Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #1 Skrevet 15. september 2016 Det er planleggingsdag førstkommende mandag og jeg har sendt inn søknad om permisjon. Sjefen sier det ikke passer at jeg er hjemme. Har 2 barn i barnehage og har brukt 3 "sykt barn dager" i år. Så jeg er jo stort sett på jobb. Har man noen rettigheter man kan vise til? Anonymous poster hash: fcdb9...73e
the amazing spidermamma Skrevet 15. september 2016 #2 Skrevet 15. september 2016 Men du har vel rett til ulønnet permisjon? Kan du evt bruke en feriedag?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #3 Skrevet 15. september 2016 Men du har vel rett til ulønnet permisjon? Kan du evt bruke en feriedag? Det var søknad om ulønnet permisjon jeg sendte inn. Hjelper ikke om jeg bruker feriedag. Han vil ha meg der på mandag. Men jeg får ikke ta med ungene på jobb. Anonymous poster hash: fcdb9...73e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #4 Skrevet 15. september 2016 For en urimelig sjef! Har han en leder over seg som du kan snakke med? I verste fall får du bli hjemme og få trekk i lønn. Anonymous poster hash: 06e38...26b
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #5 Skrevet 15. september 2016 Det er sjelden planleggingsdager kommer uforberedt, og du har sikkert visst om disse dagene en god stund! Således burde du kunne ha søkt om feriedager for en god stund siden. På den annen side bør sjefen ha en hod grunn for å nekte deg fri. Å nekte bare for å nekte er ikke greit. Men dersom han har en sakelig grunn for at han trenger deg på jobb denne dagen, så kan det stille seg annerledes. Får du ikke fri må dere ordne dere på annen måte. Barna har vel en far? Det er vel ikke selvsagt at mor nødvendigvis skal ta fri med barna, far kan vel like gjerne ta en feriedag? Anonymous poster hash: 1f2c3...684
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 Det er sjelden planleggingsdager kommer uforberedt, og du har sikkert visst om disse dagene en god stund! Således burde du kunne ha søkt om feriedager for en god stund siden. På den annen side bør sjefen ha en hod grunn for å nekte deg fri. Å nekte bare for å nekte er ikke greit. Men dersom han har en sakelig grunn for at han trenger deg på jobb denne dagen, så kan det stille seg annerledes. Får du ikke fri må dere ordne dere på annen måte. Barna har vel en far? Det er vel ikke selvsagt at mor nødvendigvis skal ta fri med barna, far kan vel like gjerne ta en feriedag? Anonymous poster hash: 1f2c3...684 Nei, men er det selvsagt at far skal måtte ta fri da, bare fordi sjefen til mor ønsker å ha henne der? Far tjener det dobbelte av meg (timelønn), og det er lite lønnsomt å ha han hjemme. Anonymous poster hash: fcdb9...73e
Tipp topp Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 Kan ikke far ta fri? Evt om det er noen besteforeldre som kan passe? Du kan også høre med foreldrene til noen av vennene til barna i barnehagen om de evt kan passe din/dine nå hvis de uansett skal være hjemme og så kan du stille opp neste gang.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #8 Skrevet 15. september 2016 Nei, men er det selvsagt at far skal måtte ta fri da, bare fordi sjefen til mor ønsker å ha henne der? Far tjener det dobbelte av meg (timelønn), og det er lite lønnsomt å ha han hjemme. Anonymous poster hash: fcdb9...73e Ja, hvis sjefen ikke vil gi deg fri for de du behøves på jobb så er det selvsagt at far tar seg fri!! Økonomi og hvem som tjener mest bør ikke være et realt argument ovenfor hvem som tar seg fri når ungene har fri, er syke osv. Det er det kun DU som taper på. Kanskje det er nettopp det - at sjefen din har sett seg lei på at det er du som ber om velferdspermisjon ved alle slike anledninger? Hvis det er økonomi som er viktig, så får dere spare feriedagene deres til slike situasjoner! Far har også rett på ferie med lønn formoder jeg? Anonymous poster hash: 1f2c3...684
Surogvanskelig Skrevet 15. september 2016 #9 Skrevet 15. september 2016 Siden du fikk avslag nå, når søkte du? Og når fant du ut av planleggingsdagen?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #10 Skrevet 15. september 2016 Nei, men er det selvsagt at far skal måtte ta fri da, bare fordi sjefen til mor ønsker å ha henne der? Far tjener det dobbelte av meg (timelønn), og det er lite lønnsomt å ha han hjemme. Anonymous poster hash: fcdb9...73e Det der er et tåpelig argument, det er da ikke din sjef sin skyld at mannen din tjener det dobbelte av deg Anonymous poster hash: 8b25d...50f
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #11 Skrevet 15. september 2016 Kan ikke far ta fri? Evt om det er noen besteforeldre som kan passe? Du kan også høre med foreldrene til noen av vennene til barna i barnehagen om de evt kan passe din/dine nå hvis de uansett skal være hjemme og så kan du stille opp neste gang. Altså... vi får sikkert løst det. Jeg er bare litt lei. Jeg har ikke fått innvilget noen av ferieukene mine i hele år, enda jeg var den første som søkte. Det skal i det hele tatt alltid være vanskelig om ungene må til lege, er syke osv. Jeg er den eneste med barn på arbeidsplassen. Anonymous poster hash: fcdb9...73e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #12 Skrevet 15. september 2016 Ja, hvis sjefen ikke vil gi deg fri for de du behøves på jobb så er det selvsagt at far tar seg fri!! Økonomi og hvem som tjener mest bør ikke være et realt argument ovenfor hvem som tar seg fri når ungene har fri, er syke osv. Det er det kun DU som taper på. Kanskje det er nettopp det - at sjefen din har sett seg lei på at det er du som ber om velferdspermisjon ved alle slike anledninger? Hvis det er økonomi som er viktig, så får dere spare feriedagene deres til slike situasjoner! Far har også rett på ferie med lønn formoder jeg? Anonymous poster hash: 1f2c3...684 Et reelt argument - ikke et realt. Anonymous poster hash: 99c85...173
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #13 Skrevet 15. september 2016 Ja, hvis sjefen ikke vil gi deg fri for de du behøves på jobb så er det selvsagt at far tar seg fri!! Økonomi og hvem som tjener mest bør ikke være et realt argument ovenfor hvem som tar seg fri når ungene har fri, er syke osv. Det er det kun DU som taper på. Kanskje det er nettopp det - at sjefen din har sett seg lei på at det er du som ber om velferdspermisjon ved alle slike anledninger? Hvis det er økonomi som er viktig, så får dere spare feriedagene deres til slike situasjoner! Far har også rett på ferie med lønn formoder jeg? Anonymous poster hash: 1f2c3...684 Og hvis far sin sjef skal være like vanskelig? Anonymous poster hash: fcdb9...73e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #14 Skrevet 15. september 2016 Ja, hvis sjefen ikke vil gi deg fri for de du behøves på jobb så er det selvsagt at far tar seg fri!! Økonomi og hvem som tjener mest bør ikke være et realt argument ovenfor hvem som tar seg fri når ungene har fri, er syke osv. Det er det kun DU som taper på. Kanskje det er nettopp det - at sjefen din har sett seg lei på at det er du som ber om velferdspermisjon ved alle slike anledninger? Hvis det er økonomi som er viktig, så får dere spare feriedagene deres til slike situasjoner! Far har også rett på ferie med lønn formoder jeg? Anonymous poster hash: 1f2c3...684 Jeg har hatt permisjon bare en gang hele min arbeidstid. Og den dagen skulle barnet mitt operere. Jeg tenker de burde forutsett dette da de ansatte en småbarnsmamma. Anonymous poster hash: fcdb9...73e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #15 Skrevet 15. september 2016 For en teit sjef! Jeg hadde sikkert prøvd å finne meg en ny jobb om det er så vanskelig å ha barn der.. Anonymous poster hash: 776c7...6ea
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #16 Skrevet 15. september 2016 Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser når det kommer til fri ved tilvenning i barnehage/skole eller fri ved planleggingsdag, men alle tariffavtaler har jo det Regner med du da jobber i en privat bedrift uten tariffavtale? Da kommer du ingen vei dessverre, arbeidsgiver kan nekte deg fri. Det er jo veldig uvanlig da, jeg ville tatt det som et tegn på at arbeidsgiver prøver å svise meg ut og ikke var fornøyd med meg så jeg ville gjort alt jeg kunne for å få en ny jobb hos en mer familievennlig arbeidsgiver Anonymous poster hash: 736c5...39a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #17 Skrevet 15. september 2016 Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser når det kommer til fri ved tilvenning i barnehage/skole eller fri ved planleggingsdag, men alle tariffavtaler har jo det Regner med du da jobber i en privat bedrift uten tariffavtale? Da kommer du ingen vei dessverre, arbeidsgiver kan nekte deg fri. Det er jo veldig uvanlig da, jeg ville tatt det som et tegn på at arbeidsgiver prøver å svise meg ut og ikke var fornøyd med meg så jeg ville gjort alt jeg kunne for å få en ny jobb hos en mer familievennlig arbeidsgiver Anonymous poster hash: 736c5...39a Hun kan komme noen vei tror jeg. Hun kan rett og slett "skulke" jobben, og vise til at hun må være hjemme pga. planleggingsdag. Sjefen kan jo prøve å sparke henne, men om det går til rettssak vil han aldri vinne, for han er vel pliktig til å legge til rette for henne. Om han ikke gjør det er det vel diskriminering? Anonymous poster hash: 6917b...a7b
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #18 Skrevet 15. september 2016 Da alllierer du deg med noen andre foreldre. Hvis de tar denne gangen, så tar du en annen gang. Jeg for min del planlegger alt slikt i veeeldig lang tid i forveien. Da er det som regel ikke noe problem med å få noen til å stille opp. Anonymous poster hash: e1ba0...29e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #19 Skrevet 15. september 2016 Er det kun tariffavtalene som tilsier at arbeidsgiver skal tilrettelegge for de med barn? Er du ikke organisert? Hva ER det du jobber med, som er så lite familievennlig? Skaff deg ny jobb, spør du meg! Anonymous poster hash: be9c7...35b
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #20 Skrevet 15. september 2016 Da alllierer du deg med noen andre foreldre. Hvis de tar denne gangen, så tar du en annen gang. Jeg for min del planlegger alt slikt i veeeldig lang tid i forveien. Da er det som regel ikke noe problem med å få noen til å stille opp. Anonymous poster hash: e1ba0...29e Ja lurt, skoleruta for hele skoleåret finner man jo på nett, jeg lastet sen ned i sommer og har skrevet alle fridager inn på kalenderen. Her planlegges det 😉 Anonymous poster hash: ac7cd...97d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #21 Skrevet 15. september 2016 Er ikke alle som gir ut dato for planleggingsdager på høsten før sommeren.. I bhg vår var det plandag 2.sept og har fått beskjed om at dato på resten kommer, men ikke når. Så da er det 4 plandager vi ikke har fått dato for enda. Regner med at én av de er nå i høsthalvåret og de to andre til neste år, men aner som sagt ikke når. Har selvfølgelig lagt det inn som sak hos SU, for de fleste syns det er greit med litt mer enn 1-2 ukers varsel. Anonymous poster hash: eac4c...05b
Anonym bruker Skrevet 15. september 2016 #22 Skrevet 15. september 2016 Er ikke alle som gir ut dato for planleggingsdager på høsten før sommeren.. I bhg vår var det plandag 2.sept og har fått beskjed om at dato på resten kommer, men ikke når. Så da er det 4 plandager vi ikke har fått dato for enda. Regner med at én av de er nå i høsthalvåret og de to andre til neste år, men aner som sagt ikke når. Har selvfølgelig lagt det inn som sak hos SU, for de fleste syns det er greit med litt mer enn 1-2 ukers varsel. Anonymous poster hash: eac4c...05b Det er ganske vanlig å ikke gi ut dato for alle planløsningsdagene tidlig. Det gjøres i vår barnehage og, det er fordi det ventes for å se om det kommer kurs som kan passe hele barnehagen Anonymous poster hash: 8b25d...50f
Hjertefru Skrevet 15. september 2016 #23 Skrevet 15. september 2016 Men hvis fars sjef stiller seg likedan, blir det jo helt håpløst å være i disse jobbene og ha barn? Arbeidsgiver er vel på et eller annet vis forpliktet til å ivareta arbeidstaker med familie, innen rimelige grenser. Vi får heller ikke eksakt dato for planleggingsdager før ganske kort tid før. Med skolebarna stiller det seg litt annerledes. Det ligger skoleruta på nett. At mannen tjener bedre er vel neppe et brukbart argument derimot.
Iiiiik Skrevet 15. september 2016 #24 Skrevet 15. september 2016 På min jobb er det heller ingen selvfølge å få fri til planleggingsdag. Arbeidsgiver kan gi fri dersom det ikke medfører betydelig ulempe for bedriften tror jeg det er formulert hos oss. Hvis det er slik at tjenesteproduksjonen er den samme uansett, og at fravær må dekkes opp (med noen som ikke finnes), blir slike søknader avvist.
Magandang anak ko Skrevet 15. september 2016 #25 Skrevet 15. september 2016 Nei, men er det selvsagt at far skal måtte ta fri da, bare fordi sjefen til mor ønsker å ha henne der? Far tjener det dobbelte av meg (timelønn), og det er lite lønnsomt å ha han hjemme. Anonymous poster hash: fcdb9...73e På hvilket grunnlag mener du at din arbeidsgiver skal ta hensyn til din privatøkonomi? Det er ikke din sjef sitt problem at din mann tjener dobbelt så mye som deg. Dere må dele på disse dagene. Om dere hadde planlagt bedre kunne han spart en feriedag slik at dere ikke hadde tapt penger på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå