Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #1 Skrevet 23. september 2016 http://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-vil-gi-fedre-flere-rettigheter-ved-samlivsbrudd/3423265387.html Barne og likestillingsminister Solveig Horne vil gi flere rettigheter til far. Jeg er alene med mitt barn og har vært det siden fødsel da far egentlig ikke ønsker noe spesielt forhold til sin sønn. Jeg er vokst opp med 50/50, det er noe av det verste som finnes. Så jeg føler jeg har litt erfaring for de forholdene som nå muligens skal innføres. 50/50 skal være utgangspunktet ved samlivsbrudd (her skal hensynet til foreldre tas og ikke barnet) far skal få foreldreansvar selv om han ikke bor sammen med mor ved fødsel det skal bli 3 mnd varslingsplikt for flytting og da må man ha meklingsattest for at barnet kan flytte. Ikke nok med at per dags dato så har samværsforeldre (som regel far) flest rettigheter men absolutt ingen plikter. Han kan gjøre som han vil. Ønsker han samvær får han det og sier han plutselig nei en dag går det og helt fint. Ja, det er noen mødre som sabotere samvær, men dette er ikke flertallet. Vi hører om disse sakene for det er mest de som er i media. Det som nå vil skje er at far kan jo bare sabotere med vilje slik at ikke mor kan komme seg videre eventuelt komme seg i jobb og slikt. Som regel er mannen overlegen kvinnen økonomisk sett da menn blir lønnet bedre enn kvinner i de aller fleste yrker. Kvinner har oftere turnusarbeid enn menn osv. Vanligvis er jeg veldig fornøyd med regjeringen, men i denne saken jeg er så utrolig mot. Det er akkurat som at vanlig praksis er at mor er en pengegrisk hore som bare skal skape helvete med far. Anonymous poster hash: a48cc...26e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #2 Skrevet 23. september 2016 Priser meg lykkelig hver dag når jeg ser hvor mye problemer det er med delt foreldreansvar. Barnet mitt ble født før 2006 og det er ikke delt foreldreansvar( man måtte spesifikt skrive under på delt hvis man ikke var gift på den tiden- vi var heldigvis "bare" samboere og jeg dro senere med barnet). Barnefar er psykisk syk og har ikke samvær (etter ren kapasitet). Det beste og enkleste for barnet har vært at jeg har hatt alt ansvaret alene, og så har han kommet slentrende når han har hatt overskudd til dette (dvs så og si nesten aldri). Om han hadde villet kunne nye regler gjort at barnefar kunne gjort livet til både barnet og meg et helvete. Som alenemor kan man ikke velge og vrake i jobber, og man må kunne flytte på relativt raskt varsel om det står om det (dvs mindre enn 3 mnd). Tror politikerene ikke skjønner problemene som er rundt det å forsørge barn alene. De lemper rettigheter i hytt og pine over på far, men gir ikke noen plikter. Du har rett ril barnet ditt, men bare om du gidder altså. Du kan mishandle moren til barnet ditt og allikevel få barnet. Du kan misbruke all narkotikaen du vil eller gjøre så og si enhver kriminell handling og allikevel beholde delt foreldreansvar OG samvær. Du kan ruinere mor i rettssalen hvis hun er i jobb hvis du selv ikke har penger- man får da fri rettshjelp hvis man ikke er i jobb osv. Det er forkastelig hvordan det har blitt. Barna bør være fokuset her- ikke rettigheter til foreldre i hytt og pine. Ikke noe rart i ar køene til bup er milelange, at barn sliter mye mer psykisk enn før og at narkotiske midler blir mer og mer utbredt. Hvorfor skal barna ikke ende opp i å ruse seg der de blir sendt som pakker mellom to foreldre i hytt og pine? 1 bosted, 1 fast omsorgsperson og heller at den andre kommer på besøk og eventuelt ferier. La barna få ro! Anonymous poster hash: 1c44d...60e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #3 Skrevet 23. september 2016 Det er et paradoks at hun ønsker å tilrettelegge for de som er i stand til å samarbeide godt. De trenger jo strengt tatt ikke noe regelverk, de finner uansett ut av ting på egenhånd. Jeg har inntrykk av at hun lever i et lykkeland der samtlige fedre ønsker og evner å yte 100% i forhold til barna sine. Jeg har en psykisk syk eksmann som er svært opptatt av rettighetene sine og lever godt uten plikter. Heldigvis har jeg god utdannelse, OK inntekt og en fleksibel jobb. Jeg tar ALT ansvar for ungene, men han innfunnet meg med at vi har delt foreldreansvar, for selv voldsdømte menn i fengsel får jo beholde foreldreansvar i eventuelle rettssaker. Eksmannen min gidder ikke møte på mekling, ringer ungene og lover gull og grønne skoger, bryter skriftlige og muntlige avtaler, har hatt samvær mindre enn en håndfull ganger det siste året og mener han er en strålende far. I stedet for å finpusse et regelverk for foreldre som klarer å samarbeide kan politikerne heller tilrettelegge regelverk for de tilfellene der det ikke er samarbeid. Anonymous poster hash: 96d9c...638
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #4 Skrevet 23. september 2016 Kan jeg spørre deg om hvorfor du syns 50-50 var så forferdelig og ville f.eks 60-40 (som er veldig vanlig) vært bedre? Jeg spør fordi vi har dette for våre barn og jeg er ikke skilsmissebarn selv så har derfor ingen egenerfaring. Her sier barna at de ønsker å se oss begge likt. Jeg vet ikke helt hva vi kunne gjort anderledes uten at den ene foreldren ble satt veldig til side, noe som påvirker barna. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #5 Skrevet 23. september 2016 Kan jeg spørre deg om hvorfor du syns 50-50 var så forferdelig og ville f.eks 60-40 (som er veldig vanlig) vært bedre? Jeg spør fordi vi har dette for våre barn og jeg er ikke skilsmissebarn selv så har derfor ingen egenerfaring. Her sier barna at de ønsker å se oss begge likt. Jeg vet ikke helt hva vi kunne gjort anderledes uten at den ene foreldren ble satt veldig til side, noe som påvirker barna. Anonymous poster hash: 5d6fb...95e For min del handlet det om at mine foreldre ikke alltid bodde i samme skolekrets (eller egentlig samme nabolag). Ved å bo 50/50 går man glipp av så utrolig mye siden man flytter hele tiden. Når man er liten så flytter man som regel ikke klær, men når man blir eldre gjør man det. Man bor konstant i en koffert. Har ikke en fast base. Når foreldre får nye samboer (ofte med barn) så bor jo barna mest der (spesielt hos far) da blir hjemme ditt akkurat som et besøkssted. Mine foreldre taklet bruddet veldig forskjellig og. Da jeg var 13-14 orket jeg ikke mer og var da mest hos min far. Men alle barn er jo forskjellig. Jeg taklet 50/50 veldig dårlig. Likte meg ikke hos min far heller pga stemor/søster men det var han som beholdt huset så da hadde jeg alle vennene mine der. Søstra mi mistet mange av sine gode venner da hun bare var der med de 50% av tida. Alt de fant på når ikke hun var der mistet hun jo. På et tidspunkt der så blir egentlig venner viktigere enn familie Anonymous poster hash: a48cc...26e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #6 Skrevet 23. september 2016 For min del handlet det om at mine foreldre ikke alltid bodde i samme skolekrets (eller egentlig samme nabolag). Ved å bo 50/50 går man glipp av så utrolig mye siden man flytter hele tiden. Når man er liten så flytter man som regel ikke klær, men når man blir eldre gjør man det. Man bor konstant i en koffert. Har ikke en fast base. Når foreldre får nye samboer (ofte med barn) så bor jo barna mest der (spesielt hos far) da blir hjemme ditt akkurat som et besøkssted. Mine foreldre taklet bruddet veldig forskjellig og. Da jeg var 13-14 orket jeg ikke mer og var da mest hos min far. Men alle barn er jo forskjellig. Jeg taklet 50/50 veldig dårlig. Likte meg ikke hos min far heller pga stemor/søster men det var han som beholdt huset så da hadde jeg alle vennene mine der. Søstra mi mistet mange av sine gode venner da hun bare var der med de 50% av tida. Alt de fant på når ikke hun var der mistet hun jo. På et tidspunkt der så blir egentlig venner viktigere enn familie Anonymous poster hash: a48cc...26e Jeg tenker at 50/50 passer for "glansbildefamiliene" der mor og far kjøper tomannsbolig sammen og er 100% enige om barneoppdragelse. Anonymous poster hash: 96d9c...638
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #7 Skrevet 23. september 2016 Det vil ikke fungere i praksis. For det første, krever NAV i dag at man flytter på seg for å ta hvilken som helst jobb - det vil da si at mange, særlig mødre, vil bli nødt til å gå på sosialen da de ikke kan flytte. Hvis far har utøvd psykisk terror mot mor, eller vold for den saks skyld, får dette som regel ikke konsekvenser for hans samværsrettigheter - ved tvungent 50/50 vil kvinnen da måtte bo i samme nabolaget som eksen og bli minnet på mishandlingen hver dag. Det blir flere single - man kan ikke flytte fra den lille bygda der eksen er fra og blir nødt til å være singel til barnet er myndig og flytter ut. Det blir flere uten utdanning - forholdsvis unge mødre får ikke mulighet til å flytte ut av bygda for å studere, fordi de må ha 50/50. En annen ting, er at det er kjensgjerning at menn fortsatt gjør mye mindre husarbeid og oppgaver relatert til barna, selv om både mor og far er ute i lønnet arbeid. Det er da urimelig å si at man kan prioritere kompiser, horer, trening og fylla i mange år når man fortsatt bor sammen med barnets mor, og skrike om rettigheter og 50/50 når bruddet er et faktum. Barnet kjenner da så å si ikke faren sin, og blir plutselig nødt til å bo hos faren halve tiden. Og hva med dem som forlater sin kone med spedbarn fordi man plutselig er lei kona eller har truffet noe annet og mer spennende? Da blir kona "stuck" i mannens hjembygd. For øvrig er hele fokuset feil - det er ikke FEDRE som skal ha rettigheter, det er BARNA. Det at mor må gå på sosialen og ikke kan flytte, er ikke for BARNETS beste. Det er heller ikke for BARNETS beste å bo 50 % av tiden hos en far som sette barnet til sine foreldre eller annen barnevakt og drar ut og trener/fester/puler i sine samværsuker. En annen ting, er at mange fedre har null interesse for å se barna sine - hvordan vil det gå hvis de blir tvunget til å ha barna sine annenhver uke? Da blir barna gående for lut og kaldt vann hos far - fortsatt til BARNETS beste? Anonymous poster hash: 00d02...1d2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #8 Skrevet 23. september 2016 http://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-vil-gi-fedre-flere-rettigheter-ved-samlivsbrudd/3423265387.html Barne og likestillingsminister Solveig Horne vil gi flere rettigheter til far. Jeg er alene med mitt barn og har vært det siden fødsel da far egentlig ikke ønsker noe spesielt forhold til sin sønn. Jeg er vokst opp med 50/50, det er noe av det verste som finnes. Så jeg føler jeg har litt erfaring for de forholdene som nå muligens skal innføres. 50/50 skal være utgangspunktet ved samlivsbrudd (her skal hensynet til foreldre tas og ikke barnet) far skal få foreldreansvar selv om han ikke bor sammen med mor ved fødsel det skal bli 3 mnd varslingsplikt for flytting og da må man ha meklingsattest for at barnet kan flytte. Ikke nok med at per dags dato så har samværsforeldre (som regel far) flest rettigheter men absolutt ingen plikter. Han kan gjøre som han vil. Ønsker han samvær får han det og sier han plutselig nei en dag går det og helt fint. Ja, det er noen mødre som sabotere samvær, men dette er ikke flertallet. Vi hører om disse sakene for det er mest de som er i media. Det som nå vil skje er at far kan jo bare sabotere med vilje slik at ikke mor kan komme seg videre eventuelt komme seg i jobb og slikt. Som regel er mannen overlegen kvinnen økonomisk sett da menn blir lønnet bedre enn kvinner i de aller fleste yrker. Kvinner har oftere turnusarbeid enn menn osv. Vanligvis er jeg veldig fornøyd med regjeringen, men i denne saken jeg er så utrolig mot. Det er akkurat som at vanlig praksis er at mor er en pengegrisk hore som bare skal skape helvete med far. Anonymous poster hash: a48cc...26e Er enig der. Vil far ha flere rettigheter, slutt å oppføre deg som drittsekk og ta ansvar når du fortsatt bor sammen med mor. Da vil de fleste mødre ikke ha noe imot å dele 50/50. Det finnes selvfølgelig kjerringer som nekter samvær fordi de vil ha mest mulig bidrag og hevne seg, men de fleste er imot 50/50 fordi det ikke er til beste for barnet. Anonymous poster hash: 00d02...1d2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #9 Skrevet 23. september 2016 Lurer på hva barneombudet har å si i denne saken? Anonymous poster hash: 37f21...42c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #10 Skrevet 23. september 2016 Lurer på hva barneombudet har å si i denne saken? Anonymous poster hash: 37f21...42c Ja, se der; det stod jo i artikkelen du lenket til, hi: "Fagsjef Camilla Kayed hos Barneombudet mener regjeringen med dette setter likestilling foran barnets beste. Kayed er likevel glad for at regjeringen har lyttet til høringsinstansene, og ikke gjort delt bosted til hovedregel i loven." Hva med andre faginstanser med fokus på barns velferd? Håper det blir en grundig høring og at ekspertuttalelsene blir vektlagt. Anonymous poster hash: 37f21...42c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #11 Skrevet 23. september 2016 Det er jo lov å håpe at dette i det minste bidrar til at flere kvinner tenker GODT gjennom hvem de velger som far til sine barn. Med oppegående menn/fedre blir ikke dette et problem. Får du barn med en tulling derimot... Anonymous poster hash: ff8c6...dc0
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #12 Skrevet 23. september 2016 Det er jo lov å håpe at dette i det minste bidrar til at flere kvinner tenker GODT gjennom hvem de velger som far til sine barn. Med oppegående menn/fedre blir ikke dette et problem. Får du barn med en tulling derimot... Anonymous poster hash: ff8c6...dc0 Det er ikke alltid man finner ut at mannen er en tulling med en gang. Dessverre. Kjenner mange som ble forlatt tidlig i graviditeten eller rett etter fødselen fordi mannen plutselig har funnet ut at han vil være singel, og de kom som lyn fra klar himmel. Da snakker man om par som har vært sammen alt mellom 5 og 15 år før de fikk barn, ikke nye kjærester. Det samme gjelder forhold på si som plutselig blir oppdaget, menn som plutselig setter seg på ræva og ikke gjør en dritt med hus og barn etter at barnet er født, selv om de var huslige og flinke før det. Anonymous poster hash: 00d02...1d2
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #14 Skrevet 24. september 2016 på tideDe har ikke nok mener du? Anonymous poster hash: a48cc...26e
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #15 Skrevet 24. september 2016 Kjenner jeg er glad barnet mitt er såpass stort at hun tar egne fornuftige avgjørelser. 50/50 for henne ville Vært ødeleggende. Anonymous poster hash: 759d2...b11
Tulisa Skrevet 24. september 2016 #16 Skrevet 24. september 2016 Det burde vært 'Flere rettigheter til barna'.
Tulisa Skrevet 24. september 2016 #17 Skrevet 24. september 2016 på tide Om du mener at 50/50 og de andre forslagene er best står du helt fritt til å inngå avtale med ditt barns far. Så hva er på tide?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #18 Skrevet 24. september 2016 Noen som vet når dette tidligst kan tre i kraft? Finner ikke noe om dette på nettet. Anonymous poster hash: 9f194...d7f
Gjest Antarctica Skrevet 24. september 2016 #19 Skrevet 24. september 2016 http://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-vil-gi-fedre-flere-rettigheter-ved-samlivsbrudd/3423265387.html Barne og likestillingsminister Solveig Horne vil gi flere rettigheter til far. Jeg er alene med mitt barn og har vært det siden fødsel da far egentlig ikke ønsker noe spesielt forhold til sin sønn. Jeg er vokst opp med 50/50, det er noe av det verste som finnes. Så jeg føler jeg har litt erfaring for de forholdene som nå muligens skal innføres. 50/50 skal være utgangspunktet ved samlivsbrudd (her skal hensynet til foreldre tas og ikke barnet) far skal få foreldreansvar selv om han ikke bor sammen med mor ved fødsel det skal bli 3 mnd varslingsplikt for flytting og da må man ha meklingsattest for at barnet kan flytte. Ikke nok med at per dags dato så har samværsforeldre (som regel far) flest rettigheter men absolutt ingen plikter. Han kan gjøre som han vil. Ønsker han samvær får han det og sier han plutselig nei en dag går det og helt fint. Ja, det er noen mødre som sabotere samvær, men dette er ikke flertallet. Vi hører om disse sakene for det er mest de som er i media. Det som nå vil skje er at far kan jo bare sabotere med vilje slik at ikke mor kan komme seg videre eventuelt komme seg i jobb og slikt. Som regel er mannen overlegen kvinnen økonomisk sett da menn blir lønnet bedre enn kvinner i de aller fleste yrker. Kvinner har oftere turnusarbeid enn menn osv. Vanligvis er jeg veldig fornøyd med regjeringen, men i denne saken jeg er så utrolig mot. Det er akkurat som at vanlig praksis er at mor er en pengegrisk hore som bare skal skape helvete med far. Anonymous poster hash: a48cc...26e Du har helt rett. Dette handler IKKE om barns beste, det er et rent ideologisk forslag, der målet er å undergrave den påståtte "makten" kvinner har.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #20 Skrevet 24. september 2016 Snakk om storm i et vannglass!? Dere kan ta det helt med ro - det eneste som faktisk vil endres om dette forslaget går gjennom, er at far får foreldrerett selv om han ikke bor sammen med mor. Det skulle da bare mangle? Hvis dere leser hele artikkelen vil dere se at Horne presiserer at det fremdeles er full avtalefrihet og at foreldrene står fritt til å bestemme hvilken samværsløsning som passer best. NAV krever heller ikke at man må flytte til ny jobb hvis det finnes gode grunner for at man ikke kan - som små barn, eller samværsløsning som ikke er flyttbar. Anonymous poster hash: 65617...216
Gjest Antarctica Skrevet 24. september 2016 #21 Skrevet 24. september 2016 Snakk om storm i et vannglass!? Dere kan ta det helt med ro - det eneste som faktisk vil endres om dette forslaget går gjennom, er at far får foreldrerett selv om han ikke bor sammen med mor. Det skulle da bare mangle? Hvis dere leser hele artikkelen vil dere se at Horne presiserer at det fremdeles er full avtalefrihet og at foreldrene står fritt til å bestemme hvilken samværsløsning som passer best. NAV krever heller ikke at man må flytte til ny jobb hvis det finnes gode grunner for at man ikke kan - som små barn, eller samværsløsning som ikke er flyttbar. Anonymous poster hash: 65617...216 Hva betyr "foreldrerett"? Det er da ikke et juridisk begrep?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #22 Skrevet 24. september 2016 Hva betyr "foreldrerett"? Det er da ikke et juridisk begrep? Sorry - foreldreansvar! Anonymous poster hash: 65617...216
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #23 Skrevet 24. september 2016 Men delt foreldreansvar , som mange refererer til her, er ikke særlig annet enn at begge har lik rett på opplysninger som gjelder barnet. Feks helseopplysninger eller info fra skolen. Og så har vel begge litt å si ifht penger barnet sparer etterhvert. Deg har ingenbting med delt bosted å gjøre. Som jeg forøvrig mener kun passer for dem som er så gode på samarbeid at de like godt kunne bodd sammen. Det er ikke like enkelt i praksis. Men det skjønner vel ikke Horne... Anonymous poster hash: 7b84f...002
Anonym bruker Skrevet 24. september 2016 #24 Skrevet 24. september 2016 Men delt foreldreansvar , som mange refererer til her, er ikke særlig annet enn at begge har lik rett på opplysninger som gjelder barnet. Feks helseopplysninger eller info fra skolen. Og så har vel begge litt å si ifht penger barnet sparer etterhvert. Deg har ingenbting med delt bosted å gjøre. Som jeg forøvrig mener kun passer for dem som er så gode på samarbeid at de like godt kunne bodd sammen. Det er ikke like enkelt i praksis. Men det skjønner vel ikke Horne... Anonymous poster hash: 7b84f...002 Gjelder også i å få pass, innmelding i idrettslag, og de som da vil få foreldreansvar ved fødsel vil de gi mer rettigheter til mtp flytting. Og det kan bli problematisk. Kan i prinsippet aldri hatt samvær men vil ikke at barnet skal flytte og da få 100% omsorg for den som blir værende. Mener helt klart at barnet bør få flere rettigheter ikke foreldre. Anonymous poster hash: a48cc...26e
Gjest Antarctica Skrevet 24. september 2016 #25 Skrevet 24. september 2016 Gjelder også i å få pass, innmelding i idrettslag, og de som da vil få foreldreansvar ved fødsel vil de gi mer rettigheter til mtp flytting. Og det kan bli problematisk. Kan i prinsippet aldri hatt samvær men vil ikke at barnet skal flytte og da få 100% omsorg for den som blir værende. Mener helt klart at barnet bør få flere rettigheter ikke foreldre. Anonymous poster hash: a48cc...26e Helt enig. Dette blir jo praktfull ammunisjon for de ustyrlige og uansvarlige fedrene som egentlig ikke ønsker å ha barnet i hus, men som trenger noen våpen å terrorisere eksen med, f eks å være med på å avgjøre hvor hun bør bo...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå