Gå til innhold

syns 3.klassingen leser så dårlig..flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier selvfølgelig ikke det til hun. Men hun leser så hakette hvis dere skjønner. Går veldig sakte. Bruker lesefinger som lærer sier. Trur hun har den letteste leseleksa og det er bra. Hun gjør leseleksa hver dag også leser hun for oss om kvelden.

Flere med "dårlige" lesere eller er det normalt at de leser sånn i 3.klasse og?

Takk for svar☺

Anonymous poster hash: 22d96...0ed

Skrevet

Du kan spør om at de tar Logos på henne det er en test som man se om en kan mistenke dysleksi.

Men hu ternger ikke å ha Dysleksi. Er veldig forsjelling når de leser med flyt.

Guttungen hær er nok på samme nivå med di jente han skal de ta Logos på nå. Jeg og søstra har dysleksi.

Skrevet

Da jeg begynte på skolen var jeg 7.5 år, og vi startet med å lære bokstavene.

Mange er i dag 7.5 år når de går i tredjeklasse, og da er det ikke unormalt å ikke kunne lese perfekt.

Sier ikke at du ikke evt skal skaffe hjelp til barnet ditt, bare ønsker å gi deg litt perspektiv på hvor liten hun er.

Anonymous poster hash: dc535...acd

Skrevet

Takk for svar. Skal nevne det for læreren. Pappaen har/hadde lese og skrivevansker, ikke helt dysleksi da.

Får høre med læreren.

Hi

Skrevet

Da jeg begynte på skolen var jeg 7.5 år, og vi startet med å lære bokstavene.

Mange er i dag 7.5 år når de går i tredjeklasse, og da er det ikke unormalt å ikke kunne lese perfekt.

Sier ikke at du ikke evt skal skaffe hjelp til barnet ditt, bare ønsker å gi deg litt perspektiv på hvor liten hun er.

Ja, de er jo små enda, så absolutt. Syns bare det ikke er noe forbedring i det hele tatt.

takk for svar☺

hi

Anonymous poster hash: dc535...acd

Skrevet

Jeg driver med systematisk observasjon av lesing (SOL) på hele 3. trinn hos oss nå (40+ elever) og mange av dem leser ganske så hakkete. Stopper ikke ved punktum, dårlige på avkoding og gjetter mye. Leser seint og forstår lite av det de nettopp har lest. Ganske normalt, - de er jo nettopp ferdige med 2. klasse! Hvor mange ord i minuttet leser hun?

Skrevet

Ok, "godt" det er flere. Vet ikke hvor mange ord hun leser, men det kan jeg høre med lærer om.

Takk for svar.

Hi

Skrevet

Du kan spør om at de tar Logos på henne det er en test som man se om en kan mistenke dysleksi.

Men hu ternger ikke å ha Dysleksi. Er veldig forsjelling når de leser med flyt.

Guttungen hær er nok på samme nivå med di jente han skal de ta Logos på nå. Jeg og søstra har dysleksi.

Logos er bra, men det er en veldig tung og omfattende test som er altfor tøff å ta for en 3.klassing. På min skole tar vi ikke Logos før elevene kommer på mellomtrinnet. SOLing brukes fra 1.-10. klasse i mange kommuner. Det gir både lærer og foreldre god oversikt over hvordan poden ligger an i leseutviklingen.

Anonymous poster hash: a624a...2fd

Skrevet

Sånn er min også. Hakkete, staver litt av og til og fullstendig uten intonasjon. Læreren sier hun har utvikling, og at hun greier seg bra. Jeg sammenligner med broren som kunne lese stille for seg selv helt oppslukt på samme tid. Men de er forskjellige! Jeg er ikke spesielt bekymret, men jenta mi er også desemberbarn og fremdeles bare 7 1/2 år.

Skrevet

Mange nevner Logos her. For å bli testet i Logos må du gjennom ppt. Det kan være en lang prosess, alt ettersom hvilken kommune du bor i. Fra henvisning blir sendt har de 3 mnd på seg for å starte opp saken, men du kan være heldig å få inntak med en gang dersom det kun er snakk om en Logos.

Det er en stor og omfattende test, ganske tung. Barnet bruker ca to timer med pause, kanskje mer. Logos kan brukes fra 3. Klasse, men man ønsker ofte å vente fordi det ikke er unormalt at så små barn leser dårlig.

Logos er en test man tar for å avdekke en evt dysleksidianose. Når barne går i 3. Klasse er gjerne profilen av resultatet litt diffus, og ikke klar i fht diagnosen, så man ønsker gjerne en retest etter 6 til 12. Mnd.

I mellom tiden vil saksbehandler kunne gi barnet, foreldrene og skolen veiledning i fht hvordan leseferdighetene kan trenes opp. Stort sett vil retesten da vise stor progresjon.

Jeg synes du skal lufte dine bekymringer for lærer, men husk at en 3. Klassing i dag er ung, og selvom ordene er hakkete, har barnet ditt leseforståelsen på plass. Flyten i lesingen kommer etterhvert. Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig, og dersom læreren er bekymret burde han/hun sagt noe til deg. Spm; når barnet ditt leser, forstår det hva det har lest? Kan barnet gjengi setningen og forstå betydningen av den? I så fall ville jeg ikke bekymret meg.

Skrevet

Takk for svar☺ har sendt mail til lærer for å høre hva hun tenker, så får vi se hva hun sier. Jeg er ikke kjempe bekymret, men vet ikke hvor bra de skal lese i 3.klasse. Hun kan gjengi hva hun har lest og har i grunn forståelse for det. Husker hva hun har lest osv...

Hi

Skrevet

Vår tredjeklassing var også sånn. Vi mistenkte dysleksi og maste på skolen for å få utredning. Skolen avvist oss og læreren mente at han bare var litt sen i utviklingen (han er født sent på året). Vi var kjempebekymret fordi på slutten av 3. klasse kunne han fortsatt ikke lese sammenhengende. Men i løpet av sommerferien så kjøpte vi en mengde bøker og tilbød belønning for så og så mange leste sider. Han begynte å lese disse bøkene og plutselig løsnet det. Nå har han begynt i 4. klasse og har endelig knekt lesekoden. Så læreren hans hadde helt rett. Noen bruker bare lengre tid enn andre på å lære å lese. 

Hvis det er en lærer med erfaring, så hør med han/hun og krev oppfølging.

Anonymous poster hash: 4fd38...9fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...