Gå til innhold

Er det noen her som har pusset ned og lakket/malt en trapp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg også. Vurderer lakkfjerner og så få trefargen så likt som mulig gulvet. Vet ikke om det må olje eller lakk til...så hadde vært fint å høre erfaringer.

Anonymous poster hash: aa435...9ce

Vi fjernet gulvbelegget som lå i trinnene og pusset ned hele trappen. Malte sidene og gelenderet lyse grått samme farge som vi har på er vegg i første og beiste trinnene i en antikk grå farge. Du kan se treverket gjennom beisen i trinnene. Vil virkelig anbefale beis til trappe trinn da unngår du å få en glatt trapp. Hele prosessen er en stor jobb og det pusse en trapp er noe herk. Du må påregne en god del vaskejobb i etterkant. Men det er så vanvittig vært det, en nyoppusset trapp gir en helt ny rom opplevelse. Så ønsker dere alle lykke til og sett av god tid og tålmodighet ;-)

Anonymous poster hash: 9fead...5f5

Det er en stor jobb, og det ble støv absolutt over alt av det 😆 Ha minst mulig møbler og ting i nærheten. Jeg ville sett på trappetrinnene hvor mye hakk og riper det er på de. Er det mye hakk på de så må det pusses ned mye for at det skal bli bra. Det er en pirkejobb, men det kan bli veldig bra til slutt 😄

Annonse

Har pusset ned en hvitmalt trapp. Er en stor jobb, men den er ikke vanskelig. Er bare å ta pussemaskina fatt. Ikke mal trappa i hvit når du er ferdig, med mindre du har lyst til å støvsuge den hver dag.

Anonymous poster hash: 7ee57...f92

Vi fjernet gulvbelegget som lå i trinnene og pusset ned hele trappen. Malte sidene og gelenderet lyse grått samme farge som vi har på er vegg i første og beiste trinnene i en antikk grå farge. Du kan se treverket gjennom beisen i trinnene. Vil virkelig anbefale beis til trappe trinn da unngår du å få en glatt trapp. Hele prosessen er en stor jobb og det pusse en trapp er noe herk. Du må påregne en god del vaskejobb i etterkant. Men det er så vanvittig vært det, en nyoppusset trapp gir en helt ny rom opplevelse. Så ønsker dere alle lykke til og sett av god tid og tålmodighet ;-)

Anonymous poster hash: 9fead...5f5

Man kan også bruke matt lakk. Vi har en matt lakk så det ser ut som trappen er ubehandlet.

Anonymous poster hash: 7ee57...f92

Mannen min gjorde det her, det virket ikke så vanskelig, men han har holdt på en del med sånt da. Men det tok nesten lenger tid å få vasket bort alt støvet etterpå. Tips: Pass på at alle dører, skap og skuffer er lukket før du begynner. Det tenkte ikke vi på nemlig. :P

Anonymous poster hash: beffb...583

Jeg har gjort dette to ganger :-) Og jeg synes faktisk ikke det var så ille jobb jeg. Men man må være klar til å ta i et tak og få det gjort selvsagt. Og resultatet er verdt det.

Det skal sies at jeg ikke pusset så ekstremt grundig. I den første trappa tror jeg at jeg hadde en håndsliper som jeg gikk over med. Det handler mer om å pusse litt i overflaten av evt. beis eller gammel maling, for å få feste. Hvis den er ubehandlet er det også bra å pusse for å få feste og jevne ut. Men som sagt, jeg var ikke kjempenøye, og i begge trappene jeg har malt har malingen holdt knallbra.

Så må trappen vaskes, helst med et type "husvaskemiddel" som tar litt ekstra.

Så må man grunne, deretter to strøk (antakelig holder det) maling. Bruk gjerne både pensel og rulle der det er naturlig. Jeg brukte en liten rulle, dette er smak og behag selvfølgelig. Måtte male under trappen, fra trapp ned til kjeller, som ble en ekstra utfordring. Brukte da forlengerskaft på den lille rullen. Fungerte kjempefint!

Tips ellers er å ta deg tid til å maskere, dekke til gulv, ha for hånden en fuktig klut, tørkepapir, latex-/vinylhansker (apotek) så du slipper malingssøl på hender, og kan fjerne malingssøl der det evt kommer (for det vil komme uansett hvor dyktig du er).

Alle kan klare dette, det gjelder å være innstilt og forberedt. Ha tid for deg selv (uten barn flygende rundt), sett på musikk og kjør på. Lykke til!

Anonymous poster hash: ed1fe...5ed

Gjorde dette i forrige huset vi bodde i for mange år siden. Pusset ned en sliten furutrapp og malte den hvit. Mine foreldre gjorde det samme hos seg, malte den lys lys grå. Virkelig verdt jobben! Ble jo et "nytt" hus! Pusset ned lakken som var på og malte tre strøk. Holdt seg veldig godt og fremdeles like fint hos mine foreldre 8 år etter :)

Anonymous poster hash: debcc...d35

Det var mye jobb og ble MYE støv i hele huset. Vi hadde furutrapp som var lakkert med blank lakk. Den hadde også mange hakk og riper og det var mye jobb å få slipt den helt jevn og fin.

Vi malte sidene og gelenderet hvitt. Ble vel rundt 4 strøk før vi var fornøyde. Trappetrinnene luta vi slik at de ble lyse.

Fornøyd med resultatet, men hadde ikke orket å sette igang med en sånn jobb selv igjen.

Ville evt brukt trappefornyer eller sånn folie til trinnene og malt sidene isåfall.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...