Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 Jeg er alenemor til 3 og har det fryktelig trangt økonomisk. Nå kom datteren min som går på ungdomsskolen og forteller at noen andre elever har tilbudt henne penger for at hun skal gjøre deres hjemmeoppgaver/ prosjekt. Det er snakk om et stort prosjekt, men også mye penger. Ift prosjektet så vil hun jo bare lære mer, så det vil jo gå veldig fint. Og pengene trenger hun sårt.. Skulle ønske hun ikke hadde nevnt det for meg, bare gjort det... Jeg kommer til å fortelle at hun kan gjøre det, siden hun så gjerne vil.. Men, hvordan formidler jeg dette på best mulig måte? Anonymous poster hash: 9ae59...f1b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 Du forteller henne selvsagt at hun ikke kan gjøre det. Anonymous poster hash: 141e7...b55
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #3 Skrevet 17. september 2016 Du forteller henne selvsagt at hun ikke kan gjøre det. Anonymous poster hash: 141e7...b55 Vet du hva, i en ideel verden, så gjør jeg selvsagt det. I min verden, så er det såvidt vi har råd til det aller mest nødvendige. Endelig kan også min datter for engangs skyld ha mulighet til å reise på kino, kjøpe sminke eller hva enn hun bestemmer seg for å bruke disse pengene på! Anonymous poster hash: 9ae59...f1b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #4 Skrevet 17. september 2016 Selvfølgelig kan hun ikke gjøre det, hva tenker du med. Anonymous poster hash: c232a...a3a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #5 Skrevet 17. september 2016 Dette kan jo bare ikke være sant? Selvfølgelig skal hun ikke gjøre det! Det er du som er voksen her og du som har ansvar for å få inn penger til husholdningen lovlig vis! Anonymous poster hash: 37c98...931
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #6 Skrevet 17. september 2016 Da kan du jo be henne stjele sin egen sminke og snike på kinoen også i samme slengen? Lite penger er ikke fribillett til å velge hvilke lover og regler man gidder å følge altså. Anonymous poster hash: feeeb...66a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #7 Skrevet 17. september 2016 Kan hun ikke tjene penger på å være barnevakt eller lufte hunder. Klippe plen. Måkke snø. Handle for eldre. Støttekontakt. Tror at hvis dette blir oppdaget av skolen vil det også gå utover din datter. Anonymous poster hash: 0e5b4...2b3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #8 Skrevet 17. september 2016 Glem hele greia dere Anonymous poster hash: 9ae59...f1b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #9 Skrevet 17. september 2016 Du sier selvfølgelig at dette er noe hun ikke kan gjøre. Om dette oppdages (og det er det store sjanser for at det gjøres, lærerne kjenner igjen skrivestil, ser når svakere elever leverer noe de umulig greier å produsere selv osv.) så vil jenta di også få problemer. I tillegg vil det at hun jukser for andre gjøre det vanskeligere for henne selv å komme inn på sine ønskede linjer/studier senere. Trenger hun penger - ta en ærlig jobb. Ikke la henne starte sin "yrkeskarriere" på juks og bedrag! Hun risikerer også å komme i en kjempevanskelig situasjon videre, hun kan risikere å bli truet til å fortsette å gjøre andres skolearbeid, fordi de kan true henne med å avsløre det hun har gjort om hun ikke fortsetter å hjelpe henne. Ved slike trusler er det ikke lenger sikkert at hun vil få betalt. Ved å gi henne tillatelse til dette setter du jenta di i en umulig situasjon. Hun har fortalt deg dette fordi hun pr. i dag har et moralsk kompass som forteller henne at hun ikke bør gjøre det. Samtidig forteller hun deg at det er vanskelig å ha så dårlig økonomi. Hun ber deg om råd og støtte. Hjelp henne med det ved å være en god mor. Fortell henne at dette er noe hun ikke får lov til, ikke kan gjøre og ikke bør gjøre, men at dere sammen kan se om dere finner en måte hun kan begynne å tjene litt penger for å spe på en vanskelig økonomi. Kanskje hun kan få en vaskejobb, være barnevakt, gå tur med hunder, gå med aviser, få en kioskjobb eller lignende. Om du forteller henne at hun kan gjøre dette, da har du etter min mening feilet som mor. Gjør det rette! (og tro meg, jeg vet alt om å ha smertefullt dårlig økonomi, så jeg forstår hvorfor du tenker som du gjør - men du kan likevel aldri forsvare å gjøre det du nå planlegger) Anonymous poster hash: b78a2...8d2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #10 Skrevet 17. september 2016 Gå med avisen Jobbe på butikk (jeg jobbet på blomsterbutikk fra jeg var 13) har også egnet line. Jobbet på fiskebruk. Gatekjøkken og bakeri i årene før jeg fylte 18. Anonymous poster hash: 0e5b4...2b3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #11 Skrevet 17. september 2016 Glem hele greia dere Anonymous poster hash: 9ae59...f1b Fordi du ikke får svarene du vil ha Anonymous poster hash: c232a...a3a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #12 Skrevet 17. september 2016 Jeg skjønner veldig godt at det er fristende, jeg gjør virkelig det. Men tenk godt over hvilke signaler du sender til datteren din hvis du sier hun skal gjøre det. Du sier jo egentlig til henne at juksing er helt greit. Tenk også over hvilke konsekvenser dette kan få for datteren din dersom det blir oppdaget. Anonymous poster hash: 978e2...da5
*Miss Marple* Skrevet 17. september 2016 #13 Skrevet 17. september 2016 Det forklarer du henne selvsagt på en ordentlig måte at ikke er hverken greit eller lovlig.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #14 Skrevet 17. september 2016 Vet du hva, i en ideel verden, så gjør jeg selvsagt det. I min verden, så er det såvidt vi har råd til det aller mest nødvendige. Endelig kan også min datter for engangs skyld ha mulighet til å reise på kino, kjøpe sminke eller hva enn hun bestemmer seg for å bruke disse pengene på! Anonymous poster hash: 9ae59...f1b Det er den latterligste argumentasjonen jeg har sett på lenge. Som mor kan du ikke gi din tillatelse. Da feiler du stort. Anonymous poster hash: 141e7...b55
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #15 Skrevet 17. september 2016 Glem hele greia dere Anonymous poster hash: 9ae59...f1b Hvorfor det? Fordi du ikke fikk de svarene du ønsket deg? Fordi du vet dette er veldig feil og ønsket støtte slik at du skulle få litt bedre samvittighet for å råde datteren din til å gjøre noe ulovlig, for å gi deg selv litt bedre samvittighet for den ekstremt vanskelige økonomien? En annen ting som jeg ikke nevnte over. Husk at det er en grunn til at de andre har kommet til din datter. Det er ikke bare fordi hun tydeligvis er veldig skoleflink. De andre elevene er gribber, de vet at dere har dårlig økonomi, de vet at dette er vanskelig for din datter. Ved å tillate jenta di å gjøre dette så kaster du henne til gribbene. De vil alltid vite at de er over henne, at de kan kontrollere henne med penger, vennskap er tomme og kun basert på den nytten de ev. har av henne, de vil se ned på henne fordi hun lar seg kjøpe. Du tror kanskje du gjør noe godt - men dessverre så kommer du til å skaffe jenta di store problemer for fremtiden. Hun skal gå mange år sammen med disse elevene videre - hun vil alltid være hun med dårlig råd som er så desperat at hun lar seg kjøpe. Om hun ikke nå lar seg kjøpe vil hun kanskje fremdeles ha dårlig råd, men hun vil ha integritet og hun vil fremdeles ha noe de andre tydeligvis ikke har - faglig dyktighet de bare kan drømme om. Vær så snill - ikke fall for fristelsen. Hjelp jenta di til å finne andre måter å tjene penger på. Det er f.eks. masse pensjonister som trenger litt hjelp i hverdagen, til hagearbeid, litt husarbeid, noen å snakke med, noen som kan lese for dem, noen som kan følge dem til butikken eller handle for dem, noen til å skrive brev for dem. Det finnes masse muligheter der ute om du hjelper jenta di til å finne dem. Ved å gjøre det kan hun fortsette å gå med rett rygg og hevet hode og likevel få penger til litt ekstra. Hun vil slippe å alltid være den underlegne blant sine medelever. Anonymous poster hash: b78a2...8d2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2016 #16 Skrevet 17. september 2016 Hva med å hjelpe henne til å skaffe seg en liten jobb ved siden av skolen? ☺ Sykle rundt med VG på søndagene, stelle utearealet i en bedrift eller hos noen som trenger det, sitte barnevakt, vaske hos privatpersoner eller i en bedrift (finnes dem som feier gulvet på hverdagen selv og leier inn vask i helgene), bønder som leier inn folk en helg innimellom eller i ferier for å få litt mer fri (kan være bare å måke møkk og fôre), sette opp lapp på butikken om noen trenger hjelp til bilvask, innkjøp osv osv Det er mange måter å tjene penger på som er bedre. 👍 Har selv tre barn og liten inntekt så vet hva jeg snakker om og forstår på en måte tankegangen din. Men det er ikke riktig å gjøre det på den måten der. Det finnes muligheter! 👍👍 Min jobber 7 timer i uka, varierer litt. Har lommepenger selv og klarer å spare seg opp til å ta sertifikat selv. Er 16 år nå og har ca. 3/4 av hva det koster for å ta lappen. Stolt som en hane er vi begge to. ☺☺ Den beste gevinsten er den gode arbeidsmoralen og økonomiske styringen poden har fått. Lover godt for fremtiden. ☺☺ Det enkelt å søke om frikort (skattekort), og tenk for en flott CV å komme med når de skal søke arbeid! ☺☺ Lover og regler for arbeidsmengde, hva de kan tjene, arbeidstider osv osv, finner du enkelt på nettet. 👍 Lykke til! ☺ Anonymous poster hash: 57fc2...f8b
Gjest Antarctica Skrevet 17. september 2016 #17 Skrevet 17. september 2016 Det er 1000 måter å tjene penger på. Dokumentfalsk er en dårlig måte.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #18 Skrevet 18. september 2016 Nei nei. Uhørt. Dessuten får hun sikkert aldri pengene heller Anonymous poster hash: b9b1f...6a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå