Gå til innhold

Hjertesukk fra søvnløs lærer. ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så ligger jeg her for n'te natt på rad... Var på do kl 3 og har ikke sovet siden 😕 Hadde jeg enda vært nyutdannet, så hadde det vært litt mer forståelig og "greit". Men jeg er 40 år og har 15 år bak meg i yrket! Har med jevne og ujevne mellomellomrom slike perioder, og i år er det i gang allerede nå😕 Ikke har jeg 100% stilling heller, men 80. Er på jobb fra 8-16 og sitter med noe hver kveld pluss søndager. Likevel er jeg ALDRI ajour, aldri fornøyd og føler aldri at det jeg gjør er bra nok! Det spiser meg snart opp, og jeg klarer ikke å snu det! Føler at utdannelsen min er null verdt, og ønsker til tider at jeg var ufaglært siden da hadde mye av presset om å takle alt vært borte. .. I år er jeg kontaktlærer for en svært sammensatt gruppe med flere elever som krever daglig og tett oppfølging, feks i form av foreldrekontakt. I tillegg kan to av disse på en dårlig dag ødelegge hele opplegget for timer. Jeg føler meg uforberedt til å takle hverdagen uansett hvor mye jeg legger ned av arbeid og tanker, og ender opp med søvnløse netter, hodepine og hjertebank.. Det kan ikke være særlig sunt, og jeg hadde ikke trodd yrket skulle være så altoppslukende etter så mange år 😕 Konstante forandringer og skjemaveldet som har vokst fram gjør at jeg føler meg som en fersking hvert skoleår. Har tre barn selv, de er 7, 11 og 14 år, så går mye i skole der også. Jeg er alene med dem, og far har sjelden samvær av ulike grunner. Har derfor nølt med å søke andre jobber fordi jeg er helt avhengig av tilsvarende inntekt som den jeg har for å klare utgiftene. Er det noen som kan gi meg oppmuntring eller gode råd om andre jobber som passer en (egentlig dyktig) pedagog som vil bort fra skolen?!

Anonymous poster hash: 82afa...5cb

Skrevet

Tror du må lære deg å gi litt faen. Se på dine mannlige kolleger, de er ofte flinkere en kvinner til å bare ta ting på sparket. Ikke still så høye krav til deg selv. Det er bare en  jobb. Hvor er det verste som kan skje?  

Anonymous poster hash: ad93c...5a9
Skrevet

Enig med forrige innlegg. Høres ut som om du må senke skuldrene litt. Skjønner det ikke er lett, men du kan ikke redde hele verden alene. Du kan være et positivt innslag i noens liv, og det tror jeg du er.

Anonymous poster hash: bed2a...25d

Skrevet

Jeg må si meg enig med resten. Snille piker vil møte vansker i de fleste yrker.

Du må øve på å ikke Være perfekt, ikke bli likt alltid og sette grenser for deg selv.

Har dere mulighet for kollegaveiledning? Veiledning fra leder?

Anonymous poster hash: 9ea11...0fd

Skrevet

Kan du noe mer enn å undervise skolefag? Jeg har søkt jobb i kulturskolen nå, der tilsvarende kompetanse kreves, men der jeg underviser elever i musikk og drama. De møter opp frivillig og skal ikke ha samme type oppfølging. Og det er samme lønn.

Du kan også prøve i videregående skole? Litt færre "problembarn".

Anonymous poster hash: 01e3a...090

Skrevet

Hvilken stotte har du i rektor?

Anonymous poster hash: 2e720...f1b
Skrevet

Jeg er/var i ganske nøyaktig samme situasjon som deg HI. Er alene med 3 barn på hhv 4, 11 og 14 år. Jobber 100 % som lærer. Far til barna er helgepappa. Før dette skoleåret gikk jeg til rektor og sa at jeg ønsket en pause fra kontaktlærerjobben. Elevene jeg da hadde var avgangselever. Jeg fikk ja på det, så dette skoleåret jobber jeg som spes.ped-lærer og norsklærer for fremmedspråklige. Har stort sett kun små grupper eller en- til en-undervisning. Null kontaktlæreransvar. Hverdagen er mye lettere!! Joda, har mer enn nok å gjøre nå også, men jobber ikke lenger "ørten" timer gratis... Er litt "flink pike" jeg også... Holdt virkelig på å gå skikkelig på veggen for et halvt år siden, men klarte akkurat å holde meg oppegående.

Det er jo for seint å droppe kontaktlærerjobben nå, men kanskje til neste år? Det har ihvertfall hjulpet meg... Den lille ekstra lønna man får som kontaktlærer klarer jeg meg fint unna...dårlig kompensasjon for en ufattelig krevende jobb...

Ellers må du prøve å gjøre som de andre skriver her, selv om jeg vet det er mye lettere sagt enn gjort...!

Anonymous poster hash: 71028...a50

Skrevet

Det sier seg jo selv at du MÅ sitte med noe på kveldstid eller på søndager når du jobber som lærer. En lærerjobb er ikke gjort på en vanlig full arbeidsdag ettersom man skal ha fri på sommer'n, høst, jul, vinterferie og påsken osv. det trodde jeg faktisk en lærer viste.....

Man kan liksom ikke klage over at man må jobbe inn avspaseringen når arbeidsåret er lagt opp på den måten.

Og nei, det er ikke sundt hvis du opplever søvnløshet, hjertebank, hodepine osv.

Mulig læreryrket ikke er noe for deg. Man må faktisk tåle at ikke altså går som planlagt, at ting snus opp-ned, plutselige forandringer osv. Læreryrket er ikke det enste som er slik.

Jeg vet egentlig ikke om jeg kan gi seg så mange gode råd. Jeg slutte som lærer for mange år siden. Ikke så mye pga det du skisserer, men fordi jeg synes jeg ble for mye sosialarbeider i forhold til lærer. Hadde jeg villet vært sosialarbeider hadde jeg begynt i barnevernet......

Nå jobber jeg fortsatt i et yrke hvor dagen kan endres på et blunk, hvor alt det jeg har planlagt sjelden blir gjennomført, hvor presset er stort og krav til produksjon er økende. Lønna er også mindre. Men trivselen er bedre:)

Anonymous poster hash: 6b21a...c43
Skrevet

Du _må_ si ifradeg kontaktlærerjobben. Den ekstra lønna for den ufattelig mentalt krevende ekstra-byrden er et hån mot læreryrke!! Alt det som kommer med kontaktlærerrollen, i form av ekstra-arbeid, tankekraft, bekymringer, møter, og foreldrekontakt, er helt hinsides og egentlig en fulltidsjobb som sosialarbeider i seg selv! Derfor MÅ du bare be om omplassering. Si det som det er, at du takler ikke dette. En god rektor vil heller omplassere deg enn å la deg bli garantert sykemeldt der du er. Fordi det er det du kommer til å bli.

Jeg har vært i nøyaktig sammesituasjon som deg. Tre barn, alene, kontaktlærer. Det ødela meg. Så før sommeren sa jeg at jeh overlever ikke om jeg må være kontaktlærer. Flytt meg til en annen skole, gjør hva du vil med meg, bare la meg få slippe. Og nå er jeg ren faglærer, og jobben har blitt overkommelig. Jeg har mange ulike klasser i mine 'spesialfag' så det krever uansett mye forberedelser og retting. Men nå føler jeg at jeg faktisk er lærer. Jeg opplever mestring og flyt i hverdagen. Noe jegaldri gjorde som kontaktlærer, fordi det var så hinsides mye ekstra med mange av elevene. Og jeg skulle være helsesøster, psykolog, spes.ped-ekspert, informasjonskonsulent, konflikt-megler, sikkerhetsvakt, familierådgiver, oppdrager og veileder for elevene. I tillegg til å lære de noe.

Nei, gjør som flere og flere av oss, si fra deg slavearbeidet som kontaktlærerjobben er. Det må komme en forandring snart, der det fra sentralt hold innrømmes det å være kontaktlærer er FOR krevende. Undeevisningsmengde må da kraftig reduseres, eller lønna må jekkes opp mye. De som ikke har stått i dette, vet ikke hva de snakker om. Greit, det er krav og frister i andre jobber også. Men ingen andre er påkrevd å ha det hele og fulle ansvaret for et tjuetalls barn's utdannelse, psykiske helse og ve og vel. Det er et smertefullt stort ansvar, som ikke kan kombineres med en vanlig lærerjobb!

Redd deg selv, før det er for sent!

Anonymous poster hash: cb888...022

Skrevet

Alle dere som sier at det er så enkelt som å si fra seg kontaktlærerposten...hva med de av oss som har prøvd, men bare får nei fra rektor?

Jeg har spurt i to år, og det er visst "ikke mulig".

Anonymous poster hash: aa353...2a9

Skrevet

Alle dere som sier at det er så enkelt som å si fra seg kontaktlærerposten...hva med de av oss som har prøvd, men bare får nei fra rektor?

Jeg har spurt i to år, og det er visst "ikke mulig".

Anonymous poster hash: aa353...2a9

Hva om du nekter? Er det oppsigelsesgrunn? Det finnes jo rene faglærerstillinger på enhver skole?

Vi har hatt flere mannlige kolleger som alltid har nektet. Nå før sommeren tok jeg mot til meg og gjorde det samme. Da innså rektor at kontaktlærer-slitet må fordeles/rulleres på.

Ekstra-lønna er null verdt mtp den enorme jobben kontaktlærerfunksjonen er, og det har de fleste innsett nå. Forandringer må komme, men det krever blant annet at flest mulig nekter å være kontaktlærere, slik at rektorer gir signaler til høyere hold om at det er et hån mot gode lærere.

Skrevet

HI her igjen...

Tusen takk for mange kloke og gode svar☺ Utrolig godt med både støtte og forståelse, det finnes tydeligvis flere som meg! Hadde regnet med mer enn ett stikk om ferier og avspasering, så må si det er godt å bli tatt på alvor! Jeg nevnte vel ikke arbeidstid som tema engang, det er ikke der skoen trykker!

Jeg synes også at det er himmelvid forskjell på å være/ikke være kontaktlærer! Jeg har ikke vært det de to siste åra, og da har det gått greit. Nå er saken den at jeg i år pga akutt alvorlig sykdom i personalet ble "beordret". I utg.punktet positivt fordi jeg ble ansett som dyktig og pliktoppfyllende. Klassen det gjelder har virkelig sine utfordringer.. Rektor er ei driftig dame, som helst ser at alt flyter strøkent... Ikke så interessert i skjær i sjøen altså.. Flink-pike-jenta i meg synes det er et stort nederlag å kjenne at det butter allerede nå - i SEPTEMBER liksom... Jeg tenker jo at jeg må holde ut dette skoleåret og så nekte kontaktlærerjobben videre. Om nødvendig får jeg flytte på meg.

Skjønner ikke hvor de skal hente kontaktlærere om noen år, det er jo galskap å ta det på seg 😕

Skrevet

Du må bli mer egoistisk. Det er nemlig rektoren din, om hun 'krever' at alt ska gå knirkefritt, koste hva det koste vil (dvs lærernes helse). En god rektor setter inn reelle tiltak for å lette på trykket. Enten dele gruppa mellom flere kontaktlærere, eller lette betraktelig på undervisningsmengden for deg en periode, slik at du kommer à jour.

Men som sagt, DU må bli mer egoistisk! Det er kun DU som kommer til å tale din sak i dette.

Ha dette som argument for deg selv ((når samvittigheten prøver å fortelle deg at du bør jobbe bedre/mer); barna DINE trenger deg. De trenger ei mor som bryr seg og har tid og energi og humør til dem. De andre barna, elevene dine, trenger barezen lærer. De har sine foreldre til å elske dem. DU trenger ikke gi elevene hele deg, om det i det minste går utover dine egne.

Derfor råder jeg deg sterkt til å kutte ut kontaktlærerbiten med en gang. Før du blir spist opp av alt det innebærer, og barna dine blir de som mister deg. Ingen andre jobber tar foreldrenes fokus bort fra egne barn i så stor grad, det er sikkert. Vær faglærer, spes.ped lærer, hva som helst annet.

Skrevet

Hva med å bytte beite noen år? Det er mange jobber hvor en med lærerutdanning vil få innpass? Nav, organisasjoner, kulturskole, voksenopplæring etc. Så kan du heller søke deg tilbake når du har kommet litt ovenpå..

Skrevet

Tror du må lære deg å gi litt faen. Se på dine mannlige kolleger, de er ofte flinkere en kvinner til å bare ta ting på sparket. Ikke still så høye krav til deg selv. Det er bare en  jobb. Hvor er det verste som kan skje?  

Anonymous poster hash: ad93c...5a9

Hva det verste som kan skje er? Man kan overse at en elev sender ut signaler om at han/hun ikke har det bra. Ikke gripe inn overfor mobbing eller seksuelt misbruk. Oppleve om 20 år at eleven spør: Hvorfor så du meg ikke? Og at eleven saksøker kommunen. 

Å være lærer er ikke "bare en jobb". Det er, hvis man tar det på alvor, et enormt stort ansvar. 

Anonymous poster hash: 0d77e...8fb

Skrevet

Synes det er fascinerende hvor mye lærere klager.. Det finnes faktisk veldig mange andre yrker som er ekstremt stressende og psykisk slitsomme. Dere har fri 12 UKER i året!! Jeg er fullstendig klar over at dette er avspasering, men tror dere virkelig at dere er i de eneste som jobber overtid?

Jeg blir flau på læreres vegne når jeg leser så mye syting rundt det å være kontaktlærer. Hvis dere ikke takler jobben, så finn på noe annet!

Når det er sagt, har jeg stor respekt for lærerne til barna mine. Det er sterke, myndige mennesker med en god porsjon humor. Som virkelig ser og interesserer seg for barna. Kan virkelig ikke se for meg at de sitter på DIB og syter over hvor fælt det er å være kontaktlærer.

Anonymous poster hash: fac64...470

Skrevet

Det kan du nok ikke være sikker på. De fleste gjør jobben sin på en så tilfredsstillende måte at det vil være vanskelig å oppdage hvem dette gjelder. Gjelder nok dessverre mange.

Anonymous poster hash: 7859a...850

Skrevet

Synes det er fascinerende hvor mye lærere klager.. Det finnes faktisk veldig mange andre yrker som er ekstremt stressende og psykisk slitsomme. Dere har fri 12 UKER i året!! Jeg er fullstendig klar over at dette er avspasering, men tror dere virkelig at dere er i de eneste som jobber overtid?

Jeg blir flau på læreres vegne når jeg leser så mye syting rundt det å være kontaktlærer. Hvis dere ikke takler jobben, så finn på noe annet!

Når det er sagt, har jeg stor respekt for lærerne til barna mine. Det er sterke, myndige mennesker med en god porsjon humor. Som virkelig ser og interesserer seg for barna. Kan virkelig ikke se for meg at de sitter på DIB og syter over hvor fælt det er å være kontaktlærer.

HYSJ!!!!

Anonymous poster hash: b7484...4d0

Skrevet

Nei, det finnes ikke jobber med så mange ULIKE arbeidsoppgaver, så mange krav fra foreldre og et så stort ansvar for så mange uskyldige, som en kontaktlærerjobb Isåfall er de jobbene mye bedre betalt. Kontaktlærertillegget er et latterlig hån som ingen synes er verdt det.

Skal love deg at dine barns kontaktlærere sitter og banner og gråter hver høst fordi de må gjøre tusen oppgaver som en vanlig lærer slipper. Disse kontaktlærerne får aldri fri, de er lærer hele døgnet. De får aldri planlagt en god undervisningstime skikkelig. De har aldri en halvtimes matpause, kanskje bare fem minutter. Fordi de er prakket på dobbel arbeidsmengde av hva en vanlig arbeidstaker takler! For en skarve tusenlapp eller to ekstra i måneden. Det føles som slavearbeid og det er et slit. Men de klistrer på sitt profesjonelle ansikt og bryter heller sammen hjemme. Eneste gamgen hodet kanskje får en pause er avspaseringen om sommeren. Aldri ellers. Sånn er det å være lærer. Og du har ingen rett til å synse om dette, om du ikke har levd oppi det noen år.

Det er en grunn til at ingen vil være kontaktlærere lenger. Yrket har forandret seg til å bli beinhardt samvittighetspreget slavearbeid. Ingen andre yrker kommer til å oppleve så stor flukt som læreryrket,frykter jeg.

Skrevet (endret)

Wow ... er det mulig? Endret av MammantilNurket
Skrevet

Merkelig hvordan 12 uker ferie hvorav 8 er avspasering rettferdiggjør at lærere skal jobbe gratis utover avtalt arbeidstid på kveld og i helger.

Mannen min er fagarbeider i industrien. Han vet nøyaktig hva han skal gjøre og hva han har å forholde seg til hver dag. Fordi han jobber kveld og helg jobber han kun annenhver uke, og den uka han er på vakt jobber han kun fem dager. Altså har han om lag 24 "ferieuker" i året. Og til tross for denne "ferien" får han klekkelig med overtidsbetaling for hvert minutt han jobber overtid.

Urimelig?

Mannen min tjener for øvrig 750 000 i året.

Ingen skal få meg til å tro at læreryrket er så lukurativt fordi man har 8 uker avspasering (som man MÅ ta ut til gitte tider). De venninnene jeg har som er lærere jobber mer enn noen andre jeg kjenner.

Anonymous poster hash: 9131a...0e6

Skrevet

Wow...

Du tenker ikke på at nettopp den læreren som mister nattesøvnen i bekymring over et eller flere barn, er bekymret for ditt barn?

Den økonomiske kompensasjonen for kontaktlærerjobben er en gedigen vits, men den bittelille tidsressursen er enda mer latterlig.

Anonymous poster hash: b3e19...411

Skrevet

Oh put a sock in it!

Anonymous poster hash: 40944...a61

Skrevet

Så ligger jeg her for n'te natt på rad... Var på do kl 3 og har ikke sovet siden Hadde jeg enda vært nyutdannet, så hadde det vært litt mer forståelig og "greit". Men jeg er 40 år og har 15 år bak meg i yrket! Har med jevne og ujevne mellomellomrom slike perioder, og i år er det i gang allerede nå Ikke har jeg 100% stilling heller, men 80. Er på jobb fra 8-16 og sitter med noe hver kveld pluss søndager. Likevel er jeg ALDRI ajour, aldri fornøyd og føler aldri at det jeg gjør er bra nok! Det spiser meg snart opp, og jeg klarer ikke å snu det! Føler at utdannelsen min er null verdt, og ønsker til tider at jeg var ufaglært siden da hadde mye av presset om å takle alt vært borte. .. I år er jeg kontaktlærer for en svært sammensatt gruppe med flere elever som krever daglig og tett oppfølging, feks i form av foreldrekontakt. I tillegg kan to av disse på en dårlig dag ødelegge hele opplegget for timer. Jeg føler meg uforberedt til å takle hverdagen uansett hvor mye jeg legger ned av arbeid og tanker, og ender opp med søvnløse netter, hodepine og hjertebank.. Det kan ikke være særlig sunt, og jeg hadde ikke trodd yrket skulle være så altoppslukende etter så mange år Konstante forandringer og skjemaveldet som har vokst fram gjør at jeg føler meg som en fersking hvert skoleår. Har tre barn selv, de er 7, 11 og 14 år, så går mye i skole der også. Jeg er alene med dem, og far har sjelden samvær av ulike grunner. Har derfor nølt med å søke andre jobber fordi jeg er helt avhengig av tilsvarende inntekt som den jeg har for å klare utgiftene. Er det noen som kan gi meg oppmuntring eller gode råd om andre jobber som passer en (egentlig dyktig) pedagog som vil bort fra skolen?!

Lær deg hva som er godt nok. Ha fokus på elevene og læring. Dersom du har inntrykk av at de ikke lærer av at du skriver lange tilbakemeldinger så gjør du ikke det. Legg inn perioder i uka hvor du har fri. Mellom da og da skal du ikke jobbe. Som lærer går ting til helvete fortere enn man er forberedt på. En elev som er vrang eller teknisk svikt ødelegger det du ville. Ikke ta det personlig. Jeg er kontaktlærer for 18 stykker i år, to med sære diagnoser og flere minoritetsspråklige som har sitt 2. år i ordinær opplæring. Og jeg har snart greid å kjøre oppstartsamtale med alle. Tror jeg skal få til de siste tirsdag. Ledelsen sa sist uke som siste frist. Det gikk ikke. Fokuser på det du greier, ikke det du ikke greier.

Skrevet

Lær deg hva som er godt nok. Ha fokus på elevene og læring. Dersom du har inntrykk av at de ikke lærer av at du skriver lange tilbakemeldinger så gjør du ikke det. Legg inn perioder i uka hvor du har fri. Mellom da og da skal du ikke jobbe. Som lærer går ting til helvete fortere enn man er forberedt på. En elev som er vrang eller teknisk svikt ødelegger det du ville. Ikke ta det personlig. Jeg er kontaktlærer for 18 stykker i år, to med sære diagnoser og flere minoritetsspråklige som har sitt 2. år i ordinær opplæring. Og jeg har snart greid å kjøre oppstartsamtale med alle. Tror jeg skal få til de siste tirsdag. Ledelsen sa sist uke som siste frist. Det gikk ikke. Fokuser på det du greier, ikke det du ikke greier.

HI her igjen!

Nå har jeg lest gjennom alle innleggene som har kommet siden sist jeg var innom. Biter meg litt merke i dette over her; du peker på noe utrolig viktig - nemlig å fokusere på det man greier og gjør bra, og ikke på det man ikke greier/rekker. Det er SÅ viktig!!!!! Man blir jo aldri ferdig, og ingen definerer hva som er bra NOK. Jeg måtte f.eks få barn selv før jeg klarte å gå hjem fra kontoret før kl 18... Det som gjør meg lei er at det selvsagt må være noen som vrir hovedinnlegget mitt til å handle om syting og arbeidstid. Til deg som startet det vil jeg si at du burde være mer bekymret enn opphengt i det du kaller sutring hvis du tenker på dine barns fremtidige skoletid. Når så mange lærere roper varsko burde det jo ringe en klokke her og der... For meg betyr avspasering null når ting er som det er. Bytter det gladelig bort for trivsel og en levelig hverdag med god nattesøvn! Det er blitt slik at hvis man genuint bryr seg og vil gjøre en god jobb er man dømt til å knekke nakken. Og det har med arbeidsoppgavene å gjøre, ikke med arbeidstid, slik jeg ser det! De som holder ut, spesielt av nyutdannede, er de som nettopp evner å gi blaffen! Er det virkelig lærere som gir blaffen folk ønsker seg til barna sine?? Så lenge de ikke "syter" ?? Det er da helt normalt og fornuftig å si fra når ting går i feil retning?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...