Gå til innhold

Sykemeldt fra jobb, men fulltidsstudent i praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om dette lar seg gjøre? Har fått en diagnose som gjør det vanskelig å være i min nåværende jobb, da tilrettelegging ikke er mulig på nåværende tidspunkt. Samtidig er jeg i utgangspunktet deltidsstudent, men dette semesteret er jeg å regne som fulltidsstudent da jeg har en lang praksisperiode på et sted som ikke påvirker min diagnose. Kan jeg be om sykemelding fra min fast jobb, men fortsette i praksis?

Anonymous poster hash: afefe...0de

Fortsetter under...

Skrevet

Noen som vet om dette lar seg gjøre? Har fått en diagnose som gjør det vanskelig å være i min nåværende jobb, da tilrettelegging ikke er mulig på nåværende tidspunkt. Samtidig er jeg i utgangspunktet deltidsstudent, men dette semesteret er jeg å regne som fulltidsstudent da jeg har en lang praksisperiode på et sted som ikke påvirker min diagnose. Kan jeg be om sykemelding fra min fast jobb, men fortsette i praksis?

Kommer litt Ann på hva du jobber med og hva du skal være i praksis som da?

Anonymous poster hash: c23bd...4ef

Skrevet

Jeg vil tro at praksis går under utdannelse. Sykemeldingen din gjelder jo pensjonsgivende arbeid/inntekt.

Anonymous poster hash: a6928...434

Skrevet

Jeg vil tro at praksis går under utdannelse. Sykemeldingen din gjelder jo pensjonsgivende arbeid/inntekt.

Om man er for syk tii å jobbe på jobben , la oss si som hjelpepleier grunnet belastning, men er i praksis som sykepleier student for videreutdanning er man ikke syk , men det blir for mye .

Skrevet

Om man er for syk tii å jobbe på jobben , la oss si som hjelpepleier grunnet belastning, men er i praksis som sykepleier student for videreutdanning er man ikke syk , men det blir for mye .

Men hun skriver jo at praksisen ikke påvirker diagnosen hennes?

Man kan også få sykemelding fra en jobb men ikke den andre feks.

Skrevet

Men hun skriver jo at praksisen ikke påvirker diagnosen hennes?

Man kan også få sykemelding fra en jobb men ikke den andre feks.

Da vil jeg tro sykemelding burde være i orden .

Annonse

Skrevet

Diagnosen er PTSD, og hvor min jobb har mange triggere for meg og det er vanskelig å unngå de situasjonene uten å fortelle kollegaer om hvorfor det er slik for meg, og det ønsker jeg ikke og er absolutt ikke klar for å dele. Dette fører til en stor belastning i hverdagen, hvor jeg går og gruer meg for jobb, redd for å havne i de situasjonene. Som igjen fører til konstante muskelspenninger og rygg/nakkeplager. Praksisen min er ikke fysisk utfordrende og disse triggerene er ikke tilstede på praksisplassen.

HI

Skrevet

Jeg fikk sykemelding fra jobb og studerte full tid. Det nav så på var at sykemeldingen ikke var relevant for studiene og at studieløpet var planlagt på forhånd.

Anonymous poster hash: 7e7ae...d41

Skrevet

Jeg fikk sykemelding fra jobb og studerte full tid. Det nav så på var at sykemeldingen ikke var relevant for studiene og at studieløpet var planlagt på forhånd.

Er det lenge siden? Har fått litt nyss i at reglene har endret seg noe, men finner ikke så mye informasjon om det....:-/

HI

Skrevet

Det kan du! Har ei på jobb som gjør det slik nå.

Anonymous poster hash: a6b34...e7a

Skrevet

Jeg er veldig usikker på om det er innenfor regelverket. Du må først overbevise legen om at du ville klart begge deler om du hadde vært frisk og så satse på at arbeidsgiver eller nav ikke bestrider sykmeldingen. Det kan skje og jeg tror ikke du ville fått medhold i retten i en slik sak. Om du hadde hatt like hard belastning på skolen over lang tid så kanskje, men ikke slik du beskriver det.

Anonymous poster hash: 12b62...eb0

Skrevet

Jeg fikk ikke lov til det. Måtte kutte studiene, ellers kuttet de sykepengene mine. Påbegynt studie som både sjef og lege mente var nødvendig for at jeg skulle ha mulighet til å stå i jobb senere, men neida..

Anonymous poster hash: dedc7...08a

Skrevet

Jeg har vær sykemeldt fra jobb i butikk ogs bekkenløsning under sv.skap. Men jeg kunne gå skole 100% (hadde ikke praksis da)

Så ble jeg 100% sykemeldt fra studiene (pga utbrenthet) men kunne jobbe 100%

Anonymous poster hash: 96073...a6a

Annonse

Skrevet

Noen som vet om dette lar seg gjøre? Har fått en diagnose som gjør det vanskelig å være i min nåværende jobb, da tilrettelegging ikke er mulig på nåværende tidspunkt. Samtidig er jeg i utgangspunktet deltidsstudent, men dette semesteret er jeg å regne som fulltidsstudent da jeg har en lang praksisperiode på et sted som ikke påvirker min diagnose. Kan jeg be om sykemelding fra min fast jobb, men fortsette i praksis? Anonymous poster hash: afefe...0de

Hovedregelen er at Studenterlunden har krav på sykepenger!

Men: Dersom jobben din vanligvis ikke påvirker dine muligheter til å studere, kan du i enkelte tilfeller få sykepenger i tilfeller der du både er arbeidstaker og student. Det gjelder særlig studenter som har en liten jobb ved siden av eller fulltidsarbeidende som studerer litt ved siden av jobb, og hvir sykdommen er kortvarig, f,eks ved benbrudd.

I ditt tilfelle kan det bli tvil ettersom du vanligvis er deltidsstudent, men akkurat nå er regnet som fulltidsstudent dette semesteret, noe som normalt vil innebære at du ikke vil kunne beholdt din normale jobb. Dersom du ikke hadde blitt syk, ville du da kunne kombinert full jobb og fulltidsstudier? Hvirdan skulle du evt. klare dette? Og er sykdommen din av kortvarig art eller vil du være sykmeldt hele semesteret?

Her er fra rundskrivet til nav:

"Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding.

En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82.

For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8‑4 tredje ledd bokstav c"

Anonymous poster hash: 25000...5df

Skrevet

Men: Dersom jobben din vanligvis ikke påvirker dine muligheter til å studere, kan du i enkelte tilfeller få sykepenger i tilfeller der du både er arbeidstaker og student. Det gjelder særlig studenter som har en liten jobb ved siden av eller fulltidsarbeidende som studerer litt ved siden av jobb, og hvir sykdommen er kortvarig, f,eks ved benbrudd.

I ditt tilfelle kan det bli tvil ettersom du vanligvis er deltidsstudent, men akkurat nå er regnet som fulltidsstudent dette semesteret, noe som normalt vil innebære at du ikke vil kunne beholdt din normale jobb. Dersom du ikke hadde blitt syk, ville du da kunne kombinert full jobb og fulltidsstudier? Hvirdan skulle du evt. klare dette? Og er sykdommen din av kortvarig art eller vil du være sykmeldt hele semesteret?

"Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding.

En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82.

For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8‑4 tredje ledd bokstav c"Anonymous poster hash: 25000...5df

Hersens retteprogram:

Hovedregelen er at Studenter IKKE har krav på sykepenger

Skrevet

Er det lenge siden? Har fått litt nyss i at reglene har endret seg noe, men finner ikke så mye informasjon om det....:-/

HI

Ja, det er noen år siden.

Skrevet

Jeg hadde sjekket det grundig. Det er ikke lov å ta eksamen når man er sykmeldt (det var i hvertfall slik).

Dersom du bedriver omskolering av deg selv pga helse, så vil nok nav være ganske lydhør for en løsning.

Anonymous poster hash: 8760d...4d3
Skrevet

Jeg var sykemeldt fra jobben pga bekkenløsning under graviditeten samtidig som jeg var i praksis. Både jobben og praksisen var i samme yrke. Grunnen til det var at det ikke gikk an å tilrettelegge i jobben uten at jeg hadde blitt nesten ubrukelig for arbeidsgiver, men det gikk an i praksisen, hvor jeg jo var for å lære.

Dette var i fjor.

Anonymous poster hash: 91575...9bd

Skrevet

Saken er er at etter jeg ble student så gikk jeg ned til 50 % stilling i kombinasjon med deltidsstudier. Planen denne høsten er at jeg har jobbet inn endel av vaktene mine, avspasert noen ,tatt noen feriedager og skal jobbe noen vakter i tillegg til praksisjobben. Så i utgangspunktet er det fullt gjennomførbart. Har vært sykemeldt i 6 mnder under forrige semester, samtidig som jeg var student, men etter ferien min så har jeg ikke hatt sykemelding. Men jobben klarer ikke å tilrettelegge nå og det er svært belastende for meg i den fasen jeg er i nå i forhold til diagnosen. Er en fortvilende situasjon, for jeg ønsker jo å jobbe, men jeg ønsker ikke å stå fram med hvorfor jeg ikke kan det.

For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8‑4 tredje ledd bokstav c"

Skrevet

Det skal også nevnes at jeg er på søken etter ny jobb, rett og slett fordi arbeidet jeg nå har er for belastende med tanke på triggere, og jeg tar utdannelsen med tanke på å komme meg unna den type stilling jeg har nå. Vurderer å enten si opp stillingen min, eller søke fullpermisjon i et år fra januar.

HI

Skrevet

Ikke noe problem! :)

Anonymous poster hash: 54660...031

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...