Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #1 Skrevet 6. oktober 2016 Her endte vi opp med at vi foreldrene gjorde alt i kirka. Det er vel ikke vanlig? Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #2 Skrevet 6. oktober 2016 Vi gikk bare opp med de andre som foreldre. Så hadde fadderene ulike ting å gjøre. Som å holde, ta luen og tørke ☺️ Anonymous poster hash: 0c444...8a5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #3 Skrevet 6. oktober 2016 I den ene dåpen gjorde jeg ingenting, annet enn å være der og bli med på bildet av barnet, foreldrene og alle fadderene. I den andre tok jeg av luen på barnet, da presten skulle skvette vann på ham. Ellers er jeg levende til stede i livet til begge barna, så godt jeg kan og så langt det lar seg gjøre (vi bor alle tre på forskjellige steder i landet). Anonymous poster hash: 6bef0...808
Superdolly Skrevet 6. oktober 2016 #4 Skrevet 6. oktober 2016 Det er da ikke så mye som skal gjøres i kirka, utenom det presten gjør? Noen må bære barnet fram til døpefonten, en tar av lua. Er det mer enn det da? Vi plukket ut en av fadderne til å bære barnet, og vi spurte vedkommende på forhånd om han/hun ville gjøre det. Jeg har selv båret en venninnes barn til dåpen, og jeg ble spurt på forhånd. Det er helt vanlig å avklare slikt på forhånd, i god tid før dåpen. Jeg har også vært fadder for et annet barn, der ble jeg ikke spurt om å bære, og det kunne ikke falt meg inn å prøve å få tak i barnet i kirken for å bære det fram. Jeg antok at foreldrene hadde avtalt med den som bar barnet. Slik du skriver får jeg følelsen av at du/dere hadde noen forventninger til fadderne som dere ikke kommuniserte på forhånd. Det vanlige er at man spør og sier fra.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #5 Skrevet 6. oktober 2016 I noen kirker er det vanlig å spørre om en eller to av fadderne eller noen andre i dåpsfamilien vil lese en liten bibeltekst. Hvem som bærer, tar av lua osv er det opp til foreldrene å bestemme. Anonymous poster hash: 2d981...db6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #6 Skrevet 6. oktober 2016 Det er da ikke så mye som skal gjøres i kirka, utenom det presten gjør? Noen må bære barnet fram til døpefonten, en tar av lua. Er det mer enn det da? Vi plukket ut en av fadderne til å bære barnet, og vi spurte vedkommende på forhånd om han/hun ville gjøre det. Jeg har selv båret en venninnes barn til dåpen, og jeg ble spurt på forhånd. Det er helt vanlig å avklare slikt på forhånd, i god tid før dåpen. Jeg har også vært fadder for et annet barn, der ble jeg ikke spurt om å bære, og det kunne ikke falt meg inn å prøve å få tak i barnet i kirken for å bære det fram. Jeg antok at foreldrene hadde avtalt med den som bar barnet. Slik du skriver får jeg følelsen av at du/dere hadde noen forventninger til fadderne som dere ikke kommuniserte på forhånd. Det vanlige er at man spør og sier fra. Vi hadde avklart, men de gjorde det ikke. Vi hadde vel tafatte faddere kanskje. Og veldig kjapp/stresset prest (var 6! dåpsbarn). Pappaen bar babyen for fadderne var redde for å miste/ hyling osv. Så skulle ene ta av lua og andre tørke og tredje ta imot lyset. Men når presten kom til de ulike trinnene så ble det så stress at fadderne kanskje ikke rakk reagere? De stod hvertfall bare der så jeg måtte liksom hoppe inn og ta over. Føltes litt kleint på en måte. Hvorfor ha faddere liksom. Vet jo at de er mer enn det altså, men likevel. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #7 Skrevet 6. oktober 2016 Vi hadde avklart, men de gjorde det ikke. Vi hadde vel tafatte faddere kanskje. Og veldig kjapp/stresset prest (var 6! dåpsbarn). Pappaen bar babyen for fadderne var redde for å miste/ hyling osv. Så skulle ene ta av lua og andre tørke og tredje ta imot lyset. Men når presten kom til de ulike trinnene så ble det så stress at fadderne kanskje ikke rakk reagere? De stod hvertfall bare der så jeg måtte liksom hoppe inn og ta over. Føltes litt kleint på en måte. Hvorfor ha faddere liksom. Vet jo at de er mer enn det altså, men likevel. Anonymous poster hash: 38542...69a Altså... greit at du synes det er rart at fadderne ikke greide å utføre så enkle oppgaver, men fra det til å spørre seg hva dere skal med faddere?? På tide å roe ned kraftig her altså. Det viktigste er jo st de er til stede i livet til barnet ditt... Anonymous poster hash: 6bef0...808
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #8 Skrevet 6. oktober 2016 Altså... greit at du synes det er rart at fadderne ikke greide å utføre så enkle oppgaver, men fra det til å spørre seg hva dere skal med faddere?? På tide å roe ned kraftig her altså. Det viktigste er jo st de er til stede i livet til barnet ditt... Anonymous poster hash: 6bef0...808 Det er jo kun denne ene dagen de bidrar med noe? Det er jo den dagen som er dåpen. Resten av livet er de jo bare x og y liksom. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #9 Skrevet 6. oktober 2016 Tror du har misforstått litt hva en fadder er for noe altså 😂 Anonymous poster hash: 2d981...db6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #10 Skrevet 6. oktober 2016 Det er jo kun denne ene dagen de bidrar med noe? Det er jo den dagen som er dåpen. Resten av livet er de jo bare x og y liksom. Anonymous poster hash: 38542...69a Eh... Nei?! Jeg er fadder til to gutter, som nå er henholdsvis 14 og 22 år gamle. Jeg har i aller høyeste grad vært en del av livet deres i alle disse årene. Min "jobb" som fadder var da absolutt ikke over når jeg gikk ut av kirka. Da hadde jeg ikke sett poenget med å være fadder. Jeg BRYR meg faktisk om disse guttene, og de er en viktig del av livet mitt (og jeg i livet deres). Anonymous poster hash: 6bef0...808
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #11 Skrevet 6. oktober 2016 Vet du det kan jeg ikke huske. Faddergreier hos oss er mer type"ære å bli spurt, ingen plikter eller forventninger". Anonymous poster hash: 97549...437
Snøfnugget Skrevet 6. oktober 2016 #12 Skrevet 6. oktober 2016 En av fadderne bar, en fadder tok av lua, en fadder tørket (storebror tørket denne gangen). I dåpen til eldste leste en av fadderne en tekst, denne gangen leste pappaen. Vi foreldre var med opp, tok i mot dåpslyset og dåpsattest.
Mostly Harmless Skrevet 6. oktober 2016 #13 Skrevet 6. oktober 2016 Det er jo kun denne ene dagen de bidrar med noe? Det er jo den dagen som er dåpen. Resten av livet er de jo bare x og y liksom. Anonymous poster hash: 38542...69a Hvis dette er oppfatningen du har av faddernes oppgaver, så kan man kanskje lure på hva du skal med dåp i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #14 Skrevet 6. oktober 2016 Mitt barn er ikke døpt, men jeg har vært fadder en gang. Da bar jeg barnet, men bare akkurat under dåpshandlingen, fordi hun bare skrek når jeg holdt henne. En annen av fadderne tok av lua, men det var presten som tørket. Er det noe nytt at en av fadderne skal gjøre dette? Anonymous poster hash: 0c5a8...5c1
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #15 Skrevet 6. oktober 2016 Tror du har misforstått litt hva en fadder er for noe altså Anonymous poster hash: 2d981...db6 Sånn det er her altså. Vi er jo ikke kristne. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #16 Skrevet 6. oktober 2016 Hvis dette er oppfatningen du har av faddernes oppgaver, så kan man kanskje lure på hva du skal med dåp i det hele tatt. Tradisjon. Navnefest er så lite interessant her, håpløs seremoni. Anonymous poster hash: 38542...69a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #17 Skrevet 6. oktober 2016 Kun vårt barn som skulle døpes da det ble døpt. Farmor til barnet tente lys, bestemor og gammel tante til barnet leste hver sin tekst.fadderene; sto sammen med oss da barnet ble døpt.kusina på 12 bar barnet til døpefonten. jeg bare barnet inn i kirka. Anonymous poster hash: cfb1c...835
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #18 Skrevet 6. oktober 2016 Sånn det er her altså. Vi er jo ikke kristne. Anonymous poster hash: 38542...69a Hvorfor døpe barnet i det hele tatt da? Anonymous poster hash: 6bef0...808
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #19 Skrevet 6. oktober 2016 Tradisjon. Navnefest er så lite interessant her, håpløs seremoni. Anonymous poster hash: 38542...69a Hvorfor må du ha seremoni da? Hvis du ikke er kristen, og ikke ønsker å ha navneseremoni i regi av Humanetisk Forbund, kan du jo bare la være å ha noe i det hele tatt da. Man MÅ ikke verken døpe eller ha navnefest... Anonymous poster hash: 6bef0...808
Mostly Harmless Skrevet 6. oktober 2016 #20 Skrevet 6. oktober 2016 Tradisjon. Navnefest er så lite interessant her, håpløs seremoni. Anonymous poster hash: 38542...69a Ok, så du ville ha en høytidelig seremoni i et fint lokale, og det var tilfeldigvis guds hus som tilbød det kuleste opplegget? Og så hadde dere valgt noen passende statister til faddere, men når de ikke gjorde bevegelsene sine som avtalt, ble hele showet litt amputert? Klart du er skuffet...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2016 #21 Skrevet 6. oktober 2016 Ok, så du ville ha en høytidelig seremoni i et fint lokale, og det var tilfeldigvis guds hus som tilbød det kuleste opplegget? Og så hadde dere valgt noen passende statister til faddere, men når de ikke gjorde bevegelsene sine som avtalt, ble hele showet litt amputert? Klart du er skuffet... Ja jøss. Slik var det. Anonymous poster hash: 38542...69a
Iiiiik Skrevet 6. oktober 2016 #22 Skrevet 6. oktober 2016 Mine barn er ikke døpt. Jeg har imidlertid selv vært fadder for noen barn. I den ene kirken mener jeg at vi fadderne bare reiste oss da presten ba om det, vi gikk ikke engang frem. I den andre kirken bar jeg barnet, og holdt ham da presten helte vann over hodet hans. Det er helt paradoksalt egentlig at jeg er fadder - for jeg er ikke troende. Det jeg imidlertid har snakket med mine venninner om, er at jeg som fadder viser at jeg er der for disse barna litt ekstra. Jeg lærer dem ikke om Gud og Jesus, men jeg snakker med dem om det som er viktig i deres liv. Jeg er en ekstra voksen de kan lene seg på hvis de trenger det, og en voksen som hele tiden ønsker å være tilgjengelig for samtaler og ivaretakelse. Mine egne faddere var mine besteforeldre. Det synes jeg er veldig rart. Besteforeldre har jo en naturlig tilknytning til barnet, det samme har tanter og onkler. For besteforeldrene er det jo dessuten sånn at de med all mulig sannsynlighet vil falle fra før foreldrene gjør det, og derfor ikke kan være noen støtte for barnet.
Mostly Harmless Skrevet 7. oktober 2016 #23 Skrevet 7. oktober 2016 Ja jøss. Slik var det. Anonymous poster hash: 38542...69a Vel, du har jo redusert dåpen fra sakrament til skuespill idet du bærer barnet til dåp uten noen intensjon om å la fadderne utføre fadderoppgavene, mens du bedyrer overfor presten at innlemming i den kristne tro er hensikten. Det er fullt mulig å holde sin egen "velkommen til verden"-seremoni dersom ingen tilbyr en seremoni som passer deres livssyn. Da slipper en å gjøre seg selv til løgner på veien.
LillaFrue Skrevet 7. oktober 2016 #24 Skrevet 7. oktober 2016 Off..... Jeg blir så oppgitt over alle hyklerne som døper ungene sine selv om de ikke er kristne. Vet dere hva dere gjør? Står i kirken og lyver! Eier dere ikke respekt for andre mennesker (som f.eks presten)? De som er enda mer hyklerske er besteforeldre og oldeforeldre som blir sure dersom man ikke døper barna i kirken! Man skulle tro at dersom man virkelig var kristen så ville man ikke at noen i slekten skulle stå og lyve presten rett opp i trynet. Å være fadder er noe jeg har takket nei til flere ganger. Selvsagt kan jeg ikke være fadder når jeg ikke er kristen! Vet dere hva dere påtar dere av ansvar når dere sier ja til å være fadder? Så og si ingen gjør noe av det de plikter (lære barna å be, ta de med på nattverd osv.). Jeg fatter ikke at folk orker å være så tafatte og hyklerske. Hva er poenget? At det er "koselig"? Det er ikke noe annet enn løgnaktig. Og når du sier at navnfest er en tåpelig seremoni så aner du ikke hva du snakker om! Vi har hatt 3 humanistiske navnfester. I motsetning til en dåp, hvor det messes i det lange og breie om Guds budskap, for så til sist å vie noen minutter til dåpsbarna, dreier hele seremonien seg om nettopp barna. Musikk, tale og dikt. Alt om og for barna.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #25 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kan ikke tenke meg en setning som tyder mer på lav intelligens enn "Vi er ikke kristne, men døper pga. tradisjon." Av alle jeg kjenner er det nettopp de med lav utdannelse og mindre intelligens som døper ungene sine i kirken. De ikke religiøse som er oppegående, velutdannede og evner å ta egne beslutninger døper da aldri ungene sine i kirken? Anonymous poster hash: 6133c...e3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå