Gå til innhold

Lite liv i magen (37 uker) burde jeg kontakte sykehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei nei jeg lar ikke være å ringe pga at jeg frykter for å bli satt i gang ikveld. Venter bare på mannen! Er kjempe stresset og redd faktisk!!! Så jeg skal nok ta tlf nå straks

Anonymous poster hash: 41eeb...f52

Har vært stille nå i 3 dager; de andre dagene har det vært bare en liten spark så har det vært så si stille.

Siste sparket jeg kjente var tidligere i dag hos legen men den var veldig svak. Og nå faktisk mens jeg skrev dette så var det også 1 veldig veldig svak spark! Vanligvis er babyen veldig aktiv.

Skrevet

Hvor mange timer kan det gå uten at man skal være bekymret pga ingen eller lite spark?

Lege sa til meg at om det var lite liv skulle jeg prøve å drikke et glass iskald cola, og hvis jeg ikke merket at det ble mer aktivitet i magen av det, så skulle jeg kontakte føden.

Hvis bevegelsesmønsteret har endret seg, og du føler det er lite liv, så er det nok til å ta en tlf til føden.

Anonymous poster hash: 1ef26...440

Skrevet

Herlighet Hi, hadde jeg vært deg hadde jeg ringt føden på vei til sykehuset og hadde pokker ikke gitt meg før de hadde sjekket ALT, gjerne to ganger. Dette har vart så lenge nå at hvis noe er galt så er det jammen ikke mye tid igjen, og dette sier jeg ikke fordi jeg vil stresse deg, men fordi du er nødt til å få ut fingeren nå på sekundet. Du burde ikke vente på mannen med mindre han er 5 minutter unna. Du burde ringe hvem som helst og be om hjelp, familie, venner, naboer e.l for dette må du få sjekket umiddelbart. Selvfølgelig kan det være at barnet bare har flyttet på seg eller noe helt ufarlig, men det kan også stå om liv og da sitter man ikke og venter! Ring den forbanna føden og dra på sekundet!

Skrevet

Hvor mange timer kan det gå uten at man skal være bekymret pga ingen eller lite spark?

Fram til du kan dra drikker du et glass iskald søt saft el, legger deg på venstre side helt i ro uten forstyrrelser, og så teller du spark. Når du kommer på sykehuset forteller du hvor lenge du registrerte og mengden spark/intensiteten på disse.

Anonymous poster hash: 67d8a...c2a

Skrevet

Det aller mest foruroligende her er ikke hvor lang tid det går mellom hvert spark - det er umulig å si noe generelt om "hvor mange timer det kan gå uten at man skal være bekymret - men at bevegelsesmønsteret til din baby har endret seg dramatisk fra å være aktiv til å ligge helt stille.  

Kjenner jeg selv blir stresset på dine vegne, sitter her med klump i halsen som om det skulle være meg dette skjedde med enda en gang. Vær så snill å kom deg til føden asap.

Anonymous poster hash: 60f32...3e4
Skrevet

Håper du har dratt til føden. Dette ser man ikke an.

Anonymous poster hash: 868a3...4c7

Skrevet

Det beste er at du kontakter føden for en sjekk. Jeg opplevde det samme helt i slutten av svangerskapet, fra en baby som var livlig og sparket masse til nesten helt stille. Fortalte det til jordmor da jeg var hos henne for sjekk og hun ringte rett opp til sykehuset og sa jeg kom opp dit for en sjekk. Det viste seg at babyen hadde snudd seg inni magen og sparkene gikk innover slik at jeg ikke kjente det, så det var ikke noe galt men jeg slappet av etter det😊 Jordmødrene ønsker jo at alt skal være bra med din baby, så ikke føl det ekkelt for at du vil ha en sjekk til. Det er bedre med en sjekk for mye😊

Anonymous poster hash: 572b9...64b

Skrevet

Hvordan går det?😊tenker på deg

Anonymous poster hash: 89463...309

Skrevet

Nei, det er trang og babyen har mindre plass, min var stille de 4 siste ukene, levde som bare det :) ta en glass cola eller saft, da merker du nok det

Skrevet

Nei, det er trang og babyen har mindre plass, min var stille de 4 siste ukene, levde som bare det :) ta en glass cola eller saft, da merker du nok det

Du kan ikke dele ut potensielle helseskadelige råd! Rådet er ALLTID å kontakte føden ved vesentlig endring.

Anonymous poster hash: 9bc88...5f5

Skrevet

Man skal likevel kjenne barnet ofte. Lite liv er det alvorligste tegnet man kan merke at barnet har det dårlig. Slutt å gi slike råd, bare fordi ditt barn hadde det bra. For mange har det ikke gått bra hvis de ikke har reagert raskt nok.

Akkurat som du mener at siden barnet ditt overlevde med sånn babynest er det trygt, forstår du ikke at de fleste vil overleve, men det øker risikoen for krybbedød. Skjønner du ikke forskjellen??

Lite liv er grunn til å handle, og en doppler for å høre at barnet er i live, gir ikke nok informasjon.

Håper virkelig HI dro til sykehuset, er sjokkert over rådet om å se det an i helgen.

Anonymous poster hash: 868a3...4c7

Skrevet

Håper det går bra med deg og babyen!

Anonymous poster hash: e4634...ede

Skrevet

Hvordan går det???? Er skikkelig bekymret kjenner jeg....

Anonymous poster hash: a5547...7d8

Skrevet

Jeg ringte. Følte meg kjempe paranoid og plagsom men endte opp med at de satte meg i gang pga han nesten ikke hadde rørt seg på flere dager å var liten av vekst. De trodde han hadde problemer med å ta til seg næring. Heldigvis ble han født frisk å fin. Bare litt liten av str å bedaglig anlagt 😉 fikk også beskjed om at detimes var mye bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Så føler du at du må ringe 0 bedre om kontroll så gjør det 🙂

Anonymous poster hash: 56e16...e2d

Skrevet

Som jordmor så blir jeg så lei meg når jeg hører om dere som har følt dere dårlig møtt/mottatt:-( Alle sykehus har rutiner for kontakt om lite liv. RING om dere føler for det og ikke la dere avspise av ei sur jordmor, håper forøvrig at det ikke er mange av dem, det kan jeg ikke tro.

Anonymous poster hash: 73640...c3b

Skrevet

Jeg ringte også, og de observerte akkurat det samme på sykehuset, barnet virket slapt for det var lite reaksjon på søt drikke osv. De målte hjerteslagene, og de var jevne og fine, men da jeg fikk kynnere, drakk søt saft osv så var det lite eller ingen reaksjon på hjerterytmen og det skulle det være. Særlig når jeg fikk kynnere skulle pulsen til barnet gå litt opp siden hun jo ble skviset der inne...

Så de satte meg igang for sikkerhets skyld, om hun var slapp og evt syk ville de ha henne ut så de fikk sjekket henne skikkelig. Fødte samme kveld og heldigvis kom en frisk og fin jente, men de tok veldig på alvor på sykehuset at hun var så rolig i magen.

Anonymous poster hash: cf056...cef
Skrevet

Du er SKUMMEL!!!

Anonymous poster hash: 8d79e...573

Skrevet

Jeg ringte. Følte meg kjempe paranoid og plagsom men endte opp med at de satte meg i gang pga han nesten ikke hadde rørt seg på flere dager å var liten av vekst. De trodde han hadde problemer med å ta til seg næring. Heldigvis ble han født frisk å fin. Bare litt liten av str å bedaglig anlagt 😉 fikk også beskjed om at detimes var mye bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Så føler du at du må ringe 0 bedre om kontroll så gjør det 🙂

Gratulerer! ❤

Anonymous poster hash: e4634...ede

Skrevet

Som jordmor så blir jeg så lei meg når jeg hører om dere som har følt dere dårlig møtt/mottatt:-( Alle sykehus har rutiner for kontakt om lite liv. RING om dere føler for det og ikke la dere avspise av ei sur jordmor, håper forøvrig at det ikke er mange av dem, det kan jeg ikke tro.

Anonymous poster hash: 73640...c3b

Var mange sure på barsel hvor jeg var, de fleste var jo barnepleier eller noe sånt, men flertallet var sure :(

Anonymous poster hash: 3bccb...995

Skrevet

Gratulerer så kjempemasse 😊😊😊😊🎈❤💙

Bra at alt gikk godt 😀

Skrevet

Gratulerer så kjempemasse 😊😊😊😊🎈❤💙

Bra at alt gikk godt 😀

Dette er vel ikke HI?

Skrevet

Dette er vel ikke HI?

Dette er ikke h.i nei

Anonymous poster hash: 7c8c4...d53

Skrevet

HI har ikke oppdatert tråden i det hele tatt, krysser fingrene for at det betyr at hun er på sykehuset og alt står bra til med mor og barn.

Anonymous poster hash: cf056...cef
Skrevet

Du er SKUMMEL!!!

Enig!!

Anonymous poster hash: e1e73...2d4

Skrevet

Dette er vel ikke HI?

Hehe ja sånn kan det gå 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...