Gå til innhold

Skal til min tredje CT, er så redd for stråling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget av nyrestein, og har vært gjennom to CT-undersøkelser de siste fem årene. Nå har jeg store utslag på blod i urinen, og legen vil sende meg til CT igjen. Han har tidligere snakket mye om at dette ikke er en undersøkelse han vil sende meg til hvis det ikke er helt nødvendig pga den store stråledosen og kreftrisikoen det medfører. Nå skal jeg altså til min tredje. Altså, jeg ønsker jo å finne ut om jeg har nyrestein og eventuelt fjerne den, for noe så vondt har jeg aldri vært med på (fødsel, muligens, men det var i alle fall smerte med mening), men nå begynner jeg å bli redd for konsekvensene. 

Anonymous poster hash: 02b24...bef
Skrevet

Ikke for å skremme deg, HI. Men jeg synes du skal Google og lese litt om stråling og CT.

Jeg har selv hatt CT av hodet to ganger og legen min ville sende meg til CT av bihulene men jeg sa jeg bare ville ta MR. Sistnevnte (altså MR) gir ingen stråling, og strålingsmengden ved CT er veldig høy, og hver gang man tar CT øker sjansene for kreft betraktelig.

Om du har mulighet til å ta MR eller noe annet i stedet synes jeg du skal gjøre det.

Skal se om jeg får hostet opp noen kilder til deg.

Anonymous poster hash: 3c240...6e7

Skrevet

For noen få år siden ble jeg henvist til CT av nyrer og urinveier. Etter å ha lest meg opp på det snakket jeg med legen min igjen, og han var enig med meg i at jeg likevel ikke burde ta den. Det er ingen enkeltundersøkelser med CT som gir høyere strålingsdose enn den man tar av nyrer og urinveier. Min begrunnelse for å ikke ta den likevel var med tanke på å få barn.

Jeg var også henvist til cytoskopi.

Jeg ringte sykehuset og avbestilte CT-timen, sa det var i samråd med min fastlege - fikk en skyllebøtte uten sidestykke av helsesekretæren, at jeg var svært uansvarlig osv. osv. (avbestilte 5-6 uker før timen var satt, så var ikke i siste liten heller).

Jeg skulle ta ultralyd av nyrene også samme dag som jeg skulle ta CT, og sa at jeg ønsket å beholde ultralydundersøkelsen.

Da jeg ankom sykehuset ble jeg igjen skjelt ut av helsesekretæren for å ha avbestilt CT-timen 5-6 uker tidligere (!).

Da jeg kom inn til den kvinnelige spesialisten som skulle ta cytoskopien tok jeg opp det med CT og mine tanker rundt det og årsaken til at jeg hadde valgt å ikke ta den.

Hun var helt enig med meg i at jeg hadde tatt riktig beslutning. Hun var faktisk så tydelig at hun sa at CT av nyrer og urinveier på fertile kvinner ikke burde brukes ved annet enn ved helt spesielle tilfeller, og de var det ikke mange av. Hun forklarte da at hvis man tar ultralyd så kan man som regel se det man trenger. Om man da i tillegg tar en cytoskopi med celleprøve og urinprøve, så vil det eneste man ikke har fått en undersøkelse på være urinlederne fra nyrene til urinblæren. Det anså hun ikke som noe problem fordi celleprøven og urinprøven normalt sett vil avsløre om det er årsaker til at disse også bør undersøkes nærmere.

Hun gjorde så undersøkelsen. Og før jeg gikk derfra tok hun opp igjen det at hun mente jeg hadde tatt riktig valg ved å unngå CT'en.

Jeg synes du skal diskutere muligheten for å få gjort det på samme måten. Det er selvfølgelig legene som må avgjøre om det er riktig i ditt tilfelle, men i mitt tilfelle så innrømmet min fastlege (da jeg satte spørsmålstegn ved det etter at han hadde henvist meg til CT) at det er "enklere" fordi en CT-undersøkelse tar alt, og om man ikke tar det må man ta både cytoskopi og ultralyd (totalt sett billigere for sykehuset visstnok).

Diskuter det med legen din.

Ta også en kikk på disse linkene:

http://austaddiagnostikk.no/helsesjekk-ultralyd/ultralyd-nyre/

Denne sier litt om hva som ev. ikke kan ses på ultralyd ved ev. nyrestein.

Denne fra Oslo universitetssykehus:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/diagnoser-og-sykdommer/nyrestein

Her ser du at de nevner CT først, men skriver eller ultralyd etterpå.

Anonymous poster hash: 1aab5...946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...