Gå til innhold

Den nye fraværsregelen -vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er høyrepolitikk på sitt verste. De er mot statlig styring, bortsett fra i skolene. Der skal alt detaljstyres, og lærere burde helst vært marionetter (nei, er ikke lærer selv). Aldri har vi hatt så flinke, eller så nevrotiske, ungdommer som nå, og så vil politikerene legge stein til byrden. Legene er også oppgitt. Ingen med omgangssyke har noe verken på venterom eller i klasserom å gjøre. Plages du av migrene vet du godt hva det er, uten at du må løpe til legen hver gang.

Skjønner at lærere trenger et visst grunnlag for å sette karakterer, men det spørs om grunnlaget blir reelt hvis syke ungdommer fortsetter å gå på skolen. Du klarer ikke toppkarakterer i for eksempel gym hvis du et reelt syk.

Anonymous poster hash: 64c2e...aa7

De har visst lite tro til oss foreldre også. Det holder ikke lenger at jeg signerer en fraværsmelding for min datter på 16 år. Før sommerferien, på ungdomsskolen, var det helt greit. Noen få mnd senere, på vgs, har de visst ikke samme tiltro til oss foreldre lenger.

Skulle hun ha forfalsket en melding så ser jeg jo det så fort jeg ser i meldingsboka!

Det jubles over at fraværet har gått ned. Og det har det jo også. For nå tør ikke barna være syke! Det har kanskje gjort så de som har litt småvondt i hodet på morgenen (eller har litt vondt i tåa) presser seg til å dra på skolen, men samtidig gjør det så de som faktisk er syke og/eller smittsomme møter opp i frykt for å få fravær (særlig om legen ikke hadde mulighet til å ta dem inn på akutt time denne dagen)!

Vi kan ikke ha det sånn at ungene våre skal gå rundt å være redde for å være syke!

Jeg er enig i at skulking må få konsekvenser, men man MÅ faktisk ha mulighet til å lytte til kroppen og være hjemme om man er syk! For som andre sier, 10% er ikke mye når man har 1-2 t i uka av et fag.

I arbeidslivet har vi både egenmelding og sykemelding (mange er langtidssykemeldte også), uten at vi mister jobben vår. Noen er til og med så heldige at de kan "ta hjemmekontor" den dagen man er syk/smittsom. Eller man kan søke om permisjon/ta ut feriedager om man trenger fri, uten at det går på bekostning av jobben vår. Våre flittige, arbeidssomme og pliktoppfyllende tenåringer har ikke denne muligheten. Har ikke legen mulighet til å ta deg inn, kom deg på skolen (og smitt gjerne "halve klassen" samtidig, hadde du giddi!)

Det argumenteres med at skoleåret bare har så-så mange dager, at man kan ordne ditt og datt utenom skoletiden. Jada, har kjøreskolen, legen eller tannlegen tid utenom skoletiden så benytter man seg selvfølgelig av det. Men sykdom kan ikke planlegges. Man kan ikke bestemme seg for at "jeg må vente til høstferien med å bli syk, for da går det ikke utover fraværet". Hadde vært fint det, men det funker dessverre ikke sånn...

Anonymous poster hash: bc775...89f

Skrevet

Helt supert! Vi hadde lignende regler da jeg gikk på vgs. Maks 10% fravær i hvert fag. Og det var null problem. Forstår ikke helt hva problemet skulle være i dag.

Det er regler for fravær både i skole og i jobb. De fleste tilpasser seg uten problemer og oppstår det problemer går man bare til legen slik alle andre må gjøre.

Anonymous poster hash: f7874...2d3

Og du har tydeligvis ikke lest HI sitt innlegg.....

Anonymous poster hash: ba310...6b9

Skrevet

Jeg tenker at 10 % regelen hadde vært helt super om man hadde fått dokumentert fravær med melding fra foreldre for de under 18 og egenmelding for de over.

Det er jo helt vanvittig at jeg kan ringe til min arbeidsgiver og melde meg selv syk i inntil 8 dager, men jeg ikke får samme tillit til å gjøre det samme for ungen min. De fleste foreldre er ikke interessert i å sende inn sykemelding på en unge som skulker, litt tiltro må man faktisk ha til at når mor sier at Per er syk så er han faktisk det, og ikke bare trøtt.

Skrevet

Hvor ofte er nå folk syke? De fleste er syk 2-3 ganger i året. Dette kan neppe være et så stort problem som folk vil ha det til. De som er kronisk syke kan få løpende legeerklæring.

Nå må vi slutte å sy puter under armene på ungdommen.

Ja, de fleste er kanskje bare syke 2-3 ganger i året, fordi den som er en smittekilde holder seg hjemme fra skolen/jobben og unngår å smitte resten av gjengen!

Nå derimot, møter smittsomme ungdommer opp på skolen og smitter hverandre på rekke og rad. For broren til Pia har smittet henne med et halsvirus og søstra til Knut har smittet ham med omgangssyken. Og når da Pia og Knut begge møter syke på skolen for å unngå fravær, hvordan tror du bakteriene spirer og gror i et varmt og klamt klasserom?

Tror dessverre vi vil få mer fravær framover fordi elevene ikke blir hjemme når de er smittsomme. Noe som vil føre til at andre elever blir "dausjuke" og bare må være hjemme.

Legeerklæring er bare halve problemet, dette går også på hva slags signal vi sender til tenåringene!

Kanskje skolehelsesøster kunne avlastet legen og tatt imot sine syke elever, kanskje skolen har mer tiltro til elevene da, om de får en sykeerklæring fra henne.. I tillegg er det gratis.. Nei, jeg vet ikke..

Skrevet

Ja, de fleste er kanskje bare syke 2-3 ganger i året, fordi den som er en smittekilde holder seg hjemme fra skolen/jobben og unngår å smitte resten av gjengen!

Nå derimot, møter smittsomme ungdommer opp på skolen og smitter hverandre på rekke og rad. For broren til Pia har smittet henne med et halsvirus og søstra til Knut har smittet ham med omgangssyken. Og når da Pia og Knut begge møter syke på skolen for å unngå fravær, hvordan tror du bakteriene spirer og gror i et varmt og klamt klasserom?

Tror dessverre vi vil få mer fravær framover fordi elevene ikke blir hjemme når de er smittsomme. Noe som vil føre til at andre elever blir "dausjuke" og bare må være hjemme.

Legeerklæring er bare halve problemet, dette går også på hva slags signal vi sender til tenåringene!

Kanskje skolehelsesøster kunne avlastet legen og tatt imot sine syke elever, kanskje skolen har mer tiltro til elevene da, om de får en sykeerklæring fra henne.. I tillegg er det gratis.. Nei, jeg vet ikke..

De kan jo holde seg hjemme. 10% udokumentert. Det holder når man er syk 2-3 ganger i året.

Skrevet

De kan jo holde seg hjemme. 10% udokumentert. Det holder når man er syk 2-3 ganger i året.

Skrevet

Jeg lurte på om det er andre lærere/lektorer her inne som opplever problemer med den nye fraværsregelen?

Jeg har elever som er så redde for fravær at det er så vidt jeg får sendt dem hjem. Selv om jeg sier at det blir dokumentert fravær, så vil de ikke gå. De er så redde for å få problemer med prosenten.

Tre ganger har jeg hatt elever som har spydd i timen min, og som spyr og gråter om hverandre, og spør om de ikke kan få sitte på et grupperom, slik at de ikke mister siste time...

Har vært andre tilfeller i andre klasser også, av elever som brekker seg i timen. Og ikke minst migreneelever som ligger med hodet i hendene og gråter av smerte, eller folk som tydeligvis har feber og er skikkelig forkjøla.

Fraværet vårt har gått ned, så fylket er fornøyd. Men elevene smitter jo alle rundt seg. Ikke rart at folk spyr alle veier når folk går på skolen med omgangssyka...

Jeg blir så provosert over den regelen! Og ikke minst min lokalavis som presterte å skrive at 10% tilsvarte 19 dager, og så mye fravær kunne jo ingen ha...

Vi har dobbeløkter, og noen dager har vi doble dobbeløkter, og noen fag har få timer. Og det er faktisk ikke mye å være borte to mandager i løpet av et halvår, som er det grensa er for enkelte fag.

Jeg er så sint over den mistroen folk høyt på strå har til dagens ungdom. Mine elever skulker ikke, det har de aldri gjort.

Istedet kommer de nå på skolen med omgangssyka, umiddelbart etter cellegiftbehandling (!), og med høy feber. Mens de gråter og spør om de kan få lov til å bli værende.

Hadde jeg møtt Torbjørn Røe Isaksen en dag, skulle jeg skjelt ham ut så det sang i ørene hans i lang lang tid.

Anonymous poster hash: dd799...cb9

Vet du, dette tror jeg faktisk ikke noe på. Jobber selv i vgs.

Anonymous poster hash: 525d4...98f

Skrevet

Vet du, dette tror jeg faktisk ikke noe på. Jobber selv i vgs.

Anonymous poster hash: 525d4...98f

Det er helt i orden at du ikke tror på meg.

Men det er nå slik min arbeidshverdag er.

Sannheten i det blir ikke påvirket av din mening. Uavhengig av hvor du jobber.

Anonymous poster hash: dd799...cb9

Skrevet

Vet du, dette tror jeg faktisk ikke noe på. Jobber selv i vgs. Anonymous poster hash: 525d4...98f

Bare i klassen til datteren min sitter det nå 2 elever som er så forkjølet at de burde ha blitt under dynen. Ungdom som tidligere ville ha blitt hjemme, men som nå hoster lungene ut over medelevene.

Fakta er at mange ungdommer er blitt livredde for sykdom etter den nye regelen kom. Det er mulig de bekymrer seg unødig, men greia er at de gjør det. Og det må man ta på alvor.

Anonymous poster hash: 1a7c0...284

Skrevet

Denne reglen var det når jeg gikk på videregående for endel år siden. Det var virkelig ikke noe problem, og en vil jo få varsel i forkant dersom man nærmer seg 10% fravær i et fag. Vi hadde ikke noen forskjell på dokumenter og udokumenterte fravær, alt gikk i 10% potten. Mener å husket at de som bikket 10% fikk en ekstra oppgave i faget for å allikevel oppnå vurdering.

Som flere sier, så er det ikke ofte en er syk i løpet av et år (og dette gjelder jo faktisk bare pr semester!) har du spysjuka så ringer du legen din samme dag slik at det er dokumentert om du ikke kommer deg til lege samme dag. Videre holder du deg hjemme så du ikke smitter medelevene dine. En forkjølelse går du på skolen med, ingen som blir hjemme fra jobb pga en forkjølelse vel?

Jeg tok utdanning med mye obligatorisk høsten/vinteren 2009 (svineinfluensaen), da hjalp det ikke med legeerklæring engang om du kom over 10% fravær. Det er slik det er i høyere utdanning og i arbeidslivet, like greit at ungdommen blir vant med kravene som stilles i voksenlivet.

Skrevet

Denne reglen var det når jeg gikk på videregående for endel år siden. Det var virkelig ikke noe problem, og en vil jo få varsel i forkant dersom man nærmer seg 10% fravær i et fag. Vi hadde ikke noen forskjell på dokumenter og udokumenterte fravær, alt gikk i 10% potten. Mener å husket at de som bikket 10% fikk en ekstra oppgave i faget for å allikevel oppnå vurdering.

Som flere sier, så er det ikke ofte en er syk i løpet av et år (og dette gjelder jo faktisk bare pr semester!) har du spysjuka så ringer du legen din samme dag slik at det er dokumentert om du ikke kommer deg til lege samme dag. Videre holder du deg hjemme så du ikke smitter medelevene dine. En forkjølelse går du på skolen med, ingen som blir hjemme fra jobb pga en forkjølelse vel?

Jeg tok utdanning med mye obligatorisk høsten/vinteren 2009 (svineinfluensaen), da hjalp det ikke med legeerklæring engang om du kom over 10% fravær. Det er slik det er i høyere utdanning og i arbeidslivet, like greit at ungdommen blir vant med kravene som stilles i voksenlivet.

Nei, i arbeidslivet får du ikke sparken hvis du har ligget rett ut med svineinfluensa i 3 uker og har legeerklæring. Så vidt jeg husker, kunne man få sånn erklæring/sykmelding over telefon da dette var ekstremt smittsomt og alle var pissredd for å få det (pandemi og greier). Og ja, man holder seg hjemme med forkjølelse hvis man har 39 i feber og dundrende hodepine. Går du på jobb med høy feber?

Skrevet

Hvis man går til lege på dag 3, når den verste oppkasten har gitt seg, får man sykmelding for alle tre dagene.

Anonymous poster hash: f4098...d76

Skrevet

Hvis man går til lege på dag 3, når den verste oppkasten har gitt seg, får man sykmelding for alle tre dagene.

Anonymous poster hash: f4098...d76

Det burde ikke være nødvendig å gå til lege for omgangssyke, kraftig forkjølelse, influensa etc (dersom man ikke blir så syk at det er farlig). Det blir mer arbeid for legen og styr for pasienten som burde holde sengen.

Skrevet (endret)

Nei, i arbeidslivet får du ikke sparken hvis du har ligget rett ut med svineinfluensa i 3 uker og har legeerklæring. Så vidt jeg husker, kunne man få sånn erklæring/sykmelding over telefon da dette var ekstremt smittsomt og alle var pissredd for å få det (pandemi og greier). Og ja, man holder seg hjemme med forkjølelse hvis man har 39 i feber og dundrende hodepine. Går du på jobb med høy feber?

Du får ikke sparken i arbeidslivet, men du får ikke gå opp til eksamen med mer enn 10% fravær i obligatorisk undervisning på høgskole/universitet.

Men er barna dine virkelig så ofte syk at dette er et problem? Til og med barna mine som går i barnehage er mindre syk enn som så.

Man får heller ikke 39 i feber av en vanlig forkjølelse. Klart man ikke føler seg helt i form, men ja jeg hadde gått på jobb/skole med en forkjølelse og 38 i feber. Ikke hvis jeg hadde hatt en jobb med pasientkontakt, men en kontorjobb eller skole, absolutt.

Endret av Catriina27
Skrevet

Hvem er det egentlig som har ønsket denne regelen? Kommer ønsket fra personer som faktisk er involvert (elevene selv, lærere, foreldre, leger), eller er den kun et politisk påfunn?

Skrevet

Fraværsregler er absolutt ok, men dokumentasjonskravet er hinsides all fornuft. Også lærer i vgs.

Anonymous poster hash: b0ef4...73e

Skrevet

Fraværskravet er helt nødvendig. Sønnen min gikk nettopp ut av videregående. Det var helt vanlig at under halvparten var på skolen første time. Det var dager de skulle ha gruppearbeid der 2 av 6 dukket opp osv.

Jeg ser ikke bort fra at noen nå går på skolen når de egentlig burde holdt seg hjemme, men jeg tror ikke det Øker smittepresset spessielt. Det burde ikke tilfelle ført til et høyere sykefravær nå og det er det jo ikke.

En annen ting er at noen er veldig nøye på å få alt dokumentert. Det er mulig noen spekulerer i å spare det udokumenterte fraværet til feriebudsjett eller liknende, men for de fleste tror jeg bare det dreier seg om å bli vant til det nye systemet.

Anonymous poster hash: 47507...0cd

Skrevet

Det burde ikke være nødvendig å gå til lege for omgangssyke, kraftig forkjølelse, influensa etc (dersom man ikke blir så syk at det er farlig). Det blir mer arbeid for legen og styr for pasienten som burde holde sengen. Anonymous poster hash: 64c2e...aa7

Ja men de nye fraværsreglene tvinger jo oss til å gå til legen med bagateller.

Til vanlig hadde jeg aldri gått til lege bare fordi han har hatt feber om natten;men nå må jeg gå til lege første dagen med feber,så jeg ikke får udokumentert fravær.

Er han så forkjølet at han ikke kan gå i barnehagen så er det heller ikke noe jeg hadde gått til legen med,men nå tvinges jeg til å gjøre det.

Så da blir det å gå til legen for mye unødvendig bare pga nye latterlige regler.

Anonymous poster hash: f4f9f...cd2

Skrevet

Jeg er positiv til de nye fraværsgrensene. Frem til 2009 var det en nasjonal fraværsgrense på 15 prosent. Denne fraværsgrensen inkluderte også dokumentert fravær, mens regelen om å få slettet inntil 10 dagers fravær ved kronisk sykdom var den samme som i dag. Det at det blir er hylekor nå, er som forventet. Det blir det alltid når noe nytt innføres, selv om man ikke skal mange år tilbake før regelen var enda strengere.

Forskriften åpner for at rektor kan vedta at det skal gis vurdering selv om en elev har inntil 15 prosent udokumentert fravær. Det vil i realiteten si at fraværsgrensen er på 15 prosent. Så lenge eleven selv sørger for å være til stede under vurderingssituasjoner, vil det altså være nok til at det kan settes halvårsvurdering eller standpunkt.

Folk flest er ikke syke spesielt ofte i løpet av et semester. De som er oftere syke enn en, maks to, ganger, er mennesker med nedsatt immunforsvar. De vil sannsynligvis kunne få dokumentasjon fra lege på noe kronisk.

Dersom et fag er på fire skoletimer i uken (som for eksempel norsk på vg1 og vg2), vil det i realiteten tilsi at elevene, udokumentert, kan være fraværende fra 11,4 timer hvert eneste semester. Som regel vil heller ikke sykdom ramme samme fag flere ganger.

Jeg har langt flere elever til stede i timene mine, og jeg er rimelig sikker på at ingen av dem egentlig burde ha ligget hjemme under dyna. Jeg tror derimot at flere av dem hadde gjort det hvis ikke den nye fraværsgrensen hadde blitt innført.

Anonymous poster hash: 80d6c...812

Skrevet

Jeg er positiv til de nye fraværsgrensene. Frem til 2009 var det en nasjonal fraværsgrense på 15 prosent. Denne fraværsgrensen inkluderte også dokumentert fravær, mens regelen om å få slettet inntil 10 dagers fravær ved kronisk sykdom var den samme som i dag. Det at det blir er hylekor nå, er som forventet. Det blir det alltid når noe nytt innføres, selv om man ikke skal mange år tilbake før regelen var enda strengere.

Forskriften åpner for at rektor kan vedta at det skal gis vurdering selv om en elev har inntil 15 prosent udokumentert fravær. Det vil i realiteten si at fraværsgrensen er på 15 prosent. Så lenge eleven selv sørger for å være til stede under vurderingssituasjoner, vil det altså være nok til at det kan settes halvårsvurdering eller standpunkt.

Folk flest er ikke syke spesielt ofte i løpet av et semester. De som er oftere syke enn en, maks to, ganger, er mennesker med nedsatt immunforsvar. De vil sannsynligvis kunne få dokumentasjon fra lege på noe kronisk.

Dersom et fag er på fire skoletimer i uken (som for eksempel norsk på vg1 og vg2), vil det i realiteten tilsi at elevene, udokumentert, kan være fraværende fra 11,4 timer hvert eneste semester. Som regel vil heller ikke sykdom ramme samme fag flere ganger.

Jeg har langt flere elever til stede i timene mine, og jeg er rimelig sikker på at ingen av dem egentlig burde ha ligget hjemme under dyna. Jeg tror derimot at flere av dem hadde gjort det hvis ikke den nye fraværsgrensen hadde blitt innført.

Fraværsgrensen er ok i seg selv, det er kravet til dokumentasjon som er på jordet. Det er helt bak mål at foreldre ikke kan melde barnet sitt syk.

Skrevet

Fraværsgrensen er ok i seg selv, det er kravet til dokumentasjon som er på jordet. Det er helt bak mål at foreldre ikke kan melde barnet sitt syk.

Det kan du, i inntil 15 prosent i alle fag. Etter det må det dokumenteres.

Skrevet

Det kan du, i inntil 15 prosent i alle fag. Etter det må det dokumenteres.

Å? Hvordan praktiseres dette? Det kan jo være risky å ta den sjansen for en saftig forkjølelse, hva da når 15 % er nådd, og den håpefulle plutselig kaster opp? Da må man altså til legen med oppkastsyke, og smitter samtidig andre pp venterommet... 😷

Skrevet

Vi hadde 10%-regel da jeg gikk på skolen også. Jeg har migrene og dette var før migrenemedisinens tid. Det ble faktisk aldri noe problem. Dersom jeg ble syk på skolen, fikk jeg ligge på et rom til verden ikke spant rundt lengre og jeg hadde sluttet å spy. Da gikk jeg tilbake til undervisningen. Det ble ikke fravær av det så lenge jeg var på skolen. Jeg hadde maaange småfag pga linjen jeg gikk.

Har man migrene, er det nå svært gode medisiner. Min datter har også fått det og hun bruker medisin. Blir da ikke dårlig. (8 år gammel) når hun tar den i tide.

Anonymous poster hash: bc7dd...1b4
Skrevet

Å? Hvordan praktiseres dette? Det kan jo være risky å ta den sjansen for en saftig forkjølelse, hva da når 15 % er nådd, og den håpefulle plutselig kaster opp? Da må man altså til legen med oppkastsyke, og smitter samtidig andre pp venterommet... 😷

Jeg har aldri hatt en så saftig forkjølelse at jeg har vært nødt til å ringe meg inn syk på jobb. Hvis eleven har såpass svakt immunforsvar at eleven overstiger de 15 prosentene, må han eller hun selvfølgelig til lege. Slik også mennesker som jobber i bedrifter som ikke er IA-bedrift må for det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...