Gå til innhold

Har dere kjøpt ankelstøtte for å hindre gjentatte overtråkk? Hvor? (Evt noen fysioterapeuter som vet?)

Anbefalte innlegg

Barnet mitt holder på med konkurranseidrett med treninger mange ganger i uka. Etter et skikkelig overtråkk, tråkker barnet over igjen og igjen og vi er nødt til å stabilisere ankelen under treningene for å hindre at det skjer igjen. Har lest litt om teiping, men synes det virker omfattende å skille teipe fem ganger i uka. Har sett at det finnes dyre ankelortoser og rimeligere ankelstøtter på apotek. Har noen prøvd slike? Har de noe for seg? Hvilken kjøpte dere (og hvor?) og hindret den nye overtråkk?

Skal selvsagt få barnet igang med stabilitetstrening, men trenger noe somstabiliserer ankelen før den er opptrent.

Anonymous poster hash: 9c5c3...b83

Fortsetter under...

Story of my life, overtråkk.

Anbefaler den på apoteket som ser ut som en strikk bandasje. Ville ikke kjøpt de som er i tykkere materiale. I min tid kalte vi det vulkanstøtter (materialet kalles vulkan) om det heter det nå vet jeg ikke. De blir for tykke i skoene.

Ellers har jeg god nytte av støttebandasje men da må du bandaajere riktig, bruk samme teknikk som når du bruker tape.

Sko er viktig, har dere sko som er litt avstivet i ytterfot?

Du får også treningssko som går litt opp over ankelen.

Ellers anbefaler jeg å trene balanse. Stå på ball med brett rundt om du vet hva jeg mener. Trening av korsrygg kan forebygge overtråkk. Har man tråkket over mange ganger er foten mer disponert pga slakke leddbånd da.

Anonymous poster hash: 1ff7a...4f5

Story of my life, overtråkk.

Anbefaler den på apoteket som ser ut som en strikk bandasje. Ville ikke kjøpt de som er i tykkere materiale. I min tid kalte vi det vulkanstøtter (materialet kalles vulkan) om det heter det nå vet jeg ikke. De blir for tykke i skoene.

Ellers har jeg god nytte av støttebandasje men da må du bandaajere riktig, bruk samme teknikk som når du bruker tape.

Sko er viktig, har dere sko som er litt avstivet i ytterfot?

Du får også treningssko som går litt opp over ankelen.

Ellers anbefaler jeg å trene balanse. Stå på ball med brett rundt om du vet hva jeg mener. Trening av korsrygg kan forebygge overtråkk. Har man tråkket over mange ganger er foten mer disponert pga slakke leddbånd da.

Anonymous poster hash: 1ff7a...4f5

Tusen takk for svar! I idretten mitt barn holder på med, trener de barbeint, så sko med støtte hjelper ikke så mye. Skal derimot ta meg en tur på apoteket og se nærmere på/kjøpe strikkbandasjen du nevner. :-)

Flere med kunnskap/erfaring her?

Tusen takk for svar! I idretten mitt barn holder på med, trener de barbeint, så sko med støtte hjelper ikke så mye. Skal derimot ta meg en tur på apoteket og se nærmere på/kjøpe strikkbandasjen du nevner. :-)

Flere med kunnskap/erfaring her?

Trene med balansebrett er lurt som anonym sier. Jeg hadde og mye problemer med ankelen og fikk dette anbefalt

https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=iujfV_2UJeGO8Qe067E4&gws_rd=ssl#q=balansebrett&tbm=shop

Anonymous poster hash: 78813...f93

Hovedfokuset på trening bør her ligge på gjenopptrening/stabilitetstrening. Om barnet ikke er sterkt nok til å gjennomføre vanlig trening uten å få skader så må dere holde tilbake på den treningen inntil han har fått trent seg opp igjen!

Så får han heller trene alternativt mot selve idretten på ting som ikke belaster anklene så mye.

Dra til en idrettsfysioterapeut et par ganger og få opplæring i hvordan legge en ordentlig tape på ankelen, det gir en bedre støtte enn de støttebandasjene som nevnes her.

Ordentlig tape holder i flere dager selv om man dusjer, så man trenger ikke tape daglig.

Jeg synes dere må vurdere å ta ham ut av ordinær trening - få treneren til å gi ham alternative øvelser en periode!

Dessverre blir skader i barneidrett ofte bagatellisert, det blir så som så med gjenopptrening... og så fortsetter de å være småskader inntil de faller ut av idretten.

Anonymous poster hash: 9e406...5d1

De greiene fra apoteket har null virkning. Du må tape. Kjøp underlagstape(eller gasbind)så du slipper å tape rett på hud evt. Og lær deg skikkelig taping fra fysioterapi eller på YouTube. Mange gode instruksjonsfilmer på YouTube.

Annonse

Støtter det som blir skrevet her om balanse- og stabilitetstrening. 

Jeg bruker selv teip. Det er ikke så vanskelig, bare du vet hvordan det skal gjøres (er lett å lære seg). Jeg mener ankelstøttene man får kjøpt er elendige. Ikke funker de, og de er veldig ubehagelige å trene med. De tjukke gir god støtte, men man må jo tre størrelser opp i sko for å få plass til elendigheten. Det kjennes ut som hele blodbanen blir fullstendig blokkert, og overtråkksmerter er peanuts i forhold. De tynnere støttene er det ikke hold i synes jeg, og effekter er så og si fullstendig fraværende. 

Nei, kjør på med teip. Eneste minuset der er at det blir en forbruksvare, men med så mye trening blir det uansett mye teipbruk, vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: 3ef91...aa4

Kan man lære seg å teipe godt nok ved bruk av nettet? Noen som har gode linker?

Klarer ikke å linke og lete fra telefonen, men om du leter på YouTube finner du uten problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...