mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Mini går i 3 klasse og i år er det vanvittig mye lekser og føles nesten som om de har hoppet over ett skoletrinn ... Hvis vi skal gjøre alle leksene sitter vi over 1 time hver dag og de tilbys ikke leksehjelp på skolen . Flere foreldre i klassen reagerer på leksemengden og selv har jeg tatt kontakt med lærer og gitt beskjed om at noe over 30 min aktiv leksetid hver dag er uaktuelt. (Hver dag altså, til og med fredag ) lærer mener det er helt Ok og at vi foreldre kjenner vårt barn best og stoler på at vi tar riktige avgjørelser . Flere med enorme mengder i lekse i 3 klasse ?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Hehe, hæ? Skal du bestemme hvor mye lekser de får? Unger bruker ulik tid, at din er treg kan ikke læreren noe for? Og hvorfor skriver du at vi skal gjøre lekser, det er barnet som skal gjøre dem, ikke du! Anonymous poster hash: 4c675...e91
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Mine går i første, sjette og syvende, så to av dem er kommet litt lenger, men begge de eldste satt i går fra de kom hjem til jeg jagde dem i seng kl 2115. Eldste har ukeslekser, så han tok nok litt ekstra i går. Sjetteklassingen gjorde bare gårsdagens lekser. Førsteklassingen satt 45 min, og sammenlignet med brødrene var det nesten ingenting😅 (Han har morsomme lekser også, så det er ingen sak). Synes det er skole omtrent hele døgnet nå. I dag er det kamp og trening. Håper de kommer seg gjennom det de skal gjøre. Anonymous poster hash: a50ca...d58
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Barnet blir bare hengende etter om det ikke gjør leksene og da blir det vanskeligere og vanskeligere for hvert år som går Anonymous poster hash: 3e75c...8be
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Såklart må dere sette ned foten og si klart og tydelig ifra til lærer! Dette skaper skoletrøtte barn og skolevegring etter hvert. Vern om barna deres, dere er faktisk deres eneste talerør! Anonymous poster hash: 91d16...b24
Chupa chups Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Hehe, hæ? Skal du bestemme hvor mye lekser de får? Unger bruker ulik tid, at din er treg kan ikke læreren noe for? Og hvorfor skriver du at vi skal gjøre lekser, det er barnet som skal gjøre dem, ikke du! Anonymous poster hash: 4c675...e91 Skrudd tankegang. Nettopp derfor man SKAL si ifra. Ellers vet ikke lærer bedre, og barnet får et ødelagt forhold til skolearbeid.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 Kan du gi et eksempel på leksemengden, da? Har en tredjeklassing selv. 😊 Anonymous poster hash: 10802...4d2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 Her går leksene for hele uka unna på ca 1 time hvis barnet ikke tuller. (3.klasse) Det er ikke noe krav til lengden på lesetiden. MEN hun husker alt hun leser og hun kan fint legge seg ned på senga og lese en bok på et parhundre sider hvis hun får anledning. Anonymous poster hash: 6f1f3...a89
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. september 2016 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2016 Kan du gi et eksempel på leksemengden, da? Har en tredjeklassing selv. 😊 Anonymous poster hash: 10802...4d2 2 sider i matte, 2 sider lesing, skrivetrening og lesing og skriving i engelsk . Utover dette har de lesing som går over hele uken som skal gjøres hver dag og de skal øve og kunne gloser til gloseprøve hver fredag . Hi
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #10 Skrevet 13. september 2016 2 sider i matte, 2 sider lesing, skrivetrening og lesing og skriving i engelsk . Utover dette har de lesing som går over hele uken som skal gjøres hver dag og de skal øve og kunne gloser til gloseprøve hver fredag . Hi samme har min 3. Klassing.mkanskje de går på samme skole? Men jeg syns det er langt ifra vanvittige mengder. Anonymous poster hash: 3e75c...8be
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. september 2016 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2016 samme har min 3. Klassing.mkanskje de går på samme skole? Men jeg syns det er langt ifra vanvittige mengder. Anonymous poster hash: 3e75c...8be Her er det ihverfall ikke bare vi som reagerer, og det sa læreren da jeg snakket med henne. Hun sa at hun var klar over at det er mye og derfor hun stoler på at vi foreldre tilpasser for våre barn. Hi
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #12 Skrevet 13. september 2016 2 sider i matte, 2 sider lesing, skrivetrening og lesing og skriving i engelsk . Utover dette har de lesing som går over hele uken som skal gjøres hver dag og de skal øve og kunne gloser til gloseprøve hver fredag . Hi Synes du dette er mye? Utfyllingsbok i matte, går jeg ut ifra? To sider lesing er heller ikke mye for en som kan å lese, litt skriving og litt engelsk. Synes ikke dette er mye, jeg, tror ungene her hadde omtrent lik mengde, og det var fort unnagjort. Kanskje barnet ditt jobber litt langsomt? Anonymous poster hash: 8f5da...303
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #13 Skrevet 13. september 2016 Det er en helt normal leksemengde for en tredjeplassen. Anonymous poster hash: 7698c...168
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #14 Skrevet 13. september 2016 Lekser er viktig for å lære barnet å jobbe effektivt. Læring er hardt arbeid. Når det er sagt er det også viktig å huske at alt barna har i lekser skal være gjennomgodt stoff som de har muligheten til å mestre. Videre er det ikke anbefalt mer enn 30 min effektivt leksearbeid hver dag. Jobber barnet ditt effektivt? Eller vimser det rundt? De første skoleårene handler mye om å etablere gode arbeidsrutiner og god struktur. Leksene kan justeres etter enkeltindivider, men i det lange skoleløpet viser all forsking at barn som har lurt seg å jobbe effektivt med lekser gjør det bedre på skolen. Anonymous poster hash: d3e1b...a35
Iiiiik Skrevet 13. september 2016 #15 Skrevet 13. september 2016 Mengden i seg selv høres ikke uhyrlig ut så sant du har et barn som fokuserer greit og som tar fagene greit. Jeg synes kanskje 30 minutter er litt lite, selv tenker jeg at vi tåler 45 eller 60 minutter en dag eller to i uka. Jeg har for alle mine tre sendt en melding og sagt at vi ikke rakk alle leksene fordi det var for mye eller de var vanskelige for barnet.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. september 2016 Forfatter #16 Skrevet 13. september 2016 Lekser er viktig for å lære barnet å jobbe effektivt. Læring er hardt arbeid. Når det er sagt er det også viktig å huske at alt barna har i lekser skal være gjennomgodt stoff som de har muligheten til å mestre. Videre er det ikke anbefalt mer enn 30 min effektivt leksearbeid hver dag. Jobber barnet ditt effektivt? Eller vimser det rundt? De første skoleårene handler mye om å etablere gode arbeidsrutiner og god struktur. Leksene kan justeres etter enkeltindivider, men i det lange skoleløpet viser all forsking at barn som har lurt seg å jobbe effektivt med lekser gjør det bedre på skolen. Anonymous poster hash: d3e1b...a35 Han kan vimse litt og være motvillig, så de 30 min er den tiden han faktisk jobber. Vi kan sette oss med leksene og være ferdig en time senere feks, men fortsatt kun vært 30 min effektiv jobbing. (Han gjør også lekser fredag ettermiddag , de har i grunn ikke lekser da men siden ikke alt blir gjort i løpet av uken gjøres det da) hi
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #17 Skrevet 13. september 2016 Mine går i første, sjette og syvende, så to av dem er kommet litt lenger, men begge de eldste satt i går fra de kom hjem til jeg jagde dem i seng kl 2115. Eldste har ukeslekser, så han tok nok litt ekstra i går. Sjetteklassingen gjorde bare gårsdagens lekser. Førsteklassingen satt 45 min, og sammenlignet med brødrene var det nesten ingenting😅 (Han har morsomme lekser også, så det er ingen sak). Synes det er skole omtrent hele døgnet nå. I dag er det kamp og trening. Håper de kommer seg gjennom det de skal gjøre. Anonymous poster hash: a50ca...d58 45 min for en 1.klassing?? Her har vi fått beskjed om at de ikke skal sitte mer enn 10 effektive minutter. Det hender det blir 25 min, men da er hun veldig nøye. Anonymous poster hash: 9180c...634
moota m storebror&lillebror Skrevet 13. september 2016 #18 Skrevet 13. september 2016 Her er det også masse lekser. Har en i 4.klasse og jeg har også gitt beskjed om at det var for masse. Skolen er kjent for mengden lekser og foreldre klager hvert år på foreldremøtene. Dersom alt skal gjøres slik som lærerne demonstrerer på møtene, at vi prater om alt vi leser rekker vi bare lesing. Det er ikke bare lesing og skriving. Man skal passe på at de leser rett, de skal lese flere ganger. De skal finne svar på spørsmålene. Ofte spørsmål som jeg sliter med å forklare og få et svar ut av barnet. Og så skal han skrive hele setninger, med fin skrift. I alle fag.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #19 Skrevet 13. september 2016 Min har litt mer enn din. Denne uken har de 4 sider lesing + egenlesing Mattelekse på data, engelsklekse og øving på ukas norske og engelske ord. Hun bruker ca. 10-15 min hver dag på leksene. Anonymous poster hash: a1bf9...730
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. september 2016 Forfatter #20 Skrevet 13. september 2016 Min har litt mer enn din. Denne uken har de 4 sider lesing + egenlesing Mattelekse på data, engelsklekse og øving på ukas norske og engelske ord. Hun bruker ca. 10-15 min hver dag på leksene. Anonymous poster hash: a1bf9...730 Det jeg skrev ang lesing var kun en dag , 2 sider pluss ekstra leselekse for hele uken som leses hver dag. Hi
Honningmelon Skrevet 13. september 2016 #21 Skrevet 13. september 2016 Lærerene til vårt ene barn sa at hvis de satt noe særlig mer enn en halvtime hver dag, så skulle vi si fra. De mente at de ikke fikk noe ut av leksene om de ble lei og satt for lenge.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #22 Skrevet 13. september 2016 Det jeg skrev ang lesing var kun en dag , 2 sider pluss ekstra leselekse for hele uken som leses hver dag. Hi Og min har 4 sider hver dag + egenlesning utenom. Anonymous poster hash: a1bf9...730
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #23 Skrevet 13. september 2016 Her har ungene begynt på internasjonal skole, så alt foregår på engelsk. I tillegg har de ingen skolebøker. Så vi bruker mye tid på lekser, men det er litt fordi vi ikke en inne i systemet ennå. Bruker barnet ditt en time hver dag, må han være ekstremt treg? Anonymous poster hash: cdaaf...cbb
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #24 Skrevet 13. september 2016 Her er vi akkurat ferdig med leksene nå Andreklassingen hadde to sider i leseboken som begge skulle leses tre ganger og en side i matteboken (tallinjer så det gikk fort). Satt jo max 10 min med lekser. I går satt hun litt lenger for da hadde hun to sider i leseboken og to sider norsk hvor de skulle øve på vanskelige ord, tegne en tegning og svare på noen spørsmål. Fjerdeklassingen hadde en side i leseforståelse og måtte svare på spørsmål fra teksten etterpå, 4-5 ja/nei spørsmål, 5-6 spørsmål hvor det må svares med hele setninger og en tenkeoppgave hvor de må reflektere seg frem til et svar utfra teksten. Så hadde hun 5 gloser som måtte pugges til gloseprøve i morgen og en side i matteboken. Til slutt to sider i leseboken som var typisk krle-fagteskst. Dette er ganske typisk leksemengde for henne. Begge har datalekse en gang i uken, da må de inn på PC og løse oppgaver i enten engelsk, norsk eller matte, det varierer fra uke til uke. De bruker mye moava. Anonymous poster hash: 8993e...d1e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #25 Skrevet 13. september 2016 2 sider i matte, 2 sider lesing, skrivetrening og lesing og skriving i engelsk . Utover dette har de lesing som går over hele uken som skal gjøres hver dag og de skal øve og kunne gloser til gloseprøve hver fredag . Hi Det er mye. Her har han hovedlekser i ett fag hver dag. F.eks to sider med matte, en norskoppgave, penskrift e.l. I tillegg har de 15 min med lesing. Det tar vi som regel på senga. I tillegg skal de øve på ukas ord og gloser. Leksene tar 20-30 min mandag-torsdag. Anonymous poster hash: 10802...4d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå