Gå til innhold

Er det lov til å spørre om sykefravær på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kan man spørre på en annen måte uten å stille et så konkret spørsmål? Noen tips til en som skal intervjue i morgen?

Anonymous poster hash: 5796e...92d
Skrevet

Du kan ikke spørre om sykefravær men du kan spørre om eks om vedkommende har god helse hvis det er aktuell informasjon i forhold til stillingen.

Du har heller ikke lov å spørre om religion, politisk ståsted, legning, om vedkommende er gravid eller har planer om å bli det i fremtiden eller om den er fagorganisert.

Anonymous poster hash: 1d461...a2d

Skrevet

Herregud. Dette burde arbeidsgiver gi deg opplæring i. Du kan ikke ivareta arbeidsgiveransvaret ditt gjennom et mammaforum.

Anonymous poster hash: f0694...a92

Skrevet

Takk for svar. Jeg formulerte meg litt dårlig, jeg mente: Noen tips til hvordan man kan spørre/få informasjon om fravær uten å spørre direkte?

Religion, politisk ståsted, legning etc er ikke av interesse.

Skrevet

Så utrolig uprofesjonelt av deg... Burde kanskje ikke ha lederansvar i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 98214...1b4

Skrevet

Herregud. Dette burde arbeidsgiver gi deg opplæring i. Du kan ikke ivareta arbeidsgiveransvaret ditt gjennom et mammaforum.

Haha ;-)

Skrevet

Haha ;-)

Og det at du bare velger å le av det hele forsterker det uprofesjonelle inntrykket av deg.

Skrevet

Så det du egentlig sier er at du vet det ikke er lov å spørre om, men du vil likevel ha tips slik at du kan spørre likevel.

Ja, det er jo seriøst.

Anonymous poster hash: a8557...8d8
Skrevet

Det du kan si er, er det noe helsemessige ting vi som arbeidsgivere bør vite om?

Tilrettelegging?

Nå betyr jo ikke dette at vedkommende er mye syk, så da bør dere nok sjekke forrige arbeidsgiver.

Skrevet

Takk for svar, Nyttårs barn.

Skrevet

Før jeg kom på intervju hadde de ringt mine referanser. Da hadde de spurt om fravær.

På intervju sa de at min nåværende arbeidsgiver hadde sagt jeg hadde periodevis høyt fravær og ville vite hvorfor.

Var pga sykt barn som ventet på operasjon av mandler fortalte jeg, og det var jo sannheten. Men ble rimelig overrasket over spørsmålet.

Anonymous poster hash: 985d9...f9a

Skrevet

Før jeg kom på intervju hadde de ringt mine referanser. Da hadde de spurt om fravær.

På intervju sa de at min nåværende arbeidsgiver hadde sagt jeg hadde periodevis høyt fravær og ville vite hvorfor.

Var pga sykt barn som ventet på operasjon av mandler fortalte jeg, og det var jo sannheten. Men ble rimelig overrasket over spørsmålet.

Anonymous poster hash: 985d9...f9a

Merkelig å ringe referanser før jobbintervjuet, og i tillegg spørre deg om årsak til dokumentert (går jeg utifra) fravær. Skjønner godt at du ble overrasket.

Skrevet

Jeg ble spurt rett ut i intervju for to uker siden og ble litt satt ut... jeg har veldig lavt sykefravær men lurte litt på om jeg skulle spørre rett ut om de hadde lov å spørre om det (da hadde jeg vel garantert ikke fått jobben). Så jeg stussa litt og det merka de vel. Har i etterkant spurt andre og de mener at det er lov å spørre om.

Anonymous poster hash: 64c10...f15

Skrevet

Jeg ble spurt rett ut i intervju for to uker siden og ble litt satt ut... jeg har veldig lavt sykefravær men lurte litt på om jeg skulle spørre rett ut om de hadde lov å spørre om det (da hadde jeg vel garantert ikke fått jobben). Så jeg stussa litt og det merka de vel. Har i etterkant spurt andre og de mener at det er lov å spørre om.

Anonymous poster hash: 64c10...f15

Skrevet

Jeg spør kandidaten om det er noen helsemessige problemer som kan påvirke jobben.

Og så spør jeg referansen om fraværet.

Høyt fravær hos ansatte kan bety kroken på døra for enkelte bedrifter, så skjønner at noen bare må finne det ut på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: 048db...d10

Skrevet

St de ikke kan spørre om man er fagorganisert er bare tull. Det må de spørre om med tanke på lønn. Vi har nemlig to tariffavtaler. En for akademikerne og en for resten.

Anonymous poster hash: a9d19...7f2

Skrevet

Du kan spørre om stabilitet også.

Anonymous poster hash: bdd17...1e0

Skrevet

Eller kan man spørre på en annen måte uten å stille et så konkret spørsmål? Noen tips til en som skal intervjue i morgen?

Seriøst, du skal intervjue uten å vite hva du driver med??

Anonymous poster hash: e326d...1fb

Skrevet

St de ikke kan spørre om man er fagorganisert er bare tull. Det må de spørre om med tanke på lønn. Vi har nemlig to tariffavtaler. En for akademikerne og en for resten.

Anonymous poster hash: a9d19...7f2

Det er ikke tillatt å spørre om dette før vedkommende er ansatt

Skrevet

Det er ikke tillatt å spørre om dette før vedkommende er ansatt

Hvordan skal man da kunne diskutere lønn?

Anonymous poster hash: 656fd...fb5

Skrevet

Det er ikke lov å spørre om fravær når man kontakter referansene heller!!

Anonymous poster hash: 65406...c50

Skrevet

Hvordan skal man da kunne diskutere lønn?

Anonymous poster hash: 656fd...fb5

Ved å snakke om lønnstrinn, ikke selve lønnen.

Anonymous poster hash: 7e29b...b12

Skrevet

Det er ikke lov å spørre om fravær når man kontakter referansene heller!!

Anonymous poster hash: 65406...c50

?????????????

Eh, jo... Dette er uansett taushetsbelagte samtaler mellom tidligere arbeidsgiver og potensielt ny. Som tidligere arbeidsgiver så MÅ man ikke si noe om dette,- særlig hvis det er i disfavør av den arbeidssøkende. Det er forskjell på personer med mye fravær for å si det sånn...... Men det er heller ikke ulovlig å spørre. Og man spør som regel ikke direkte heller! Men omgåes det ved å spørre indirekte.

Har selv sittet i situasjoner og skulle ansette folk og fått telefoner om referanses. Jeg har en gang opplevd å be vedkommende ringe andre referanser,- for det var virkelig ikke mye positivt å si,- men ville ikke si det. Fikk som svar at det hadde alle andre referanser sagt også... Det er jo litt opp til deg som arbeidsTAKER å jobbe for å få et godt ord fra din arbeidsgiver den dag du evt skal h a NY jobb. Det er ikke arbeidsgivers PLIKT og si bare positivt om deg??

Har også opplevd å bli "Løyet" til av eks-arbeidsgiver, på den måten at essensielle ting i forhold til arbeidsmoral/punktlighet og den jobb denne skulle bli satt til var totalt uforenelig....

Som arbeidsgiver plikter du til å si sannheten eller ikke svare i det hele tatt når man blir oppringt av ny, potensiell arbeidsgiver,- som ansatt er det DIN oppgave at din nåværende arbeidsgiver skal kunne "fremsnakke" deg en gang i fremtiden.

De få tilfeller det er reelle "krasj" mellom tidligere ansatt og arbeidsgiver,- så har man som regel flere arbeidsgivere og ringe,- og hvis disse har helt annen oppfatning av vedkommende,- så "stoler man på flertallet".. Om flere arbeidsgivere IKKE er i stand til å "fremsnakke" så er det mest sannsynlig arbeidstaker det er vanskelig å samarbeide med...

Anonymous poster hash: 98fec...978

Skrevet

?????????????

Eh, jo... Dette er uansett taushetsbelagte samtaler mellom tidligere arbeidsgiver og potensielt ny. Som tidligere arbeidsgiver så MÅ man ikke si noe om dette,- særlig hvis det er i disfavør av den arbeidssøkende. Det er forskjell på personer med mye fravær for å si det sånn...... Men det er heller ikke ulovlig å spørre. Og man spør som regel ikke direkte heller! Men omgåes det ved å spørre indirekte.

Har selv sittet i situasjoner og skulle ansette folk og fått telefoner om referanses. Jeg har en gang opplevd å be vedkommende ringe andre referanser,- for det var virkelig ikke mye positivt å si,- men ville ikke si det. Fikk som svar at det hadde alle andre referanser sagt også... Det er jo litt opp til deg som arbeidsTAKER å jobbe for å få et godt ord fra din arbeidsgiver den dag du evt skal h a NY jobb. Det er ikke arbeidsgivers PLIKT og si bare positivt om deg??

Har også opplevd å bli "Løyet" til av eks-arbeidsgiver, på den måten at essensielle ting i forhold til arbeidsmoral/punktlighet og den jobb denne skulle bli satt til var totalt uforenelig....

Som arbeidsgiver plikter du til å si sannheten eller ikke svare i det hele tatt når man blir oppringt av ny, potensiell arbeidsgiver,- som ansatt er det DIN oppgave at din nåværende arbeidsgiver skal kunne "fremsnakke" deg en gang i fremtiden.

De få tilfeller det er reelle "krasj" mellom tidligere ansatt og arbeidsgiver,- så har man som regel flere arbeidsgivere og ringe,- og hvis disse har helt annen oppfatning av vedkommende,- så "stoler man på flertallet".. Om flere arbeidsgivere IKKE er i stand til å "fremsnakke" så er det mest sannsynlig arbeidstaker det er vanskelig å samarbeide med...

Anonymous poster hash: 98fec...978

'Når det gjelder ditt spørsmål om arbeidsgiveren kan henvende seg til din tidligere arbeidsgiver å spørre om ditt sykefravær, følger det av arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver ikke kan iverksette tiltak for å innhente nødvendige helseopplysninger på annen måte enn å spørre arbeidssøkeren selv.

Arbeidsgiveren kan etter dette ikke spørre din tidligere arbeidsgiver om ditt sykefravær'

http://e24.no/jobb/jobbekspertene/jobbekspertene-disse-spoersmaalene-om-sykefravaer-kan-du-ikke-stille/22891904

Skremmende at det sitter arbeidsgivere som ikke kjenner lover og regler.

Anonymous poster hash: 63f40...27f

Skrevet

'Når det gjelder ditt spørsmål om arbeidsgiveren kan henvende seg til din tidligere arbeidsgiver å spørre om ditt sykefravær, følger det av arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver ikke kan iverksette tiltak for å innhente nødvendige helseopplysninger på annen måte enn å spørre arbeidssøkeren selv.

Arbeidsgiveren kan etter dette ikke spørre din tidligere arbeidsgiver om ditt sykefravær'

http://e24.no/jobb/jobbekspertene/jobbekspertene-disse-spoersmaalene-om-sykefravaer-kan-du-ikke-stille/22891904

Skremmende at det sitter arbeidsgivere som ikke kjenner lover og regler.

Anonymous poster hash: 63f40...27f

Da er det lov å spørre om dette på intervju da.

Anonymous poster hash: efd31...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...