Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #1 Skrevet 27. september 2016 Jeg holder på å bli gal. Natt etter natt sitter jeg våken fordi jeg er bånn tett i nesa. Må sitte, helst stå oppreist for å kunne puste skikkelig. Dvs dagen går fint fordi da er jeg på jobb og er oppreist hele tiden. Så fort jeg legger meg ned tetter det seg. Sitte og sove klarer jeg ikke. Et uansett bånn tett når jeg sitter. Nå har jeg sitter her i stua siden kl 4 og kjenner at jeg er møkk lei!! Om 5 min ringer vekkeklokken min så da begynner dagen. Noen som vet hva som kan funke? Prøvd saltvannspray og et par andre alternativer fra apoteket som ikke har fungert. Er jo ikke forkjølelet så dette går tydeligvis ikke over. Vært sånn siden uke 10 og er 19 uker nå. Anonymous poster hash: 8c3e0...f9e
Livmor Skrevet 27. september 2016 #2 Skrevet 27. september 2016 Min lege sa det var ok med Otrivin når det var så ille, så jeg brukte barnevarianten hver kveld. Trodde jeg skulle tørne, og ingenting annet hjalp. Var som å komme til himmelen. Nesa var normal igjen dagen etter fødsel. Ikke alle mener det er ok å bruke Otrivin i svangerskap, så hør med din lege/jordmor, og kjenn på din egen magefølelse.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #3 Skrevet 27. september 2016 Min lege sa det var ok med Otrivin når det var så ille, så jeg brukte barnevarianten hver kveld. Trodde jeg skulle tørne, og ingenting annet hjalp. Var som å komme til himmelen. Nesa var normal igjen dagen etter fødsel. Ikke alle mener det er ok å bruke Otrivin i svangerskap, så hør med din lege/jordmor, og kjenn på din egen magefølelse. De på apoteket sa nei til at jeg kan bruke otrivin men har skjønt at det er delte meninger om dette. Ja jeg er på vei til å bli gal faktisk. Men da skal jeg kjøpe den barnevarianten. Eneste sjans hvis jeg skal fungere i hverdagen og på jobb. Helt håpløst når man knapt får sove på nettene. H.i Anonymous poster hash: 8c3e0...f9e
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #4 Skrevet 27. september 2016 Kan prøve den så heter rhinox, den kan gravide ha Anonymous poster hash: a22a6...ee7
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #5 Skrevet 27. september 2016 Kan prøve den så heter rhinox, den kan gravide ha Anonymous poster hash: a22a6...ee7 Den har jeg prøvd. Funker med en gang men så fort jeg legger meg ned så er jeg pottetett igjen H.i Anonymous poster hash: 8c3e0...f9e
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #6 Skrevet 27. september 2016 Jeg brukte otrivin. Alternativet var å ikke få sove, så får man velge hva som er verst. På relis.no finner man litt mer nyttig informasjon. Felleskatalogen sier nei til alt, i tilfelle... Anonymous poster hash: 30a45...e8d
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #7 Skrevet 27. september 2016 Gå inn på tryggmammamedisin.no de vet alt om medisiner i graviditeten, og ved amming. Forøvrig så anbefaler jeg nesehorn ved gravid-tett-nese. Det hjelper veldig godt. Klarner opp i bihulene. Anonymous poster hash: b8b54...0d0
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #8 Skrevet 27. september 2016 Jeg brukte også barnevarianten av otrivin. Fungerte veldig bra! Anonymous poster hash: fc7c2...11f
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #9 Skrevet 27. september 2016 Jeg brukte Zymelin for barn da jeg var forkjølet. Uansett hva du velger så bør det ikke brukes i månedsvis da. Anonymous poster hash: bd9a2...d3e
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #10 Skrevet 27. september 2016 Zymelin og otrivin er like... Anonymous poster hash: a22a6...ee7
Summer29 Skrevet 27. september 2016 #11 Skrevet 27. september 2016 Jeg brukte også barnevarianten til Otrivin.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #12 Skrevet 27. september 2016 Nå har det seg slik at jeg er avhengig av nesespray. Har vert det siden 13 års alderen. Benytter det kun om jeg skall sove men har det alltid med. Nå som jeg er gravid bruker jeg barne varianten. Jeg hadde rett og slett fått angstanfall uten. Og det hadde vert mye mer skadelig for barnet. Jeg tenker at folk bruker kvalmestillende, smertestillende og til ig med paralgin forte i graviditeten det gjør ikke jeg prøver å leve så sunt som overhode mulig da for den nesesprayen rett og slett være der... Anonymous poster hash: 3ff66...1b4
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #13 Skrevet 27. september 2016 Jeg anbefaler sterkt å kjøpe et "nesehorn" og skylle gjennom med saltvann før du legger deg og når du står opp. Kanskje et par ganger om dagen i tillegg. Hvis du føler behov for å sove litt mer "oppreist", så anbefaler jeg deg å gå på den lokale hjelpemiddelsentralen og låne et "hjertebrett". det hever hele madrassen litt i hodeenden. Da blir det ikke så ubehagelig å sove. Anonymous poster hash: ee83e...af3
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #14 Skrevet 27. september 2016 Takk for mange fine svar. Jeg har nå kjøpt nesespray zymelin for barn. Det var den de anbefalte meg på apoteket. Jeg MÅ rett og slett begynne med noe om natten fordi jeg klarer ikke å fungere på jobb med så lite søvn. Jeg blir helt ødelagt i kropp og sjel. Tenker at det er nok ikke helt heldig for fosteret så noe spray hver kveld må jeg bare ta rett og slett. H.i Anonymous poster hash: 8c3e0...f9e
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #15 Skrevet 27. september 2016 Jeg var som deg i begge graviditetene, var så potte tett at jeg var kronisk sliten og følte meg kvalt. Saltvann og skylling hjalp absolutt ingenting! Begge gangene brukte jeg Ortivin i samråd med legen. Etter andre graviditet var jeg blitt avhengig, men da fikk jeg en kortisonspray som løste problemet. Ortivin står for øvrig på listen over medisiner gravide kan bruke: https://helsenorge.no/legemidler/graviditet-og-legemidler Les også denne nyttige artikkelen om at pakningsvedleggene er "overforsiktige" når det kommer til gravide og medisin: https://www.nrk.no/livsstil/gravide-kan-ta-mer-medisiner-1.11025465 Anonymous poster hash: 0aab4...f29
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #16 Skrevet 27. september 2016 Jeg skal ikke anbefale deg noe som potensielt kan være uheldig for fosteret ditt, men jeg tenker som så: I fjor var jeg gravid med datteren min. Jeg var også HELT potte tett. Ingenting hjalp, og selv om jeg ikke er avhengig av otrivin hver dag, så er jeg avhengig av det de få gangene jeg er forkjølet. (Slutter med en gang jeg er frisk) I svangerskapet trålte jeg nettet for info, og det er delte meninger omkring nesespray. Det jeg hang meg opp i, var at produsentene ikke kan si noe om virkningen, da de ikke kan utføre tester på gravide. Derfor sikrer de seg ved å skrive at de ikke er sikre på bruken. I tillegg skal sprayen virke ganske lokalt. Jeg kom derfor frem til - heller en spray hver kveld, og en sinnsriktig mor, enn en gal vordene mor som ikke klarte fokusere på noe annet. Jenta er helt frisk, og jeg er gravid igjen. Og igjen er jeg i gang med spray om kvelden 😬 Lykke til med ditt valg og med soving. Anonymous poster hash: c72bb...aaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå