Gå til innhold

Dersom man blir totalt avholden fra alkohol...

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Du trenger ikke drikke i morgen. En svale gjør ingen sommer, og en sprekk betyr ikke fiasko.

Skrevet

Forskjellen fra tidligere og nå, Hi, det er at du tar deg selv i det ved første sprekk. Du ser også sammenhengen, hvorfor du nå valgte å drikke i kveld - som du skrev i hovedinnlegget, du bruker alkohol som "problemløser"... eller kanskje det er bedre å si at du bruker alkohol for å slippe å føle?

Du opplevde vold og du mistet din nære venninne og begynte å drikke. Fordi du den gangen ikke greide å takle alle følelsene på en gang? Det er ganske klassisk årsak.

Men du har sett ditt eget mønster nå, HI. Det at du fikk vite det du gjorde i dag satte nok i gang mange følelser igjen, rippet opp i ting som har vært - alt det vanskelige med eksen, at du har følt at du ikke ble respektert, og at det ble "bekreftet" i dag når du bare fikk en sms istedenfor å få fortalt nyheten.

Men nyheten eller måten du fikk den på sier ikke noe om deg eller om hva du er verdt - det forteller bare hvor korttenkt din eks er, og det bekrefter bare at det er bra han er en eks.

Se den sms'en for det den er. Og se om du kan bearbeide følelsene fra tidligere utenom.

Kanskje det kan være lurt for deg å få en fagperson å snakke med en periode?

Du har jo gjort en kjempejobb med å slutte med alkohol nå - en liten sprekk en kveld betyr ikke noe. Det som betyr noe er hva du gjør videre fremover. Så ha troen på deg selv, dette kan du fint greie :)

Anonymous poster hash: 43d4f...a45
Skrevet

Tøft at du tar tak i det du ser på som problemer og gjør noe med dem!

Du behøver ikke forklare for noen hvorfor i det hele tatt. Bare smil det bort. MEN det er faktisk ofte slik at åpenhet gir respekt og forståelse. Så jeg tenker at det kan være en vei å gå.

Jeg blir aldri tynt for en usynlig skade jeg har. Vet mange med samme skade blir det. Vi ser jo helt friske ut, men er veldig dårlige. Jeg tror greia er at jeg er åpen om det og at de i omgivelsene mine vet hvordan hverdagen min er.

Anonymous poster hash: df440...755
Skrevet

Heier på deg!

Livet er ikke "alt eller ingenting" - en sprekk betyr ikke at du trenger å begynne som før, eller forfra. Javel, så sprakk du. Dumt, men helt greit. Så lar du være å drikke i dag. Og i morgen. Og du lot være å drikke i helgen som var. Ingenting er ødelagt selv om det kanskje kjennes sånn nå/kjentes sånn i går.

<3

Skrevet

Hvis noen av mine venninner reagerer på at jeg slutter å drikke, så ville jeg vel egentlig lurt på hvordan venninner jeg har.

Flott at du nå gjør noe med problemet ditt. Du skal være stolt av deg selv.

Signerer denne.

Er da like hyggelig å ha en venninne på fest som drikker juice som en som drikker vin.

Og gratulerer med valget du har tatt! Slik du beskriver det, så høres det helt riktig ut :).

Skrevet

Og så vil jeg tro at du sikkert kommer til å føle litt på dette med at du tror at andre forventer at du drikker alkohol en stund, men det er nok mer din egen frykt.

Skrevet

Vet du hva? Du er menneskelig! En sprek, en kveld er virkelig ingen katastrofe! Det viktige nå er at du ikke lar den sprekken fortsette. Dette er en ny dag, ny kveld, ny sjanse. Nå må du fortsette der du var, med å ikke drikke! Du har ikke ødelagt noe, du fortsetter med å være avholds i dag! Du er god, du klarer dette!

Ikke la den ene kvelden med sprekken ødelegge alt du har jobbet med, for det er virkelig ikke ødelagt av en kveld, så lenge du fortsetter som før resten av kveldene..

Anonymous poster hash: be208...bc1
Skrevet

Folk hater avholdenhet med mindre du har en god grunn. Jeg er alkoholiker/gravid funker alltid. Neste alternativ er å si at man har en forpliktelse påfølgende dag eller vakt av noe slag, men da maser folk. Tredje alternativ er å gå under radaren, men det er slitsomt. Når man har vært hvit en stund slutter maset fra de man kjenner, uansett om man ikke har oppgitt noen grunn.

Anonymous poster hash: d6cca...4e9

Skrevet

Er ca 4 år siden jeg ble helt avholds pga medisin jeg må gå på. Ingen har spurt meg om hvorfor men har ingenting å skjule. Har vært edru på flere fester, er deilig å kunne kjøre hjem når jeg vil og våkne opp opplagt. Hadde ikke brydd meg om en venn valgte å slutte å drikke så lenge personen ikke sluttet å være sosial. Vennskap er mye viktigere enn alkohol!

Anonymous poster hash: 9c6c9...5b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...