Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #101 Skrevet 27. september 2016 Egentlig burde jo dokumentasjonen kunne skje hos skolens helsesøster. Det er jo nok at noen bare spør hvordan det står til og konstaterer at eleven ikke er helt i pari. Vedkommende skal jo ikke skrive ut morfin eller igangsette behandling. Det burde det ha kunnet blitt. Men, her er nok ikke kunnskapsministeren enig med oss lærerene... Så da må vi nok fortsatt oppfordre elevene våre til å få seg time hos lege hver gang formen ikke tilsier at det er hensiktsmessig å dra på skolen. Noe jeg mener er helt bak mål siden jeg har like stor tillit til elevene mine når de ringer meg og forteller at de dessverre har blitt syk, som jeg har til kollegene mine når de gjør det samme... Anonymous poster hash: d62e3...dce
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #102 Skrevet 27. september 2016 Men så har vi resultatet: http://www.dagbladet.no/kultur/pa-min-skole-har-fravaeret-gatt-ned-med-over-30-prosent-det-er-til-a-juble-av/63486057
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #103 Skrevet 27. september 2016 Det burde det ha kunnet blitt. Men, her er nok ikke kunnskapsministeren enig med oss lærerene... Så da må vi nok fortsatt oppfordre elevene våre til å få seg time hos lege hver gang formen ikke tilsier at det er hensiktsmessig å dra på skolen. Noe jeg mener er helt bak mål siden jeg har like stor tillit til elevene mine når de ringer meg og forteller at de dessverre har blitt syk, som jeg har til kollegene mine når de gjør det samme... Anonymous poster hash: d62e3...dce Har du 30 motiverte og ærlige elever så..tror jeg ikke på deg. Denne regelen vil ikke plage flittig-Lise og ærlige-øyvind. Skoleleie-Simon og giddalause-Geir vil enten måtte skjerpe seg eller droppe ut (fortere!). Anonymous poster hash: cc474...78d
Catriina27 Skrevet 27. september 2016 #104 Skrevet 27. september 2016 Finnes det ett eneste mennesker her inne som kan forklare meg hvorfor denne regelen er så problematisk i 2016, mens det gikk helt fint i 2006? Eneste forskjellen er at du i 2016 kan ha 10% udokumentert fravær i tillegg til fravær dokumenter av lege. Du kan altså i teorien fint ha både 20, 30 og 40 % fravær så lenge det er dokumentert. I 2006 kunne du ha maks 10% fravær uansett om det var egenmelding eller legeerklæring. Hva er forklaringen på at det er så mye vanskeligere for elever i 2016 enn i 2006?
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #105 Skrevet 27. september 2016 Finnes det ett eneste mennesker her inne som kan forklare meg hvorfor denne regelen er så problematisk i 2016, mens det gikk helt fint i 2006? Eneste forskjellen er at du i 2016 kan ha 10% udokumentert fravær i tillegg til fravær dokumenter av lege. Du kan altså i teorien fint ha både 20, 30 og 40 % fravær så lenge det er dokumentert. I 2006 kunne du ha maks 10% fravær uansett om det var egenmelding eller legeerklæring. Hva er forklaringen på at det er så mye vanskeligere for elever i 2016 enn i 2006? Det er ikke vanskeligere for ELEVEN, vøtt...bare for alle andre 😉
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #106 Skrevet 27. september 2016 Har du 30 motiverte og ærlige elever så..tror jeg ikke på deg. Denne regelen vil ikke plage flittig-Lise og ærlige-øyvind. Skoleleie-Simon og giddalause-Geir vil enten måtte skjerpe seg eller droppe ut (fortere!). Anonymous poster hash: cc474...78d Jeg underviser på en yrkesfaglige som er ganske stor rift om da det er en landslinje og få plasser. Så mine 12 elever er faktisk veldig engasjert og dedikert. Ergo så har jeg tillit nok til de at når de ringer meg for å si i fra om at de er syk, så tror jeg på dei... Anonymous poster hash: d62e3...dce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #107 Skrevet 27. september 2016 Jeg underviser på en yrkesfaglige som er ganske stor rift om da det er en landslinje og få plasser. Så mine 12 elever er faktisk veldig engasjert og dedikert. Ergo så har jeg tillit nok til de at når de ringer meg for å si i fra om at de er syk, så tror jeg på dei... Anonymous poster hash: d62e3...dce Ja men herregud...da bør du jo skjønne at dine elever IKKE representerer majoriteten på noen som helst måte. Du kan ikke tro at alle elever er slik.. Og dine elever vil heller ikke rammes av 10% regelen. Eller 15% basert på skjønn. Anonymous poster hash: cc474...78d
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #108 Skrevet 27. september 2016 Ja men herregud...da bør du jo skjønne at dine elever IKKE representerer majoriteten på noen som helst måte. Du kan ikke tro at alle elever er slik.. Og dine elever vil heller ikke rammes av 10% regelen. Eller 15% basert på skjønn. Anonymous poster hash: cc474...78d Det er akkurat det mine elever gjør... De rammes av 10% regelen siden uforutsette ting kan likefullt skje med dei som med alle andre mennesker. Og når vi da har fått et så rigid system tredd nedover ørene at de faktisk ikke bare kaller det dokumentert fravær, men fravær med RELEVANT dokumentasjon så vil det faktisk kunne gå utover mine elever også... Anonymous poster hash: d62e3...dce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #109 Skrevet 27. september 2016 Beklager, men slike anekdoter er litt verdiløse å debatten. Det du opplevde gjelder kanskje en liten promille av dem som har høyt,udokumentert, fravær. Det er ikke skoleflinke elever som ikke har nytte av undervisning som plages av 10% regelen. Og det er ikke søkt å sammenlikne vgs og jobb. De som har mye fravær fullfører ofte ikke vgs, men bruker 1-5 år på vgs allikevel, og utvikler dermed en livsstil som ER uforenlig med arbeidslivet. At du klarte deg fint er absolutt ikke representativt Anonymous poster hash: cc474...78d Nei, det gjelder en viss andel. Anonymous poster hash: 320a2...b67
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #110 Skrevet 27. september 2016 Jeg skjønner fremdeles ikke problemet. Dersom det stemmer slik som andre skriver at et skoleår er 36 uker, hvordan kan to dagers fravær gjøre at man ikke får karakter i fag? Hvor mange fag har man hvor man kun har en time annenhver uke? Eller ha nesten alle timene i et fag to dager på rad? Når jeg gikk på skole var grensen på 15% INKLUDERT dokumentert fravær. Jeg kan ikke huske NOEN som ikke fikk karakter pga fravær annet en de som aldri var på skolen og ga fullstendig faen. De fortjente ikke karakter heller basert på innsatsen. Anonymous poster hash: abe9c...5f6
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #111 Skrevet 27. september 2016 Og til dere som har elever på yrkesfag: arbeidsgivere ønsker selvsagt ikke å ansette folk som har mye fravær. Fravær koster mye penger uavhengig av om det er dokumentert eller ikke. 10% fravær er mer en det er i helsesektoren, som er en yrkesgruppe som har ekstremt høyt fravær av naturlige årsaker. Anonymous poster hash: abe9c...5f6
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #112 Skrevet 27. september 2016 Jeg skjønner fremdeles ikke problemet. Dersom det stemmer slik som andre skriver at et skoleår er 36 uker, hvordan kan to dagers fravær gjøre at man ikke får karakter i fag? Hvor mange fag har man hvor man kun har en time annenhver uke? Eller ha nesten alle timene i et fag to dager på rad? Når jeg gikk på skole var grensen på 15% INKLUDERT dokumentert fravær. Jeg kan ikke huske NOEN som ikke fikk karakter pga fravær annet en de som aldri var på skolen og ga fullstendig faen. De fortjente ikke karakter heller basert på innsatsen. Anonymous poster hash: abe9c...5f6 Skoleåret består av to terminer. Dette utgjør ca 19 uker i hver termin. I fag som man kun har en dag i uken, noe som gjelder stort sett alle fellesfagene pluss enkelte programfag på yrkesfag, så vil to dager utgjøre i overkant av 10 %. Anonymous poster hash: d62e3...dce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #113 Skrevet 27. september 2016 Og til dere som har elever på yrkesfag: arbeidsgivere ønsker selvsagt ikke å ansette folk som har mye fravær. Fravær koster mye penger uavhengig av om det er dokumentert eller ikke. 10% fravær er mer en det er i helsesektoren, som er en yrkesgruppe som har ekstremt høyt fravær av naturlige årsaker. Anonymous poster hash: abe9c...5f6 Hvorfor har enkelt så ufattelig vanskelig for å forstå at 10% fravær ikke gjelder av den totale tilstedeværelsen, men av hvert fags timetall? Med det nye systemet så vil en elev som er syk en av dagene de har et av småfagene uten å ha fått legeerklæring, siden han/hun har gjort som både kunnskapsministeren, skoleledelsen og andre debattanter i media sier og venter med legeerklæring til det er fare for karakteren, for så å klare å forsove seg eller komme ut for noe uforutsett, ikke ha karaktergrunnlag lenger i faget. Skjer dette i første termin så er det disse karakterene de søker læreplass med. Så her har vi en elev med en dag og to timer fravær, toppkarakterer i de fleste fag, men mangler vurderingsgrunnlag i et av fagene. Dette fører til at eleven dessverre ikke er kvalifisert til læreplass. Hvordan tror dere motivasjonen til denne eleven bli fremover...? Anonymous poster hash: d62e3...dce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #114 Skrevet 27. september 2016 Og til dere som har elever på yrkesfag: arbeidsgivere ønsker selvsagt ikke å ansette folk som har mye fravær. Fravær koster mye penger uavhengig av om det er dokumentert eller ikke. 10% fravær er mer en det er i helsesektoren, som er en yrkesgruppe som har ekstremt høyt fravær av naturlige årsaker. Anonymous poster hash: abe9c...5f6 Disse tallene dine stemmer vel ikke heilt. For kommunal helse- og omsorgstjenesten så var det i 2015 et landsgjennomsnitt på 11,8%. https://helsenorge.no/Kvalitetsindikatorer/kvalitetsindikator-pleie-og-omsorg/sykefravar-i-pleie-og-omsorgstjenesten Anonymous poster hash: d62e3...dce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #115 Skrevet 27. september 2016 Hvorfor har enkelt så ufattelig vanskelig for å forstå at 10% fravær ikke gjelder av den totale tilstedeværelsen, men av hvert fags timetall? Med det nye systemet så vil en elev som er syk en av dagene de har et av småfagene uten å ha fått legeerklæring, siden han/hun har gjort som både kunnskapsministeren, skoleledelsen og andre debattanter i media sier og venter med legeerklæring til det er fare for karakteren, for så å klare å forsove seg eller komme ut for noe uforutsett, ikke ha karaktergrunnlag lenger i faget. Skjer dette i første termin så er det disse karakterene de søker læreplass med. Så her har vi en elev med en dag og to timer fravær, toppkarakterer i de fleste fag, men mangler vurderingsgrunnlag i et av fagene. Dette fører til at eleven dessverre ikke er kvalifisert til læreplass. Hvordan tror dere motivasjonen til denne eleven bli fremover...? Anonymous poster hash: d62e3...dce Snakk om å grave seg ned i problemet fremfor å se løsninger. Det er rom for å skjønn opp til 15% fravær for motiverte elever som er uheldige. Storm i vannglass dette her. 30% reduksjon av fravær i en skole. Det er ikke til å kimse av. Anonymous poster hash: cc474...78d
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #116 Skrevet 27. september 2016 Snakk om å grave seg ned i problemet fremfor å se løsninger. Det er rom for å skjønn opp til 15% fravær for motiverte elever som er uheldige. Storm i vannglass dette her. 30% reduksjon av fravær i en skole. Det er ikke til å kimse av. Anonymous poster hash: cc474...78d Dette er tilfellet for en av mine elever. Rektor er steil, ønsker å statuere et eksempel, ergo har jeg nå en elev som sitter uten terminkarakter i et av fellesfagene sine. Anonymous poster hash: d62e3...dce
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #117 Skrevet 27. september 2016 Dette er tilfellet for en av mine elever. Rektor er steil, ønsker å statuere et eksempel, ergo har jeg nå en elev som sitter uten terminkarakter i et av fellesfagene sine. Anonymous poster hash: d62e3...dce Så får han karakter i avsluttende semester and all is well in the world. Anonymous poster hash: cc474...78d
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #118 Skrevet 27. september 2016 Tja... Jeg hadde angst da jeg gikk på videregående og hadde MYE fravær. Diagnosen fikk jeg ikke før mange år senere, så jeg var jo en av de som "skulka" fram til diagnosen ble satt. Er ikke lett for ungdommer å sette ord på ting til leger, så noen faller utenom samme hvor mye man prøver. Anonymous poster hash: c9523...63f
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #119 Skrevet 27. september 2016 Det er akkurat det mine elever gjør... De rammes av 10% regelen siden uforutsette ting kan likefullt skje med dei som med alle andre mennesker. Og når vi da har fått et så rigid system tredd nedover ørene at de faktisk ikke bare kaller det dokumentert fravær, men fravær med RELEVANT dokumentasjon så vil det faktisk kunne gå utover mine elever også... Anonymous poster hash: d62e3...dce Men det er jo da MINST 10% av timene i et gitt fag går med til uforutsette bommerter som IKKE er sykdom - altså, hvor ofte mister de egentlig bussen...?
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #120 Skrevet 27. september 2016 Dette er tilfellet for en av mine elever. Rektor er steil, ønsker å statuere et eksempel, ergo har jeg nå en elev som sitter uten terminkarakter i et av fellesfagene sine. Anonymous poster hash: d62e3...dce Har han nådd 10% i løpet av årets første 5 uker, altså...?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2016 #121 Skrevet 27. september 2016 Hvorfor har enkelt så ufattelig vanskelig for å forstå at 10% fravær ikke gjelder av den totale tilstedeværelsen, men av hvert fags timetall? Med det nye systemet så vil en elev som er syk en av dagene de har et av småfagene uten å ha fått legeerklæring, siden han/hun har gjort som både kunnskapsministeren, skoleledelsen og andre debattanter i media sier og venter med legeerklæring til det er fare for karakteren, for så å klare å forsove seg eller komme ut for noe uforutsett, ikke ha karaktergrunnlag lenger i faget. Skjer dette i første termin så er det disse karakterene de søker læreplass med. Så her har vi en elev med en dag og to timer fravær, toppkarakterer i de fleste fag, men mangler vurderingsgrunnlag i et av fagene. Dette fører til at eleven dessverre ikke er kvalifisert til læreplass. Hvordan tror dere motivasjonen til denne eleven bli fremover...? Anonymous poster hash: d62e3...dce Hvor står det at jeg ikke skjønner det? Det jeg ikke skjønner er at det er mulig å ha et fag med en halv time undervisning i snitt pr uke. Og i tillegg klare å være borte udokumentert akkurat de dagene man har dette faget? Om motivasjonen for læreplassen er så stor, så 1. skaffer man seg sykemelding når man er syk 2. har kjøretimer i fritimer eller på fritiden 3. forsover seg ikke slik at man mister bussen. Om motivasjonen forsvinner helt pga selvforskyldt fravær (udokumentert) kommer eleven iallefall til å slite i arbeidslivet. Anonymous poster hash: abe9c...5f6
Catriina27 Skrevet 27. september 2016 #122 Skrevet 27. september 2016 (endret) Hvorfor har enkelt så ufattelig vanskelig for å forstå at 10% fravær ikke gjelder av den totale tilstedeværelsen, men av hvert fags timetall? Med det nye systemet så vil en elev som er syk en av dagene de har et av småfagene uten å ha fått legeerklæring, siden han/hun har gjort som både kunnskapsministeren, skoleledelsen og andre debattanter i media sier og venter med legeerklæring til det er fare for karakteren, for så å klare å forsove seg eller komme ut for noe uforutsett, ikke ha karaktergrunnlag lenger i faget. Skjer dette i første termin så er det disse karakterene de søker læreplass med. Så her har vi en elev med en dag og to timer fravær, toppkarakterer i de fleste fag, men mangler vurderingsgrunnlag i et av fagene. Dette fører til at eleven dessverre ikke er kvalifisert til læreplass. Hvordan tror dere motivasjonen til denne eleven bli fremover...? Anonymous poster hash: d62e3...dce Men kan ikke du da forklare meg hvorfor dette nå er et problem i 2016, når strengere regler i 2006 var uproblematisk både for elever, lærere, leger, kjøreskoler osv? Det er jo ikke et nytt rigid system - det er gjenninnføring av et tidligere system, dog i mindre rigid form enn tidligere. Endret 27. september 2016 av Catriina27
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. september 2016 #123 Skrevet 27. september 2016 Folkens, ro ned, vær så snill! Lærerne i vgs er ikke i mot fraværsgrensen. Den må svært gjerne stå som den gjør. Det de fleste lærere i vgs er frustrerte over, er det rigide dokumentasjonskravet, som fører til at foreldre er fratatt muligheten til å melde sine umyndige barn syke, og myndige elever har ikke mulighet til å melde seg selv syke. Galskap! Som arbeidstaker har jeg jo mulighet til å melde meg selv syk, ganske mange dager pr. år, basert på et tillitsforhold mellom meg og min nærmeste leder. Skulking av timer og også hele dager går ned, det ser vi allerede nå, men det er heller ingen hemmelighet at småsyke elever har problemer med å få legen til å bekrefte sykdommen, og med et par uheldige omstendigheter så ryker altså karakteren gor terminen. I f.eks. norsk på yrkesfag utgjør en undervisningsøkt, 90 minutter, 5,53 %. Mister du da to norskøkter til ting som ikke kan dokumenteres, så ryker karakteren. Tragisk. Dessuten: rett ikke spørsmålene og kritikken mot oss som arbeider i skoleverket, rett dette til riktig adresse; til herr statsråd UTEN den aller minste praksis fra et klasserom, Torbjørn Rød Isaksen.
Catriina27 Skrevet 27. september 2016 #124 Skrevet 27. september 2016 Folkens, ro ned, vær så snill! Lærerne i vgs er ikke i mot fraværsgrensen. Den må svært gjerne stå som den gjør. Det de fleste lærere i vgs er frustrerte over, er det rigide dokumentasjonskravet, som fører til at foreldre er fratatt muligheten til å melde sine umyndige barn syke, og myndige elever har ikke mulighet til å melde seg selv syke. Galskap! Som arbeidstaker har jeg jo mulighet til å melde meg selv syk, ganske mange dager pr. år, basert på et tillitsforhold mellom meg og min nærmeste leder. Skulking av timer og også hele dager går ned, det ser vi allerede nå, men det er heller ingen hemmelighet at småsyke elever har problemer med å få legen til å bekrefte sykdommen, og med et par uheldige omstendigheter så ryker altså karakteren gor terminen. I f.eks. norsk på yrkesfag utgjør en undervisningsøkt, 90 minutter, 5,53 %. Mister du da to norskøkter til ting som ikke kan dokumenteres, så ryker karakteren. Tragisk. Dessuten: rett ikke spørsmålene og kritikken mot oss som arbeider i skoleverket, rett dette til riktig adresse; til herr statsråd UTEN den aller minste praksis fra et klasserom, Torbjørn Rød Isaksen. Men de kan jo melde fra om egen sykdom så lenge det ikke overstiger 10%, akkurat slik reglene var før 2009. Så de lærerne som sliter med å godta denne regelen må selv ha gått på videregående etter 2009 siden de tydeligvis har problemer med regelen. Har man vært lærer siden før 2009 (eller student selv), så vet de fleste lærere at det gikk helt fint den gang, så hvorfor så stor motstand nå?
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2016 #125 Skrevet 27. september 2016 Men de kan jo melde fra om egen sykdom så lenge det ikke overstiger 10%, akkurat slik reglene var før 2009. Så de lærerne som sliter med å godta denne regelen må selv ha gått på videregående etter 2009 siden de tydeligvis har problemer med regelen. Har man vært lærer siden før 2009 (eller student selv), så vet de fleste lærere at det gikk helt fint den gang, så hvorfor så stor motstand nå? Er det lærerne som viser motstand, mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå