Gå til innhold

Er det noen her som har stor kjennskap til diagnosen ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at barn med denne diagnosen er ømfintlige overfor høye lyder som er på kino o.l?

Og er det noen sammenheng med ADD og problemer med å se filmer i 3D?

Anonymous poster hash: 40297...e0f

Fortsetter under...

Skrevet

Tenker Asberger jeg da, men det er pga et barn som fikk den diagnosen etter at foreldrene opplevde skrekk med høye lyder. Et normalt barn uten om dette.

Sjekket hørsel?

Anonymous poster hash: 73937...71f

Skrevet

Sønnen min har aspberger å han er veldig ømfintlig for høye lyder.

Anonymous poster hash: 3e6ee...d66

Skrevet

Asperger*

Anonymous poster hash: 3e6ee...d66

Skrevet

Det kalles hyperakusis og kan sees hos både de med add/adhd og diagnose innen autismespekteret.

Anonymous poster hash: 9fbac...f04

Skrevet

Det er riktig at barn med Asperger syndrom kan ha persepsjonsforstyrrelser, MEN det kan også forekomme hos mennesker med ADHD, ADD og Tourette's. I tillegg til dette kan det forekomme hos folk med lærevansker og utviklingshemming.

Tror jeg ville sjekket syn og hørsel aller først i alle fall.

Annonse

Skrevet

Jeg har ADD og gode og dårlige dager når det gjelder lyd. Noen dager tåler jeg ikke lyder i deg hele tatt, blir irritert bare folk puster i nærheten av meg

Anonymous poster hash: fbfa5...257

Skrevet

Jeg har jobbet med mange barn på institusjon med ADHD, men har kun vært borti ett barn som var sensitiv for høye lyder. Han hadde i tillegg TS.

Anonymous poster hash: a805e...0ca

Skrevet

Takker for svar😃

Vil gjerne høre fra flere dersom dere har kjennskap til dette?

Skrevet

Tenker Asberger jeg da, men det er pga et barn som fikk den diagnosen etter at foreldrene opplevde skrekk med høye lyder. Et normalt barn uten om dette.

Sjekket hørsel?

Anonymous poster hash: 73937...71f

Hvis barnet er normalt utenom dette og et par små ting til, så er det ikke asberger. Men det kan selvfølgelig være mye du ikke ser eller vet.

Svært mange barn og voksne har enkeltområder de er litt spesielle på, uten at det på noe vis betyr at de kvalifiserer til en diagnose.

En fjerdedel av alle barn vil for eksempel oppleve tics som de vokser av seg osv.

Anonymous poster hash: 8bde1...20d

Skrevet

Ikke la deg villede her HI:

Ca 8% av befolkningen er lydsensitive. https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3555:hyperakusis&catid=98:hodepine&Itemid=519

Mens kun 0,2 % har asperger, og 2-3% add eller adhd.

Det er med andre ord svært stor sjanse for at det ikke som helst med barnet, bortsett fra oversensitivitet for lyd. (noe jeg selv for øvrig fikk etter å ha vært utbrent)

Skrevet

Ikke la deg villede her HI:

Ca 8% av befolkningen er lydsensitive. https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3555:hyperakusis&catid=98:hodepine&Itemid=519

Mens kun 0,2 % har asperger, og 2-3% add eller adhd.

Det er med andre ord svært stor sjanse for at det ikke som helst med barnet, bortsett fra oversensitivitet for lyd. (noe jeg selv for øvrig fikk etter å ha vært utbrent)

Det kommer jo helt an på hvordan man tolket spørsmålet til hi.

Jeg tolker det dit han at et barn med ADD-diagnose syntes lyden på kino var problematisk.

Skrevet

Jeg har ADD og gode og dårlige dager når det gjelder lyd. Noen dager tåler jeg ikke lyder i deg hele tatt, blir irritert bare folk puster i nærheten av meg

Anonymous poster hash: fbfa5...257

Jeg kan skrive under på dette. Jeg har adhd uoppmerksom type (det som tidligere het add)og jeg reagerer på både lyd og lys på "sånne" dager.

Anonymous poster hash: 5f590...adb

Annonse

Skrevet

Jeg har en datter som er rene partyqueen(hun er voksen, altså), hun har add og er absolutt ikke ømfiendtlig for høy lyd. Hennes mor, derimot, som ikke har noen diagnoser (og som synes at "å jeg er så supersensitiv" er noe pisspreik) er så sensitiv for høy lyd at hun ikke går på kino uten sov-i-ro.

Anonymous poster hash: 57753...65f
Skrevet

Takker for flere svar!

Jeg spør fordi jeg i det siste har begynt å lure på om sønnen min har ADD. Det er jo flere tegn jeg kjenner igjen med han når jeg leser om dette og så kom jeg til å tenke på dette med lyd og lys.

Han liker ikke å gå på kino på grunn av lyden og når han er der så holder han seg for ørene. Han liker heller ikke når vi ser på film/ TV hjemme og tar lyden på høyttalerne isteden for bare vanlig TV lyd. Han nekter å se på 3D filmer, hvorfor han ikke liker dette har han ingen forklaring på.

Andre tegn jeg ser hos han er jo at han sliter på skolen. Han har alltid slitt med lesing og klarer ikke å konsentrere seg over lengre tid. Øving på gloser f.eks er helt håpløs, han klarer ikke å lære seg de.

Han takler veldig dårlig endring i planer, da kan han bli frustrert og vil ikke være med på noe siden det ikke ble som han hadde tenkt. Han synes også det er veldig stress å ha mange ting å gjøre, f.eks dersom vi har avtaler både en lørdag og en søndag. Og han har aldri hatt noe særlig lyst til å være med på fritidsaktiviteter fordi det blir for stress.

Han har også helt siden han var liten hatt en del sinneutbrudd (dette har blitt bedre det siste året) og sier selv at han ikke klarer å kontrollere dette. Han mener også at han er anderledes enn andre men klarer ikke å si på hvilken måte.

Men han er ikke hyperaktiv eller motorisk urolig. Han er også veldig snill og litt beskjeden men har venner og er sosial og godt likt av jevnaldrende.

Dere som har erfaringer med diagnosen, er dette noe dere kjenner igjen eller er det bare jeg som så gjerne vil finne en forklaring på hvorfor han sliter på visse områder?

HI

Skrevet

Meg med voksen datter, jeg kjenner det ikke igjen. Lærevansker, ja, men ikke med konsentrasjon. Dysleksi og dyskalkuli og generelt ikke veldig god kognitivt kjenner vi. Min datter fikk diagnose som 11-åring. Hun har aldri vært følsom for lyd eller action, hun er stille og rolig i klassesituasjon men ballets dronning ellers. Har det godt sosialt og det har reddet henne. Men du bør kanskje lufte tankene et sted du får gode svar?

Anonymous poster hash: 57753...65f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...