Gå til innhold

Blodprøver og utredning for å sjekke for leddgikt/revmatiske sykdommer, hva kan man forvente?

Anbefalte innlegg

Noen andre som har vært gjennom en slik utredning? Fant de noe på blodprøvene? Hvilke plager hadde du og hvilken diagnose ble utfallet?

Tok det lang tid? 

Har i dag tatt endel prøver, bla. for leddgikt, skal til ny legetime om et par uker. 

Regnet med henvisning til revmatolog kanskje er neste.

Har gruet meg og utsatt dette i lang tid, utsatt og utsatt, liker ikke tanken på å ha en "diagnose". 

Anonymous poster hash: 7d414...b7d

Fortsetter under...

Du må regne med blodprøver, men bare 40% av de med revmatisme har utslag på blodprøver, særlig tidlig i forløpet.

Neste blir da revmatolog og der blir du kjent og klemt på, må bøye deg hit og dit for å se hvor stiv du er. Det blir gjerne ultralyd, røntgen og evt mr.

Jeg er også der nå, skal på sykehuset igjen i morgen. Legene sier jeg har fibromyalgi, slitasjegikt, sekundær sjøgrens også tror de jeg har bechterews men at det er såpass tidlig i forløpet at det ikke er forkalkninger i leddene enda...

Anonymous poster hash: b3f37...11b

Du må regne med blodprøver, men bare 40% av de med revmatisme har utslag på blodprøver, særlig tidlig i forløpet.

Neste blir da revmatolog og der blir du kjent og klemt på, må bøye deg hit og dit for å se hvor stiv du er. Det blir gjerne ultralyd, røntgen og evt mr.

Jeg er også der nå, skal på sykehuset igjen i morgen. Legene sier jeg har fibromyalgi, slitasjegikt, sekundær sjøgrens også tror de jeg har bechterews men at det er såpass tidlig i forløpet at det ikke er forkalkninger i leddene enda...

Anonymous poster hash: b3f37...11b

Du får ikke diagnosen bechterew uten at det synes på røntgen/MR.

For meg tok det rundt 1 år fra jeg gikk til legen til jeg fikk diagnosen fra revmatologen.

Anonymous poster hash: bdced...b9b

Erfaring fra barnet mitt. De fant ikke noe på blodprøvene. Men på ultralyd hos revmatolog fant de betennelse.

Anonymous poster hash: 66c04...a8e

Mitt barn har også negative blodprøver. Så heldig du var som ble henvist til revmatolog. Her er det leddproblemer og hun har hatt betennelser.

Mitt barn har også negative blodprøver. Så heldig du var som ble henvist til revmatolog. Her er det leddproblemer og hun har hatt betennelser.

Ikke gi deg før du får henvisning! Vi ventet i tre måneder. Men får nå god oppfølging fra rikshospitalet.

Hun har tappet noen ledd og går fast på medisin. Har etter dette ikke hatt noen plager.

Bytt lege hvis du ikke kommer noen vei!

Anonymous poster hash: 66c04...a8e

Annonse

Fikk diagnosen ( primær Sjøgrens)første gang jeg var hos revmatologen på Riksen. Hadde antistoffer i blodet og oppfylte kriterier når det gjelder spytt - og tårevæskeproduksjon. Plagene som gjorde at jeg ble henvist var mye smerter i ledd og muskler, hodepine, fatigue, tørre øyne/munn, utslett på kinnet etc. Du sier at du gruer deg til å få en diagnose. Jeg syntes det var en slags lettelse. Greit å få en forklaring på plagene ( som uansett er der, diagnose eller ei), og å få oppfølging av leger som er spesialister på feltet.

Anonymous poster hash: 0eb4e...7b4

Jeg har beckthrev. Jeg er positiv på blodprøven ( denne genprøven) jeg har også synlige forandringer i rygg og IS ledd.

Hatt plager i ca 20 år, før jeg fikk diagnosen i fjor. Det var fantastisk å endelig få en forklaring på plagene. 

Og du får masse fordeler med å få en diagnose. Gratis fysio. Medisiner på blå resept osv. Helseturer . 

Jeg ble utredet da jeg var 20 første gang, men da hadde ikke skjelettet fått skader, derfor ble det ikke noe diagnose den gangen. Men nå som jeg er 40 var det tydelig, og revmatologen ( ble henvist ) synes det var trist at jeg ikke ble fakket opp før. 

Jeg fikk regnbuehinnebetennelse x 3 på 1 år, det var det som satt igang prosessen. Øyenlegen min henviste meg, og virkelig utredet meg. Fastlegen var ikke like ivrig. 

Fikk diagnosen ( primær Sjøgrens)første gang jeg var hos revmatologen på Riksen. Hadde antistoffer i blodet og oppfylte kriterier når det gjelder spytt - og tårevæskeproduksjon. Plagene som gjorde at jeg ble henvist var mye smerter i ledd og muskler, hodepine, fatigue, tørre øyne/munn, utslett på kinnet etc. Du sier at du gruer deg til å få en diagnose. Jeg syntes det var en slags lettelse. Greit å få en forklaring på plagene ( som uansett er der, diagnose eller ei), og å få oppfølging av leger som er spesialister på feltet.

Anonymous poster hash: 0eb4e...7b4

Jeg gikk til fastlege og fortalte om mine plager, (ganske likt som hun over), tok blodprøver som gav utslag på ana, sjøgrens og lupus. Fikk time hos revmatolog noen uker senere. Spytt- og tårevæske ble målt i tillegg til en del andre prøver. Fikk diagnose (Lupus m sekundær sjøgrens) der og da, ca to mnd etter blodprøvetaking.

Medisiner og riktig oppfølging fikk jeg også, og kan nå leve og jobbe tilnærmet normalt. Jeg var veldig syk før medisinering, så diagnose og hjelp ble en lettelse for meg!

Anonymous poster hash: 706f2...855

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...