Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #1 Del Skrevet 24. september 2016 Fikk diagnosen for snart 10 år siden, er nå 28 år. Har gått opp omkring 30 kilo på de siste 5 årene. Har allergi for enkelte matvarer og er også ganske kresen dessverre så er vanskelig for meg med for eksempel lavkarbo. Men jeg har prøvd, både det og endel andre dietter men går ned bare 3-4 kilo før det stopper. Går på 500 mg metformin, og har gjort det i 3 år uten at det hjelper noe særlig. De siste to årene har jeg registrert absolutt alt jeg spiser i lifesum og ligger på 1700 kalorier om dagen. Normalt aktiv og trener noe. Men vekta øker med 7-8 kilo i året uansett. Har også omtrent alle andre tenkelige pcos symptomer, og dette går veldig på selvfølelsen og humøret. Gråter mye når jeg er alene, for vekta stopper aldri å øke. Jeg er nå 170 høy og 100 kilo, så vil jo være 150 kilo før jeg er 40 år... Anonymous poster hash: 62d90...940 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaK 1990 Skrevet 24. september 2016 #2 Del Skrevet 24. september 2016 Fikk diagnosen for snart 10 år siden, er nå 28 år. Har gått opp omkring 30 kilo på de siste 5 årene. Har allergi for enkelte matvarer og er også ganske kresen dessverre så er vanskelig for meg med for eksempel lavkarbo. Men jeg har prøvd, både det og endel andre dietter men går ned bare 3-4 kilo før det stopper. Går på 500 mg metformin, og har gjort det i 3 år uten at det hjelper noe særlig. De siste to årene har jeg registrert absolutt alt jeg spiser i lifesum og ligger på 1700 kalorier om dagen. Normalt aktiv og trener noe. Men vekta øker med 7-8 kilo i året uansett. Har også omtrent alle andre tenkelige pcos symptomer, og dette går veldig på selvfølelsen og humøret. Gråter mye når jeg er alene, for vekta stopper aldri å øke. Jeg er nå 170 høy og 100 kilo, så vil jo være 150 kilo før jeg er 40 år... Anonymous poster hash: 62d90...940 Ville absolutt oppsøkt lege. Slik skal du ikke ha det! Kanskje du kan henvises videre, få hjelp og ikke minst støtte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #3 Del Skrevet 24. september 2016 Fikk diagnosen for snart 10 år siden, er nå 28 år. Har gått opp omkring 30 kilo på de siste 5 årene. Har allergi for enkelte matvarer og er også ganske kresen dessverre så er vanskelig for meg med for eksempel lavkarbo. Men jeg har prøvd, både det og endel andre dietter men går ned bare 3-4 kilo før det stopper. Går på 500 mg metformin, og har gjort det i 3 år uten at det hjelper noe særlig. De siste to årene har jeg registrert absolutt alt jeg spiser i lifesum og ligger på 1700 kalorier om dagen. Normalt aktiv og trener noe. Men vekta øker med 7-8 kilo i året uansett. Har også omtrent alle andre tenkelige pcos symptomer, og dette går veldig på selvfølelsen og humøret. Gråter mye når jeg er alene, for vekta stopper aldri å øke. Jeg er nå 170 høy og 100 kilo, så vil jo være 150 kilo før jeg er 40 år... Anonymous poster hash: 62d90...940 Hvorfor går man opp i vekt av denne sykdommen? Anonymous poster hash: 05eaa...4ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #4 Del Skrevet 24. september 2016 Hvorfor går man opp i vekt av denne sykdommen? Anonymous poster hash: 05eaa...4ae Tror det har noe med hormoner Anonymous poster hash: 5ac75...52a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #5 Del Skrevet 24. september 2016 Ville absolutt oppsøkt lege. Slik skal du ikke ha det! Kanskje du kan henvises videre, få hjelp og ikke minst støtte. Har vært til lege, og på sykehus. Hormonnivåene mine er veldig i ulage men det er liksom ikke så mye de kan gjøre med det. Får tilbud om diane ppiller, men jeg forsøker å bli gravid så da er ikke det noe alternativ. Har forsøkt i endel år, men sykdommen gjør jo også dette vanskelig og jeg veier for mye til å få ivf. Kan gjerne bestille en legetime til min nye lege som jeg ikke har vært hos før, men er usikker på hvordan jeg skal legge det frem? Den tidligere legen min var forståelsesfull til et visst punkt men mente vel det at denne sykdommen blir jeg aldri kvitt så måtte lære meg å leve med det. Anonymous poster hash: 62d90...940 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #6 Del Skrevet 24. september 2016 Hvorfor går man opp i vekt av denne sykdommen? Anonymous poster hash: 05eaa...4ae Hormonbalansen er ikke normal. Ofte har man insulinresistens også, det har ikke jeg fått påvist så får derfor ikke økt dosen med metformin( noe som har hjulpet mange med vektnedgang, men da 2000-2500 mg.) Hi Anonymous poster hash: 62d90...940 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #7 Del Skrevet 24. september 2016 Spis mindre, og minst mulig stivelse/karbohydrater i form av hvitt mel og sukker. Jeg er som deg, og må ligge på under 1000 kcal, for å gå ned i vekt. For stabil vekt kan jeg ikke ligge over 1200 kcal om dagen Anonymous poster hash: 16f6a...7bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #8 Del Skrevet 24. september 2016 Nå skal jeg være litt hard med deg, Hi, men du vil det ikke nok! Du vet at du går ned på lavkarbo, men så er du for kresen til å forsette det kostholdet. Da er ikke problemet at du ikke går ned i vekt, problemet er at du er for kresen og derfor ikke gidder følge det kostholdet som kan gjøre deg friskere, la det bli lettere for deg å få barn og gå ned i vekt. Så lenge du ikke vil gjøre jobben som skal til, så får du bare akseptere at det er som det er - eller hoste opp viljen og gjennomføringsevnen til å faktisk gjøre det du må! Du kan selvfølgelig fortsette å spise det du legger på deg av og kommer til å få insulinresistens av til slutt (for det er ikke snakk om hvis, men når) og kanskje diabetes. Så spørsmålet er - er du villig til å gjøre det som skal til, eller er du det ikke? Du VET hva som fungerer for deg... Anonymous poster hash: 87bc2...2eb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #9 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg har også pcos og sliter virkelig med å gå ned i vekt. Jeg klarer å gå ned litt men legger på meg igjen hver gang. De gangene jeg har gått ned mest er på lavkarbo, det funker, men det er utrolig vanskelig å holde et strikt lavkarbo kosthold for evig og alltid, for med en gang jeg øker karbomengden over 20 gram så går jeg oppover igjen! Jeg skjønner åssen du har det, og det er veldig vanskelig. Jeg skal gi det et siste forsøk snart, må bare motivere meg skikkelig, ellers blir det å begynne å spare til operasjon. Nå har jeg prøvd og feilet i 12 år, pcos gjør varig vektnedgang 10 ganger vanskeligere enn hos de som ikke har dette, har ikke noe med latskap og ikke gidde å gjøre, men en kropp som konsekvent jobber imot deg. Jeg trener 3 ganger i uka, beveger meg mye, spiser sunt og variert og ikke store posjoner, men går ikke ned et gram! Du får IVF, men må nok kanskje gå privat, vet ikke åssen reglene er nå, men vet Hausken ikke har noen satt BMI grense. Jeg var 90 kg og 168 cm, fikk IVF uten problem i det offentlige, og fikk 2 barn. Vi med pcos har gode sjanser for å bli gravid med IVF fordi vi ofte har god eggkvalitet og får ut mange egg. Anonymous poster hash: 34dc2...8de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #10 Del Skrevet 24. september 2016 Nå skal jeg være litt hard med deg, Hi, men du vil det ikke nok! Du vet at du går ned på lavkarbo, men så er du for kresen til å forsette det kostholdet. Da er ikke problemet at du ikke går ned i vekt, problemet er at du er for kresen og derfor ikke gidder følge det kostholdet som kan gjøre deg friskere, la det bli lettere for deg å få barn og gå ned i vekt. Så lenge du ikke vil gjøre jobben som skal til, så får du bare akseptere at det er som det er - eller hoste opp viljen og gjennomføringsevnen til å faktisk gjøre det du må! Du kan selvfølgelig fortsette å spise det du legger på deg av og kommer til å få insulinresistens av til slutt (for det er ikke snakk om hvis, men når) og kanskje diabetes. Så spørsmålet er - er du villig til å gjøre det som skal til, eller er du det ikke? Du VET hva som fungerer for deg... Anonymous poster hash: 87bc2...2eb Jeg gikk på lavkarbo i 8 mnd, først under 20 gram karbohydrater men økte til 30 etter en stund. På disse 8 mnd gikk jeg ned 3,5 kilo og ble etter 8 mnd så slapp og ute av meg selv at jeg havnet på legevakten og videre til sykehus. Hadde da mangel på b12 vitamin, dvitamin og jern. Så måtte få høye tilskudd over en tid og det gikk lenge før jeg følte meg som før. Så jeg kan rett og slett ikke leve slik. Har og forsøkt mer moderat, med under 50-60 gram karbohydrater over 3 mnd tror jeg det var men gikk ikke ned noe. Hi Anonymous poster hash: 62d90...940 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #11 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg har også pcos og sliter virkelig med å gå ned i vekt. Jeg klarer å gå ned litt men legger på meg igjen hver gang. De gangene jeg har gått ned mest er på lavkarbo, det funker, men det er utrolig vanskelig å holde et strikt lavkarbo kosthold for evig og alltid, for med en gang jeg øker karbomengden over 20 gram så går jeg oppover igjen! Jeg skjønner åssen du har det, og det er veldig vanskelig. Jeg skal gi det et siste forsøk snart, må bare motivere meg skikkelig, ellers blir det å begynne å spare til operasjon. Nå har jeg prøvd og feilet i 12 år, pcos gjør varig vektnedgang 10 ganger vanskeligere enn hos de som ikke har dette, har ikke noe med latskap og ikke gidde å gjøre, men en kropp som konsekvent jobber imot deg. Jeg trener 3 ganger i uka, beveger meg mye, spiser sunt og variert og ikke store posjoner, men går ikke ned et gram! Du får IVF, men må nok kanskje gå privat, vet ikke åssen reglene er nå, men vet Hausken ikke har noen satt BMI grense. Jeg var 90 kg og 168 cm, fikk IVF uten problem i det offentlige, og fikk 2 barn. Vi med pcos har gode sjanser for å bli gravid med IVF fordi vi ofte har god eggkvalitet og får ut mange egg. Anonymous poster hash: 34dc2...8de Tenk på det som allergi. Du tåler rett og slett ikke karbohydrater. Det er kjipt, men det er ikke verre enn å ha cøliaki, matallergi o.l. Du må rett og slett spise det kroppen tåler og droppe det den ikke tåler Det ble veien for meg ihvertfall, kanskje den tankegangen kan hjelpe deg også? Og til deg HI, om du fikk store mangler av lavkarbo må du ha spist veldig ensformig? Snakk med legen din du, det er mange behandlingssteder for overvektige i dette landet, kanskje det beste hadde vært å bli lagt inn på et sånt sted i noen uker og få skikkelig oppfølging på kosthold. Ikke gi opp helt enda, men vær innstilt på at du ikke kan være kresen, du må lære deg å like det drivstoffet kroppen din går best på Anonymous poster hash: 399f7...6cb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #12 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg gikk på lavkarbo i 8 mnd, først under 20 gram karbohydrater men økte til 30 etter en stund. På disse 8 mnd gikk jeg ned 3,5 kilo og ble etter 8 mnd så slapp og ute av meg selv at jeg havnet på legevakten og videre til sykehus. Hadde da mangel på b12 vitamin, dvitamin og jern. Så måtte få høye tilskudd over en tid og det gikk lenge før jeg følte meg som før. Så jeg kan rett og slett ikke leve slik. Har og forsøkt mer moderat, med under 50-60 gram karbohydrater over 3 mnd tror jeg det var men gikk ikke ned noe. Hi Anonymous poster hash: 62d90...940 Da må du jobbe med kresenheten din. Spiser du så ensformig at du får mangeltilstander, da er det ikke rart du blir dårlig. Da har du spist feil. Men det er ditt valg om du vil la kresenheten styre deg. Skaff deg profesjonell hjelp. Bor du på østlandet kan jeg anbefale deg Hexebergklinikken eller Lindbergklinikken. Anonymous poster hash: 87bc2...2eb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimsa3 Skrevet 24. september 2016 #13 Del Skrevet 24. september 2016 På lavkarbo spiser man jo veldig mye grønnsaker du må dessverre bare gjøre det. For meg og veldig mange andre var ketose redningen for å kunne bli gravid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148111969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #14 Del Skrevet 25. september 2016 Mulig jeg spiste for lite variert, fikk hjelp av kostholdsveiledning på et treningssenter. Har fra før dårlig opptak av vitaminer o.l så kan hende det var medvirkende også. Men som sagt var det kun 3,5 kg vektnedgang på 8 mnd. Hi Anonymous poster hash: 62d90...940 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148112436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #15 Del Skrevet 25. september 2016 Mulig jeg spiste for lite variert, fikk hjelp av kostholdsveiledning på et treningssenter. Har fra før dårlig opptak av vitaminer o.l så kan hende det var medvirkende også. Men som sagt var det kun 3,5 kg vektnedgang på 8 mnd. Hi Anonymous poster hash: 62d90...940 Har du prøvd ketolyse? Anonymous poster hash: 8d8c8...88f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148112478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemor30 Skrevet 25. september 2016 #16 Del Skrevet 25. september 2016 Lavkarbo, en ganske strikt vei - er det eneste som fungerer på meg. Og vektnedgangen går saaakte. Tålmodighet! Og viljestyrke! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148112671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #17 Del Skrevet 25. september 2016 Mulig jeg spiste for lite variert, fikk hjelp av kostholdsveiledning på et treningssenter. Har fra før dårlig opptak av vitaminer o.l så kan hende det var medvirkende også. Men som sagt var det kun 3,5 kg vektnedgang på 8 mnd. Hi Anonymous poster hash: 62d90...940 En person som kun er kostholdsveileder har egentlig ikke lov å jobbe med kosthold mot personer med diagnoser. De har ikke kunnskaper nok til å gjøre det. De har i beste fall ett år med utdanning innen ernæring. Det er ikke på langt nær nok til å jobbe godt nok med de som har diagnoser! Jeg vil tro at det er stor sjanse for at du ikke gjorde det riktig - selv om du gjorde som du fikk beskjed om. Jeg anbefalte deg Hexebergklinikken eller Lindbergklinikken tidligere. Anbefaler deg virkelig å prioritere det, der får du profesjonell hjelp av leger og indremedisinere som har jobbet med din problematikk i årevis. Du vil også følges opp av blodprøver som de kan lese mye ut av mtp. om kostholdet er riktig for deg, hvilke justeringer du ev. må gjøre for å få raskere vektnedgang osv. Anonymous poster hash: 87bc2...2eb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144293737-store-problemer-med-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt-p%C3%A5-grunn-av-pcos/#findComment-148112765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå