Gå til innhold

Den nye fraværsregelen -vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Hei legekontoret, det er moren til Espen Askeladd. Han har fått omgangssyken i løpet av natten. Er det mulig å få en sykemelding for å dokumentere fraværet på skolen? Tusen takk, det sendes i posten ja. Takk skal du ha og ha det bra." Hvor vanskelig er det å ta en slik telefon?

Anonymous poster hash: d3b36...9dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Hei legekontoret, det er moren til Espen Askeladd. Han har fått omgangssyken i løpet av natten. Er det mulig å få en sykemelding for å dokumentere fraværet på skolen? Tusen takk, det sendes i posten ja. Takk skal du ha og ha det bra." Hvor vanskelig er det å ta en slik telefon?

Anonymous poster hash: d3b36...9dd

de fleste vil ikke gi en sykemelding/egenmelding kun over telefon! Legen må jo selvsagt undersøke barnet å se om det stemmer.

Anonymous poster hash: f4f9f...cd2

Skrevet

Jeg er og lærer i vgs. Den eleven som går på cellegift kan vel få få dokumentasjon på kronisk sykdom som ikke innbefattes av 10%-regelen? Problemet hos oss er nok helst at små fag med få årstimer 56 og 84-timers fag) er lagt med dobbelttimer på samme dag. Da skal det ikke mer til enn en slik dobbelttime før det må sendes varsel om IV og eleven er i fare. I slike fag MÅ eleven dokumentere alt fravær, og det er et problem.

Anonymous poster hash: b9a89...1bb

Skrevet

Det kan du, i inntil 15 prosent i alle fag. Etter det må det dokumenteres.

Anonymous poster hash: 80d6c...812

Og hvor kommer plutselig 15 % fra? Fra skolen og media har vi fått informasjon om at det er 10 %.

Det virkelige problemet her er for det første usikkerheten reglene skaper. Det at reglene praktiseres forskjellig fra fylke til fylke hjelper ikke akkurat på verken frustrasjon eller usikkerhet. For det andre har reglene plutselig umyndiggjort meg som forelder. Fram til i juni var min underskrift på at barnet mitt faktisk var sykt, godt nok. Nå fra august kan jeg like gjerne la være å skrive melding, for eleven vil likevel få udokumentert fravær for det.

Skrevet

Og hvor kommer plutselig 15 % fra? Fra skolen og media har vi fått informasjon om at det er 10 %.

Det virkelige problemet her er for det første usikkerheten reglene skaper. Det at reglene praktiseres forskjellig fra fylke til fylke hjelper ikke akkurat på verken frustrasjon eller usikkerhet. For det andre har reglene plutselig umyndiggjort meg som forelder. Fram til i juni var min underskrift på at barnet mitt faktisk var sykt, godt nok. Nå fra august kan jeg like gjerne la være å skrive melding, for eleven vil likevel få udokumentert fravær for det.

Den er ikke ny, det står i forskriften. Rektor kan vedta at eleven skal få vurdering når eleven har inntil 15 prosent udokumentert fravær. Forskriften er nasjonal og gjelder alle videregående skoler.

Du er ikke umyndiggjort. Eleven kan egenmelde seg i inntil 15 prosent hvert eneste semester (du som mor trenger ikke å melde fra, det er eleven gammel nok til selv). Jeg klarer ikke å se for meg hvor mange det vil skape store problemer for.

Jeg gikk selv på vidergående da det var en grense på 15%, og hvor udokumentert og dokumentert fravær gikk i samme pott, uten at noen klagde på det.

Skrevet

Men vi hadde ca samme greia før også? Men tok sertifikatet i sommerferien? For det er det som er greia, studentene bruker disse udokumenterte timene til kjøreopplæring! Og så vil de ha dokumentert ALL sykdom!

Snakket med en helsesekretær her om dagen, deres legekontor kom ikke til å ta inn ungdoms som skal ha erklæring. Det har de ikke ekstra ressurser til.

Så hvor skal de få disse erklæringene hen da?

Anonymous poster hash: 71a2a...faa

Skrevet

Men vi hadde ca samme greia før også? Men tok sertifikatet i sommerferien? For det er det som er greia, studentene bruker disse udokumenterte timene til kjøreopplæring! Og så vil de ha dokumentert ALL sykdom!

Snakket med en helsesekretær her om dagen, deres legekontor kom ikke til å ta inn ungdoms som skal ha erklæring. Det har de ikke ekstra ressurser til.

Så hvor skal de få disse erklæringene hen da?

Anonymous poster hash: 71a2a...faa

Legekontoret har ikke lov å nekte. De er pålagt å ha akuttmedisin til dem som trenger det. Det er blant anney det de får statstøtte for.

Anonymous poster hash: 47507...0cd

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det skal være en diskusjon engang. De kan ha 10%fravær i tillegg til dokumentert fravær som sykdom. Når de begynner å jobbe har de ikke mulighet for å være borte utenom dokumentert fravær i det hele tatt.

Det er jo ikke engang nytt at det er begrenset fravær man kan ha. Jeg gikk på videregående for 20 år siden og da kunne vi ha 15%fravær inkludert sykdom. Det eneste som kom utenom var hvis man var langvarig syk, da kunne man vise sykemelding fra lege og fraværet ble strøket. De eneste som gikk advarsel om at de nærmet seg grensen, var de som ikke gadd å komme til timene. De som var borte kun når de var syke evt glattkjøring, oppkjøring ol, vart langt unna grensa.

Anonymous poster hash: 8fd3f...45a

Jeg gikk og på videregående for 20 år siden, og vi hadde ikke regel om 15% fravær i noen fag. Det ene året hadde jeg 27 dager uten sykemelding + uendelig mange timer. Det fikk ingen konsekvenser

Anonymous poster hash: 0594c...507

Skrevet

Å? Hvordan praktiseres dette? Det kan jo være risky å ta den sjansen for en saftig forkjølelse, hva da når 15 % er nådd, og den håpefulle plutselig kaster opp? Da må man altså til legen med oppkastsyke, og smitter samtidig andre pp venterommet... 😷

Anonymous poster hash: b0ef4...73e

Enkel hoderegning. Skoleåret er 36 uker. Dvs 72 timer i et totimersfag. 10% av dette er 7,2 timer.

Anonymous poster hash: f4098...d76

Skrevet

Jeg gikk og på videregående for 20 år siden, og vi hadde ikke regel om 15% fravær i noen fag. Det ene året hadde jeg 27 dager uten sykemelding + uendelig mange timer. Det fikk ingen konsekvenser

Så rart. Jeg var russ 1990, og hadde 15%-regel.

Begynte å jobbe i vgs i 2001, fortsatt 15%-regel.

Var regelen helt borte, og kom tilbake, altså, innenfor en tiårsperiode??

Skrevet

Den er 10% i alle fylker. Og alle rektorer kan gi dispensasjon til de ytterligere 5. Dermed 15% (for spesielle tilfeller, ikke de som skal ta glattkjøring...) Likt i hele landet.

Skrevet

Så rart. Jeg var russ 1990, og hadde 15%-regel.

Begynte å jobbe i vgs i 2001, fortsatt 15%-regel.

Var regelen helt borte, og kom tilbake, altså, innenfor en tiårsperiode??

Ikke vet jeg. Alt fraværet står på vitnemålet mitt. Så mye fravær kan vel ikke på noen måte være innenfor 15% vel?

Skrevet

Enkel hoderegning. Skoleåret er 36 uker. Dvs 72 timer i et totimersfag. 10% av dette er 7,2 timer.

38 uker.

Skrevet

I kommentarfeltet til Aftenposten er det noen som har skrevet om sin sønn som ble syk med omgangssyke. De ringte legen som sa at han IKKE tok dem inn og ikke skrev ut sykmelding til sønnen, uansett. For at fraværsregelen skal kunne fungere, må det være en plikt for legen å skrive ut sykmeldinger når barnet er sykt, særlig når det er snakk om ekstremt smittsomme virus som for eksempel norovirus.

Skrevet

38 uker.

Ja, og halvparten av 7,2 er 3,6. Det vil si at du får stryk allerede andre gangen du ikke møter opp fordi du er syk. Noe som betyr at de fleste vil nok be om sykmelding fra dag 1.

Skrevet

Ikke vet jeg. Alt fraværet står på vitnemålet mitt. Så mye fravær kan vel ikke på noen måte være innenfor 15% vel?

Du får regne ut hvor mange timer du skulle ha hatt, da. Og fraværet på vitnemålet er jo alt fraværet i tre år.

Skrevet

Ja, og halvparten av 7,2 er 3,6. Det vil si at du får stryk allerede andre gangen du ikke møter opp fordi du er syk. Noe som betyr at de fleste vil nok be om sykmelding fra dag 1.

Nei, du får stryk (eller helst det vi kaller "ikke vurdert") når du for 4. gang IKKE kan dokumentere at du var borte av sykdom. Du kan dokumentere i ettertid også.

10% av 76 timer er 7,6 timer. Det vil si fire uker udokumentert fravær fra en dobbelttime. Ikke vanlig sykdom, eller time hos tannlege, lege, helsesøster, fysioterapeut, psykolog, kjeveortoped, kiropraktor, legespesialist... Heller ikke utslag av kronisk sykdom, som f eks tilbakevendende migrene, revmatisme, angst, ryggsmerter osv. Heller ikke oppmøte i elevråd, rettssal, kommunestyre, fylkesting, elevorganisasjoner, Ungdommens fylkesting, Operasjon Dagsverk-administrasjon, representasjon i andre fora på vegne av skolen; f eks Abel-mesterskap, som spiller på et fotballag eller deltaker i et skirenn på nasjonalt/internasjonalt nivå, eller andre konkurranser på idrettslinja.

Alt dette kan du gjøre, OG i tillegg skulke 10%!

Det burde jo være: alt dette kan du gjøre, MEN ikke skulke!

Skrevet

Tydeligvis mye omgangssyke i din klasse.

Anonymous poster hash: 9827a...49b

Skrevet

Her har lærerene gjort en slett jobb med å sette seg inn i regelen og i å formidle den videre til elevene sine.

Skrevet

Du får regne ut hvor mange timer du skulle ha hatt, da. Og fraværet på vitnemålet er jo alt fraværet i tre år.

Fraværet står presisert for hvert år, så det fraværet er kun for ett år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...