Gå til innhold

Datteren min på 8 år kaster i seg maten. Og blir ikke mett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kaster i seg maten og er sulten hele tiden og kan spise enorme mengder.

I dag til lunsj spiste vi en brødskive med fiskepudding på, jeg har spist halve skiven når hun har fått i seg hele.

Hvordan lære hun og spise saktere?

Jeg tror ikke hun blir mett for hun sluker maten.

Anonymous poster hash: 0f4ba...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hun nok mat?

En brødskive til lunch er lite for mange aktive barn.

Anonymous poster hash: 8b731...5ad

Skrevet

Får hun nok mat da? Det er jo helt normalt at barn i vokseperioder har ulvehunger, rett og slett fordi de i de periodene trenger mer mat...

Har en jente som blir 8 i januar selv og en skive til lunsj er for lite for henne.

Hun spiser:

Frokost- havregryn med melk og rosiner på

Skolemat- 2 skiver pluss litt frukt/grønnsaker.

Sfomat- 1-2 knekkebrød og litt frukt

Middag- 1-2 porsjoner med det vi har

Kvelds- yoghurt eller frokostblanding (cheerios eller havreputer)

Hun er sunn og frisk, aktiv og slank

Kanskje dere må la henne spise seg skikkelig mett, eller innføre et måltid til så det ikke går så lenge mellom hver gang hun spiser?

Anonymous poster hash: bc458...447

Skrevet

Viktig å lære henne å spise sakte. Men er hun sulten må hun få spise seg mett.

Jeg spiste enorme mengder på den alderen. Strakk meg voldsomt i høyden i de periodene jeg spiste mye. Spiste mye mer enn mamma. Jeg har alltid vært slank.

Så lenge maten er sunn så hadde jeg bare terpet på å nyte maten og spise sakte.

Anonymous poster hash: ea104...61c

Skrevet

Hvor mye spiser hun da?

Anonymous poster hash: a36be...37b

Skrevet

1 brødskive er ikke mye.ungen er sikkert utsultet😳

Skrevet

Stakkars unge, hun er sulten!

Anonymous poster hash: 84c8b...d44

Skrevet

En grov skive med stekt fiskepudding, er ikke lite mat.

Skrevet

Toåringen min er uenig gitt.

Tipper hun er sulten, det er rimelig vanlig å spise mer enn en skive til lunsj.

Anonymous poster hash: 95e64...8ea

Skrevet

Stakkars barn. EN skive? Gi nå jenten mat!

Anonymous poster hash: a36be...37b

Skrevet

Jo, det er det. Du sulter jo ungen. Har du spiseforstyrrelse selv?

Anonymous poster hash: 314b5...46a

Skrevet

Er du veldig opptatt av matinntak og kalorier siden du bemerker deg dette? Har aldri lagt merke hvor fort barna spiser og de får selvsagt alltid spise seg mett, uansett om de er to eller åtte. Håper du ikke påvirker din datters holdninger til mat!

Anonymous poster hash: 99c6c...3cf

Skrevet

I dag til lunsj spiste vi en brødskive med fiskepudding på, jeg har spist halve skiven når hun har fått i seg hele.

...hvordan lære HENNE... Ingenting som heter "hvordan lære hun.."

Anonymous poster hash: 5104c...a2b

Skrevet

Jeg har en treåring med samme problem. Venter spent på om du får noen vettuge svar...

Anonymous poster hash: 794dc...97d

Skrevet

I barnehagen, på skolen og på sfo har de ikke ubegrenset med tid til å spise. Ting skal gå fort, bemanningen skal ha pausene sine, ungene MÅ ut osv. Da jeg jobbet i barnehage praktiserte jeg litt "sivil ulydighet" og lot de små sitte ved bordet så lenge de trengte - uten å mase på dem. Huhei for et leven det ble og ville protester fra tantene.

Jeg tipper at måltidene på skole/sfo er preget av mas og oppfordring til å skynde seg.

Ta en prat med datteren din og hør hvordan ståa er, også tar du det derfra mht å prate med skole/sfo 😊😊

Skrevet

Da bør både fiskepuddingen og skiva være en par-tre centimeter tykke. Stakkaren skal jo vokse, det skal ikke du.

Skrevet

Hvor mye spiser datteren din på en vanlig dag?

Anonymous poster hash: 7a64c...487

Skrevet

Om hun er i en voksefase er det virkelig det altså. Så lenge ungen er normalvektig og maten er sunn skal du ikke begrense matinntaket hennes, i perioder trenger barn enorme mengder mat og de forbrenner hver eneste kalori

Anonymous poster hash: bc458...447

Skrevet

Ikke mye mat det altså. Min ene sønn er 8 snart 9 år og han kan lett sluke et brød til kvelds og før det har han spist minst 5 skiver til frokost, 5 skiver til lunsj pluss frukt og yoghurt og så spiser han gjerne noe før middag før han spiser middag å da eter han like mye som mannen. Han er aktiv og han er undervektig. Tipper han har en sinnssyk forbrenning I tillegg til et høyt aktivitetsnivå og han er I vekst.

Er datteren din overvektig bør du ikke nekte henne å spise seg mett men hellet gi henne sunnere alternativer og ha mer fokus på aktiviteter.

Skrevet

Når skiven er spist så får du henne til å drikke endel vann/melk. Så prater dere litt sammen slik hun får kjenne etter om hun er mett. Dersom hun er mer sulten får hun selvsagt en skive til.

Du kan igså kutte opp litt grønnsaker hun kan spise før hun kjenner etter om hun vil ha mer!

Anonymous poster hash: 3a4c0...de7

Skrevet

Når skiven er spist så får du henne til å drikke endel vann/melk. Så prater dere litt sammen slik hun får kjenne etter om hun er mett. Dersom hun er mer sulten får hun selvsagt en skive til.

Du kan igså kutte opp litt grønnsaker hun kan spise før hun kjenner etter om hun vil ha mer!

Hvorfor skal hun drikke endel?

Anonymous poster hash: 314b5...46a

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Sånn at hun skal få i seg minst mulig mat da eller?

Skrevet

Hva for slags tullesvar er det? Selvfølgelig skal ikke en unge fylle opp magen med vann eller melk!!!

Til HI: En ting er å be datteren din spise sakte og nyte smaken på maten, men 1 skive er virkelig ikke mye. Min 8 åring spiser lett 3 skiver i de periodene hun vokser. Etter 3 skiver kan jeg finne på å be henne kjenne etter et par minutter før hun får en til. Det er fordi øyene ofte er mer sulten enn magen på det tidspunktet.

Seriøst du er nødt til å la ungen få mat.

Anonymous poster hash: 3b6db...ab3

Skrevet

I barnehagen, på skolen og på sfo har de ikke ubegrenset med tid til å spise. Ting skal gå fort, bemanningen skal ha pausene sine, ungene MÅ ut osv. Da jeg jobbet i barnehage praktiserte jeg litt "sivil ulydighet" og lot de små sitte ved bordet så lenge de trengte - uten å mase på dem. Huhei for et leven det ble og ville protester fra tantene.

Jeg tipper at måltidene på skole/sfo er preget av mas og oppfordring til å skynde seg.

Ta en prat med datteren din og hør hvordan ståa er, også tar du det derfra mht å prate med skole/sfo 😊😊

Hvilken barnehage, skole og Sfo da? For hos oss spiser barna seg mette uten mas om å bli ferdige.

Min erfaring er at de ansatte synes måltidene med ro rundt bordet er en god tid som gjerne må få vare lenge lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...