Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Oppgåve 1 Tabellen nedenfor viser resultatet fra et av spørsmålene i en studie blant elever i avgangsklassane i grunnskolen. Tabell 1. Tiden elevane bruker til lekselesing etter eleven sine familieressursar og kjønn. Prosent. ---------------------------------------------------------------------------------- Familieressursar Små Store ---------------------------------------------- Dagleg tid på lekselesing Gutar Jenter Gutar Jenter ---------------------------------------------------------------------------------- Meir enn 1 time 43 64 53 71 1 time eller mindre 57 36 47 29 ---------------------------------------------------------------------------------- Sum 100 100 100 100 ---------------------------------------------------------------------------------- Hva er enheter, variablar og verdier i tabellen? Anonymous poster hash: f9c4b...04d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Ville svart at enheter er timer, variabler er kjønn og familieressurser og verdier er antall timer de forskjellige har oppgitt at de bruker på lekser Anonymous poster hash: c6bdf...1c5
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Jeg har funnet ut hva de forskjellige er, men jeg forstår det ikke. Jeg forstår bare at enhetene er elevene, det andre gir ingen mening. HI Anonymous poster hash: f9c4b...04d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Enheter: De forskeren studerer. En enhet er et objekt for forskning og som det i undersøkelser samles inn data om. Det kan være land, organisasjoner, bedrifter, steder, personer. (dette forstår jeg) Det under forstår jeg ikke.. Variabler: Er egenskaper ved enhetene, det med enheter vi vil vite om. Dette er en egenskap som kan variere fra person til person. Den variabelen som forårsaker en annen variabel blir kalt uavhengig variabel, mens den variabelen som blir forklart kalles avhengig variabel. Verdier: Betyr det samme som variasjoner i egenskapane hos enhetene Ut fra disse forklaringene kan vi lese ut av tabell 1 at enhetene er elevene i avgangsklassene i grunnskulen. Daglig tid på lesing blir en avhengig variabel, mens mer enn en time-en time eller mindre blir verdier Videre blir familieressurser en uavhengig variabel, der store eller små blir verdier. Til slutt blir kjønn en uavhengig variabel, der gutt/jente blir verdier HI Anonymous poster hash: f9c4b...04d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Enheter: De forskeren studerer. En enhet er et objekt for forskning og som det i undersøkelser samles inn data om. Det kan være land, organisasjoner, bedrifter, steder, personer. (dette forstår jeg) Det under forstår jeg ikke.. Variabler: Er egenskaper ved enhetene, det med enheter vi vil vite om. Dette er en egenskap som kan variere fra person til person. Den variabelen som forårsaker en annen variabel blir kalt uavhengig variabel, mens den variabelen som blir forklart kalles avhengig variabel. Verdier: Betyr det samme som variasjoner i egenskapane hos enhetene Ut fra disse forklaringene kan vi lese ut av tabell 1 at enhetene er elevene i avgangsklassene i grunnskulen. Daglig tid på lesing blir en avhengig variabel, mens mer enn en time-en time eller mindre blir verdier Videre blir familieressurser en uavhengig variabel, der store eller små blir verdier. Til slutt blir kjønn en uavhengig variabel, der gutt/jente blir verdier HI Anonymous poster hash: f9c4b...04d </p> Hva med dette er det du ikke forstår? Kjønn er for eksempel en egenskap ved enhetene (elevene). Det man prøver å forklare - her lesing - er avhengig variabel. Det er utfallet ditt, det du er interessert i å si noe om. Det man prøver å forklare utfallet (avhengig variabel) med, er uavhengige variabler, som f.eks. kjønn her. Men dette er egentlig enklere å forstå i en regresjonsmodell enn en tabell, slik som her. Anonymous poster hash: dbc5a...f23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå