Gå til innhold

Barna ødelegger så mange ting i hjemmet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du holdt øye med ungene så hadde de ikke fått tegnet på møbler eller gnidd plastelina i sofaen :) Vi har tegnesakene oppå kjøleskapet når de ikke brukes og plastelinaen er også gjemt når den ikke brukes. Og vi er sammen med barna når de bruker disse tingene. Så prøvd dette :) Du og HI bør holde øye med barna deres!

Å miste ting og tråkke på ting skjønner jeg at er uhell :/

Anonymous poster hash: 09f00...417

Jeg tenkte som deg da jeg var ettbarnsmor og hadde verdens mest "veloppdragne" pjokk. "Å, for en flink mor jeg er" tenkte jeg. "Jeg må nok ha gjort noe riktig, som har en så grei gutt."

Så fikk jeg nr. 2... Og en villere, mer nysgjerrig urokråke skal du lete lenge etter. Han har sneket seg ut av porten i bhg, uten at noen skjønner hvordan han kom ut. Han flyr ut av huset, hopper hit og dit, river bøker fra hylla, klatrer i sofaer og hyller og kjøkkenbenker og alt som kan klatres i. Tegner med alt han kommer over - på alt som kan tegnes på. Plukker ting ut av skap og skuffer, hopper i dusjen i tide og utide...

Foreldre som ikke har hatt sånne små Emil i Lønneberger, de vet ikke hva de snakker om. I gamledager kalte man de klatrebarn. På den tiden der alle fikk 10 unger var det nok en eller to sånne i hver familie, men nå i dag hører de til skjeldenhetene. Men det har faktisk ingenting med meg (eller mannen min) å gjøre. Han er helt likens i barnehagen og når han er hos besteforeldre og går under kallenavnet Marken. For han sitter aldri stille. ❤️

Anonymous poster hash: c63cf...3ac

Skrevet

Jeg tenkte som deg da jeg var ettbarnsmor og hadde verdens mest "veloppdragne" pjokk. "Å, for en flink mor jeg er" tenkte jeg. "Jeg må nok ha gjort noe riktig, som har en så grei gutt."

Så fikk jeg nr. 2... Og en villere, mer nysgjerrig urokråke skal du lete lenge etter. Han har sneket seg ut av porten i bhg, uten at noen skjønner hvordan han kom ut. Han flyr ut av huset, hopper hit og dit, river bøker fra hylla, klatrer i sofaer og hyller og kjøkkenbenker og alt som kan klatres i. Tegner med alt han kommer over - på alt som kan tegnes på. Plukker ting ut av skap og skuffer, hopper i dusjen i tide og utide...

Foreldre som ikke har hatt sånne små Emil i Lønneberger, de vet ikke hva de snakker om. I gamledager kalte man de klatrebarn. På den tiden der alle fikk 10 unger var det nok en eller to sånne i hver familie, men nå i dag hører de til skjeldenhetene. Men det har faktisk ingenting med meg (eller mannen min) å gjøre. Han er helt likens i barnehagen og når han er hos besteforeldre og går under kallenavnet Marken. For han sitter aldri stille. ❤️

Da trenger han enda mer grenser og oppdragelse enn andre barn.

Anonymous poster hash: b0c57...214

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har også 3 barn, og selvsagt har de vært forskjellige, og selvsagt nysgjerrige, og selvsagt uheldige.

Men to nettbrett og tre laptoper... Altså, etter at den første ble ødelagt, ville jeg neppe overlatt mer elektronikk til det samme barnet uten oppsyn. Det er enkleste form for hoderegning.

Skrevet

Tegne på veggen tror jeg alle barn gjør, så og si. Barn gjør dumme ting, fordi de er barn:)

Anonymous poster hash: cd743...c5a

Tja , vi har tre barn og ingen har tegna på veggen...

Anonymous poster hash: fd110...5ac

Skrevet

Tegne på veggen tror jeg alle barn gjør, så og si. Barn gjør dumme ting, fordi de er barn:)

Anonymous poster hash: cd743...c5a

Tja , vi har tre barn og ingen har tegna på veggen...

Anonymous poster hash: fd110...5ac

Skrevet

Er det ikke ofte slik at foreldre til grenseløse barn mener at de er SÅ snille og godt oppdratt, de må jo få utforske så klart. En 8 åring er mer enn stor nok til å vite at man ikke plukker en støvsuger fra hverandre.

Du kan skrive så mye du vil om de gode og snille guttene dine, de aller fleste ser nok at de mangler oppdragelse og oppfører seg som drittunger.

Anonymous poster hash: 046f2...c5f

Skrevet

Er det ikke ofte slik at foreldre til grenseløse barn mener at de er SÅ snille og godt oppdratt, de må jo få utforske så klart. En 8 åring er mer enn stor nok til å vite at man ikke plukker en støvsuger fra hverandre.

Du kan skrive så mye du vil om de gode og snille guttene dine, de aller fleste ser nok at de mangler oppdragelse og oppfører seg som drittunger.

Anonymous poster hash: 046f2...c5f

Amen🙏🏼

Anonymous poster hash: b0c57...214

Skrevet

Har tre gutter, en av de er en skikkelig villmann, men de har aldri tegnet på veggen. Må følge ekstra nøye med på mellomste, nettopp fordi han er mer nysgjerrig og impulsiv (og fantastisk kreativ). De har knust noen glass, men det er vel det. Når man har aktive og utforskende barn må man jo bare være enda tettere på for å veilede.

Anonymous poster hash: 02065...d5d

Skrevet

Barna dine er sikkert veloppdragne, men å være litt mer oppmerksom er en trenings sak.... Og det må foreldrene hjelpe til med.

Vår 5 åring er veldig uoppmerksom og til dels klumsete. Hun har veltet utallige glass, skumper borti ting med ben og armer, bommer på munnen når hun spiser og følger med på ting. Derfor får hun ikke se på tv, holde på med nettbrett/mobiltelefon når hun spiser... Dette vet hun og derfor konsentrerer hun seg litt mer, når vi av og til lar hun få lov til å spise å se på tv.

Søler hun, må hun vaske eller støvsuge opp selv. Ikke noe kjefting og smelling, bare enkle konsekvenser når man er uoppmerksom... Det blir mer jobb. Hun vet også at hvis hun ødelegger nettbrettet sitt, så kommer ikke vi til å erstatte det. Dette gjelder lekene også. Dette for at hun skal lære at ting ikke bare kan erstattes når man er uforsiktig. 

Ellers holder vi ting av verdier unna ungene, dersom vi ikke kan passe på. 2 åringen mååå jo følges med på uansett.

De må jo lære å ha respekt for andres ting ;)

Anonymous poster hash: fa3f4...e84
Skrevet

Okei - jeg har en på 8. Har aldri tegnet på veggen. Har totalt sett mistet 2 votter og en lue i skole og barnehagetiden. Har ikke ødelagt hverken pc, ipod, ipad, vask, toalett eller andre gjenstander i huset.

Jeg tenker det kanskje er greit om det får konsekvenser når de klarer å ødelegge så mange ting.

Anonymous poster hash: 2d814...c4f
Skrevet

Ting blir ødelagt!

En mobil eller et nettbrett i gulvet er ingen overraskelse at kan skje. Jeg har selv mistet min telefon i gulvet flere ganger, som oftes går det fint, en gang gikk den i tusen knas.

At en 3 åring forsøker å løfte seg opp etter vasken er verken stygt eller uoppdragdnt. Det er uheldig at den sprakk.

Når det gjelder tegning på vegger og bord er det derimot uoppdragent, men det er nok mange barn som har gjort det i oppveksten, uten at foreldrene er verken late eller uansvarlige. Og de fleste av oss ble det folk av.

Ting blir ødelagt, barn ødrlegger mer enn voksne. De tenker ikke like langt som oss. Å henge opp plakater med tape på tapetet gjør man ikke når man er 37, men når man er 7, så tenker kan seg kanskje ikke om.

Det er mange ting vi har nå, som elektroniske ting, som blir lett ødrlagt. Det tåler ikke så mye.

Har mange ting som har blitt ødrlagt. Noen ting med vilje, noe med tankeløshet, og noe fordi barna er klumsete.

Anonymous poster hash: 3e2b9...250

Skrevet

Bare for å få deg til å føle deg bedre hi, jeg har også to gutter (6 og 4 år)

De er også snille, rolige og veloppdragne men plutselig blir det herjing. Han minste liker å ekstremitete med tusj og maling, er veldig stille når kunstverket blir utført. Jeg tror at han leker fint på rommet og når jeg sjekker på han sitter han der med togbana. Senere finner jeg ut at han har tegnet med sprittusj på hele døra/gulvet/veggen/senga... Har også funnet han med saks, klippet opp sengesettet da for å lage telt/hytte. Er veldig klønete av natur, det knuses noen drikkeglass innemellom (uhell) og han var uheldig å knuste iPaden når han gikk med den opp trappa, snublet og falt oppå iPaden. Han liker plastelina, kan sitte i timesvis med det, så finner jeg ut at han har kevlet plastelina med vilje ned i sofaen for å lage pannekake....

Han på seks er veldig rolig, men han har klart å knuse iPaden sin en gang han var sint og kastet den fra seg i frustrasjon. Skal ofte bygge ting. Lagde hytte av noen kryssfiner-trekasser og falt over de så alle ble knekt/skadet. Jeg holdt på å male huset ute, da kan han å tråkket rett på lokket (ikke med vilje) så skjønte han at han hadde gjort noe galt og løp over heile terrassen og inn på stuegulvet med maling under føttene.......

Men jeg elsker de fordi :)

Anonymous poster hash: dc9a6...adb

Men hvorfor oppbevarer du sprittusj slik at det er tilgjengelig for en treåring? Hvorfor lar du en seksåring bygge hytte av materialer du skal bruke?

Anonymous poster hash: 926c9...ea3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...