Gå til innhold

Må dere betale for avbestilt legetime pga sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle til legen kl 8.15 i dag på en krontroll for en kronisk sykdom men så begynte sønnen min å spy 7.30 og ingen andre kan passe han. Så har jo ikke hatt god tid til å finne barnepass. Jeg sendte sms om det til legekontoret (de tar ikke tlf før kl 9) og fikk sms om at de sender meg en giro fordi jeg ikke møtte opp. Tidligere så har jeg sluppet å betale når jeg ikke har kunnet møte opp pga lignende.

Hva er deres erfaring? Føler meg litt snurt nå siden jeg tidligere har sluppet å betale 😂 Blir jo noe helt annet når man ikke gidder å møte opp.

Anonymous poster hash: e313b...f22

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, jeg har ikke engang trengt å betale når jeg glemte timen og legen ringte meg for å spørre hvor jeg var... han ofret lunsjen sin dagen etter for å hjelpe meg...

Anonymous poster hash: cfcd1...6f1

Skrevet

Legekontoret får ikke refusjon når pasienter ikke møter opp. Enten må de lyve slik st de later som du har vært der, eller selv betale for at du ikke dukker opp. De går i så fall glipp sv både refusjon og egenandel.

Kjipe penger, men det er helt riktig st du skal betale. Aner ikke hvordan deg er med fastleger, men sykehus og spesialister tar dobbel egenandel ved ubenyttet time - uavhengig av grunn så lenge det ikke er meldt fra 24 timer før.

Anonymous poster hash: f92a5...8da

Skrevet

Hadde svart legekontoret at jeg kommer, tar med ungen. Anbefaler at de bruker munnbind når vi er der.

Anonymous poster hash: 2114c...6c1

Skrevet

Ja, du må betale. Legen får ikke refusjon når du ikke møter opp, og taper derfor penger på det (selv om du må betale for timen).

Anonymous poster hash: 928ce...e3a

Skrevet

Sure penger, men slik systemet er, så må det nesten bli slik. Heldigvis skjer slike ting veldig sjeldent, og det koster jo bare noen hundre lapper, så det er bare til å bite i det sure eple. 

Anonymous poster hash: a0a6e...195

Annonse

Skrevet

Jeg slapp å betale for kontroll på sykehuset, men da var det jeg som kastet opp. Jeg sa jeg kunne komme, men de foretrakk at jeg holdt meg unna.

Skrevet

De har bare vært grei tidligere. Og når det skjer flere ganger , så er det faktisk helt riktig å måtte betale for det ☺️

Anonymous poster hash: 9299d...e9b

Skrevet

Vet godt om det med refusjon jeg bare syns at det er merkelig at de før har ikke har bedt meg om å betale :)

Skrevet

Hadde svart legekontoret at jeg kommer, tar med ungen. Anbefaler at de bruker munnbind når vi er der.

Anonymous poster hash: 2114c...6c1

Jeg fikk svar fra legekontoret på sms om å betale kl 7.55. Det var 20 min før legetimen og sønnen min spydde og spydde. Mener du at han skulle spydd ut bilen mens jeg råkjørte som et svin for å rekke timen? Han er 2 år så å be han sitter med en bøtte og spy i den klarer han ikke. Og han kan ikke velge å ikke spy. Og så skulle han spy ut legekontorgulvet og? Tror ikke at du hadde gjort det du påstår 😊

Skrevet

De har bare vært grei tidligere. Og når det skjer flere ganger , så er det faktisk helt riktig å måtte betale for det ☺️

Anonymous poster hash: 9299d...e9b

Joda er vel noe sånt, ville høre andres erfaringer :)

Skrevet

Det har hendt meg en gang. Jeg skulle til gynekolog, men fikk diare. Hun jeg snakket med i telefonen da jeg ringte for å avbestille, var ikke blid og prøvde å insistere at jeg måtte komme. Jeg sa bare til henne at jeg var syk. Hun ga seg da jeg forklarte hva problemet var. Jeg fikk giro i posten, ja.

Skrevet

Legekontoret får ikke refusjon når pasienter ikke møter opp. Enten må de lyve slik st de later som du har vært der, eller selv betale for at du ikke dukker opp. De går i så fall glipp sv både refusjon og egenandel.

Kjipe penger, men det er helt riktig st du skal betale. Aner ikke hvordan deg er med fastleger, men sykehus og spesialister tar dobbel egenandel ved ubenyttet time - uavhengig av grunn så lenge det ikke er meldt fra 24 timer før.

Tull, jeg jobber på sykehuset og der tar vi ikke betalt hvis noen ringer inn å sier de er syke samme dag. Vi tar dobbelt betalt om de ikke dukker opp og ikke ringer.

Anonymous poster hash: 27ac6...3ad

Annonse

Skrevet

Tull, jeg jobber på sykehuset og der tar vi ikke betalt hvis noen ringer inn å sier de er syke samme dag. Vi tar dobbelt betalt om de ikke dukker opp og ikke ringer.

Jeg jobber også på sykehus, og her tar vi betalt.

Utrolig mange dessverre som plutselig blir syke når de finner ut at de har glemt legetimen........

Den timen de ikke møter opp til kunne blitt brukt av noen andre. Dette er prisen vi betaler for å ha blitt så sløve med å avbestille. her er ventelistene kjempelange på poliklinikken - blant annet fordi folk ikke møter opp til timene sine!

Hadde faktisk folk brukt sykdoms som begrunnelse når det bare var reelt så er det ikke sikkert man hadde behøvd å betale.....

Anonymous poster hash: 53bff...3c7

Skrevet

Da er nok det unikt for ditt sykehus

Anonymous poster hash: c5823...011

Skrevet

Ja, det er jo forståelig. Heldigvis er mandager unntaksvis. Om jeg blir plutselig syk da og ringer for å avbestille timen, så får jeg ikke tilsendt giro. Grunnen er rett og slett fordi legekontoret jeg holder til, fylles lett opp de ledige timene på mandager. Mange som ringer inn og spør etter akutt time.

Anonymous poster hash: c5d4b...ec8

Skrevet

Tull? Da har ikke du sett giroene for de to timene jeg har gått glipp av pga sykdom. Er en syk, så er en syk. På det sykehuset jeg tillhører står det til og med på plakat at ikke benyttet time blir belastet dobbelt, og jaggu kom regninga på mellom 7-800 kr begge gangene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...