Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 Det har seg sånn at jeg er fryktelig forelsket i en mann som er flyktning. Han kom for ett år siden fra Syria, og begynte i introduksjonsprogrammet i Fredrikstad i juni. Jeg bor riktignok i en liten kommune i Nord.. Vi ønsker veldig sterkt å bo sammen. Han kan ikke flytte før tidligst om 6-7 mnd, når han har fullført sine 600 timer norskopplæring, ellers vil han miste muligheten til dette. Jeg har snakket med IMDi som er ansvarlig for bosetting av flyktninger, som sier at jeg kan snakke med flyktningetjenesten i kommunen min og hvis de sier ja, kan han flytte hit og fortsette norskopplæringen sin. Kommunen vil ikke få penger for dette, da, slik de vanglivis gjør, så sjansen er liten. I fare for å virke utakknemlig, synes jeg dette er kjempevanskelig. Jeg er en voksen kvinne, han en voksen mann, begge i Norge men kan ikke bo sammen. Og språkmessig og integreringsmessig må jo det at vi flytter sammen bare være bra? Noen som har tips eller råd? Anonymous poster hash: e866c...db9
tante grusom master of law Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 Hva slags tillatelse har han fått? Regner det er asyl, siden han kommer fra Syria.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #3 Skrevet 10. september 2016 Ja, innvilget asyl ja. HI Anonymous poster hash: e866c...db9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #4 Skrevet 10. september 2016 Han må flytte til kommunen der han får bosetting. Men han kan søke om å bli bosatt i en spesifikk kommune. Da kan kommunen og IMDI inngå avtale dersom de blir enige om å bosette vedkommende i kommunen. Ikke alle kommuner tar imot 'selvbosettere' så det må han sjekke opp. Anonymous poster hash: 61f3b...0b9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #5 Skrevet 10. september 2016 Ta tiden til hjelp. Dere har ikke kjent hverandre lenge, dere bor ikke samme sted og snakker ikke samme språk. Hvor godt kan du egentlig kjenne han. Anonymous poster hash: c8d3b...2b3
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #6 Skrevet 10. september 2016 Han er dessverre allerede bosatt i en kommune.. Som jeg forstår det da, er det helt umulig å få flyttet før 6mnd-1 år etterpå. HI Anonymous poster hash: e866c...db9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 Du kan jo flytte dit han bor. Anonymous poster hash: c1562...e51
pifi med tre nurk Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Han er dessverre allerede bosatt i en kommune.. Som jeg forstår det da, er det helt umulig å få flyttet før 6mnd-1 år etterpå. HI Anonymous poster hash: e866c...db9 Jeg jobber i Flyktningtjenesten i en kommune, og det er dessverre slik at når han er bosatt i en kommune så vil nok ingen andre kommuner ta i mot han, for han vil da anses som sekundærbosatt og har ikke da rett på introduksjonsprogram i ny kommune. Han kan selvfølgelig flytte hvor han vil så lenge han kan forsørge seg selv. Men så lenge han mottar offentlig støtte og kommunen får integreringstilskudd for han så kan også det offentlige sette krav til hvor han bor, det synes jeg faktisk er rett og rimelig. Grunnen til at det offentlige fordeler flyktninger til ulike deler av landet er jo for å unngå tilstander med gettoer, man ønsker jo at alle deler av landet skal ta i mot flyktninger, slik at belastningen fordeles over hele landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå