Gå til innhold

Denne fraværsgrensen det er så mye snakk om, er virkelig 10% fravær helt umulig å holde seg innenfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I arbeidslivet er 10% latterlig mye!! Så vidt jeg har forstått er det 10% udokumentert fravær, slik at dokumentert fravær ikke teller med i de 10 prosentene. Hvor vanskelig kan det da være å klare seg innenfor grensen? 

Anonymous poster hash: abe9c...5f6
Skrevet

Én uke influensa, 3 dager omgangssyke, 2 dager med feber.... det er jo ikke vanskelig å bruke opp det...

Anonymous poster hash: cd6d5...6eb

Gjest Antarctica
Skrevet

Én uke influensa, 3 dager omgangssyke, 2 dager med feber.... det er jo ikke vanskelig å bruke opp det...

Anonymous poster hash: cd6d5...6eb

Du misforstår. Dette er utenom sykdom.

Skrevet

Jeg var russ i 94.

Hadde 10 prosentregelen i de store fagene som norsk, matte etc og 15 prosent i mindre fag med færre timer. Det gikk helt fint, selv om jeg skulket en del...

Anonymous poster hash: d834b...665

Skrevet

10% er jo 20 skoledager! De som sliter med å klare fraværskravet (udokumentert) kommer ihvertfall til å få problemer i arbeisslivet!

Anonymous poster hash: c1779...8c5

Skrevet

Ikke noe problem for de aller fleste.

Hilsen Lektor Brei.

Anonymous poster hash: 53457...fd7

Skrevet

Har man dobbelttime med gym på tirsdag og er borte to tirsdager så er det gjort....

Anonymous poster hash: dee4e...ee4

Skrevet

Du misforstår. Dette er utenom sykdom.

Nei, det er utenom dokumenter sykdom. Har du influensa i en uke, må du til lege for å få bekreftelse på fraværet.

Har du dobbelttime i gym, f.eks, som de fleste har kan du ikke være syk mer enn et par ganger før grensen nås. Noe alle med menssmerter f.eks vet ikke er særlig mye.

Det er jo ikke snakk om 10 % totalt sykefravær, noe som er mye, men 10 % av et lite fag blir fort nådd om man er uheldig.

Anonymous poster hash: 677bb...702

Skrevet

Det er vEl helst i småfagene det kan bli et problem. Leste nettopp at i kroppsøving man man ha 7 timer fravær. (Husker ikke om det var dobbel eller enkeltimer). 7 enkeltdager burde jo gå helt fint å holde seg innenfor, men om skolen da har blokkdager kan det fort oppstå et problem.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet jeg altså. Det var en lege som sa at ungene gikk til han for helt banale ting som en fot som ikke var fostuet lenger, en liten forskjølelse. Ærlig talt, dette er ting som ikke burde holde dagens ungdom hjemme. 

Jeg var russ i 2001 og vi hadde regler angående fravær. De sa til og med at er du borte noe mer i denne timen så får du ikke karakter. Ja, hvis man da var en som skulket mye så skulket man ikke den timen da. 

10% er mye fravær uansett, men sånn som jeg husker det så var det 10% uansett om det var dokumentert om du var syk eller ei. På alt fravær hadde man jo med seg lapp hjemmenifra (som jeg lett forfalsket). Men det spilte ingen rolle om du hadde gyldig fravær eller ei mtp på å få karakter i faget. 

Anonymous poster hash: a5e2c...077
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Nei, det er utenom dokumenter sykdom. Har du influensa i en uke, må du til lege for å få bekreftelse på fraværet.

Har du dobbelttime i gym, f.eks, som de fleste har kan du ikke være syk mer enn et par ganger før grensen nås. Noe alle med menssmerter f.eks vet ikke er særlig mye.

Det er jo ikke snakk om 10 % totalt sykefravær, noe som er mye, men 10 % av et lite fag blir fort nådd om man er uheldig.

Anonymous poster hash: 677bb...702

Eh, jeg jobber i vgs. Vi har fått denne regelen fortolket og forklart til det kjedsommelige, så jeg tror ikke du har veldig mye nytt å lære meg om den. Og selvsagt dokumenterer du sykdom som varer over en uke.

Men en ukes influensa fordeles jo også over alle fagene den uka - de dobbelttimene du snakker om er jo problematiske hvis du i stedet er syk hver tirsdag. Eller syk kun i gymtimen... Og sånne elever har vi faktisk en del av! Dette vil få ned punktfraværet.

Når det gjelder kroniske/gjentagende tilstander, som f eks migrene, angst eller veldig plagsomme menstruasjonssmerter, så trenger du bare dokumentere dem én gang. Deretter henviser du til tidligere dokumentasjon.

Men da bør du heller ikke ha mensen hver tirsdag. Det kan faktisk forlanges at man er litt redelig også.

Praksisen med hvordan det dokumenteres er ulik omkring i landet, noen steder holder det å gå til skolehelsetjenesten. Det bør vel være nok over alt, spør du meg. Men man skal uansett være max uheldig hvis man klarer å være syk på en udokumenterbar måte i over 10% av skoletida...

Endret av Pashla
Skrevet

Det er jo ikke snakk om 10 % totalt sykefravær, noe som er mye, men 10 % av et lite fag blir fort nådd om man er uheldig. Anonymous poster hash: 677bb...702

Du trenger ikke skulke gym selv om du har menssmerter!

Skolen tilrettelegger. Isteden for ordinær gymtime, kan man f,eks gå en tur.

Har man forstuet foten kan man drive lett trening av kjernemusklatur osv.

Man trenger ikke være borte fra skolen pga forkjølelse, forstuelse, ordinære menssmerter eller andre lette plager.

Hvis helsesøster og lege rennes ned av elever med lettere plager må de lære å sette foten ned. Man trenger ikke legeattest på at man er syk for slike ting.

Media og leger med behov for eksponering og enkelte skoler hauser opp saken. fraværsgrenser har eksistert i mange år, og har fungert helt fint. Ingen gikk ut uten karakterer de årene jeg gikk på videregående - ingen i hele fylket faktisk! Vi tok kjøretimer på ettermiddagene, i fritimene og på fridager. Man var ikke syk uten at man faktisk var skikkelig syk. Man sa ifra til lærerne dersom man trengte tilrettelegging, f.esk hvis du hadde skadet deg. Hadde du brukket en arm og ikke kunne skrive, kunne en prøve bli holdt muntlig. Henne du ikke løpe i gymmen, ble du sendt i styrkerommet. Kunne du ikke svømme, fikk du løpe en tur på egenhånd.

Anonymous poster hash: 33710...7a0

Skrevet

Ikke noe problemer å holde seg innenfor, så lenge du ikke skulker. Denne regelen var også i min tid. Jeg hadde da også blitt sengeliggende med influensa. Etter to dager, så ringte jeg til fastlegen, og han hadde ikke noe problemer å skrive 1 sykmelding til meg. Når det er sagt så var jeg ikke ofte syk. I klassen min var det ei som hadde kronisk migrene. Da tilrettelagt skolen så godt som de kunne for henne. Og så lenge hun hadde godt dokumentert fra legen, så var ikke skolen så strengt på det. Hun fikk til og med hjemme undervisning titt og ofte.

Personlig syns jeg det er helt toppers med fraværsgrensa. En god vane å ha med seg inn i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 8baa4...f3e

Skrevet

10% er jo 20 skoledager! De som sliter med å klare fraværskravet (udokumentert) kommer ihvertfall til å få problemer i arbeisslivet!

Anonymous poster hash: c1779...8c5

Nope, du har misforstått det hele. 10 % er ikke 20 skoledager, men bestemt antall skoletimer. Enkelte fag har svært få skoletimer (f eks en dobbeltime i uka), og da skal det ikke mye til før fraværet går over 10 %. I dagens Aftenposten er det artikkel om at lærere har begynt å sende hjem syke elever uten å registrere fravær - dette tyder på at elevene møter opp syke og smittsomme for å overholde fraværskravet, og smitter alle andre. Det er ikke alle leger som ønsker syke ungdommer på kontoret sitt, enkelte har ikke empati og mener alle syter, og vil ikke skrive ut sykmelding til en tenåring med 39 i feber og influensa - han får beskjed om å gå på skolen. Ikke bare at man ender opp med ugyldig fravær hvis legen er vrang, denne unødvendige timen hos legen medfører at andre pasienter, som har BEHOV for lege, må stå enda lenger i kø. I dagens system når det allerede er vanlig å vente 2-3 måneder på legetime, blir dette en katastrofe til slutt.

Skrevet

Jeg måtte reise for å ta kjøretimer, da det ikke var mulig med kjøretimer der jeg bor. Selv om jeg tok alle kjøretimene i skoletiden var jeg fremdeles innenfor fraværsreglene på 90-tallet (10% store fag, 15% små fag). Derfor skjønner jeg ikke greia. Er man så utrolig mye mer syk nå en før? Man kan få legeattest om man er syk, slik som man må gjøre i arbeidslivet. Man kan ha oppmot 20 dager udokumentert fravær i tillegg. Dvs ca en hel måneds arbeidsdager om man går i jobb. Om elevene ikke klarer å holde seg unna 20 dager udokumentert fravær kommer de til å få totalt sjokk den dagen de skal ut i arbeidslivet. Det er ikke normalt å være syk 10% av arbeidstiden sin om man ikke har en kronisk sykdom man ikke kan tilrettelegge for.

Skrevet

Ikke noe problemer å holde seg innenfor, så lenge du ikke skulker. Denne regelen var også i min tid. Jeg hadde da også blitt sengeliggende med influensa. Etter to dager, så ringte jeg til fastlegen, og han hadde ikke noe problemer å skrive 1 sykmelding til meg. Når det er sagt så var jeg ikke ofte syk. I klassen min var det ei som hadde kronisk migrene. Da tilrettelagt skolen så godt som de kunne for henne. Og så lenge hun hadde godt dokumentert fra legen, så var ikke skolen så strengt på det. Hun fikk til og med hjemme undervisning titt og ofte.

Personlig syns jeg det er helt toppers med fraværsgrensa. En god vane å ha med seg inn i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 8baa4...f3e

Men før i tiden kunne legen skrive ut sykmelding uten at man møtte opp på legekontoret. I dag må man "bevise" at man er syk, med mindre det er svineinfluensa. Tenk hvor mange du kan smitte ved å sitte på legekontoret med omgangssyke eller influensa!

Skrevet

Du trenger ikke skulke gym selv om du har menssmerter!

Skolen tilrettelegger. Isteden for ordinær gymtime, kan man f,eks gå en tur.

Har man forstuet foten kan man drive lett trening av kjernemusklatur osv.

Man trenger ikke være borte fra skolen pga forkjølelse, forstuelse, ordinære menssmerter eller andre lette plager.

Hvis helsesøster og lege rennes ned av elever med lettere plager må de lære å sette foten ned. Man trenger ikke legeattest på at man er syk for slike ting.

Media og leger med behov for eksponering og enkelte skoler hauser opp saken. fraværsgrenser har eksistert i mange år, og har fungert helt fint. Ingen gikk ut uten karakterer de årene jeg gikk på videregående - ingen i hele fylket faktisk! Vi tok kjøretimer på ettermiddagene, i fritimene og på fridager. Man var ikke syk uten at man faktisk var skikkelig syk. Man sa ifra til lærerne dersom man trengte tilrettelegging, f.esk hvis du hadde skadet deg. Hadde du brukket en arm og ikke kunne skrive, kunne en prøve bli holdt muntlig. Henne du ikke løpe i gymmen, ble du sendt i styrkerommet. Kunne du ikke svømme, fikk du løpe en tur på egenhånd.

Ikke alltid man kan gå en tur når man har sterke menssmerter. Jeg var så ille plaga mellom 13 og 17 år at jeg holdt på å dø av smerter, lå hjemme i senga og vred meg. Var ikke snakk om å gå på skolen, besvimte flere ganger på bussen på veg til skolen før jeg ga opp og var hjemme når det stod på som verst. Likevel fikk jeg ikke fravær i gym - var med på skolens basketballag og fikk ordnet det slik med gymlæreren at enkelte av treningene mine med skolelaget (som var utenom skoletid) ble regnet som gymtimer. Han visste jo at jeg ikke skulket for å skulke, men at jeg ikke hadde mulighet til å komme på skolen første dag mens.

Skrevet

Nope, du har misforstått det hele. 10 % er ikke 20 skoledager, men bestemt antall skoletimer. Enkelte fag har svært få skoletimer (f eks en dobbeltime i uka), og da skal det ikke mye til før fraværet går over 10 %. I dagens Aftenposten er det artikkel om at lærere har begynt å sende hjem syke elever uten å registrere fravær - dette tyder på at elevene møter opp syke og smittsomme for å overholde fraværskravet, og smitter alle andre. Det er ikke alle leger som ønsker syke ungdommer på kontoret sitt, enkelte har ikke empati og mener alle syter, og vil ikke skrive ut sykmelding til en tenåring med 39 i feber og influensa - han får beskjed om å gå på skolen. Ikke bare at man ender opp med ugyldig fravær hvis legen er vrang, denne unødvendige timen hos legen medfører at andre pasienter, som har BEHOV for lege, må stå enda lenger i kø. I dagens system når det allerede er vanlig å vente 2-3 måneder på legetime, blir dette en katastrofe til slutt.

La oss ta et eksempel: om man har influensa i en uke 4 ganger pr år, fordeles fraværet utover og man går ikke over grensa. Om man er syk annenhver fredag kan det selvsagt slå inn på grensa. Hvor stor er sannsynligheten for at man blir syk samme dag hver gang man blir syk? Forkjølelse er helt ok å gå på skolen med. Influensa får man i snitt en gang hvert 10. år i følge statistikken. Har man en kronisk sykdom får man legeattest på dette en gang, ikke hver gang. Ramaskriket om fraværsgrensen tenker jeg kan være en pekepinn på hvor stort sykefraværet kommer til å bli når disse ungdommene skal ut i jobb. Høyt... 

Skrevet

Eh, jeg jobber i vgs. Vi har fått denne regelen fortolket og forklart til det kjedsommelige, så jeg tror ikke du har veldig mye nytt å lære meg om den. Og selvsagt dokumenterer du sykdom som varer over en uke.

Men en ukes influensa fordeles jo også over alle fagene den uka - de dobbelttimene du snakker om er jo problematiske hvis du i stedet er syk hver tirsdag. Eller syk kun i gymtimen... Og sånne elever har vi faktisk en del av! Dette vil få ned punktfraværet.

Når det gjelder kroniske/gjentagende tilstander, som f eks migrene, angst eller veldig plagsomme menstruasjonssmerter, så trenger du bare dokumentere dem én gang. Deretter henviser du til tidligere dokumentasjon.

Men da bør du heller ikke ha mensen hver tirsdag. Det kan faktisk forlanges at man er litt redelig også.

Praksisen med hvordan det dokumenteres er ulik omkring i landet, noen steder holder det å gå til skolehelsetjenesten. Det bør vel være nok over alt, spør du meg. Men man skal uansett være max uheldig hvis man klarer å være syk på en udokumenterbar måte i over 10% av skoletida...

Bør ikke ha mensen hver tirsdag? Hva med dem som har 28 dagers syklus? Skal de gå på hormoner for å ha mens på forskjellige dager? Har du 28 dagers syklus, så har du jo første mensdag hver eneste tirsdag hele året!!

Skrevet

Ikke alltid man kan gå en tur når man har sterke menssmerter. Jeg var så ille plaga mellom 13 og 17 år at jeg holdt på å dø av smerter, lå hjemme i senga og vred meg. Var ikke snakk om å gå på skolen, besvimte flere ganger på bussen på veg til skolen før jeg ga opp og var hjemme når det stod på som verst. Likevel fikk jeg ikke fravær i gym - var med på skolens basketballag og fikk ordnet det slik med gymlæreren at enkelte av treningene mine med skolelaget (som var utenom skoletid) ble regnet som gymtimer. Han visste jo at jeg ikke skulket for å skulke, men at jeg ikke hadde mulighet til å komme på skolen første dag mens.

Da har du en diagnose og har dokumentert fravær. No problemo. Menssmerter er ille. Du kunne spart deg for all smerten om du hadde fått utskrevet p-piller fra legen din, de hjelper på å redusere menssmerter. Det fikk jeg, det ble mye bedre.

Skrevet

La oss ta et eksempel: om man har influensa i en uke 4 ganger pr år, fordeles fraværet utover og man går ikke over grensa. Om man er syk annenhver fredag kan det selvsagt slå inn på grensa. Hvor stor er sannsynligheten for at man blir syk samme dag hver gang man blir syk? Forkjølelse er helt ok å gå på skolen med. Influensa får man i snitt en gang hvert 10. år i følge statistikken. Har man en kronisk sykdom får man legeattest på dette en gang, ikke hver gang. Ramaskriket om fraværsgrensen tenker jeg kan være en pekepinn på hvor stort sykefraværet kommer til å bli når disse ungdommene skal ut i jobb. Høyt... 

Jeg har så å si ikke sykefravær på jobb, kun barns sykdom i ny og ne. Men på ungdomsskolen/videregående hadde jeg ikke sjanse på grunn av menssmerter. De opphørte da jeg hadde sex som 17-åring, burde jeg kanskje miste jomfrudommen som 13-åring for å få ned sykefraværet? Og jeg pluss to andre hadde akkurat 28 dagers syklus, det vil si at vi var syke akkurat samme ukedag hver måned. Det er ikke noe man kan styre selv. En annen ting - har du kraftig forkjølelse med 39 i feber, leddsmerter og hodepine, så har du ingenting på skolen å gjøre - du får ikke med deg noe som helst av undervisningen og har det bedre av å ligge under dyna hjemme og lese i fred og ro.

Skrevet

Bør ikke ha mensen hver tirsdag? Hva med dem som har 28 dagers syklus? Skal de gå på hormoner for å ha mens på forskjellige dager? Har du 28 dagers syklus, så har du jo første mensdag hver eneste tirsdag hele året!!

Ingen har mensen hver uke. Har man menssmerter som hemmer en helt, har man dokumentert fravær=ikke noe problem. Man kan ha gym om man ha mensen hver 4. tirsdag.

Skrevet

Da har du en diagnose og har dokumentert fravær. No problemo. Menssmerter er ille. Du kunne spart deg for all smerten om du hadde fått utskrevet p-piller fra legen din, de hjelper på å redusere menssmerter. Det fikk jeg, det ble mye bedre.

Vel, jeg ble ikke bedre av de svakeste p-pillene, mange blir ikke det selv om DU ble det. Vi har også blodpropp i familien slik at jeg ikke kan gå på sterkere p-piller, kun minipille.

Skrevet

Ingen har mensen hver uke. Har man menssmerter som hemmer en helt, har man dokumentert fravær=ikke noe problem. Man kan ha gym om man ha mensen hver 4. tirsdag.

Ja, jeg hadde gym de ukene jeg ikke hadde mensen, og som sagt, mine ekstratreninger med basketlaget ble også regnet med. Legen hadde ingen forståelse for smertene og mente at alle jenter og damer har mensen, derfor måtte man bite tennene sammen og gå på skolen. Ble kalt drama Queen og fortalt at jeg hadde alt for lav smerteterskel. Ei venninne som hadde en annen lege, fikk erklæring på tilstanden sin. Så det er forskjell på legene også.

Skrevet

Men det du skisserer en en helt spesiell situasjon. Du ville da kunne fått en legeattest på dine vodsomme menssmerter slik at fravær relater til dette var ok. Det ville blitt regnet som kronisk og du ville ikke trengt legeattest for hver mens.

Altså er ditt tilfelle ikke relevant for de som løper til legen for hver minste litt ting og ei heller for de elevene hvor læreren kan tilrettelegge. Du ville jo vært sengeliggende!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...