Gå til innhold

Har jeg sjans til å ta foreldreansvaret fra denne "pappaen"? Råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI

Jeg har tidligere svart at barnet verken lider eller noe ved å ikke ha kontakt med han, men tvert i mot så har hun det bedre. Da har han svart at de meldingene mine blir screenshot'et og brukt mot meg senere, fordi jeg "trakasserer han".

I tillegg er han flink å prate for meg:

"Du vet jo selv at barnet har det bra med meg. Du ser jo selv at hun lider. Du vet selv at hun trenger meg."

Så jeg er bare en uvitende klump celler? Så irriterende!!

Anonymous poster hash: 5b98b...366
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men om far leverer den rene rustesten etter den andre, hvor lenge skal du fortsette å kreve de? Tror du kanskje at de kommer litt sent nå fordi far mener at det holder med disse testene nå?

Og I tillegg syns jeg du er veldig enveiskjørt: far gjør ditt, han gjør ikke datt, sier det osv. Men du planlegger tur I julen selv om du vet at han har samvær (uten å engang snakke med han, du lager avtaler med skolen som du ikke har liv toø, det er feil at han ønsker mer samvær, det er feil at han ønsker ukesplan,det er feil at jenta de ønsker mer samvær med pappa.

Om jenta vil mer til pappa, kan det virkelig være så ille da? Tror du må gå dypt inn I deg selv og tenke godt igjennom om du gjør dette fordi du ønsker det beste for jenta de, eller fordi du ønsker all tid med jenta de alene. Usikker på hvem jeg holder med her jeg altså!

Anonymous poster hash: bf99a...2bd

Skrevet

Men om far leverer den rene rustesten etter den andre, hvor lenge skal du fortsette å kreve de? Tror du kanskje at de kommer litt sent nå fordi far mener at det holder med disse testene nå?

Og I tillegg syns jeg du er veldig enveiskjørt: far gjør ditt, han gjør ikke datt, sier det osv. Men du planlegger tur I julen selv om du vet at han har samvær (uten å engang snakke med han, du lager avtaler med skolen som du ikke har liv toø, det er feil at han ønsker mer samvær, det er feil at han ønsker ukesplan,det er feil at jenta de ønsker mer samvær med pappa.

Om jenta vil mer til pappa, kan det virkelig være så ille da? Tror du må gå dypt inn I deg selv og tenke godt igjennom om du gjør dette fordi du ønsker det beste for jenta de, eller fordi du ønsker all tid med jenta de alene. Usikker på hvem jeg holder med her jeg altså!

Anonymous poster hash: bf99a...2bd

Far har levert rustestene slik hele tiden, i hytt og pine og når det passer han. Det er en av grunnene til at kontraktene stadig blir brutt, fordi jeg ikke mottar de når jeg skal. Han har også 2-3 ganger blitt tatt med narkotika i blodet (under disse kontraktene). Nå er det riktignok over et år siden han ble tatt med noe i blodet, så det er forståelig hvis rustester blir tatt bort. 

På den annen side så henger far i et belastet miljø, og er samboer med ei dame som har vært på rehab flere ganger. Så jeg blir litt bekymret...

At jeg planlegger tur i jula, uten å si fra til far først, er fordi vi pr dags dato egentlig ikke har noen samværskontrakt lenger. Han har jo brutt den, mange ganger. 

Dette er første gang gjennom mange år at jeg "driter i far". Jeg har alltid passet på å følge meg til kontrakter, tilby han høytidsdager osv. Men han er jo ikke god med barnet sitt! Det kan være at jeg tar helt feil, men jeg føler altså langt inni ryggmargen at det er riktig for meg og barnet å reise bort i jula. 

Han selv kjører på som han selv vil hele tiden, truer meg med det ene og andre, og er ikke noe alright mot datteren vår. Jeg sier ikke at det rettferdiggjør at jeg bare "tar" hele jula i år pga det, men det gjør ting lettere... Og slik ting har vært og fortsatt er, kommer jeg ikke til å endre planene i jula bare fordi far skal ha henne noen timer. 

Barnet selv tar ikke skade av å ikke se far akkurat i jula. Tvert i mot. Da slipper hun nok en gang å bli bombadert med at det er synd i faren hennes, mamma er slem osv.

Det er ikke feil at han ønsker mer samvær, det er hinsides all fornuft! 

Det er heller ikke ille at jenta vår vil mer til pappa, for hun skjønner ikke bedre..Og barn er veldig lojale mot foreldrene. Men her er det min plikt som mor å sette foten ned, for hennes beste. 

Og jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver om at jeg må gå dypt inn i meg selv for å tenke gjennom om jeg vil ha all tid med barnet alene.. Jeg skal love deg at jeg har gått dypt inn i meg selv, analysert, tenkt og vurdert over flere år. Jeg har alltid hatt barnets beste i tankene, og alt jeg har gjort frem til nå beviser det. 

Skrevet

hi

Under det forrige rettsforberedende møtet hvor vi inngikk forlik, kom sakkyndig med råd til far om at han burde føye seg etter meg, da det var tung bevisbyrd mot far. 

Nå er det gått år, og far har ikke fått på seg nye volds-, eller dopsaker, og jeg er faktisk redd for at det da kan gå i fars favør. Det største problemet er jo nemlig ikke rusen, men far som person og "omsorgsperson"...Kjenner jeg er litt redd jeg :(

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i engstelsen din - det er nå en gang sånn at alle (i følge norsk lov) får "nye sjanser" og har det vært en tilsynelatende bra periode kan det absolutt tale i hans favør.

Jeg skjønner at du ønsker å spare penger/vente på advokaten - men jeg er usikker på om du gjør lurt i å kontakte advokat nå. Du er full av følelser og advokaten kan bidra til å distansere deg noe slik at svarene/kommunikasjonen er "smart" fra din side.

Ift. skolen og ukeplaner så ligger vel dette tilgjengelig på en nettside? Kan ikke far få informasjon direkte og ikke gjennom deg? Her mener jeg du enten må ta bilde av det du mottar og sende på mms evt at far får beskjed om å kontakte skolen for å få tilgang til klassens nettside.

Mitt barn går fremdeles i barnehagen og jeg forutsetter at far selv får informasjon direkte fra barnehagen- alt legges ut av planer på nett. Noen ganger har jeg spurt om han kommer på ulike ting da barnet ikke har hatt kontakt og hadde trengt forvarsel. Far svarer vilkårlig på dette også, dvs sier han skal komme men dukker likevel ikke opp med konsekvensene det også får. Barn er som du sier lojale og ønske var jo at far da skulle dukke opp... så barna gir jo nye sjanser ustanselig i håp om at det blir bedre denne gangen..

Min viktigste oppgave er vel å være der støttende i både opp- og nedturer for barnet. Og sørge for noe redusert samvær som følge av manglende stabilitet/kontinuitet (psykisk sykdom). Far vil ha tilnærmet 50/50 samvær og mener - også i "dårlige" perioder - at det er "godt nok" for barnet..

Anonymous poster hash: 08b39...64c

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i engstelsen din - det er nå en gang sånn at alle (i følge norsk lov) får "nye sjanser" og har det vært en tilsynelatende bra periode kan det absolutt tale i hans favør.

Jeg skjønner at du ønsker å spare penger/vente på advokaten - men jeg er usikker på om du gjør lurt i å kontakte advokat nå. Du er full av følelser og advokaten kan bidra til å distansere deg noe slik at svarene/kommunikasjonen er "smart" fra din side.

Ift. skolen og ukeplaner så ligger vel dette tilgjengelig på en nettside? Kan ikke far få informasjon direkte og ikke gjennom deg? Her mener jeg du enten må ta bilde av det du mottar og sende på mms evt at far får beskjed om å kontakte skolen for å få tilgang til klassens nettside.

Mitt barn går fremdeles i barnehagen og jeg forutsetter at far selv får informasjon direkte fra barnehagen- alt legges ut av planer på nett. Noen ganger har jeg spurt om han kommer på ulike ting da barnet ikke har hatt kontakt og hadde trengt forvarsel. Far svarer vilkårlig på dette også, dvs sier han skal komme men dukker likevel ikke opp med konsekvensene det også får. Barn er som du sier lojale og ønske var jo at far da skulle dukke opp... så barna gir jo nye sjanser ustanselig i håp om at det blir bedre denne gangen..

Min viktigste oppgave er vel å være der støttende i både opp- og nedturer for barnet. Og sørge for noe redusert samvær som følge av manglende stabilitet/kontinuitet (psykisk sykdom). Far vil ha tilnærmet 50/50 samvær og mener - også i "dårlige" perioder - at det er "godt nok" for barnet..

Anonymous poster hash: 08b39...64c

Ja det er vel slik at alle får en ny sjanse.. Nå har denne mannen fått MANGE sjanser, og han har også fri rettshjelp. Urettferdig, sier nå jeg. Han kan kjøre på så mye han vil, og oppføre seg en liten periode, for da å få en ny sjanse. Er slik det er.

Jeg søkte fylkesmannen om å få dekt den forrige advokatregningen min, selv om jeg tjener mer enn hva som er tillat for å få fri rettshjelp, og jeg fikk det innvilget på bakgrunn av at far utallige ganger har brutt alle kontrakter vi har, og at jeg derfor kun har brukt advokat fordi det var "hans feil"...

Når fylkesmannen ser dette, må vel dommeren også se det, eller? :/

Huff, føler meg deg. Ja, det er slik at vi foreldre som opplever den andre parten så ustabil, bare kan være der for barna våre, i opp- og nedturer. Når de blir gammel nok, skjønner de nok selv ståa..

Skrevet

HI

Dytter jeg. Og håper at noen har vært i lignende situasjon, og faktisk fått dommere og sakkyndige overbevist om at redusert samvær med far er det beste for barnet. 

Sist gang jeg pratet med sakkyndig, så følte jeg meg så utrolig liten. HAN gjorde at jeg følte meg liten. Skikkelig ekkel type. Og da jeg tok opp  min bekymring (som jeg hadde den gang da også) om far og hans rusproblemer, så avfeide nærmest sakkyndig det!

Han svarte at selv de mest oppegående mennesker, ja selv dommere, kan i privat lag "ta seg noe attåt", og at det ikke dermed sier at de er udugelige som foreldre.. 

Andre episoder som jeg hadde bemerket meg som lite heldig for datteren min under samvær med far, ble av sakkyndig avfeid som "ja men i gamle dager var ikke dette ulovlig."

Så ja, ikke rart jeg da er redd..

Gjest Antarctica
Skrevet

HI

Dytter jeg. Og håper at noen har vært i lignende situasjon, og faktisk fått dommere og sakkyndige overbevist om at redusert samvær med far er det beste for barnet.

Sist gang jeg pratet med sakkyndig, så følte jeg meg så utrolig liten. HAN gjorde at jeg følte meg liten. Skikkelig ekkel type. Og da jeg tok opp min bekymring (som jeg hadde den gang da også) om far og hans rusproblemer, så avfeide nærmest sakkyndig det!

Han svarte at selv de mest oppegående mennesker, ja selv dommere, kan i privat lag "ta seg noe attåt", og at det ikke dermed sier at de er udugelige som foreldre..

Andre episoder som jeg hadde bemerket meg som lite heldig for datteren min under samvær med far, ble av sakkyndig avfeid som "ja men i gamle dager var ikke dette ulovlig."

Så ja, ikke rart jeg da er redd..

Det du skal lese om og søke litt råd om hos BV eller barnepsykolog eller tilsvarende, er dette: konsekvensene av såkalt "rollereversering". Når en forelder bruker barnet som sin fortrolige, sin trøster, sin hjelper, og sin budbringer; og når den voksne inntar en ynkelig posisjon, spiller offer, sørger for at barnet synes synd på den voksne og får emosjonelt ansvar for den voksnes velvære - da er det omsorgssvikt.

Du har 1000 eksempler på at faren driver med dette. Jeg kjenner til konkrete saker der såkalt rollereversering gjorde at den andre forelderen fikk hovedomsorg (selv om vedkommende hadde vært voldelig!), så dette regnes som alvorlig av de sakkyndige.

Syns du skal dokumentere alt faren gjør med barnet i så måte.

Skrevet

Det du skal lese om og søke litt råd om hos BV eller barnepsykolog eller tilsvarende, er dette: konsekvensene av såkalt "rollereversering". Når en forelder bruker barnet som sin fortrolige, sin trøster, sin hjelper, og sin budbringer; og når den voksne inntar en ynkelig posisjon, spiller offer, sørger for at barnet synes synd på den voksne og får emosjonelt ansvar for den voksnes velvære - da er det omsorgssvikt.

Du har 1000 eksempler på at faren driver med dette. Jeg kjenner til konkrete saker der såkalt rollereversering gjorde at den andre forelderen fikk hovedomsorg (selv om vedkommende hadde vært voldelig!), så dette regnes som alvorlig av de sakkyndige.

Syns du skal dokumentere alt faren gjør med barnet i så måte.

HI

Rollereversisering googlet jeg nå, og det er ordet på hva far gjør med datteren sin! Snakker om å treffe spikeren på hodet..Egentlig bare utrolig trist...

Tusen takk for mange gode svar, Pashla, setter stor pris på det. :)

Gjest Antarctica
Skrevet

HI

Rollereversisering googlet jeg nå, og det er ordet på hva far gjør med datteren sin! Snakker om å treffe spikeren på hodet..Egentlig bare utrolig trist...

Tusen takk for mange gode svar, Pashla, setter stor pris på det. :)

Lykke til. Og prøv å få dette dokumentert!

Bruk f eks familievernkontoret. Du kan få timer der sammen med bare barnet, og de kan vitne hvis det blir sak.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men etter å ha lest hovedinnlegget har du ikke en sak. Det kan godt være at du bør ha foreldreansvaret alene, men du må bygge opp en argumentasjon. HI argumenterer for at det bør være vilkår for samvær, men en sak om foreldreansvar er et annet diskusjonsspørsmål.

I følge tidligere dommer er det likevel en klar sammenheng mellom samvær og foreldreansvar, dvs det er sjelden samvær der foreldreansvaret fradømmes. Slik at det at han ikke er skikket til samvær, er helt klart et argument for at du skal ha foreldreansvaret alene, men det er ikke nok.

Jeg har lagt frem at:

- Han ruser seg

- Han har en adferd som for barnet er skremmende

- Han har ikke samvær (idet han nekter testing), han mister kontakten med barnet, og kan dermed ikke ta beslutninger til barnets beste

- Barnet er redd og har ikke lyst til å være alene med ham

- Han forsøker å ødelegge relasjonen mellom barnet og meg

- Han er anmeldt for vold, trusler og trakassering mot meg, og dette ødelegger samarbeidet (det er viktig å få frem at det påvirker samarbeidet, for tidligere har man sett at dette påvirker utfallet i slike saker)

- Han nekter barnet pass og bankkonto uten noen egentlig begrunnelse.

- Han har gjeldsproblemer og dårlig økonomisk styring. Det kan bli et problem ved evt gevinst eller arv.

I følge min advokat har jeg en svært god sak.

Og så bør du tenke på hva som skjer med barnet hvis du skulle dø. I utgangspunktet vil han automatisk få foreldreansvaret alene. Snakk med advokaten din om å skrive viljeserklæring.

Husk å samle dokumentasjon. Logg, SMS, e-post, annet på sosiale media.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 690e2...042
  • 2 uker senere...
Skrevet

HI

Jeg har stoppet hele samværet, og gitt beskjed til far. Jeg venter bare på at han skal stevne meg, og så tar jeg det derfra.

Jeg fokuserer ikke på foreldreansvaret nå lenger, men ønsker å få så lite samvær med far som mulig, om ikke nullsamvær. 

Hadde et møte på familievernkontoret for å lufte meg, og terapeuten der var sjokkert, og sa at han (selv om han ikke har myndighet) synes jeg burde gå for nullsamvær.

Derfor blir målet mitt at far skal ha minst mulig samvær. Tror dere det er mulig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...