Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #26 Skrevet 24. september 2016 Gjelder også i å få pass, innmelding i idrettslag, og de som da vil få foreldreansvar ved fødsel vil de gi mer rettigheter til mtp flytting. Og det kan bli problematisk. Kan i prinsippet aldri hatt samvær men vil ikke at barnet skal flytte og da få 100% omsorg for den som blir værende. Mener helt klart at barnet bør få flere rettigheter ikke foreldre. Anonymous poster hash: a48cc...26e Barnets beste er IKKE å bli boende igjen hos et menneske som han knapt kjenner, og ingen domstol vil dømme med far i en slik sak. Så det med flytting er bare noe som må planlegges litt. Pass får en også om den andre skaper seg, deg tar bare litt lengre tid. Anonymous poster hash: 7b84f...002
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #27 Skrevet 24. september 2016 For min del handlet det om at mine foreldre ikke alltid bodde i samme skolekrets (eller egentlig samme nabolag). Ved å bo 50/50 går man glipp av så utrolig mye siden man flytter hele tiden. Når man er liten så flytter man som regel ikke klær, men når man blir eldre gjør man det. Man bor konstant i en koffert. Har ikke en fast base. Når foreldre får nye samboer (ofte med barn) så bor jo barna mest der (spesielt hos far) da blir hjemme ditt akkurat som et besøkssted. Mine foreldre taklet bruddet veldig forskjellig og. Da jeg var 13-14 orket jeg ikke mer og var da mest hos min far. Men alle barn er jo forskjellig. Jeg taklet 50/50 veldig dårlig. Likte meg ikke hos min far heller pga stemor/søster men det var han som beholdt huset så da hadde jeg alle vennene mine der. Søstra mi mistet mange av sine gode venner da hun bare var der med de 50% av tida. Alt de fant på når ikke hun var der mistet hun jo. På et tidspunkt der så blir egentlig venner viktigere enn familie Anonymous poster hash: a48cc...26e Samme skjedde med søsteren min. Hun bodde 50/50 i 10 år, og hun er helt ødelagt. Hun er så sliten. Det er så slitsomt å bo i en koffert. Jeg "mistet" faren min, da de skilte seg, men når jeg ser hvor sliten søsteren min ble av 50/50 så tenker jeg at jeg fikk det beste. Anonymous poster hash: 0aaf3...875
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #28 Skrevet 24. september 2016 Barnets beste er IKKE å bli boende igjen hos et menneske som han knapt kjenner, og ingen domstol vil dømme med far i en slik sak. Så det med flytting er bare noe som må planlegges litt. Pass får en også om den andre skaper seg, deg tar bare litt lengre tid. Anonymous poster hash: 7b84f...002 Barnets beste blir ikke hensyntatt med disse reglene så jo en dommer kan dømme for ar barnet blir boende. Det med pass betyr jo at man aldri kan ta en spontantur pga hvis far nekter å skrive under så vil det ta tid. Du snakker om at det ikke betyr noe og det syns jeg er veldig rart da det dagens ordning letter hverdagen for veldig mange som er alene. Man vil ikke være alene bare for å være alene altså. Anonymous poster hash: a48cc...26e
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #29 Skrevet 24. september 2016 Adams matkasse.. Hva koster det i mnd? Er det pris pr uke som vises i annonsen eller er det pr mnd? Anonymous poster hash: 3e0d3...598
Gjest Antarctica Skrevet 24. september 2016 #30 Skrevet 24. september 2016 Barnets beste er IKKE å bli boende igjen hos et menneske som han knapt kjenner, og ingen domstol vil dømme med far i en slik sak. Så det med flytting er bare noe som må planlegges litt. Pass får en også om den andre skaper seg, deg tar bare litt lengre tid. Anonymous poster hash: 7b84f...002 Men hvorfor skal en nærmest fremmed få lov å skape seg og sabotere bare fordi det er et prinsipp at han skal ha lov til det?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #31 Skrevet 24. september 2016 Samme skjedde med søsteren min. Hun bodde 50/50 i 10 år, og hun er helt ødelagt. Hun er så sliten. Det er så slitsomt å bo i en koffert. Jeg "mistet" faren min, da de skilte seg, men når jeg ser hvor sliten søsteren min ble av 50/50 så tenker jeg at jeg fikk det beste. Anonymous poster hash: 0aaf3...875 Så du mener å "miste" Pappan din er bedre? At nærmere 50% (som er skilsmisseraten nå?) av barna skal vokse opp med en pappa som de knapt ser? Anonymous poster hash: 5d6fb...95e
Gjest Antarctica Skrevet 24. september 2016 #32 Skrevet 24. september 2016 Så du mener å "miste" Pappan din er bedre? At nærmere 50% (som er skilsmisseraten nå?) av barna skal vokse opp med en pappa som de knapt ser? Anonymous poster hash: 5d6fb...95e Hun mener vel at belastninger blir det uansett, og at det å ha mindre kontakt med pappa er prisen hun betalte for å beholde et hjem og en fast base.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #33 Skrevet 24. september 2016 Det blir vel bare flere og flere kvinner som vil velge å reise til Danmark for å få barn alene. Det er nesten bedre det enn om fedre som ikke vil ta ansvar selv om de har foreldreansvar ønsker å sabottere samvær. Et pinlig lite gjennomtenkt forslag som viser at de ikke evner å sette seg inn i virkeligheten utenfor stortingsløvene. Anonymous poster hash: 22361...748
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #34 Skrevet 24. september 2016 Hun mener vel at belastninger blir det uansett, og at det å ha mindre kontakt med pappa er prisen hun betalte for å beholde et hjem og en fast base. For henne kanskje men det er nok veldig mange barn der ute med fantastiske pappaer som vil lide av å ikke ha de i hverdagen. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e
Isola&Lille+julegave Skrevet 24. september 2016 #35 Skrevet 24. september 2016 Horribelt forslag!! Nå begynner det å bli så store konsekvenser å få barn med feil fyr, at kvinner kanskje bør reise til Danmark og bruke donor isteden.
Gjest Antarctica Skrevet 24. september 2016 #36 Skrevet 24. september 2016 For henne kanskje men det er nok veldig mange barn der ute med fantastiske pappaer som vil lide av å ikke ha de i hverdagen. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e Tror du virkelig de med fantastiske pappaer er de som hyppigst mister kontakten...?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #37 Skrevet 25. september 2016 Stakkars, stakkars barn. Hva med de barna som vil bli ødelagt av mye samvær med sin far ? Er ikke slik at alle foreldre er egnet til oppgaven, noen er direkte skadelige for barna. Og det er ikke alltid like lett å samle bevis. Syns kampen for fars rettigheter ( de som fortjener bedre plass i barnas liv ) går for langt når det skal gå på bekostning av de barna som vil få sine liv ødelagt av en fantasi løsning der alle fedre er fantastiske. Hvis en far er ikke til stede, engasjert og interessert i barnet de årene far kanskje bor med mor, blir han plutselig super far over natta ved skilsmisse ? Come on, hvor høy prosentdel av mannfolk står opp med barna på natta når de er små, skifter 99% bleier, gir barns mental stimuli og følger opp slik at barna lærer det de skal i forhold til alder, planlegger dagene og innkjøp av mat og garderobe, arrangerer leke besøk og hjelper med sosial utvikling. Og setter barna foran seg selv. Kan tenke meg å se tall på det. Virker som at bare fordi noen kjenner de få oppegående fedrene så tror de at ALLE fedre klarer å ta over 50% ansvar på en god måte. Hva med når barna er tenåringer, er det mange av de som orker koffert livet eller foretrekker de en base i en fase av livet der venner kommer foran foreldrene. Hvor mange barn slutter med 50/50 løsning i de årene? De fleste fedre jeg kjenner til lar kona at mesteparten av alt ansvar slik at de kan prioritere hobbyer og venner mens hun er låst hjemme med barna og knappt tid til seg selv. Tenker med skrekk at en av disse skulle overta ansvaret for barnet sitt 50%, det barnet ville blitt overlatt til andre for stakkars far må leve livet. Fars rettigheter = sorry folkens, mødre har opp igjennom tidene bevist at det er de som holder hjulene gående og de fortjener anerkjennelse for det. De få fedrene som mestrer oppgaven er fortsatt i mindre tall. Og jada, gidder ikke å høre om hvor flink akkurat din mann er. Snakk med 5 nabo mødre, tviler på at de sier det sanne Anonymous poster hash: dcf06...50f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #38 Skrevet 25. september 2016 Tror du virkelig de med fantastiske pappaer er de som hyppigst mister kontakten...? Er ikke lett for en (også fantastisk) pappa å ha mye med barna å gjøre i hverdagen hvis er kun har samvær annenhver helg. Studier viser at barn trenger rutiner og hverdager med foreldre for å skape den beste tilknytningen. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #39 Skrevet 25. september 2016 Det blir feil når fedrene ser på 50-50 som en rettighet de har. Og jo, det er tilfellet allerede i dag. Om han har nedprioritert ungene aldrig så mye før, så er det mange som står på 50-50 for å hevde seg over for ekskona, og fordi hun i alle fall ikke skal ta den rettighet fra ham. Det er et middel som er veldig enkelt å bruke for å kontrollere motparten. Med dagens politiske klima er det vanskelig som mor da å forsøke å flytte fokuset over på barnet. Det er vanskelig å stå på det man mener er best for barnet når man blir mødt med "Så du tror du er en bedre forelder enn meg?". Da er fokuset med en gang på far igjen. Og de færreste av oss har håndfaste bevis på hans manglende deltagelse, manglende omsorg, manglende evne til å se barnet, manglende evne til å sette barnet først osv. Det finnes fantastiske fedre der ute - men det finnes et hav av menn som ikke er det. Og i alle de sakene blir det nå enda vanskeligere å få gjennomslag for noe annet enn 50-50. For nå blir han styrket i at dette er hans rettighet og hvis ekskona mener noe annet er det henne som er vanskelig. Jeg tror ikke denne loven er til barnas beste. Lag en lov som tar utgangspunkt i barnet i stedet for i en fiktiv likestilling. Da kan det være at ting blir bedre. Anonymous poster hash: 3107c...51b
februarprins2013 Skrevet 25. september 2016 #40 Skrevet 25. september 2016 De har ikke nok mener du? Anonymous poster hash: a48cc...26e nei ikke dem og ikke barna , mor som styrer hele tiden
Gjest Antarctica Skrevet 25. september 2016 #41 Skrevet 25. september 2016 Er ikke lett for en (også fantastisk) pappa å ha mye med barna å gjøre i hverdagen hvis er kun har samvær annenhver helg. Studier viser at barn trenger rutiner og hverdager med foreldre for å skape den beste tilknytningen. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e Og andre studier viser at tøylesløs pendling mellom to hjem er stressende.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #42 Skrevet 25. september 2016 En ting til, hvorfor stemples mødre som den slemme stygge ulven som står i veien for fars rett til barnet ? Kan det hende at moren har vært vitne til fars manglende deltakelse eller dårlig dømmekraft og av den grunn syns far har litt å lære før han skal ta over 50% ansvar sånn plutselig over natta bli en god far. Kan det hende at mor prøver å beskytte barnet ? Skal vi drive med eksperimenter på barnas bekostning ? Når far og mor ikke samarbeider bra kan det være fordi at de er grunnleggende uenige i hvordan barnet skal oppdras ? Hvordan er 50/50 løsning der foreldrene ikke snakker sammen overhodet ? Forbannet over urealistiske forventninger om at hvis vi nå bare lager lov der alle skal ha 50/50 løsning så tvinger vi foreldrene til å samarbeide. Problem solved. Halloooo er ikke alle som har økonomi til å bli boende i samme nabolag, og 50/50 løsning der barnet er i forskjellig skolekrets er fryktelig dårlig løsning for barnet. Ja, det finnes håpløse mødre også. de mødrene som bruker barnet mot far er dårlige mødre, men har tro på at de aller fleste mødre som har noe imot at far tar 50% av omsorgen gjør det for at det ikke er barnets beste. De har bodd med mannen og sett fars egenskapene på nært hold. Alle fedre kan virke flotte utad men dere vet ikke hva som foregår innenfor husets 4 vegger. Hilsen ei som har bodd sammen med en som alle liker og alle anser som super pappa, men som jeg så en helt annen side på. nå som barna er eldre begynner de å snu ryggen til han selv. fordi at de skjønner hvilken manipulerende, lystløgner og egoist mannen er. Hadde han hatt 50% løsning så hadde barna våre vært skadet for livet. Anonymous poster hash: dcf06...50f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #43 Skrevet 25. september 2016 La oss snu det på hodet da. Det er mange mødre som bruker retten de har i dag for å hevne seg på en litt slapp pappa. Trenger ikke være en som har hverken mishandlet eller ruset seg, bare vært litt lite våken ifht egne barn fordi mor har gjort alt likevel. Og som innser at han vil miste mye kontakt med ungene fordi mor vil flytte til en annen kant av landet - og han seriøst skjerper seg. Eller en mor som slett ikke er barnets beste - som fyker på byen hver helg og bruker pengene på nye korte skjørt og drinker. Men dom tilsynelatende er flink med ungene og de ser velstelt ut. Mentalt tilstedeværelse er det lite av. MRN siden hun har foreldreansvar alene, kan hun bare flytte dersom far stiller spørsmål ved oppførsel. Eller si st far ruser seg, er psykisk voldelig osv. Hva har far å stille opp med dersom mor slår seg vrang? Vet mange eksempler på det. Hvorfor er det alltid far som er store stygge ulven ? Joda, i endel tilfeller bør unger skjermes fra en av foreldrene. Men det er jammen ikke bare far. Tror der er store mørketall på såkalt 'dårlige mødre'... Anonymous poster hash: 7b84f...002
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #44 Skrevet 25. september 2016 Og andre studier viser at tøylesløs pendling mellom to hjem er stressende. Det er vel konsekvensen av brudd uansett hvordan du snur og vender på det. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e
Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #45 Skrevet 25. september 2016 Det er mer stress å fra til samvær midt i uken eller bytte en uke her og en uke der, istedenfor å kun være på samvær i helgene. En base er best og gir mest ro for barnet. Anonymous poster hash: dcf06...50f
Gjest Antarctica Skrevet 25. september 2016 #46 Skrevet 25. september 2016 Det er vel konsekvensen av brudd uansett hvordan du snur og vender på det. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e Nei, det er et valg foreldrene tar på vegne av barna.
Yellow Brick Road Skrevet 25. september 2016 #47 Skrevet 25. september 2016 Come on, hvor høy prosentdel av mannfolk står opp med barna på natta når de er små, skifter 99% bleier, gir barns mental stimuli og følger opp slik at barna lærer det de skal i forhold til alder, planlegger dagene og innkjøp av mat og garderobe, arrangerer leke besøk og hjelper med sosial utvikling. Og setter barna foran seg selv. Kan tenke meg å se tall på det. Virker som at bare fordi noen kjenner de få oppegående fedrene så tror de at ALLE fedre klarer å ta over 50% ansvar på en god måte. Anonymous poster hash: dcf06...50f Wow, det er faktisk sånne fedre jeg kjenner til. I mine kretser og familie er fedrene oppegående fedre som tar sitt ansvar og deler ansvaret for barna med mor. Mulig den ene står mer opp om natta enn den andre eller kanskje skifter noen flere bleier, men generelt fordeles arbeidet mellom mor og far alt etter hvordan det passer for familien, jobbsituasjon etc. Jeg nekter å tro at det er unntaket.
Gjest Antarctica Skrevet 25. september 2016 #48 Skrevet 25. september 2016 Wow, det er faktisk sånne fedre jeg kjenner til. I mine kretser og familie er fedrene oppegående fedre som tar sitt ansvar og deler ansvaret for barna med mor. Mulig den ene står mer opp om natta enn den andre eller kanskje skifter noen flere bleier, men generelt fordeles arbeidet mellom mor og far alt etter hvordan det passer for familien, jobbsituasjon etc. Jeg nekter å tro at det er unntaket. Det kan sikkert ikke kalles "unntak", men faktum er fortsatt at de største byrdene tar mor. Derfor er farspermisjonen viktig - mange menn får en STOR vekker når de i 10 uker skal gjøre det mor har gjort i 10 måneder!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #49 Skrevet 26. september 2016 Nei, det er et valg foreldrene tar på vegne av barna. Så du mener det ikke er pendling mellom 2 hjem ved 60-40 deling eller 70-30 deling? Eller mener du at foreldre skal velge at barnet kun skal vokse opp i et hjem og ikke ha samvær med den andre? Jeg er overrasket over hvor krass du er mot fedre der ute og at du mener kvinner tar den største byrden. Du har tydeligvis en annen omgangskrets enn meg. Og fått barn med andre typer menn enn meg. Her har vi vært likestilte hele veien og vi har sammen fordelt arbeidsoppgavene slik at familien AS går opp, uavhengig av hvem som gjør mest på den ene eller andre siden. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e
Gjest Antarctica Skrevet 26. september 2016 #50 Skrevet 26. september 2016 Så du mener det ikke er pendling mellom 2 hjem ved 60-40 deling eller 70-30 deling? Eller mener du at foreldre skal velge at barnet kun skal vokse opp i et hjem og ikke ha samvær med den andre? Jeg er overrasket over hvor krass du er mot fedre der ute og at du mener kvinner tar den største byrden. Du har tydeligvis en annen omgangskrets enn meg. Og fått barn med andre typer menn enn meg. Her har vi vært likestilte hele veien og vi har sammen fordelt arbeidsoppgavene slik at familien AS går opp, uavhengig av hvem som gjør mest på den ene eller andre siden. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e Fint. Hvis du spør familievernterapeuter landet rundt vil du få noen andre historier. Jeg referer ikke til min personlige erfaring, ettersom jeg umulig kan ha vært gift med 500.000 menn. Jeg regnet med at det bar åpenbart. SSB forteller bl a at ingen grupper i samfunnet jobber mer overtid enn småbarnsfedre. Hvordan går det overens med å bygge relasjoner til små barn, tror du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå