Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #1 Skrevet 8. september 2016 Jeg studerer master i økonomi, og store deler av pensum er engelske artikler fra fagtidsskrifter. Mine engelskkunnskaper er helt middels syns jeg, har en del kontakt med engelske kunder på jobb men det er mer dagligtale. Sliter en del med disse artiklene, mye vanskelige ord og jeg får ikke flyten i lesingen. Får ikke med meg vinklingen og meningen med det som er skrevet, mye av det oppgavene går ut på er å tolke vinklingene og synspunkt i artiklene og gjerne sammenligne flere mot hverandre. Noen som har tips til hvordan jeg kan bli flinkere? Føler ikke at jeg er smart nok for dette studiet da jeg ikke klarer å få med meg pensum. Anonymous poster hash: 9fe9a...a3b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #2 Skrevet 8. september 2016 Det letteste er å lære seg flere gloser. Det er alltid hardt å lese fag på engelsk i starten. Men når du har lært deg en god mengde gloser blir det mye lettere. Det kan også være lurt å lese enklere tekster på engelsk, feks lærebøker, for å lettere få inn ord. Anonymous poster hash: 0c44b...9fb
MammantilNurket Skrevet 8. september 2016 #3 Skrevet 8. september 2016 Jeg flyttet til England da jeg var 20 for å studere. For å "komme inn" i språket leste jeg "Cosmopolitan" og andre moteblader+ "chick litt". Etterhvert ble det lettere å komme inn i faglitteraturen. Ordbok og en egen notatbok for nyttige ord ble også gode hjelpemidler Ellers er det aldri feil å spørre om hjelp om deg er noe man ikke forstår. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #4 Skrevet 8. september 2016 Slå opp hvert ord du ikke forstår, strek under det og skriv oversettelsen over. Etterhvert lærer du deg den faglige sjargongen. Tar tid men det er verdt det i det lange løp. Anonymous poster hash: 55b58...23f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #5 Skrevet 8. september 2016 Bestem deg for at de to-tre første månedene slår du opp alle ord du ikke kan (jada, det er et herk, men verdt det). Gjør som det sies over, skriv betydningen av ordet i margen etter å ha streket under det. Lag deg samtidig en egen ordbok etter alfabetet. Ha noen sider for hver bokstav. Smart da samtidig å lage både en engelsk-norsk og en norsk-engelsk utgave, da er det lettere når du skal slå opp senere og også hvis du skriver oppgaver på norsk. Om du er konsekvent i begynnelsen så kommer du fort inn i det. Anonymous poster hash: ae281...612
the amazing spidermamma Skrevet 8. september 2016 #6 Skrevet 8. september 2016 Hva med en sånn oversetterpenn? En sånn håndskanner som du kan dra over ord du lurer på? Quicktionary heter det, kan bestilles på nett eller kjøpes i noen bokhandeler. De har store ordbøker lagret, jeg kjenner en som brukte denne da hun studerte medisin. Da slipper du å legge fra deg boka hver gang du lurer på et ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå