Gå til innhold

Noen med diabetes type 2 her som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten oppdatering. Har vært hos legen nå og han må starte på insulin idag. De tror kanskje han har type 1 og ikke type 2. Han selv er i forferdelig form og veldig deppa, men håper insulin kan rette opp i det etterhvert. Han hater nåler så han er veldig stressa. HI

Anonymous poster hash: 59b29...680

Skrevet

Har en gutt på 6 med type 1. Må si gubben din høres veldig barnslig ut med tanke på å være redd for sprøyter. Det er faktisk livet hans det gjelder.

Anonymous poster hash: 27543...5b9

Skrevet

Har en gutt på 6 med type 1. Må si gubben din høres veldig barnslig ut med tanke på å være redd for sprøyter. Det er faktisk livet hans det gjelder.

Heldige den gutten som har en så varm, god og snill mor som deg. Du er flink til å gi komplimenter!

Anonymous poster hash: 1c81c...db2

Skrevet

Det er ingen som liker nåler, men må man ha medisiner for å leve må man bare legge slike issues tilside

Jeg er kronisk syk selv og kan ikke fordra sykehus og alt som hører med, men det er nå dessverre en del av livet mitt så jeg må bare puste med magen og komme meg gjennom det

Det blir nok lettere for mannen din når han blir riktig medisinert og føler seg friskere. Alt føles så mye mer overkommelig da, og antagelig vil han kjenne at det er verdt det. Han hater måler i dag, men det er utrolig hva man kan vente seg til

Akkurat nå er har i fysisk elendig form, og psykisk i krise fordi han må takle alt dette, det er tøft for han akkurat nå. Men det går seg til, han må bare sørge litt ferdig først, svelge unna den bitre tanken, hvorfor meg?

Gi han litt forståelse, men ikke dill for mye med han heller. Vi er mange med kroniske sykdommer vi må takle, å synke med i selv medlidenhet hjelper virkelig ikke

Anonymous poster hash: 1427f...55b

Skrevet

Heldige den gutten som har en så varm, god og snill mor som deg. Du er flink til å gi komplimenter!

Ja, han er heldig. Vanskelig å gi komplimenter til en voksen mann som er redd for sprøyter som er livsviktige for han.

Og jeg er heldig som har en så flott og oppvakt gutt som skjønner at sånn er det bare. Skal han leve må han ta insulin.

Skrevet

Ja, han er heldig. Vanskelig å gi komplimenter til en voksen mann som er redd for sprøyter som er livsviktige for han.

Og jeg er heldig som har en så flott og oppvakt gutt som skjønner at sånn er det bare. Skal han leve må han ta insulin.

Ja, han er heldig som har fått lære seg at om han har det vondt, har angst, eller har andre følelser mor hans ikke setter pris på så må han bare stenge de følelsene inne. Skikkelig heldig.

Skrevet

Ja, han er heldig som har fått lære seg at om han har det vondt, har angst, eller har andre følelser mor hans ikke setter pris på så må han bare stenge de følelsene inne. Skikkelig heldig.

Øh...

Han dør om han ikke tar insulin. Ser ingen grunn til å sy puter under armene på han. Sånn er det bare, ikke noe vi kan gjøre med det. Annet enn å ruste han best mulig til han selv skal ta ansvar for egen kropp og helse. Noe som tydeligvis ikke alle klarer.

Skrevet

Faren min ga f i kosthold. Levde slik han ville. Blodsukker føyk opp og ned. Han gikk dog på insulin og metaformin. To år siden fikk han et hjerteinfarkt og døde momentant. 56 år gammel. Om det var diabetes? Hvem vet... ene komplikasjonen av diabetes er jo hjerte-kar sykdommer. Han var slank vel og merke..

Anonymous poster hash: 50b41...163

Skrevet

Jeg mener at det er lov å være fortvilt når virkeligheten slår en og man innser at man har en alvorlig kronisk sykdom man må leve med hver dag. Det må være lov å sørge litt over den situasjonen. Han har angst for nåler, så naturlig nok er dette kjipt for han. Men han kommer jo selvfølgelig til å ta insulinen sin som han skal og finne en måte å overkomme frykten på. Men hvem som helst hadde da vel vært fortvilt når livet blir snudd opp ned. Frem til nå har han fortrengt hele greia, men nå var han malt inn i et hjørne og måtte innse realiteten. Det er hardt og brutalt, men jeg skal støtte han og sammen skal vi klare å legge om livsstilen så han kan få et bedre og langt liv. Vi har vært på sykehuset nå på opplæring og han er der igjen nå for å få mer informasjon og et behandlingsopplegg. Takk for hjelpen til dere som har svart :) HI 

Skrevet

HI her. Jeg må bare spørre mer jeg. Han startet på insulin igår kveld og har vært uvel inatt (naturlig med bivirkninger ved oppstart fikk vi beskjed om) Men etter middag nå (han er på jobb) hadde han 21.6 i blodsukker og føler seg skjelven og dårlig. Er det virkelig normalt at han har så høyt blodsukker når han begynte med insulin igår? Han startet med 14 enheter. 

Skrevet

HI her. Jeg må bare spørre mer jeg. Han startet på insulin igår kveld og har vært uvel inatt (naturlig med bivirkninger ved oppstart fikk vi beskjed om) Men etter middag nå (han er på jobb) hadde han 21.6 i blodsukker og føler seg skjelven og dårlig. Er det virkelig normalt at han har så høyt blodsukker når han begynte med insulin igår? Han startet med 14 enheter. 

Dette bør dere ta med sykehuset, ev. snakke med legevakten om dere ikke får kontakt med avdelingen.

Det er mye som spiller inn, ikke bare middagen. Hvordan har han spist tidligere på dagen, hva har han spist tidligere på dagen? Vær også oppmerksom på at det dessverre ikke er helt uvanlig at noen er i veldig benektelse av diagnosen og dermed begynner å smugspise store mengder karbohydrater i hemmelighet. Dette kan være svært vanskelig å få dem til å innrømme også.

Andre har bare veldig vanskelig for å få stabilisert blodsukkeret og må være mye mer streng med inntak av "vanlige" mengder karbohydrater. Når blodsukkeret hans er så høyt fremdeles så bør han ha lavt inntak av karbohydrater gjennom dagen, og vil ha nytte av et lavkarbokosthold.

Men kontakt sykehuset, ev. legevakten.

Anonymous poster hash: 1c93b...c45

Skrevet

Dette bør dere ta med sykehuset, ev. snakke med legevakten om dere ikke får kontakt med avdelingen.

Det er mye som spiller inn, ikke bare middagen. Hvordan har han spist tidligere på dagen, hva har han spist tidligere på dagen? Vær også oppmerksom på at det dessverre ikke er helt uvanlig at noen er i veldig benektelse av diagnosen og dermed begynner å smugspise store mengder karbohydrater i hemmelighet. Dette kan være svært vanskelig å få dem til å innrømme også.

Andre har bare veldig vanskelig for å få stabilisert blodsukkeret og må være mye mer streng med inntak av "vanlige" mengder karbohydrater. Når blodsukkeret hans er så høyt fremdeles så bør han ha lavt inntak av karbohydrater gjennom dagen, og vil ha nytte av et lavkarbokosthold.

Men kontakt sykehuset, ev. legevakten.

Jeg mener også at vi skal kontakte sykehuset, men får ikke tak i han for han er på jobb nå, han bare sendte meg en mld med tallet og at han følte seg skjelven og dårlig. Han fører matdagbok nå og har vært veldig flink, følger rådene han fikk fra sykehuset og klarer seg bra. Han er veldig motivert nå og fryktelig redd siden dette har pågått lenge så jeg er sikker på at han ikke sprekker uten å innrømme det. Han har målt før og etter alle måltider idag og vi var sammen frem til han begynte på jobb kl 15 så jeg vet hva han har spist frem til da. Men må høre hva han spiste til middag når jeg får tak i han. HI

Skrevet

Han har også hatt en intens kløe over hele kroppen det siste døgnet, men han tror selv han kan ha reagert på enten xylocain eller emblakrem (han prøvde det for å tørre å sette den første insulindosen). Men da tenker jeg at reaksjonen burde vistes best på påføringsstedet? HI

Skrevet

Han har også hatt en intens kløe over hele kroppen det siste døgnet, men han tror selv han kan ha reagert på enten xylocain eller emblakrem (han prøvde det for å tørre å sette den første insulindosen). Men da tenker jeg at reaksjonen burde vistes best på påføringsstedet? HI

Da må dere kontakte legevakten i dag. Om han jobber sent bør han gjøre det nå og ikke vente til etter jobb.

Intens kløe kan være et symptom på nyresvikt, noe han dessverre er i risikosone for når han har gått med så høyt blodsukker over tid.

Få tak i ham og kom dere til lege! NÅ!

Skrevet

Da må dere kontakte legevakten i dag. Om han jobber sent bør han gjøre det nå og ikke vente til etter jobb.

Intens kløe kan være et symptom på nyresvikt, noe han dessverre er i risikosone for når han har gått med så høyt blodsukker over tid.

Få tak i ham og kom dere til lege! NÅ!

Jeg mener det samme, han har i tillegg vondt i ryggen! Jeg spurte han om det kunne være nyrene, men han mente det ikke føltes sånn. Jeg prøver desperat å få tak i han nå, han skal egentlig jobbe til midnatt. Han har bilen og jeg er hjemme med en baby som akkurat spydde og er dårlig, men jeg vil tro han får dekt drosje eller i verste fall ambulanse. Han vil ikke at de på jobben skal vite om dette, han er så redd for å få for lite vakter fremover, men dette føler jeg er direkte farlig for han. Skal prøve å ringe arbeidsplassen og se om jeg kan få tak i han. HI

Skrevet

Jeg mener det samme, han har i tillegg vondt i ryggen! Jeg spurte han om det kunne være nyrene, men han mente det ikke føltes sånn. Jeg prøver desperat å få tak i han nå, han skal egentlig jobbe til midnatt. Han har bilen og jeg er hjemme med en baby som akkurat spydde og er dårlig, men jeg vil tro han får dekt drosje eller i verste fall ambulanse. Han vil ikke at de på jobben skal vite om dette, han er så redd for å få for lite vakter fremover, men dette føler jeg er direkte farlig for han. Skal prøve å ringe arbeidsplassen og se om jeg kan få tak i han. HI

Jeg håper du får tak i ham, for han bør egentlig heller ikke kjøre bil med det blodsukkeret han har nå og de symptomene han har.

Ryggsmerter, intens kløe, dårlig allmennform og så høyt blodsukker - nå er helsen hans viktigere enn hva jobben ev. mener om det.

Lege - NÅ!

Skrevet

Ikke noe å føle, dette er livsfarlig. Heller færre vakter fremover enn ingen vakter igjen noensinne. Vil han barnet skal vokse opp uten en far? Bryr han seg om barnet og deg og ikke minst, seg selv, så tar han en taxi eller ringer ambulanse. Dette er veldig alvorlig. Det er også et problem at menn ikke tar sin helse på alvor, men det er en annen sak.

Skrevet

Jeg håper du får tak i ham, for han bør egentlig heller ikke kjøre bil med det blodsukkeret han har nå og de symptomene han har.

Ryggsmerter, intens kløe, dårlig allmennform og så høyt blodsukker - nå er helsen hans viktigere enn hva jobben ev. mener om det.

Lege - NÅ!

Ja, han skal selvfølgelig ikke få lov å kjøre bil i den tilstanden. Prøver å ringe de ulike nr nå HI

Skrevet

Ja, han skal selvfølgelig ikke få lov å kjøre bil i den tilstanden. Prøver å ringe de ulike nr nå HI

Har du fått tak i han?

Anonymous poster hash: cc413...fef

Skrevet

Har du fått tak i han?

Anonymous poster hash: cc413...fef

Ja, for ca 30 min siden. Han har prøvd å ringe sykehuset men fikk ikke svar på de nr han hadde fått. Regner med det er til poliklinikken så de har stengt. Han skulle ringe legevakta dersom det ikke hjalp å spise, han var så sulten sa han. Blodsukkeret var gått ned til 15.1. Han føler seg litt bedre nå. HI

Skrevet

Ja, for ca 30 min siden. Han har prøvd å ringe sykehuset men fikk ikke svar på de nr han hadde fått. Regner med det er til poliklinikken så de har stengt. Han skulle ringe legevakta dersom det ikke hjalp å spise, han var så sulten sa han. Blodsukkeret var gått ned til 15.1. Han føler seg litt bedre nå. HI

Hi, du må få han til å forstå alvoret. Selv om blodsukkeret nå har gått noe ned så kan nyrene hans likevel ha problemer fordi han lenge har gått med så høyt blodsukker. Han er i dårlig form, han har ryggsmerter og han har intens kløe på hele kroppen - han MÅ få undersøkt dette. Eller synes han det er greit å gamble og risikere nyresvikt, dialyse og ev. transplantasjon? Han vil trolig ikke være prioritert pasient for transplantasjon om han heller ikke får stabilisert blodsukkeret sitt.

Han må dra til legevakten nå, det er ikke bra nok å bare ringe, for han bagatelliserer det jo ved å si at han føler seg litt bedre nå.

Det er bedre med en tur for mye til legevakten nå enn en for lite. Forhåpentligvis er det ikke noe galt med nyrene hans, men han har faktisk ikke råd til å ta sjansen på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...