Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #1 Skrevet 15. september 2016 Jeg har nettopp fått diagnosen etter flere år med magesmerter. Jeg ble satt på entocort, og har etter det fått mere smerter og diare. Er det vanlig? Hva er deres erfaring med entocort? Anonymous poster hash: 072b5...1dd
Gemini77 Skrevet 15. september 2016 #2 Skrevet 15. september 2016 Jeg har. Fikk også entocort i starten og gikk vel på det i 4 omganger over 1 år. Merket ikke stor forskjell men litt mer energi. Diaré og smerter hadde jeg fra før og verre ble det ikke. Men ikke særlig bedre heller men bedre enn ingenting. Regulerte også mye symptomer med kosthold. Har kuttet helt brødmat og erstattet med rugsprø med havre (ikke den originale). Hvilken dose går du på?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #3 Skrevet 15. september 2016 Jeg har. Fikk også entocort i starten og gikk vel på det i 4 omganger over 1 år. Merket ikke stor forskjell men litt mer energi. Diaré og smerter hadde jeg fra før og verre ble det ikke. Men ikke særlig bedre heller men bedre enn ingenting. Regulerte også mye symptomer med kosthold. Har kuttet helt brødmat og erstattet med rugsprø med havre (ikke den originale). Hvilken dose går du på? Jeg tar 3 depotkapsler a 3 mg om morgenen. Er det mye/lite? Jeg trodde nemlig jeg var i en god periode, men legen mente jeg måtte starte på disse, og nå føler jeg meg mye verre. Nesten som i de verste periodene mine. Har lyst til å kutte dem ut, særlig med tanke på at jeg kan forvente en forverring når kuren er over. Æsj altså. HI Anonymous poster hash: 072b5...1dd
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #4 Skrevet 15. september 2016 Jeg har gått på entocort, men hadde ingen effekt. Om du opplever forverring, bør du dra tilbake til legen for å vurdere behandlingen. Vær forsiktig med å gjøre radikale endringer i kosten på egen hånd. Knekkebrød inneholder som regel mer fiber enn vanlig brød, og kan gi deg økt diare, for eksempel. Anonymous poster hash: 220d5...411
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #5 Skrevet 15. september 2016 Jeg har Crohns også. Føler med deg, kan være heftig å få en kronisk diagnose. Jeg gikk på Mezavant først, funket ikke i det hele tatt siden det er en medisin mot ulcerøs colitt. Har fungert bra i to år på Methotrexat. Unngår hvetemel og rug, funker bra med spelt. Og følger delvis lav Fodmap. Anonymous poster hash: 570be...8b4
Gemini77 Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 Jeg tar 3 depotkapsler a 3 mg om morgenen. Er det mye/lite? Jeg trodde nemlig jeg var i en god periode, men legen mente jeg måtte starte på disse, og nå føler jeg meg mye verre. Nesten som i de verste periodene mine. Har lyst til å kutte dem ut, særlig med tanke på at jeg kan forvente en forverring når kuren er over. Æsj altså. HI Anonymous poster hash: 072b5...1dd Jeg fikk på samme i 1 mnd og trappet etterhvert ned til 2 tabletter i 1 mnd og videre på 1 tablett. Man skal aldri stoppe brått på kortison så ikke slutt uten å ha pratet med legen. Mye fiber er ikke heldig for symptomene slik som en nevner her. Jeg kan ikke spise rugsprø med rug men med havre. Havre er visstnok midt for magen men havrebrød har fortsatt mye hvetemel i seg. Jeg blir dårlig av hvetemel. Holder meg også unna løk, kål etc. Kokte gulrøtter er det mildeste for magen av grønnsakene. Jeg har vært hos ernæringsspesialist 2 ganger på sykehuset da jeg gikk mye ned i vekt. Nå er det stabilisert. Nå får jeg remicade da men jeg har også bechterew og brukte allerede enbrel som er sprøyter. Den fungerer ikke på tarmene så de har byttet over til en medisin som skal hjelpe på begge sykdommene.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 Setter stor pris på svarene deres. Fint å høre andres erfaringer. Jeg har også opplevd forverring av enkelte matvarer. Kål f.eks, eller av alle ting, ostepølsene til Gilde. Da blir jeg skikkelig dårlig. Neida, jeg har ikke tenkt til å kutte ut entocorten brått. Skal til legen om en uke, og vil prøve å overtale han til at jeg kan trappe ned på dem, slik som du gjorde Gemini77. Så dere forresten hun Crohnprinsessen på God Morgen Norge? Stakkars, stakkars jente. Kan crohns bli verre og verre med tiden? Akkurat nå er jeg ikke så ille for min del, men ble veldig redd for å få det så fælt som henne med årene. Huff. HI Anonymous poster hash: 072b5...1dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå