Gå til innhold

Noen som er ufør eller på aap kun pga Fibromyalgi?

Anbefalte innlegg

Jeg vet snart ikke mine arme råd...

Er i 70% jobb og har ikke energi til noe som helst annet enn den jobben. Ekstremt mye stivhet og smerter i kroppen. Mannen tar alt av husarbeid, går turer med bikkja om tar seg mest av ungene.

Det her fungerer jo ikke for meg eller familien min.

Jeg hadde mye mindre smerte og følte meg som et bedre menneske da jeg gikk på dagpenger i nesten 2 år. Pga helsen og mangel på utdanning var valg av arbeid vanskelig.

Sånn som det er nå har jeg ikke noe sosialt liv utover det jeg er på jobb.

Vurderer ofte å gå til legen. Men hver gang blir jeg sykmeldt 1-5 uker. Arbeidsgiver blir mer og mer irritert av dette.

Vet snart ikke hva jeg skal si til legen.

Har noen noe tips så tas det svært gjerne i mot.

(Og nei, jeg er virkelig ikke noen lat person, for de av dere som skulle påstå det)

Anonymous poster hash: 473ed...865

Fortsetter under...

Ja, jeg er på første året aap med kun Fibromyalgi. Det var kiropraktor som ba meg ta kontakt med fastlegen min, da jeg ikke ble noe bedre etter 3 behandlingstimer. Heldigvis hadde min fantastiske kiropraktor skrevet 1 lang notat som jeg skulle gi til legen. Da begynte ballen å rulle. Ble sykmeldt på dagen, og siden den tid har jeg ikke klart å komme meg tilbake på jobb enda. Arbeidsgiveren min prøvde å tilrettelegge, men så lenge jeg går med sterke smertestillende så egner jeg ikke på jobb. Når det er sagt så er jeg høy utdannet, og har en kjempe herlig jobb og godt betalt stilling, så å måtte gå over på aap var 1 skikkelig nederlag, og ikke minst lite økonomisk gunstig for meg :( Jeg har gått ned i hvertfall over 400 000 kr, om ikke så mer mtp bonus og tapt overtid. Men men helsa må gå først :) Jeg håper inderlig at jeg klarer og kutter ut alle sterke smertestillende snart, og komme meg ut i jobb igjen.... Håpet er der fortsatt, men samtidig er jeg en realistisk og vet at den tilstanden jeg er i nå, kan det ta mange mange år før jeg forhåpentligvis blir bedre.

Anonymous poster hash: cc211...98f

Jeg vet snart ikke mine arme råd...

Er i 70% jobb og har ikke energi til noe som helst annet enn den jobben. Ekstremt mye stivhet og smerter i kroppen. Mannen tar alt av husarbeid, går turer med bikkja om tar seg mest av ungene.

Det her fungerer jo ikke for meg eller familien min.

Jeg hadde mye mindre smerte og følte meg som et bedre menneske da jeg gikk på dagpenger i nesten 2 år. Pga helsen og mangel på utdanning var valg av arbeid vanskelig.

Sånn som det er nå har jeg ikke noe sosialt liv utover det jeg er på jobb.

Vurderer ofte å gå til legen. Men hver gang blir jeg sykmeldt 1-5 uker. Arbeidsgiver blir mer og mer irritert av dette.

Vet snart ikke hva jeg skal si til legen.

Har noen noe tips så tas det svært gjerne i mot.

(Og nei, jeg er virkelig ikke noen lat person, for de av dere som skulle påstå det)

Kan du ikke gå ned i stillingsprosent?

Anonymous poster hash: 41f9b...d36

Ja, jeg er på første året aap med kun Fibromyalgi. Det var kiropraktor som ba meg ta kontakt med fastlegen min, da jeg ikke ble noe bedre etter 3 behandlingstimer. Heldigvis hadde min fantastiske kiropraktor skrevet 1 lang notat som jeg skulle gi til legen. Da begynte ballen å rulle. Ble sykmeldt på dagen, og siden den tid har jeg ikke klart å komme meg tilbake på jobb enda. Arbeidsgiveren min prøvde å tilrettelegge, men så lenge jeg går med sterke smertestillende så egner jeg ikke på jobb. Når det er sagt så er jeg høy utdannet, og har en kjempe herlig jobb og godt betalt stilling, så å måtte gå over på aap var 1 skikkelig nederlag, og ikke minst lite økonomisk gunstig for meg :( Jeg har gått ned i hvertfall over 400 000 kr, om ikke så mer mtp bonus og tapt overtid. Men men helsa må gå først :) Jeg håper inderlig at jeg klarer og kutter ut alle sterke smertestillende snart, og komme meg ut i jobb igjen.... Håpet er der fortsatt, men samtidig er jeg en realistisk og vet at den tilstanden jeg er i nå, kan det ta mange mange år før jeg forhåpentligvis blir bedre.

Så du ga det hele 3 forsøk før du ga opp, ditt troll 😜😂

Anonymous poster hash: 4b297...9f2

Annonse

Jeg kjenner tre som er uføre pga Fibromyalgi og tre, inklusive meg selv, som studerer med diagnosen i håp om å komme tilbake til arbeidslivet. Jeg har forsøkt mange forskjellige behandlinger før jeg fant det som funket for meg. Jeg prøvde samtidige behandlinger i seks måneder før jeg ga opp. Alle vi seks har vært i navsystemet i mellom 10-4 år. Vi har alle vært igjennom et hav av utprøvinger, tilrettelegginger, tenkt deg frisk, prøvetakinger og arbeidsretta tiltak.

Jeg vil ikke anbefale deg å gå nedi stilling, da det påvirker senere ytelser. Jeg vil heller anbefale deg å ta et kritisk blikk på livet ditt. Hva gjør du for din egen helse, hvor er fokuset ditt, hva gjør deg dårligere, hva gjør deg friskere, hvor flink er du med å sette grenser, hva slags behandlinger vil du prøve, hvor lenge skal du prøve dem. Det finnes mange muligheter for en friskere hverdag, men det krever forpliktelse og planlegging av hverdagen å få en friskere hverdag. Den ene behandlingen jeg har brukt tok over et år før jeg fikk håndfaste tegn til bedring, fordi ting tar tid. Jeg regner med at du vet at vondt avler vondt, og at smertene stjeler mye energi. Jeg håper du finner ut hva som funker for deg i det lange løp.

Anonymous poster hash: 14261...629

Gå til legen din og be om en henvisning til revmatologisk avdeling på sykehuset, der har de gjerne grupper du kan delta i for å bli så frisk som mulig. Kan godt hende en sykemelding en periode er på sin plass, for i perioder med fatigue er man virkelig helt på felgen, men det er fullt mulig å komme seg på bena igjen

Dette kan helt sikkert teamet på sykehuset hjelpe deg med, kanskje sykemelde deg helt eller delvis mens du deltar i gruppe med terapisvømming, trening med fysioterapeut e.l. for å bli bedre.

Hensynet til egen helse kommer uansett foran hensynet til arbeidsgiver, og du må som regel uansett være sykemeldt i et år før du får aap så det er langt frem dit.

Begynn med en time hos lege du.

Anonymous poster hash: b6dfc...4c5

Jeg kjenner tre som er uføre pga Fibromyalgi og tre, inklusive meg selv, som studerer med diagnosen i håp om å komme tilbake til arbeidslivet. Jeg har forsøkt mange forskjellige behandlinger før jeg fant det som funket for meg. Jeg prøvde samtidige behandlinger i seks måneder før jeg ga opp. Alle vi seks har vært i navsystemet i mellom 10-4 år. Vi har alle vært igjennom et hav av utprøvinger, tilrettelegginger, tenkt deg frisk, prøvetakinger og arbeidsretta tiltak.

Jeg vil ikke anbefale deg å gå nedi stilling, da det påvirker senere ytelser. Jeg vil heller anbefale deg å ta et kritisk blikk på livet ditt. Hva gjør du for din egen helse, hvor er fokuset ditt, hva gjør deg dårligere, hva gjør deg friskere, hvor flink er du med å sette grenser, hva slags behandlinger vil du prøve, hvor lenge skal du prøve dem. Det finnes mange muligheter for en friskere hverdag, men det krever forpliktelse og planlegging av hverdagen å få en friskere hverdag. Den ene behandlingen jeg har brukt tok over et år før jeg fikk håndfaste tegn til bedring, fordi ting tar tid. Jeg regner med at du vet at vondt avler vondt, og at smertene stjeler mye energi. Jeg håper du finner ut hva som funker for deg i det lange løp.

Anonymous poster hash: 14261...629

Jeg vet at jobben min gjør meg syk. Men jeg har god arbeismoral og vil ikke oppfattes som en "snylter".

Jeg vet at jobben min gjør meg syk. Men jeg har god arbeismoral og vil ikke oppfattes som en "snylter".

Men om du pga kronisk sykdom ikke makter jobben må du jo bytte jobb..

Min pappa var elektriker, fikk bechterews og klarte etterhvert ikke jobben sin. Han fikk da dekket videreutdanning av nav og er nå elektroingeniør eller noe sånt og i full jobb igjen. Nå reiser han rundt på byggeplasser o.l. og godkjenner det som er gjort, har en del papirarbeid osv og denne måten å jobbe på fungerer han utmerket med. Nå kryper han ikke rundt og trekker ledninger selv, men har likevel en jobb hvor han er litt i bevegelse så han ikke sitter på en stol og stivner helt heller.

Man er ikke en snylter selv om man innser sine fysiske begrensninger når man er kronisk syk, da må man tilpasse så man får en best mulig livskvalitet med den kroppen man har.

Anonymous poster hash: b6dfc...4c5

Min søster er 50% ufør grunnet fibromyalgi. Og fungerer fint i den jobben hun har nå, der kan hun både stå, sitte og gå litt rundt, og det er stort sett ikke mer enn 6 timers skift. Jeg har og fibromyalgi, men har mange andre diagnoser. Og går nå på AAP, men Nav mener at jeg bør jobbe, det er ingen grunn til at jeg skal bli ufør. De har blitt ganske strenge de siste årene. For 8 år siden ba de meg om å bli ufør, med færre diagnoser. Men da var jeg ikke syk nok, så jeg nektet. Og startet å studerer, og betalte alt selv. Nå når jeg har fått flere diagnoser, og ikke klarer å jobbe, skal de presse meg ut i jobb.

Men du må først sykemelde deg 1 år, så søke AAP. Og et alternativ er å finne en jobb du klarer bedre, og for eksempel, bli 50% ufør, og jobbe 50%.

Anonymous poster hash: b0162...a0c

Så du ga det hele 3 forsøk før du ga opp, ditt troll 😜😂

Hva feiler deg?! Jeg ga ikke opp, det var kiropraktor som gjorde det. Han innså at han ikke kunne gjøre meg bedre, samt at han syntes ikke noe at jeg måtte gå med så mye smerter. I motsetning til deg, så har i hvertfall kiropraktor medfølelse!

Jeg har hatt flere type jobber, har vært 1 år sykemeldt omtrent i begge de to siste. Den jobben jeg har nå fungerer bedre, men jeg har 2 1/2 - 3 timer reisevei totalt daglig, og jeg jobber turnus med mye kveld.

Jeg kjenner meg fullstendig ødelagt. Familie og venner ser klart at jeg ikke gar det bra de også.

Kan gå ned i stilling, men vi taper jo allerede en god del penger på at jeg frivillig har 70% stilling pga helsen min. Føler det urettferdig at jeg skal tape så mye på noe jeg ikke kan noe for.

Har fått diagnose av spesialist på Martina Hansens Hospital. Har slitt i mange år nå.

HI

Annonse

Du må bare ta deg selv i nakken, og gå til legen snarlig. Ikke gjør det samme feilet som meg. Jeg ventet altfor lenge med å få hjelp. Og husk at når du må over på aap, så får du bare 66% brutto av 70% stilling, så lenge det ikke overstiger 6G.

Hva feiler deg?! Jeg ga ikke opp, det var kiropraktor som gjorde det. Han innså at han ikke kunne gjøre meg bedre, samt at han syntes ikke noe at jeg måtte gå med så mye smerter. I motsetning til deg, så har i hvertfall kiropraktor medfølelse!

Ja, det sier litt om kiropraktoren. Du troller fremdeles fælt. Jeg har empati med folk som er syke, ikke folk som fjaser her inne... 

Ja, det sier litt om kiropraktoren. Du troller fremdeles fælt. Jeg har empati med folk som er syke, ikke folk som fjaser her inne...

Hvorfor skal jeg trolle?! Har da ikke fritidsproblemer som deg. Jeg dro faktisk til kiropraktor den dagen var fordi jeg var pinnestiv og klarte ikke å stå opp uten hjelp fra min kjære. Fikk akutt time hos vedkommende, og han knakk om ryggen min. Etter 3 behandlingstimer så han at jeg hadde helt forferdelig mtp på smerter, og ba meg ta kontakt med fastlegen. Jeg ble så henvist til reumatolog etter funn på røngent og MR. Det var der jeg fikk diagnosen Fibromyalgi. Både kiropraktor og fastlegen har mistanker om at jeg kanskje har bekterev også. Skal derfor tilbake på sykehus snart for å ta nye bilder. Og grunnen til at han ga opp, var fordi jeg ble vondt verre. Går nå heller til psykomotorisk fysio og gruppe trening på bassenget.

Tror du jeg troller fortsatt!? Himmel og hav, så lite tillit du har til folk.

Det HI sier ang kiropraktor kan faktisk stemme altså. Jeg har FM (pluss tilleggsdiagnoser) og måtte slutte å gå til manuellterapeut fordi det bare gjorde vondt verre. Kroppen min ble rett og slett irritert og det trigget betennelsesreaksjoner om jeg ble behandlet for ofte. Så nå kan jeg kun gå dit om jeg har ordentlige låsninger.

Jeg er 100% ufør etter å ha vært mange år i trygd/NAV-systemet. Jeg vet de har blitt mye strengere ang ufør og fibromyalgi. Så det at jeg har flere tilleggsdiagnoser gjorde nok saken min enklere. Tok 1 uke fra søknaden var sendt inn til jeg fikk innvilget uføretrygd.

Endret av Djinna

Det HI sier ang kiropraktor kan faktisk stemme altså. Jeg far FM (pluss tilleggsdiagnoser) og måtte slutte å gå til manuellterapeut fordi det bare gjorde vondt verre. Kroppen min ble rett og slett irritert og det trigget betennelsesreaksjoner om jeg ble behandlet for ofte. Så nå kan jeg kun gå dit om jeg har ordentlige låsninger.

Jeg er 100% ufør etter å ha vært mange år i trygd/NAV-systemet. Jeg vet de har blitt mye strengere ang ufør og fibromyalgi. Så det at jeg har flere tilleggsdiagnoser gjorde nok saken min enklere. Tok 1 uke fra søknaden var sendt inn til jeg fikk innvilget uføretrygd.

Jeg er ikke HI, men takk for støtten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...