Gå til innhold

Bruke hjelm eller ikke? Voksen på sparkesykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en sparkesykkel for å kunne sparke med sønnen min. Han er fem år og må bruke hjelm når han sparkesykler. Men jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg überteit med sykkelhjelmen på når jeg sparkesykler. Hva ville dere gjort? Brukt hjelm for å være et godt eksempel, eller forklart at voksne ikke trenger hjelm når de sparkesykler?

Anonymous poster hash: 12b1c...751
Skrevet

Si at voksne aldri detter. Dropp hjelmen, se kul ut, glem sikkerheten.

Anonymous poster hash: 67e93...59f

Skrevet

For det første: Barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Dropper du hjelm, vil han også droppe hjelm. Kanskje ikke med en gang og kanskje ikke når du ser det, men før eller senere vil han være en av dem som kommer med hjelmen hengende på styret.

For det andre: Noe mer vinglete og ustødig enn en sparkesykkel skal du lete lenge etter. Og voksne er vel heller ikke så tjukke i hodet at de trygt kan slå hodet i asfalten uten skader.

Skrevet

Signerer Superdolly. Jeg har planer om å ha god nytte av hjernen min i mange år til, så jeg bruker selvfølgelig hjelm både når ungene er med og når jeg er alene.

Skrevet

Hjelm på sparkesykkel? Hehe, nei. Og som hun over sier, barna mine på 12 og 13 bruker heller ikke hjelm lenger, og det gjør ingen av vennene deres heller. Farten du får på sparkesykkel er jo mye mindre en vanlig sykkel og den blir ikke brukt i trafikken. Kan ikke sammenlignes. Greit med hjelm når de er små og ustø.

Anonymous poster hash: e7ea0...2b9
Skrevet

Hjelm på sparkesykkel? Hehe, nei. Og som hun over sier, barna mine på 12 og 13 bruker heller ikke hjelm lenger, og det gjør ingen av vennene deres heller. Farten du får på sparkesykkel er jo mye mindre en vanlig sykkel og den blir ikke brukt i trafikken. Kan ikke sammenlignes. Greit med hjelm når de er små og ustø.

Oi, bare oi😳 Du har falt av sparkesykkelen uten hjelm eller? Siden du påstår noe så tankeløst?

Anonymous poster hash: 012c1...677

Skrevet

Selvfølgelig skal du ha hjelm !!!

Det teiteste jeg ser er foreldre som sykler/sparker sammen med barna sine uten hjelm.

Anonymous poster hash: 3799e...362

Skrevet

Si hva dere vil, men det er ikke til å stikke under en stol at det føles teit ut å ha på seg hjelm...

Anonymous poster hash: 82ffd...4dc
Skrevet

Jeg bruker selvfølgelig hjelm når jeg sykler/sparkesykler, både med og uten barn. Jeg blir virkelig stolt når jeg treffer min datter (13 år) sammen med vennegjengen og hun bruker hjelm på sparkesykkel. Det er det ikke mange av de andre som gjør.

Hun hadde et stygt fall på sparkesykkel for ca et halv år siden. Heldigvis hadde hun på seg hjelmen. Man kan skade seg skikkelig også på sparkesykkel.

Hun sier selv at hun er så vandt med hjelm, at hun ikke tenker over det. Hun bryr seg ikke om hva andre mener, og sier at ingen har kommentert at hun har på hjelm, selv om de andre ikke har.

Anonymous poster hash: ac518...4f7

Skrevet

Jeg er 45 år (og da sikkert gammel og teit). Jeg bruker sparkesykkel en del, både en liten lett en sammen med barna og en terrenggående en med bikkja. Jeg bruker alltid hjelm. Jeg bruker det når jeg går på rollerblades også jeg selv om jeg bare har falt en gang på mange år.....

Forøvrig kan farten på sparkesykkel komme opp i ca 25 km i timen vil jeg anslå ut i fra tidligere erfaring. Jeg så hvordan et tryn i ikke alt for stor fart gjorde med 8-åringen. Ikke noe pent syn. OG det fallet kunne man fint ha klart i et uoppmerksomt øyeblikk selv. Greit at hue ikke fikk seg en trøkk i tillegg.

Anonymous poster hash: 4fca8...7b7
Skrevet

Må din sønn bruke så må du bruke, barn speiler oss voksne, hvordan forklarer du ditt manglende bruk av hjelm til sønnen din?

Skrevet

Si hva dere vil, men det er ikke til å stikke under en stol at det føles teit ut å ha på seg hjelm...

Anonymous poster hash: 82ffd...4dc

Men det SER mye teitere ut å sykle eller sparkesykle sammen med barn uten hjelm. Jeg tenker i alle fall mitt...

Anonymous poster hash: 5026f...367

Skrevet

Noen som sier at man ikke får høy fart på sparkesykkel... Vel, da har du ikke sett ungene her! Jeg skjønner ikke at de tør og er sjeleglad for at det er en selvfølge med hjelm. Jeg sykler mest (sjelden), men bruker selvfølgelig hjelm. Både med og uten unger.

Anonymous poster hash: caf8c...90e

Skrevet

Hvis vi bruker sparkesykkel til lek på flatmark bruker vi djelden hjelm, hverken voksne eller barn.

På vei eller i bakker bruker vi det.

Anonymous poster hash: f2949...d3b

Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm når jeg sykler, føler meg helt naken uten. Sparkesykle gjør jeg i grunn ikke, men jeg må si meg enig i at jeg hadde følt meg bittelitt rar med hjelm på sparkesykkel. Antakelig kommer det av at såpass få bruker det, selv blant barn. 

Anonymous poster hash: 52d0b...68c
Skrevet

Min pappa lå på intensiv på Ullevål for 3 år siden. Rommet ved siden av lå de en 12 år gammel gutt og svevde mellom liv og død etter en ulykke på sparkesykkel....uten hjelm. Den redselen, usikkerheten foreldrene var gjennom de dagene vi var der unner jeg ingen.... Vet ikke hvordan det gikk med gutten fordi min pappa døde.

Ut fra slik du skriver virker det som du ikke er så opptatt av sikkerhet. Er liksom ikke så viktig med sikkerhet "fordi alle vennene har sluttet med hjelm..." Naivitet satt i system!

Anonymous poster hash: 4e528...302

Skrevet

Jeg bruker hjelm når jeg har løpetrening i nedoverbakker og. Ramler jeg om jeg løper på mitt aller raskeste er det over og ut med hodet. Tenk sikkerhet folkens!

Anonymous poster hash: fdb23...f39

Skrevet

Har aldri sett noen voksne bruke hjelm på sparkesykkel...

Anonymous poster hash: f0dc3...198

Skrevet

Har aldri sett noen voksne bruke hjelm på sparkesykkel...

Nei da så, da er det sikkert trygt. Og hvis du plutselig ser mange voksne hoppe utfor et stup, så er det sikkert en god idé å gjøre det samme selv.

Skrevet

Her inne sitter folk å taster på tastaturet med hjelm ;) Kom dere ut i den virkelige verden. Jeg har aldri, og da mener jeg aldri, sett en voksen person på sparkesykkel med hjelm. 

Skrevet

Nei da så, da er det sikkert trygt. Og hvis du plutselig ser mange voksne hoppe utfor et stup, så er det sikkert en god idé å gjøre det samme selv.

Det er noe med å svare ut i fra realitet, fremfor en imaginær verden. Folk røyker,drikker og unnlater å bruke hjelm. Og det går stort sett bra.

Sparkesykkel går ikke veldig fort. Kan ikke sammenliknes med sykkel. Er mer som løpefart. Kan jo selvsagt løpe med hjelm også..

Skrevet

Det er noe med å svare ut i fra realitet, fremfor en imaginær verden. Folk røyker,drikker og unnlater å bruke hjelm. Og det går stort sett bra.

Sparkesykkel går ikke veldig fort. Kan ikke sammenliknes med sykkel. Er mer som løpefart. Kan jo selvsagt løpe med hjelm også..

Jeg glemte å feste barnet mitt med bilbeltet en gang. Det gikk også bra, så da er det bare å fortsette med det? Før i tiden var det ingen som brukte bilsikring i det hele tatt, og det gikk også bra. Bortsett fra når det ikke gjorde det...

Og jo, man kan få veldig stor fart på sparkesykkel. JEG tør ikke det, men jeg bruker hjelm likevel fordi barna ser meg, og DE har stor fart. Samme som at jeg ikke går over veien på rød mann selv om det ikke kommer biler hvis det er barn som kan se meg. Sent på lørdag natt f.eks. kan jeg gjøre det.

Skrevet

Jeg glemte å feste barnet mitt med bilbeltet en gang. Det gikk også bra, så da er det bare å fortsette med det? Før i tiden var det ingen som brukte bilsikring i det hele tatt, og det gikk også bra. Bortsett fra når det ikke gjorde det...

Og jo, man kan få veldig stor fart på sparkesykkel. JEG tør ikke det, men jeg bruker hjelm likevel fordi barna ser meg, og DE har stor fart. Samme som at jeg ikke går over veien på rød mann selv om det ikke kommer biler hvis det er barn som kan se meg. Sent på lørdag natt f.eks. kan jeg gjøre det.

For all del...hvis du vil bruke hjelm, så Gjør det.

Men på min vei til oslo s ser jeg ørten mennesker med sparkesykkel. Ingen av dem bruker hjelm. Ungdommer bruker heller ikke hjelm ser jeg.

Jeg har løpt forbi folk med sparkesykkel..så det er ikke høye hastigheter altså.

Skrevet

Jeg ser aldri voksne mennesker på sparkesykkel. ....

Skrevet

Jeg ser aldri voksne mennesker på sparkesykkel. ....

Neida, vi har allerede slått fast at "alle andre gjør det". Men jeg trodde helt ærlig at det bare var barn som brukte det argumentet. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...