Gå til innhold

Noen som har hatt krystallsyken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan startet det og hvordan utartet det seg? Mistenker at jeg kan ha dette. Fryktelig ubehagelig å gå rundt å være kvalm og svimmel mens jeg prøver å sjonglere 100% jobb, hus, barn og mann😳

Anonymous poster hash: 6d20b...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men har en annen vestibulær sykdom. Det er viktig å få behandling så du kanskje aldri får det igjen. Noen blir bare sykemeldt og venter på at det skal gå over men da kommer det som oftest tilbake og kan bli kronisk. Altså at krystaller løsner kjempe lett og ofte. Finn en fysioterapeut som er dyktig på dette. Hjelper det ikke så kom deg til ønh, og finner de ikke noe så kom deg til en nevrolog. Men aller først kan det være lurt å ta blodprøver for å sjekke om du har det du skal ha i kroppen. God bedring!

Anonymous poster hash: 30e15...f40

Skrevet

Startet med at jeg skulle sette meg opp i senga en morra, men datt bare bakover. Klarte ikke å holde balansen.

Anonymous poster hash: feb57...511

Skrevet

På Haukeland har de en sånn slynge som man kan stroppes fast i, så slynger de pasienten rundt og vips er krystallene på plass igjen, de har veldig gode resultater mener jeg å ha lest.

Skrevet

Du bør få det undersøkt raskt og behandla.  Om du vert svimmel og kvalm ved å gjere spesielle bevegelsar er det sansynleg at det er krystallsyke.  Om du har symptoma sjølv om du ligg heilt i ro er det sansynlegvis noko anna, etter det eg har forstått.

Ein del fysioterapeutar og kiropraktikarar kan behandle krystallsyke, fordi behandlinga er spesielle bevegelsar med hovudet.  ØNH legar har ein spesiell benk der dei kan snurre pasienten rundt for å få krystalla ut av sneglehuset i øyra.

Skrevet

På Haukeland har de en sånn slynge som man kan stroppes fast i, så slynger de pasienten rundt og vips er krystallene på plass igjen, de har veldig gode resultater mener jeg å ha lest.

Fastlegen min gjorde de samme grepene manuelt. Ble mye bedre.

Anonymous poster hash: feb57...511

Skrevet

Ja. Er grusomt. Som å kjøre karusell nesten hele tida. Det hjalp at kiropraktoren gjorde noen "vippe øvelser" en del ganger på meg. Pluss at han knakk opp låsningen jeg hadde o nakken.

Anonymous poster hash: 677b4...af6

Skrevet

Jeg er svimmel også når jeg ligger og veldig kvalm til tider. Kanskje det ikke er krystallsyken?Er så rart at det varierer sånn. Er ikke hele tiden. Men fryktelig ubehagelig. Om dette ikke gir seg etter helgen skal jeg oppsøke lege. Virus på balansenerven er jo også noe. Kanskje det er det?

HI

Skrevet

Jeg er svimmel også når jeg ligger og veldig kvalm til tider. Kanskje det ikke er krystallsyken?Er så rart at det varierer sånn. Er ikke hele tiden. Men fryktelig ubehagelig. Om dette ikke gir seg etter helgen skal jeg oppsøke lege. Virus på balansenerven er jo også noe. Kanskje det er det?

HI

Jeg har hatt der flere ganger. Første gangen var jeg så spykvalm og svimmel at jeg bare holdt meg fast i senga og ulte. Nå sist var jeg kun svimmel, spesielt når jeg lå på ryggen.

Anonymous poster hash: 677b4...af6

Skrevet

Min mann har hatt krystallsyken,og da tok fysioterapeuten Epleys manøver på han. Han fikk også et ark der øvelsen var forklart,så vi skulle gjøre det hjemme morgen og kveld. Jeg tok den en gang på han så var han bra. Han har hatt et tilbakefall,og da trengte han bare at jeg gjorde øvelsen en gang på han så var han bra. Google Epleys manøver. Den er enkel,og det kan godt gjøres hjemme uten hjelp fra en fagperson.

Skrevet

Min mann har hatt krystallsyken,og da tok fysioterapeuten Epleys manøver på han. Han fikk også et ark der øvelsen var forklart,så vi skulle gjøre det hjemme morgen og kveld. Jeg tok den en gang på han så var han bra. Han har hatt et tilbakefall,og da trengte han bare at jeg gjorde øvelsen en gang på han så var han bra. Google Epleys manøver. Den er enkel,og det kan godt gjøres hjemme uten hjelp fra en fagperson.

Fins på youtube👍🏻

Jeg har hatt krystallsyken to ganger. Det er ikke noe man klarer å "gå rundt med"😊 Jeg lå på gulvet og holdt meg fast fordi jeg trodde jeg skulle falle av kloden.

Da jeg gikk rundt og var svimmel bare, viste det seg å være virus på balansenerven...

Anonymous poster hash: a731c...a0c

Skrevet

Du bør få det undersøkt raskt og behandla. Om du vert svimmel og kvalm ved å gjere spesielle bevegelsar er det sansynleg at det er krystallsyke. Om du har symptoma sjølv om du ligg heilt i ro er det sansynlegvis noko anna, etter det eg har forstått.

Ein del fysioterapeutar og kiropraktikarar kan behandle krystallsyke, fordi behandlinga er spesielle bevegelsar med hovudet. ØNH legar har ein spesiell benk der dei kan snurre pasienten rundt for å få krystalla ut av sneglehuset i øyra.

Jeg har det sånn som du beskriver men ikke krystallsyken, er nøye utreda. Har en annen vestibulær sykdom. Så er viktig å bli utredet :)

Anonymous poster hash: 30e15...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...