Gå til innhold

Havfruehale...hvor dum kan du være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange små gutter ser du flytende rundt med beina samlet fast i en fullstendig ubrukelig, hjernedød DUSTETE innretning? Nei guttene svømmer slik det skal svømmes, i fri utfoldelse.

Dette er bare ENDA en jålete greie for småjenter som vil være prinsesser og de fjollete, prinsippløse mammaene deres.

Anonymous poster hash: d73bd...133

Helt enig, dessverre...

Anonymous poster hash: 336f6...310

Fortsetter under...

Skrevet

Hva er problemet hvis jentene har lyst til å bruke den da? Må de bruke akkurat det samme som guttene? Er det ikke lov å være forskjellige da?

Problemet er vel at noen voksne bør ta avgjørelser for barn helt til de blir gamle nok til å ta de riktige, sunne og kloke beslutninger. Hvis 10-åringen ønsker seg tatovering, høyhælte sko eller piercing i navlen ville jeg også si nei og bestemme over henne. Å "ha lyst på" noe er ikke synonymt med å få det...

Skrevet

Hvor mange små gutter ser du flytende rundt med beina samlet fast i en fullstendig ubrukelig, hjernedød DUSTETE innretning? Nei guttene svømmer slik det skal svømmes, i fri utfoldelse.

Dette er bare ENDA en jålete greie for småjenter som vil være prinsesser og de fjollete, prinsippløse mammaene deres.

Enig, jeg også...

Anonymous poster hash: a228d...cf1

Skrevet

Problemet er vel at noen voksne bør ta avgjørelser for barn helt til de blir gamle nok til å ta de riktige, sunne og kloke beslutninger. Hvis 10-åringen ønsker seg tatovering, høyhælte sko eller piercing i navlen ville jeg også si nei og bestemme over henne. Å "ha lyst på" noe er ikke synonymt med å få det...

Ja herregud. Det er jo ikke forskjell på å få tatovering og å svømme med havfruehale. KOKO

Anonymous poster hash: 97e67...0d1

Skrevet

Skal ikke se bort i fra at jentene blir bedre til å svømme, min har svømt aktivt i 5 år, de svømmer ofte som delfiner under vann med bena samlet😊 Medley, butterfly, ryggsvømming osv. Men man må jo passe på uansett😉

Anonymous poster hash: 94ab1...6d1

Skrevet

Ja herregud. Det er jo ikke forskjell på å få tatovering og å svømme med havfruehale. KOKO

Å svømme med "havfruehale" er nesten hakket dummere enn å gi ungen tatovering.

Ærlig talt, er det ingen grenser for hvor fjollete enkelte mødre er villige til å være ovenfor de små disneyprinsessene sine?

Annonse

Skrevet

Selvfølgelig må barna kunne svømme godt for å bruke noe sånn som dette, men ellers ser jeg ingen forskjell på å leke med en havfruedrakt eller en lekedeldin/båt/bil el i vannet. Man må jo følge med når barna er i vannet, men det må man uansett. Det å begynne å diskutere likestilling for noe sånn som dette blir bare latterlig.

Anonymous poster hash: 6222d...9b7

Skrevet

Du har så rett. Ingen risikerer å drukne av en tattis.

Skrevet

Skal ikke se bort i fra at jentene blir bedre til å svømme, min har svømt aktivt i 5 år, de svømmer ofte som delfiner under vann med bena samlet😊 Medley, butterfly, ryggsvømming osv. Men man må jo passe på uansett😉

"Svømmer ofte med bena samlet"?

Hvilken svømmeopplæring er det du har gått på?

Skrevet

Du har så rett. Ingen risikerer å drukne av en tattis.

Jeg pleier å passe på barna mine når de bader jeg, ikke sitte ved bassenget å drikke vin og røyke som dere tydeligvis gjør ettersom dere ikke greier å passe på at de ikke drukner engang. Noen burde kanskje ikke hatt barn.

Skrevet

Til å ha barn som har svømt aktivt høres det ikke ut som om du har fått med deg så mye av termelogien.

Hovedproblemet med en slik hale er at du ikke får den av deg hvis du får problemer og faren for å få problemer er også mye større. At det også er en leke som bygger opp om uheldige kjønnsidealer er heller ikke positivt.

Anonymous poster hash: 1fce0...046

Skrevet

Til å ha barn som har svømt aktivt høres det ikke ut som om du har fått med deg så mye av termelogien.

Hovedproblemet med en slik hale er at du ikke får den av deg hvis du får problemer og faren for å få problemer er også mye større. At det også er en leke som bygger opp om uheldige kjønnsidealer er heller ikke positivt.

Så lenge foreldrene passer på, er det ikke farlig!

På hvilken måte bygger det opp om uheldige kjønnsidealer? Havfruer og havmenn er fantasiskapninger fra eventyr. Fantasilek er sunt og utviklende. At gutter ikke ofte velger å leke med havfruehaler og jenter ikke med actionfigurer, er ikke leken i seg selv sin skyld. At jenter ikke kan leke med havfruehaler fordi det av noen hysteriske og paranoide feministekstrimister blir sett på som kjønnsdiskriminerende(?!?) blir bare for dumt! Hva skjer tror dere, om man svømmer med havfruehale? Blir man en submissiv nikkedukke uten meninger, som bare venter på å gifte seg med en prins? Jeg skal love deg at det ikke er noen prinsessenykker ved jenta mi, selv om hun elsker å svømme med hale og monofinne. Hun er en sterk jente, som går sine egne veier.

Dere som går slik i fistel pga noe så banalt, mener dere at gutter og jenter er helt like og kjønnsløse?

Anonymous poster hash: 3866d...4c1

Skrevet

På hvilken måte bygger det opp om uheldige kjønnsidealer? Havfruer og havmenn er fantasiskapninger fra eventyr. Fantasilek er sunt og utviklende. At gutter ikke ofte velger å leke med havfruehaler og jenter ikke med actionfigurer, er ikke leken i seg selv sin skyld. At jenter ikke kan leke med havfruehaler fordi det av noen hysteriske og paranoide feministekstrimister blir sett på som kjønnsdiskriminerende(?!?) blir bare for dumt! Hva skjer tror dere, om man svømmer med havfruehale? Blir man en submissiv nikkedukke uten meninger, som bare venter på å gifte seg med en prins? Jeg skal love deg at det ikke er noen prinsessenykker ved jenta mi, selv om hun elsker å svømme med hale og monofinne. Hun er en sterk jente, som går sine egne veier.

Dere som går slik i fistel pga noe så banalt, mener dere at gutter og jenter er helt like og kjønnsløse?

Kom forresten en proff dykker bort til meg og lurte på hvor jeg hadde kjøpt en sånn profesjonell monofinne. Denne sterke karen hadde lett lenge etter en slik en, sa han ;)

Annonse

Skrevet

Vi kan vel være enige om at halen i seg selv er farlig og at bruk forutsetter at foreldrene følger enda mye mer nøye med enn ellers. Min 12 åring kan forkjemper fint bade alene med venner, men aldri med slikt utstyr.

Ellers er det ikke rolleleken som bekymrer meg. Det er bare fint. Problemet er reklamen og markedsføringen av dette produktet. Det spiller på et jenteideal jeg ikke liker. Hadde det vært overvekt av kampsportjenter og dansegutter i reklamen generelt ville ikke dette vært et problem. Sånn er det ikke. Jenter blir i stor grad påvirket til å tro at utseendet er det iktigste mens gutter blir flasket opp med forventninger om å være tøffe og aktive. Jentene skal i stor grad bare være mens guttene skal gjøre.

Skrevet

Skal ikke en gang si hva jeg tenker om foreldre som kjøper slik hale til barna 🙄😑

Anonymous poster hash: f87de...668

Skrevet

Vi kan vel være enige om at halen i seg selv er farlig og at bruk forutsetter at foreldrene følger enda mye mer nøye med enn ellers. Min 12 åring kan forkjemper fint bade alene med venner, men aldri med slikt utstyr.

Ellers er det ikke rolleleken som bekymrer meg. Det er bare fint. Problemet er reklamen og markedsføringen av dette produktet. Det spiller på et jenteideal jeg ikke liker. Hadde det vært overvekt av kampsportjenter og dansegutter i reklamen generelt ville ikke dette vært et problem. Sånn er det ikke. Jenter blir i stor grad påvirket til å tro at utseendet er det iktigste mens gutter blir flasket opp med forventninger om å være tøffe og aktive. Jentene skal i stor grad bare være mens guttene skal gjøre.

Ser ikke at en fiskehale (for det er det det er) på noen måte er kjønnsstereotypt. Reagerer dere damer like sterkt og aggressivt på gutter som leker med actionfigurer, og jenter som leker med dukker? Eller må jenter velge actionfigurer, og gutter dukker, før dere er fornøyde?

Vitenskap viser faktisk at gutte og jentebabyer generelt graviterer mot kjønnsstereotype leker, selv før de har blitt miljøpåvirkede. Et tegn på et friere og mer likestilt land er også at voksne velger mer kjønnsstereotype yrker, nettopp fordi vi biologisk ikke er like.

Jeg aner ingenting om markedsføringen av fiskehaler, jeg har aldri sett reklame for dette. Det var min datter som hadde sett på en serie med havfruer og havmenn, som ønsket seg en slik hale. Jeg googlet, fant, og hun fikk tidenes julegave!

Hun er ikke passiv med hale på, men aktiv i bassenget. Ja, jeg følger ekstra nøye med når den er på, men det er jo helt greit. Hun svømmer som en fisk med den på, og koser seg glugg ihjel! :)

Skrevet

Ja, de svømmer med bena samlet, hele lengder i bassenget, nå har ikke hun en sånn havfruehale og ikke har hun lyst på heller, bare sier at for svømmedyktige burde det ikke være et problem så lenge man passer på! Hun går på bærumssvømmerne.

Skrevet

"Svømmer ofte med bena samlet"?

Hvilken svømmeopplæring er det du har gått på?

Jeg tror det heter "lek".

Anonymous poster hash: 060cc...f11

Skrevet

Jeg pleier å passe på barna mine når de bader jeg, ikke sitte ved bassenget å drikke vin og røyke som dere tydeligvis gjør ettersom dere ikke greier å passe på at de ikke drukner engang. Noen burde kanskje ikke hatt barn.

Vi lærer dem å svømme med en såpas hensiktsmessig teknikk at de klarer seg selv, du. Så det trenger du ikke bekymre deg om. Den ene satser på å bli badevakt etter endt livredningsopplæring, så jeg antar han snart kan begynne å passe på meg😉

Skrevet

Eller: jentene skal bare ta seg ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...