Gå til innhold

Ferie med småbarn? Kos eller stress?

Anbefalte innlegg

Vår datter er 2 år. Da hun var 10 mnd var vi i Estland og Polen. Da hun var 22 mnd var vi i Spania og Polen. Vi har alltid reist alene oss 3, bortsett fra en langhelg med svigers sammen med oss. Min samboer sier at jeg virker stresset store deler av ferien og han har nok rett. Jeg synes det er en STOR overgang å reise med et lite barn. Er så mye hensyn og ta og vi kan ikke være like impulsiv. Neste år vurderer vi faktisk å droppe å dra til utlandet, men heller dra til feriehuset til foreldrene mine. Da får vi både avslapping og barnepass. Reiser dere mye utenlands med barna? Alder på barn? Synes dere det er mest stress eller kos å dra på ferie med barn(a)?

Anonymous poster hash: 4a9c9...21d

Fortsetter under...

Reiste til Spania med en toåring. Mye stress og litt kos. Men skjønner godt hvorfor folk velger all inclusive og bamseklubb..haha. Jeg har aldri fatta poenget og ledd av de som har feriert sånn. Frem til vi satt der på et hotell som ikke hadde noe lekeområde, dypt basseng uten gjerde rundt og en toåring som klikka hver eneste gang vi skulle ut å spise etter kl 17.00 !

Puh!

Men kosa oss  masse på stranda, i små doser. 

Anonymous poster hash: 7129d...481

Ikke mye, men 1-2 ganger i året. Er veldig koselig, slapper av og gjør det vi vil. Er sent oppe på kvelden sammen, spiser masse god mat osv. har gjort det fra de var babyer, er nå 7 og 10 år

Anonymous poster hash: a5f3e...e8e

6 uker var gutten på første utenlandstur.

Vi har reist mye med gutten, alt fra Danmark til de Arabiske Emirater. Aldri stresset med å være på reise. Vært på i alle fall en utenlandstur i året.

Men skjønner jo at andre kan stresse over ting jeg ikke stresser med. Så dere må finne ut hva som fungerer for dere.

Anonymous poster hash: 23397...656

Stress ja! Eldste er 6, og vi har bare vært i utlandet med barna én gang, da var de 2 og 4. Men vi liker oss i Norden vi da. Skal til Spania neste år, da er de 7, 5 og 1. Reiser sammen med andre, både barnevakter og lekekamerater. Håper jeg kan slappe litt mer av da...

Annonse

Ikke stress, men mye styr ja 😂 Og kos. Absolutt verdt det for vår del. Begge var på sin første sydentur da de var 8-9 mnd. Nå er minste 20 mnd og største 6 år. Minste har vært 2 ganger på langtur hittil.

Vi tar alt i vårt eget tempo, driter i uret og gjør det VI vil. Ikke hva som forventes at vi skal gjøre 😊

Anonymous poster hash: bc383...cff

Familieferie med små barn er noe helt annet enn ferie som par. Reiser ikke på sightseeing i en storby med en 2-åring!

Vi er på ferie hvert år, i fjor var vi i Danmark og i år var vi i Sverige. Leier hytte eller leilighet på feriesenter med lekeplassen og basseng. Rolige dager hvor fokuset er å være sammen. Middag til vanlig tid, unger i seng til omtrent vanlig tid (blir jo litt senere) og behagelige kvelder på terrassen med en god bok eller gode samtaler etter at de har sovnet

Opplevelsesferier kan man ha når ungene blir store nok til å ha glede av det. En periode er det mer en nok spenning med en annen is enn vi har hjemme og en ny lekeplass

Anonymous poster hash: 99baa...c6f

Vi har vært flere ganger i utlandet med ungene, som nå er 3 og 6 år. Det er ikke stress, men da gjøres også alt på ungenes premisser.

Det trenger ikke å være bamseklubb og all inclusive for det. Men vi reiser ikke så mye rundt som vi hadde gjort ellers, og vi har valgt å bo i leilighet i gangavstand til det meste. Da kunne vi lage grøt til minste da det var aktuelt, og man slipper å være musestille i mørket på hotellrommet om kvelden.

Og vi har hatt lave ambisjoner mht severdigheter og utflukter, litt strandliv, en tur på markedet, en tur langs havna for å se på fiskebåter og mate endene... Ikke stress i det hele tatt.

Hva er det som er så stress?

For meg er nye omgivelser og sitte å se på livet og folk et energiboost. Vi reiser mye med barn (har 3 stk) og alltid gjort fra de var små. Klart enkelte ting er stress, som sene middager. Men vi spiser heller store lunsjer. Går turer, finner parker, lekeplasser, strender. Jeg er kjempefornøyd på ferie om jeg får sitte ig se på at barna leker, med en kaffe i handa og min kjære ved min side.

Vi leier alltid bil. Ferie uten bil er garantert stress. Med bil kan vi kjøre og utforske nye plasser, finne de fineste strendene, osv. Et must om man har barn, spør du meg.

Jeg er mye mer stresset hjemme. Alt det dagligdagse kjedelige som må gjøres. Skulle hatt ferie hele året ;-)

Anonymous poster hash: 679ff...650

Reiser masse med barna (1 og 5), og det er det beste vi gjør. Det er godt med fri og stressfrie dager. Skjønner ikke hva som kan være stress jeg. Man må legge opp reise og aktiviteter etter barnas behov. Nå er vi 3 uker i Florida, og det er kjempegøy for alle 4.

Anonymous poster hash: ee4c5...33b

Annonse

Vi har reist mye med barn og syns ikke det har vært stress. Enda mer avslappende nå når begge er gode svømmere og vi ikke må være i vannet sammen med dem hele tiden, men ikke bare stress med små barn heller. Vi har passet på å bo på hotell som er barnevennlig, med lekeplass, barnebasseng osv og vi har tatt middag når det har passet barna.

Anonymous poster hash: 5a40f...a30

Hva er det som er så stress?

For meg er nye omgivelser og sitte å se på livet og folk et energiboost. Vi reiser mye med barn (har 3 stk) og alltid gjort fra de var små. Klart enkelte ting er stress, som sene middager. Men vi spiser heller store lunsjer. Går turer, finner parker, lekeplasser, strender. Jeg er kjempefornøyd på ferie om jeg får sitte ig se på at barna leker, med en kaffe i handa og min kjære ved min side.

Vi leier alltid bil. Ferie uten bil er garantert stress. Med bil kan vi kjøre og utforske nye plasser, finne de fineste strendene, osv. Et must om man har barn, spør du meg.

Jeg er mye mer stresset hjemme. Alt det dagligdagse kjedelige som må gjøres. Skulle hatt ferie hele året ;-)

Anonymous poster hash: 679ff...650

Hvis du kan sitte og drikke kaffe ved siden av din kjære mens barna leker, skjønner jeg det ikke er stress 😂.

Her har det frem til nå gått på å unngå at barna tar livet av hverandre eller på egenhånd. Egentlig det samme som hjemme, men da er jeg på jobb store deler av dagen. Hjelper litt nå når yngste er 4. Eldste er 7.

Anonymous poster hash: 10195...112

Når vi hadde bare ett barn var det jo bare kos å dra på ferie, null stress. Nå med tre på under 4 synes jeg det kan bli litt stress til tider, men mest kos. Er flere å ta hensyn til så litt mindre avslapping for oss voksne.

Anonymous poster hash: bc68c...9a0

Vi har reist mye med våre to jenter og synes det er veldig koselig og spennende. Men det blir jo å reise og legge opp dagene etter barnas premisser selvfølgelig. Det er jo ikke alt som blir likt som da vi reiste før, bare oss to. Men jeg synes ikke det er stress, det bare krever mer planlegging og tilrettelegging for å få fine dager.

Anonymous poster hash: ceef5...4f6

Vår datter er 2 år. Da hun var 10 mnd var vi i Estland og Polen. Da hun var 22 mnd var vi i Spania og Polen. Vi har alltid reist alene oss 3, bortsett fra en langhelg med svigers sammen med oss. Min samboer sier at jeg virker stresset store deler av ferien og han har nok rett. Jeg synes det er en STOR overgang å reise med et lite barn. Er så mye hensyn og ta og vi kan ikke være like impulsiv. Neste år vurderer vi faktisk å droppe å dra til utlandet, men heller dra til feriehuset til foreldrene mine. Da får vi både avslapping og barnepass. Reiser dere mye utenlands med barna? Alder på barn? Synes dere det er mest stress eller kos å dra på ferie med barn(a)?

Jeg synes det er kjempestress å reise med barn under 3 år. Da må man ha med så mye (bleier, egne dyner, pute, vogn, osv...), og flyturer kan bli bare rot og kaos. Men hvis man gleder seg veldig selv smitter jo det også over på barna og da føles det ikke like stress. Og så kommer det mye an på om ferien er barnevennlig. Er ikke så gøy å drasse med seg en toåring for å se på notre dame. Man får ikke tid til å ta innover seg inntrykkene. Men om ferien er barnevennlig, man koser seg i en park eller gjør noe barna synes er gøy (kjører turistbuss!) så kan det være fint. Men det er mer stress med barn under 3 år og man må ha med så mye og de skal sove midt på dagen osv...

Anonymous poster hash: 5deab...7b9

Jeg syns ikke det er stress. Legger opp ferien på barnets premisser. Bor alltid i leilighet, har bil tilgjengelig, og planlegger lite aktiviteter. Har heller ikke pleid å drasse med meg så mye ting når de har vært små, har de bleier og en liten vogn så går det meste bra. Nå er vi sikkert heldig som har hatt et barn som har elsket å sove i vognen, så det har aldri vært nødvendig å ta hensyn til sovetider på dagtid.

Anonymous poster hash: ab47f...bbe

Har aldri følt at det er stress. Men så har jeg alltid hatt realistiske forventninger til hva man kan klare.

En annen ting som hjalp meg: la rutinene på ferie være mest mulig lik dem der hjemme. Da vi reiste med mange barn (mine, dine, våre, samt mannens nevø, til sammen 6 unger fra 0 til 8 år) lærte jeg at det er viktig å få dem i seng på noenlunde vanlig tid. Ikke for å være mammabitch, men fordi de voksne skal ha noen timer HELT for seg selv til slutt.

Har også reist med mine barn, min brors barn, min bror og mor, da var det fire unger fra 0-12 år (og ene gangen med én i magen også.)

Da innførte vi "hold i hånda"-regelen. Hvis vi gikk i byen der i ferielandet, måtte ungene alltid holde noen i hånda. Gjerne hverandre, om så, for da ble de ikke borte.

Tror du må øve på å legge lista et sted der du kommer over den. Ikke drive og skaffe deg hjerteinfarkt bare fordi barnet leker litt og beveger seg rundt....

Anonymous poster hash: 05563...16a

Har aldri følt at det er stress. Men så har jeg alltid hatt realistiske forventninger til hva man kan klare.

En annen ting som hjalp meg: la rutinene på ferie være mest mulig lik dem der hjemme. Da vi reiste med mange barn (mine, dine, våre, samt mannens nevø, til sammen 6 unger fra 0 til 8 år) lærte jeg at det er viktig å få dem i seng på noenlunde vanlig tid. Ikke for å være mammabitch, men fordi de voksne skal ha noen timer HELT for seg selv til slutt.

Har også reist med mine barn, min brors barn, min bror og mor, da var det fire unger fra 0-12 år (og ene gangen med én i magen også.)

Da innførte vi "hold i hånda"-regelen. Hvis vi gikk i byen der i ferielandet, måtte ungene alltid holde noen i hånda. Gjerne hverandre, om så, for da ble de ikke borte.

Tror du må øve på å legge lista et sted der du kommer over den. Ikke drive og skaffe deg hjerteinfarkt bare fordi barnet leker litt og beveger seg rundt....

Glemte å svare på det du spurte om: Turene med de 6 barna var til Sverige.

Turene med 4 var til Kanariøyene og Egypt.

Har også reist med spebarn til Italia, med spebarn og større barn til England flere ganger, med toåring til Skottland, med bare større barn (7-18) til USA, og i tillegg utallige turer til Danmark med barn i alle aldre.

Vet ikke om det er stress men synes vel ikke det har vært ordentlig ferie. Må hele tiden passe ekstra på, vanskelig å spise ute eller i spisesal.

Håper på bedre tider nå som de er blitt litt større. Har tatt med eldste på storbyferie(han er 8)

Spurte når vi kom hjem hva som var mest gøy på denne turen. Ja sier han, det var hotellrommet for der var det badekar!

Så det er ikke nødvendigvis det vi voksne synes er viktig som er det største for barna.

Interessant å høre ulike synspunkter. Jeg tror hovedutfordringen vår er at det er stor overgang å reise med barn kontra før da vi reiste som par. Vi bodde på 6 ulike hotell ila 2 uker og det fant vi ut bare ble jevnt over med stress, fikk ikke slått oss til ro.

Neste gang blir det nok 2-3 uker på ei stille og rolig øy utenfor Hellas eks. Vi må nok bare bli flinkere til å innrette oss etter lille mtp å velge mer hensiktsmessige destinasjoner . Det at hun sov på dagen var perfekt. Hun sov i vogna mens vi eks gikk og handlet eller hva vi må enn ønsket. 😊 HI 😊

Ingenting er stressende med kun ett eller to barn. Prøv med fire..... :)

Elsker dem fra månen og tilbake, men er utslitt etter 4 uker ferie sammen..... Det seg være hjemme, på hytta eller utlandet.

Anonymous poster hash: 27e06...dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...