå