Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Min datter på 8 er gjennomsnittlig god på skolen,hun mestrer de fleste fag og har god forståelse. Hun har fått gode resultater på kartlegging. Hun følger snitt og ligger innenfor normalen. Skolen har tatt div tester iforhold til minne,konsentrasjon,forståelse ol. Det har kommet frem at hun sliter veldig med å konsentrere seg. Hun følger regler og forlater ikke plassen sin men krever å få endel gjentagelse av hvordan de skal utføre oppgavene. Hjemme så synes hun lekser er det mest kjedeligste i verden men vi har fast tid og rutiner på det så det er ikke mye problemer med å få henne til å gjøre dem. Med lekser så ser vi hva skolen mener,hun sier ofte men jeg skjønner det ikke,så må vi bort å forklare et par ganger. Men hun forstår hva hun skal gjøre og får det gjort. Skolen mener det ikke er behov for ekstra hjelp i noen fag men mistenker add,ettersom hun ikke er hyperaktiv og spurte om vi vurderte å få det utredet.Jeg mistenker ikke noe slikt og opplever ikke noe ekstremt vansker med henne sett bort i fra dette. Samtidig vil jeg jo ikke nekte for å hjelpe henne på en best mulig måte. Er det mulig å kun ha konsentrasjon vansker uten en tilleggs diagnose? Anonymous poster hash: 1be94...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Ja det vil jeg tro. Mitt barn har ADD. Intelligent og høyst oppegående som alle andre. Fikk angstdiagnose som 13 åring da. Var redd for sprøyter, redd for å gå alene i mørket, sovnet sent(mange timer etter leggetid), redd for å falle ned fra høye trær, redd for å gå ytterst på kaikanten. Egentlig ikke noe problem, bare et barn som ikke tok store sjanser og som derfor har lite arr på knærne, engstelig er ordet men BUP tok det gravalvorlig. I dag er han 18 og har ikke et snev av angst for noe, en tøffing med motorsykkel. Så den diagnosen der er bare tull, og både vi og han protesterte mot BUP. Hjalp ikke. Men ADD, ja den er reell, og det vet han selv også! Anonymous poster hash: f3caa...dbd
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Jeg har ADD og er ellers normal. Er smart og oppegående. Har fått meg en bachelorgrad, har samboer og barn. Har ikke lese- og skrivevansker. Man hører gjerne at mange med ADHD/ADD har lese- og skrivevansker, masse gjeld fordi de ikke bryr seg og har dårlig impulskontroll, kan bli rusmisbrukere, klarer aldri å være i et forhold over tid, får seg ikke en utdannelse osv. Man hører masse negativ og alle de triste historiene. Er derfor en del ser ned på denne diagnosen Mens de som overhodt ikke har disse problemene men allikavel ADHD/ADD hører man sjeldent om. Så man kan godt ha konsentrasjonsvansker uten andre store problemer. Anonymous poster hash: 370b9...194
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Man kan ha konsentrasjonsvansker uten at det er en diagnose inne i bildet. Vanligvis er det slik at bup utreder feks Add. Men det er uprofesjonelt av skolen å nevne diagnoser til foreldrene. De fleste steder i landet er det slik at førstelinjetjeneste (kommunalt tilbud som ppt eller psykisk helse el) må ha vært inne før man kan henvises til bup. Det du bør være obs på er at de "symfoniene" du beskriver også kan være at barnet ditt har svake ferdigheter innefor språk. Jeg tenker at det kan være verdt å vurdere om hun skal utredes hos ppt. De har mer omfattende og bedre kartleggingsmateriell enn skolen, og de har bedre kompetanse på området. Anonymous poster hash: ce81c...eba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Eller for å si det på en annen måte: man kan godt ha ADD uten å ha andre diagnoser. Anonymous poster hash: 370b9...194
Plutselig_gravid Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 Ja, det må ikke være add. Kan også være dårlig syn eller hørsel, diverse mangelsykdommer, angst, at noe plager henne enten på hjemmebane eller andre steder osv.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Jeg mistenker at min sønn har det. Han er 11, og skal utredes for ADHD nå. Faglig på topp i klassen i kjernefagene, med utrolig kjapt hode for spesielt matematikk og språk. Lett for å bli svært frustrert. Lærerne og psykologen klør seg i hodet, så nå skal han evnetestes og utredes for ADHD. På enkelte områder er han svært konsentrert, men han blir veldig distrahert og plaget av enkelte lyder, spesielt repeterte. Kan jeg spørre hva som er grunnen til at skolen har testet henne hvis hun fungerer bra? Anonymous poster hash: 591b0...2ce
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 Det er PPT som har tatt disse testene. Hun scorer normalt på det meste men par stk litt under normalen. Grunnen til at skolen mistenkte konsentrasjon vansker er fordi jenta rett og slett har vanskelig for å finne konsentrasjonen. Hun ramler lett ut ,blir lett distrahert og trenger litt ekstra tid for å bli satt i gang med skoleoppgaver og lekser. Hi Anonymous poster hash: 1be94...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #9 Skrevet 18. september 2016 Det er PPT som har tatt disse testene. Hun scorer normalt på det meste men par stk litt under normalen. Grunnen til at skolen mistenkte konsentrasjon vansker er fordi jenta rett og slett har vanskelig for å finne konsentrasjonen. Hun ramler lett ut ,blir lett distrahert og trenger litt ekstra tid for å bli satt i gang med skoleoppgaver og lekser. Hi Anonymous poster hash: 1be94...e5f Har de testet henne med wisc? Et av områdene der kan indikere vansker med oppmerksomhet. Anonymous poster hash: ce81c...eba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 Har de testet henne med wisc? Et av områdene der kan indikere vansker med oppmerksomhet. Anonymous poster hash: ce81c...eba Nei,men noe tilsvarende. Eldste sønnen ble tatt wich test på,ble konstante med lavt kortidsminne og søkte om henvisning til BUP. Er ferdig utredet og ingen adhd /add. Hun har ikke atferdsproblemer,har ikke problemer med søvn etc hjemme. Trenger derimot veldig mye help til å få gjort ting, hun gjør det meste selv men må der som på skolen ha påminnelse og bli satt i gang. Kun konsentrasjon de er bekymret for, de må bruke ekstra tid og ressurser på å sette igang henne mer enn "normalt ", saken er litt vanskelig fordi hun følger snitt og ligger ikke under normalen faglig sett. HI Anonymous poster hash: 1be94...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #11 Skrevet 18. september 2016 Jenta mi på nå 8 år tok wisc test tidligere i år. Den avslørte dårlig korttidsminne. Låg over på hastighet og normal ellers. Sliter litt med motivasjon og konsentrasjon. Greier seg relativt bra på skolen. Holder på med utredning nå, og er veldig spent på hva de kommer frem til... Hun var også veldig treg med språket, over tre år før hun greide å gjøre seg forstått ovenfor andre enn meg. Anonymous poster hash: 8f094...cec
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #12 Skrevet 18. september 2016 Det er PPT som har tatt disse testene. Hun scorer normalt på det meste men par stk litt under normalen. Grunnen til at skolen mistenkte konsentrasjon vansker er fordi jenta rett og slett har vanskelig for å finne konsentrasjonen. Hun ramler lett ut ,blir lett distrahert og trenger litt ekstra tid for å bli satt i gang med skoleoppgaver og lekser. HiAnonymous poster hash: 1be94...e5f Det er jo ingen sammenheng mellom intelligens og konsentrasjonsvansker/ADD. Mannen min har ADD, men er også medlem i Mensa. Han kan ha vansker med å konsentrere seg over lengre tid, men har nå likevel klart å både få seg en mastergrad og en god jobb. Du har ingenting å tape på å la barnet ditt bli utredet for ADD. Anonymous poster hash: 927a2...a9d
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #13 Skrevet 18. september 2016 Jeg tror du har en diagnose hi. ODF heter det, særskrivingsfeil er et sterkt symptom. Har hørt om komestrasjonsvansker og tilleggsdiagnoser - mulig du har dysleksi og barnet har arvet det? + selve konsentrasjonsvansken Anonymous poster hash: e81b6...d74
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #14 Skrevet 18. september 2016 Det er jo ingen sammenheng mellom intelligens og konsentrasjonsvansker/ADD. Mannen min har ADD, men er også medlem i Mensa. Han kan ha vansker med å konsentrere seg over lengre tid, men har nå likevel klart å både få seg en mastergrad og en god jobb. Du har ingenting å tape på å la barnet ditt bli utredet for ADD. Anonymous poster hash: 927a2...a9d Nei, det er ikke en sammenheng. Men wisc er en evnetest/iq-test hvor svakt resultat innefor et av områdene kan indikere vansker med oppmerksomhet. Ofte brukes oppmerksomhet og konsentrasjon om hverandre. Resultatene av barns testprofiler kan gi indikasjoner på ulike vansker. Man kan ha høy iq-skåre og likevel ha lavt innenfor en av kategoriene, feks den som gir indikasjon på oppmerksomhetsvansker. Anonymous poster hash: ce81c...eba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #15 Skrevet 18. september 2016 Jeg tror du har en diagnose hi. ODF heter det, særskrivingsfeil er et sterkt symptom. Har hørt om komestrasjonsvansker og tilleggsdiagnoser - mulig du har dysleksi og barnet har arvet det? + selve konsentrasjonsvansken Anonymous poster hash: e81b6...d74 Så stygg du er. Se på hvordan du selv skriver før du peker finger. Hva er ODF? Anonymous poster hash: ce81c...eba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #16 Skrevet 18. september 2016 For å si det sånn... fastlegen min har ADD. Anonymous poster hash: d1d50...103
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå