Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Jeg lurte på om det er andre lærere/lektorer her inne som opplever problemer med den nye fraværsregelen? Jeg har elever som er så redde for fravær at det er så vidt jeg får sendt dem hjem. Selv om jeg sier at det blir dokumentert fravær, så vil de ikke gå. De er så redde for å få problemer med prosenten. Tre ganger har jeg hatt elever som har spydd i timen min, og som spyr og gråter om hverandre, og spør om de ikke kan få sitte på et grupperom, slik at de ikke mister siste time... Har vært andre tilfeller i andre klasser også, av elever som brekker seg i timen. Og ikke minst migreneelever som ligger med hodet i hendene og gråter av smerte, eller folk som tydeligvis har feber og er skikkelig forkjøla. Fraværet vårt har gått ned, så fylket er fornøyd. Men elevene smitter jo alle rundt seg. Ikke rart at folk spyr alle veier når folk går på skolen med omgangssyka... Jeg blir så provosert over den regelen! Og ikke minst min lokalavis som presterte å skrive at 10% tilsvarte 19 dager, og så mye fravær kunne jo ingen ha... Vi har dobbeløkter, og noen dager har vi doble dobbeløkter, og noen fag har få timer. Og det er faktisk ikke mye å være borte to mandager i løpet av et halvår, som er det grensa er for enkelte fag. Jeg er så sint over den mistroen folk høyt på strå har til dagens ungdom. Mine elever skulker ikke, det har de aldri gjort. Istedet kommer de nå på skolen med omgangssyka, umiddelbart etter cellegiftbehandling (!), og med høy feber. Mens de gråter og spør om de kan få lov til å bli værende. Hadde jeg møtt Torbjørn Røe Isaksen en dag, skulle jeg skjelt ham ut så det sang i ørene hans i lang lang tid. Anonymous poster hash: dd799...cb9
Minimei00 Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Jeg syntes det er bra med noen regler på det, men slik som det er nå slår det feil ut, og for mye på de små fagene, for det er jo der problemet ligger. Burde heller vært holdt et møte med eleven etter en viss prosent også kan man ta en skjønnsmessig vurdering på om eleven består fagene eyter en viss prosent.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Helt supert! Vi hadde lignende regler da jeg gikk på vgs. Maks 10% fravær i hvert fag. Og det var null problem. Forstår ikke helt hva problemet skulle være i dag. Det er regler for fravær både i skole og i jobb. De fleste tilpasser seg uten problemer og oppstår det problemer går man bare til legen slik alle andre må gjøre. Anonymous poster hash: f7874...2d3
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Jeg kan ikke skjønne at det skal være en diskusjon engang. De kan ha 10%fravær i tillegg til dokumentert fravær som sykdom. Når de begynner å jobbe har de ikke mulighet for å være borte utenom dokumentert fravær i det hele tatt. Det er jo ikke engang nytt at det er begrenset fravær man kan ha. Jeg gikk på videregående for 20 år siden og da kunne vi ha 15%fravær inkludert sykdom. Det eneste som kom utenom var hvis man var langvarig syk, da kunne man vise sykemelding fra lege og fraværet ble strøket. De eneste som gikk advarsel om at de nærmet seg grensen, var de som ikke gadd å komme til timene. De som var borte kun når de var syke evt glattkjøring, oppkjøring ol, vart langt unna grensa. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 Dette er høyrepolitikk på sitt verste. De er mot statlig styring, bortsett fra i skolene. Der skal alt detaljstyres, og lærere burde helst vært marionetter (nei, er ikke lærer selv). Aldri har vi hatt så flinke, eller så nevrotiske, ungdommer som nå, og så vil politikerene legge stein til byrden. Legene er også oppgitt. Ingen med omgangssyke har noe verken på venterom eller i klasserom å gjøre. Plages du av migrene vet du godt hva det er, uten at du må løpe til legen hver gang. Skjønner at lærere trenger et visst grunnlag for å sette karakterer, men det spørs om grunnlaget blir reelt hvis syke ungdommer fortsetter å gå på skolen. Du klarer ikke toppkarakterer i for eksempel gym hvis du et reelt syk. Anonymous poster hash: 64c2e...aa7
Luksusdyret Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Du Jeg kan ikke skjønne at det skal være en diskusjon engang. De kan ha 10%fravær i tillegg til dokumentert fravær som sykdom. Når de begynner å jobbe har de ikke mulighet for å være borte utenom dokumentert fravær i det hele tatt.Det er jo ikke engang nytt at det er begrenset fravær man kan ha. Jeg gikk på videregående for 20 år siden og da kunne vi ha 15%fravær inkludert sykdom. Det eneste som kom utenom var hvis man var langvarig syk, da kunne man vise sykemelding fra lege og fraværet ble strøket. De eneste som gikk advarsel om at de nærmet seg grensen, var de som ikke gadd å komme til timene. De som var borte kun når de var syke evt glattkjøring, oppkjøring ol, vart langt unna grensa.Anonymous poster hash: 8fd3f...45a Du har aldri jobbet, regner jeg med? I jobb KAN man ha udokumentert fravær i form av egenmeldinger. Men melder seg da syk, uten legeerklæring. I IA-bedrifter kan man være hjemme med egenmelding inntil 8 dager i strek, inkludert helg. På skolene nå må man til legen med omgangssyke, kraftig forkjølelse, migrene og få legeerklæring (og betale selv!) hver jævla gang. Noe som medfører at køene hos legen, som fra før er milelange, nå blir enda lengre og VIRKELIG syke får ikke kommet til legen. Eventuelt, må syke unger gå på skolen (hvor mye får de med seg egentlig?) og smitte alle andre.
Luksusdyret Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Dette er høyrepolitikk på sitt verste. De er mot statlig styring, bortsett fra i skolene. Der skal alt detaljstyres, og lærere burde helst vært marionetter (nei, er ikke lærer selv). Aldri har vi hatt så flinke, eller så nevrotiske, ungdommer som nå, og så vil politikerene legge stein til byrden. Legene er også oppgitt. Ingen med omgangssyke har noe verken på venterom eller i klasserom å gjøre. Plages du av migrene vet du godt hva det er, uten at du må løpe til legen hver gang. Skjønner at lærere trenger et visst grunnlag for å sette karakterer, men det spørs om grunnlaget blir reelt hvis syke ungdommer fortsetter å gå på skolen. Du klarer ikke toppkarakterer i for eksempel gym hvis du et reelt syk. Anonymous poster hash: 64c2e...aa7 Og det verste er jo at skolen blir jo ikke noe bedre av det, og karakterene vil ikke gå opp. Elevene vil heller ikke score noe høyere på de internasjonale testene med omgangssyke.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Jeg skjønner virkelig ikke problemet! Vi hadde 10% grense da jeg gikk på videregående uten at ble nevnt som et problem noen gang. jeg har selv vært lærer og vi hadde liknende regler da uten at det ble hauset opp som et stort problem. For ENKELTE elever med kronisk sykdom ble det høyere fravær. Men disse elevene hadde jo legeerklæring på sykdommen sin og man viste selvfølgelig forståelse når disse var borte stort sett galdt det da fravær knyttet til behandling. Elevene har nå gått ca 3 uker på skolen og du har plenty av elever som enten brekker seg eller spyr i klasserommet? Migreneelever som gråter av smerte? og i tillegg elever som er så forkjøla og har så høy feber at de må holde seg hjemme?? Hva slags sykelig klasser er det du egentlig underviser i? Det er rett og slett ikke vanlig at videregående-elevene er sååååå syke etter så kort tid på skolen. Selvfølgelig kan en og annen få omgangssyke. Og ja, selvfølgelig blir elevene forkjøla. og det finnes sikkert en og annen elev med migrene. Men likevel. Slik du beskriver det høres de jo direkte dausjuke ut hele gjengen! Hvordan mener du at disse skal klare seg i arbeidslivet hvis de ikke engang holder ut en måned på skolen? Anonymous poster hash: 4338c...79d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Hvor ofte er nå folk syke? De fleste er syk 2-3 ganger i året. Dette kan neppe være et så stort problem som folk vil ha det til. De som er kronisk syke kan få løpende legeerklæring. Nå må vi slutte å sy puter under armene på ungdommen. Anonymous poster hash: f7874...2d3
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Bra skrevet HI, kanskje du skal sende et brev til Isaksen om dette? Er jo helt sprøtt at ungdommene skal presse seg sånn Og det blir mye for legekontorene å gjøre. Anonymous poster hash: 5cd5b...8c6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Du Du har aldri jobbet, regner jeg med? I jobb KAN man ha udokumentert fravær i form av egenmeldinger. Men melder seg da syk, uten legeerklæring. I IA-bedrifter kan man være hjemme med egenmelding inntil 8 dager i strek, inkludert helg. På skolene nå må man til legen med omgangssyke, kraftig forkjølelse, migrene og få legeerklæring (og betale selv!) hver jævla gang. Noe som medfører at køene hos legen, som fra før er milelange, nå blir enda lengre og VIRKELIG syke får ikke kommet til legen. Eventuelt, må syke unger gå på skolen (hvor mye får de med seg egentlig?) og smitte alle andre. Man må jo ikke til lege hvert gang man er syk i videregående heller,de har 10% fravær de kan ha uten dokumentasjon. Det er mer enn jeg kan ha med mine 4x3 dager egenmelding. Jeg jobber ikke i en IA-bedrift. Og de dagene jeg har, de kan kun brukes til sykdom, ikke kjøretimer el. Og skulle man være syk for mange manager i løpet av et år, så må man til lege for attest, men man må ikke til lege hvert gang man er syk. Jeg må også til lege hvis jeg er mye syk, da for å få sykemelding. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Dette med prosenter ble vel prøvd på 90 tallet uten hell, hvorfor må de prøve igjen nå? Noen som har snudd bunken? Anonymous poster hash: d2737...cc6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 Hvor ofte er nå folk syke? De fleste er syk 2-3 ganger i året. Dette kan neppe være et så stort problem som folk vil ha det til. De som er kronisk syke kan få løpende legeerklæring. Nå må vi slutte å sy puter under armene på ungdommen. Anonymous poster hash: f7874...2d3 Nei, og hvis det ikke er et problem, hvorfor prøve å fikse det? I de få tilfellene hvor tillit misbrukes får det tas opp med de aktuelle elevene i stedet for å innføre tullete regler som gjør ting vanskeligere og til og med kan være farlige (ref leger som må bruke tid på ufarlig sykdom hos unge, ellers friske mennesker. Tid som ellers kunne vært brukt på de dom virkelig trenger det). Anonymous poster hash: 64c2e...aa7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 Men om jeg kaster opp eller sønnen min kaster opp hva gjør vi da? Legekontoret vil selvsagt ikke ha noen som kaster opp på venterommet så vi smitter alle andre,samtidig er jeg student å kan ikke ha udokumentert fravær.. Anonymous poster hash: f4f9f...cd2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #15 Skrevet 7. september 2016 Man må jo ikke til lege hvert gang man er syk i videregående heller,de har 10% fravær de kan ha uten dokumentasjon. Det er mer enn jeg kan ha med mine 4x3 dager egenmelding. Jeg jobber ikke i en IA-bedrift. Og de dagene jeg har, de kan kun brukes til sykdom, ikke kjøretimer el. Og skulle man være syk for mange manager i løpet av et år, så må man til lege for attest, men man må ikke til lege hvert gang man er syk. Jeg må også til lege hvis jeg er mye syk, da for å få sykemelding. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a Dette er jo ikke 10 vilkårlige prosent, men10% innen hvert fag. Har du én dobbeltime per uke i et fag, kan du ikke være syk mange av disse dagene. "Sorry omgangssyke, jeg var syk en mandag for tre mnd siden, så det passer ikke i dag. Kom tilbake i morgen." Anonymous poster hash: 64c2e...aa7
*Miss Marple* Skrevet 7. september 2016 #16 Skrevet 7. september 2016 Det største problemet her er vel det at de som typisk har høyt udokumentert fravær er de som sliter på skolen av forskjellige grunner. Om de får beskjed i oktober at du får ikke karakterer i matte fordi du har vært for mye borte, hva gjør det med motivasjonen om å komme seg på skolen og fullføre løpet? når man alt tidlig i første termin vet at man ikke får vitnemål hjelper det neppe på hverken psyken eller lysten til å møte opp hver dag. Fraværet går nok ned, men frafallet vil øke drastisk.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #17 Skrevet 7. september 2016 Dette er jo ikke 10 vilkårlige prosent, men10% innen hvert fag. Har du én dobbeltime per uke i et fag, kan du ikke være syk mange av disse dagene. "Sorry omgangssyke, jeg var syk en mandag for tre mnd siden, så det passer ikke i dag. Kom tilbake i morgen." Anonymous poster hash: 64c2e...aa7 Som jeg skrev, da må man jo få legeerklæring på at man er syk. Akkurat som vi som jobber hvis vi har brukt opp egenmeldinger. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a
Mamma til 2 søte Skrevet 7. september 2016 #18 Skrevet 7. september 2016 Som jeg skrev, da må man jo få legeerklæring på at man er syk. Akkurat som vi som jobber hvis vi har brukt opp egenmeldinger. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a Poenget med omgangssyke er at det er veldig vanskelig å få dokumentasjon på!
Luksusdyret Skrevet 7. september 2016 #19 Skrevet 7. september 2016 Jeg skjønner virkelig ikke problemet! Vi hadde 10% grense da jeg gikk på videregående uten at ble nevnt som et problem noen gang. jeg har selv vært lærer og vi hadde liknende regler da uten at det ble hauset opp som et stort problem. For ENKELTE elever med kronisk sykdom ble det høyere fravær. Men disse elevene hadde jo legeerklæring på sykdommen sin og man viste selvfølgelig forståelse når disse var borte stort sett galdt det da fravær knyttet til behandling. Elevene har nå gått ca 3 uker på skolen og du har plenty av elever som enten brekker seg eller spyr i klasserommet? Migreneelever som gråter av smerte? og i tillegg elever som er så forkjøla og har så høy feber at de må holde seg hjemme?? Hva slags sykelig klasser er det du egentlig underviser i? Det er rett og slett ikke vanlig at videregående-elevene er sååååå syke etter så kort tid på skolen. Selvfølgelig kan en og annen få omgangssyke. Og ja, selvfølgelig blir elevene forkjøla. og det finnes sikkert en og annen elev med migrene. Men likevel. Slik du beskriver det høres de jo direkte dausjuke ut hele gjengen! Hvordan mener du at disse skal klare seg i arbeidslivet hvis de ikke engang holder ut en måned på skolen? Anonymous poster hash: 4338c...79d Omgangssyka går vel nå over hele landet, da er det ikke rart at mange er syke.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #20 Skrevet 7. september 2016 Som jeg skrev, da må man jo få legeerklæring på at man er syk. Akkurat som vi som jobber hvis vi har brukt opp egenmeldinger. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a Du skjønner ikke at det ikke blir det samme? At dette blir som at du ikke får være syk mer enn 1-2 av samme ukedag i halvåret? Ok. Men vil du sitte på venterom med en som har omgangssyke? Ville du selv sittet på et venterom med omgangssyke? Anonymous poster hash: 64c2e...aa7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #21 Skrevet 7. september 2016 Det gjelder heller ikke bare det praktiske rundt det, men også den enorme mistroen til ungdommene og deres foreldre. Ironisk (og trist) at dette kommer nå, midt i (nesten sykelig) flinkisgenerasjonen. Anonymous poster hash: 64c2e...aa7
Luksusdyret Skrevet 7. september 2016 #22 Skrevet 7. september 2016 Som jeg skrev, da må man jo få legeerklæring på at man er syk. Akkurat som vi som jobber hvis vi har brukt opp egenmeldinger. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a Nå er det ingen i noen som helst jobb som har tak på to egenmeldinger i året da. Hvis enkelte fag har veldig få timer, kan et fravær på to dager medføre at man ikke består, og da må man ha dokumentasjon fra dag 1. Ingen arbeidsplasser praktiserer det slik. http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2014/2/dette-maa-du-vite-om-egenmelding/ Her står det at det i IA-bedrifter settes grense på 24 fraværsdager per kalenderår, og 12 dager fordelt på fire perioder i bedrifter som ikke er tilknyttet IA-ordningen. Hvis man har udokumentert fravær på vgs på 24 dager, får man vel stryk i de fleste fag. Samtidig som man ikke får sparken fra jobben når man bruker 24 egenmeldingsdager i IA-bedrift. Forstå det den som vil.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #23 Skrevet 7. september 2016 Jeg skjønner virkelig ikke problemet! Vi hadde 10% grense da jeg gikk på videregående uten at ble nevnt som et problem noen gang. jeg har selv vært lærer og vi hadde liknende regler da uten at det ble hauset opp som et stort problem. For ENKELTE elever med kronisk sykdom ble det høyere fravær. Men disse elevene hadde jo legeerklæring på sykdommen sin og man viste selvfølgelig forståelse når disse var borte stort sett galdt det da fravær knyttet til behandling. Elevene har nå gått ca 3 uker på skolen og du har plenty av elever som enten brekker seg eller spyr i klasserommet? Migreneelever som gråter av smerte? og i tillegg elever som er så forkjøla og har så høy feber at de må holde seg hjemme?? Hva slags sykelig klasser er det du egentlig underviser i? Det er rett og slett ikke vanlig at videregående-elevene er sååååå syke etter så kort tid på skolen. Selvfølgelig kan en og annen få omgangssyke. Og ja, selvfølgelig blir elevene forkjøla. og det finnes sikkert en og annen elev med migrene. Men likevel. Slik du beskriver det høres de jo direkte dausjuke ut hele gjengen! Hvordan mener du at disse skal klare seg i arbeidslivet hvis de ikke engang holder ut en måned på skolen? Anonymous poster hash: 4338c...79d Vel. Neste gang du har omgangssyka, eller er totalt snylta med forkjølelse, så dra på jobb. Spy diskre på do, og gå tilbake til et tettpakka kontor. Hold det skjult helt tim du plutselig ikke rekker doen lenger. Da kan du kaste opp litt i fellesområdet før du blir sendt hjem. Dagen etter gjør kollegaen din Per det samme, mens Pål sitter og hoster og nyser på alle, selv om han prøver å holde seg. Gi det ei uke. Hvor mange tror du er syke?? Selvfølgelig spyr flere av mine elever!, de ble jo smittet av de som spydde i skjul.... Anonymous poster hash: dd799...cb9
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #24 Skrevet 7. september 2016 Du skjønner ikke at det ikke blir det samme? At dette blir som at du ikke får være syk mer enn 1-2 av samme ukedag i halvåret? Ok. Men vil du sitte på venterom med en som har omgangssyke? Ville du selv sittet på et venterom med omgangssyke? Anonymous poster hash: 64c2e...aa7 Jeg skjønner at det ikke et nøyaktig det samme, men nesten. Hvor mange tror du egentlig det er som kun blir syke på mandager i løpet av et år? Ikke veldig mange. Jeg har fått sykemelding en gang jeg hadde omgangssyke fordi jeg hadde hatt en egenmelding uka før (jeg er normalt lite syk, men ble tilfeldig syk to ganger i løpet av kort tid). Da ringte jeg legekontoret og sa det som det var og fikk ikke lov å komme, men ble ringt opp av legen senere på dagen og fikk sykemelding. Hvis det skjer en gang bør det ikke være noe problem for en elev heller, men hvis man ringer 5 ganger i løpet av året får man antagelig ikke løst det på den måte, men da er det lite sannsynlig at man faktisk er syk. Anonymous poster hash: 8fd3f...45a
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #25 Skrevet 7. september 2016 Og Torbjørn Røe Isaksen, vel, han skriver følgende på twitter: https://mobile.twitter.com/konservativ/status/772192432389775361 Det er ikke snakk om 2-3 uker. Det er snakk om 2 mandager i løpet av 6 måneder i det ene av mine fag. Den første får de ikke dokumentert, fordi legene her vil ikke dokumentere før de er over 10%. Så hvis de forsover seg EN DAG i løpet av 6 måneder, eller bussen kommer ikke, eller kjæresten gjør det slutt kvelden før og de er knust, eller hvis de bare våkner opp med dundrende hodepine - ikke slik man går til legen med, men slik man tar en sykedag for, for å bli frisk, vel da stryker de. Og om de får ikke-vurdering i ETT fag, pga en sykedag og en forsovelse, ja, da mister de ungdomsretten sin. De mister plass på skole til neste år. For reglene for ikke-vurdering er endret. For å hindre frafallet. Jeg fatter ikke hva politikerne tenker med. Og som nevnt lenger oppe, hva med de som er borte to dager før året de gått. Hvordan søren skal vi holde dem på skolebenken? ALLE vet at det er sammenheng mellom oppmøte og gjennomføring. Men om de får iv i ett fag. Mister de retten neste år. Hvordan blir frafallet da?? Anonymous poster hash: dd799...cb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå